Sylvester schreef:2. Alles in één : minder stroomverbruik (minder stopcontacten)
Dit word steeds genoemd als een groot voordeel maar nog nergens heb ik gezien wat de HGW verbruikt en hoeveel dat nu werkelijk verschilt met een modem-only en eigen router.
'Minder stopcontacten' leid niet automatisch tot minder verbruik. 1 Frietketel verbruikt gemakkelijk meer dan 100 USB laders bijv. en we weten allemaal dat telenet apparatuur en verbruik niet altijd een geslaagde combinatie is (digicorders iemand?).
Daarbij hangt dat ok af van situatie tot situatie. Ikzelf heb een router met OpenWRT draaiende die verschillende taken op zich neemt (torrent client, samba server, uitvoeren van scripts op reguliere tijdstippen,..). Als ik een HGW zou hebben moet ik ofwel een PC draaiende houden ofwel alsnog extra hardware aankopen en laten draaien. In beide gevallen kost het mij minder energie om mijn (extra) router die taken te laten afhandelen.
Sylvester schreef:
1. HGW heeft ingebouwde wifi
5. HGW heeft ingebouwde switch.
Als je vergelijkt met een modem-only + eigen router zijn dit geen argumenten. Zowat alle consumenten routers tegenwoordig zijn modellen met wifi en switch ingebouwd.
Sylvester schreef:
3. Nette installatie met zo weinig mogelijk kabels, zeker nuttig voor installaties die in de woonkamer (achter de TV) staan
7. Als de HGW aan het uiteinde van je huis is geplaatst, kan je mits wat kennis en extra kabel je WIFI netwerk uitbreiden met een extra AP, wat resulteert in een veel betere dekking dan één WIFI punt.
Dit klopt, doch je hebt maar 1 voedingskabel en 1 netwerk kabel extra nodig. Je hebt ofwel kaas gegeten van cable management of niet en dan zullen die 2 extra het verschil niet echt maken tussen net en niet net.
Een punt ja, maar een kleintje die ik zeker niet doorslaggevend zou aanzien.
Puntje 7 doet puntje 3 dan weer teniet + telenet gaat ook niet helpen met deze opstellingen.
Sylvester schreef:
6. Digicorder : geen extra UTP kabel nodig tot aan de modem. Je kan éénder welke netwerkkabel gebruiken die in huis toevallig aan de TV passeert.
8. DLNA en interactiviteit zijn samen mogelijk op digicorder,waar je bij Modem-only dit zelf moet switchen.
Ik ken niet veel situaties waar er 2 of meer UTP's naar de TV lopen. Meestal word er toch met powerlines gewerkt voor de digicorder. Handige harry's met kennis kunnen 1 UTP ook opsplitsen in 2. De meeste media apparaten beschikken toch maar over 100Mbps poorten en de digicorder heeft zeker ook niet meer nodig. Scheelt weer de aankoop van dure powerlines.
Beide puntjes zie ik persoonlijk ook niet als nadelen voor de modem-only en voordelen voor de HGW, maar als beperkingen van het digitale TV concept van telenet waar je niet verplicht aan moet meedoen. Net zoals je een eigen router kan kopen met meer mogelijkheden kan je ook eigen mediaspelers kopen of zelf maken die veel krachtigere netwerk en multimedia oplossingen aan boord hebben dan de digibox/corders.
Dan het argument dat iemand die geen verstand heeft van routers of netwerken beter af is met een HGW... kom nu? serieus? Wat heeft het hebben van kennis van iets te maken met het hebben van bepaalde noden?
Iemand die niet alle onderdelen van een motor kan opnoemen mag enkel met een een klein stadswagentje met minimale motorisatie rijden?
Iemand die geen wijnkenner is mag enkel goedkope commerciële wijnen uit de lokale supermarkt drinken?
Idem met het gebruiken van functies:
Iemand die geen X aantal minuten/ maand zijn CPU boven de 20% trekt moet degraderen naar budget CPU's?
Iemand die niet alle aansluitingen gebruikt op een high-end receiver moet maar een goedkope soundbar gebruiken?
En nog een voordeel voor de modem-only/eigen router combo: Je hebt geen last van bugs in de telenet firmware waar je niet omheen kunt omdat je toestel alles in één is zonder mogelijkheid om functies uit te schakelen om overbruggen.
De ping bug in games iemand?
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... 44#p188058
En wat is dit? Kunnen de HGW voorstanders deze persoon aub eens helpen?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42031