Cloud backups

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:However, I would strongly advise not to use this service, unless your Chinese is very fluent.
Een backup is inderdaad iets waar je wil op betrouwen, anders heeft het weinig zin.

In die context zou ik dus al nooit m'n data bij ergens een duister bedrijf aan de andere kant van de wereld plaatsen.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

r2504 schreef:In die context zou ik dus al nooit m'n data bij ergens een duister bedrijf aan de andere kant van de wereld plaatsen.
Is geen duister bedrijf zoals crashplan wel te vertrouwen?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@r2504: uw opmerking i.v.m. duister bedrijf:...zo duister is het niet hoor....(geen maffia) :-D

http://www.1mtb.com/how-to-get-10-tb-fr ... nt-weiyun/

"For the uninformed, Tencent is the largest internet company in China. It provides various services like QQ.com (web portal), Tencent QQ (instant messenger), WeChat (the Chinese competitor to leading smartphone messenger WhatsApp) etc

If you worry about trusting your valuable data with an unknown Chinese cloud storage service, you shouldn’t probably worry because Tencent is a $100 Billion company and one of the largest Internet companies in the world. It has huge reputation at stake and it wouldn’t just shut down overnight taking away all your data along with it."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tencent
It is the fourth-largest Internet company in the world after Google, Amazon, and Ebay as of April 2014.[8] In 2012, Tencent's revenue outstripped Facebook's by over $2 billion.[9][10] In September 2013, Tencent's market valuation rose to US$101 billion, nine years after going public.[11][12]

As March 12, 2014, the market value of Tencent is about 1.041 trillion yuan (US$ 150 billion).[13]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien is de classificatie "duister" wat overdreven maar in geval van problemen lijkt het me niet eenvoudig om bij hun aan te kloppen.

Dan voer ik nog altijd liever een conversatie met Crashplan... ze spreken alvast beter Engels.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Al paar dagen idd :)

Het mocht ook wel, die €10 /maand was prijzig...

1,08 TB nu hier, ze nemen zelfs de referral MB's mee over precies :P
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dropbox is wel geen backup oplossing. Je kan natuurlijk ook wel scriptjes gaan schrijven om je lokale files ook naar Dropbox te copiëren, maar echt handig is dat in elk geval niet.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dropbox is een sync oplossing, en je moet het ook als dusdanig gebruiken. Bijkomend pluspunt is dat al je files netjes online beschikbaar zijn.

Voor de res synct dropbox ook gewoon met een aparte folder op mijn nas, en zit het dus ook mee in de crashplan backup van de nas...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

opgepast als je moet "restoren" van een cloudbackup... als je daar een terabyte hebt... mag je zoals bij crashplan verwachten dat je amper aan 1,5mbit kunt downloaden... zelfs al heb je 60mbit ofzo bij telenet... ze gaan ervan uit dat je dan al snel 150 euro betaald om het als harde schijf over de grote plas te laten sturen...

voor een aantal bestanden gaat het ... maar als je diverse gigabytes moet hebben...best een paar weken 24/24h staan downloaden?

daarentegen als je het naar een "vriend" backupped... je rijdt er naar toe en lokaal kun je het snel restoren...
wel hopen dat zijne pc regelmatig aanstaat...lang genoeg aanstaat....wanneer jij online bent...zodat er kan gesynced worden
dus tussen 2 nas'en die zowat elke dag enkele uren aanstaan geen probleem zeker?

vraag me af met "veel bestanden" hoe snel hij backupped... bij Google Drive etc...duurt dat soms toch een dik uur eer hij eraan begint "scanning web" ofzoiets eer hij door heeft wat er veranderd/vernieuwd moet worden...
dus als je maar korte momenten "online" komt ben je eraan voor de moeite...

uit hibernation/sleep mode komen is ook soms "delicaat" bij backups...

toch al gemerkt dat ik niet moet hopen dat als iemand zegt dat hij zijn "camera" heeft leeggemaakt in zijn image folder... dat het de eerste 3 dagen ook zal "gebackupped" zijn.... dat is wel een window van failure...
ondertussen doe ik een "crashplan lokaal" (versiebeheer...lekker snel...toch 1 backup... alhoewel op dezelfde harde schijf die kan falen...soms op andere partitie weliswaar) en dan "crashplan friend"... als friend bereikbaar is op dat tijdstip
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Het restoren zal inderdaad niet aan maximale snelheid zijn maar je hebt wel je data.
Je moet ook geen rekening houden met dat de pc van de vriend moet aanstaan.
Ik zou al blij zijn dat ik mijn data nog heb Je kan dan eerst het belangrijkste laten herstellen en dan de duizende foto's die je nooit bekijkt behalve op verjaardagen en speciale gelegenheden.

Crashplan is goed maar ook niet voor bedrijfskirtische zaken.
Elke particulier zal blij zijn dat zijn data er nog is want vele hebben momenteel geen back-up.

Trouwens ik heb via crashplan mijn backup kunnen restoren aan 92Mbps. Maar andere keren slechts aan 12Mbps.

Anderzijds is het argument dat je beter bij u vriend de back-up kunt plaatsen. 1TB is ook niet gratis voor uw vriend.
Het is inderdaad wel een feit dat het restoren veel sneller zal gaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zelf backup ik alles ook eerst naar een locale Crashplan server, en dus is de cloud backup slechts een worst case scenario backup. In zo een scenario vind ik het dan ook niet erg als het weken duurt eer alles gerestored is. Ik ga dan sowieso wellicht wel andere dingen aan mijn hoofd hebben.
Maar in elk geval goed dat je het ter sprake brengt, want eigenlijk zou ik een cloud restore toch ook eens moeten testrunnen. Ik betaal nu voor iets waarvan ik eigenlijk niet eens zeker weet of het werkt :D.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
speciall schreef:het leuke aan Ahsay is dat je data op de server effectief niet leesbaar is voor admins, enkel voor degene die de encryption key weten.
Het enige wat de admins kunnen zien zijn de bestandsnamen (c:\users\documents\doc1.doc) , maar niet de inhoud.
Bij Crashplan is dit ook zo als je backup'd naar vrienden... en die kunnen zelfs de bestandsnaam niet zien.
En wie genereert die keys, en waar worden die bijgehouden?

Is dit een symmetric key systeem met een vaste key, of worden de symmetric keys random gegenereerd en dan geencrypteerd door asymmetric (public/private) keys?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

We hebben hier een Windows 2008 R2 fileserver met daarop de LogMeIn Cubby applicatie die alles meteen synct, en dat als 1 user, een backup user dus... :p
Gezien we al LogMeIn klant waren hebben we een mooie korting gekregen bij afname van zowel LogMeIn producten & 10 users voor Cubby met 2TB.
Snelheid is ok, kan wel beter en is trager tegenover dropbox.

https://www.cubby.com/pricing

Ik zoek eigenlijk een oplossing om van die Windows server af te zijn en dacht aan een Synology + Dropbox.
Maar naar 't schijnt zou er een Cubby app voor Synology in de maak zijn...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:
r2504 schreef:
speciall schreef:het leuke aan Ahsay is dat je data op de server effectief niet leesbaar is voor admins, enkel voor degene die de encryption key weten.
Het enige wat de admins kunnen zien zijn de bestandsnamen (c:\users\documents\doc1.doc) , maar niet de inhoud.
Bij Crashplan is dit ook zo als je backup'd naar vrienden... en die kunnen zelfs de bestandsnaam niet zien.
En wie genereert die keys, en waar worden die bijgehouden?

Is dit een symmetric key systeem met een vaste key, of worden de symmetric keys random gegenereerd en dan geencrypteerd door asymmetric (public/private) keys?

de key wordt bij ons gekozen door de klant, deze wordt op de PC van de klant bewaard en wordt NIET meegestuurd naar de server, tenzij de functie delta merge enabled is. Met delta merge gaat de server zelf af en toe volledige files weer herstellen van delta blokken, zo moet een grote outlook file bijvoorbeeld niet af en toe volledig doorgestuurd worden.

Maar zonder delta merge blijft de key op de PC / server van de klant!

opgepast als je moet "restoren" van een cloudbackup... als je daar een terabyte hebt... mag je zoals bij crashplan verwachten dat je amper aan 1,5mbit kunt downloaden... zelfs al heb je 60mbit ofzo bij telenet... ze gaan ervan uit dat je dan al snel 150 euro betaald om het als harde schijf over de grote plas te laten sturen...

Dat is inderdaad een probleem waar veel mensen niet aan denken, als je'n crash hebt wil je SNEL je data terug.
In de Ahsay software kan je kiezen om ook een lokale backup te bewaren van laatste backup, dit kan op een andere disk.
Als je door een fout alle data op de gebackte disk verliest kan je vanaf de lokale backup restoren.

Indien dit niet mogelijk is kunnen wij in samenspraak met de klant alles restoren naar een NAS / USB drive (de klant moet dan de encryption key overhandigen)
Of we kunnen de encrypted backuped data op een USB drive / nas zetten die we dan snel bij onze klant kunnen afleveren of naar daar gaan om te restoren...


zoals hier ook al eerder aangehaald zijn dropbox e.d. geen backup maar sync tools, als je een probleem hebt met je data wordt die gewoon gesnct over de goede data.
Ook nas to nas backup is in veel geballen geen echte backup.
al zijn 2 bovenstaande voorbeelden beter dan niets natuurlijk...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”