Ongewenste premium sms'en 9994

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
noblemo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

Jarenlang was ik klant bij BASE en heb nooit ongewenste premium sms'en ontvangen op mijn gsm-nummer.
Eind juni ben ik overgestapt naar Proximus, en al na 1 dag begon ik sms'en te ontvangen van 9994 (2€/sms). Dit lijkt mij geen toeval.

'STOP' terugsturen helpt niet, en als ik het bedrijf (Paratel) probeer te contacteren krijg ik geen reactie.
In de Proximus shop zei men dat ze nog klanten hadden met dit probleem bij het nr 9994, en de enige oplossing is van gsm-nummer veranderen.

Dit wil ik natuurlijk niet, daarom vroeg ik me af of het kan helpen om terug over te stappen naar BASE?
Of zit mijn gsm-nummer nu voorgoed in het systeem van Paratel ongeacht mijn operator?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Kan de volgende link je helpen?
http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... -op-uw-gsm

Er is een .pdf-file inbegrepen met daarin contactnummers.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volgens bovenstaande reactie:

Verkort nummer : 9994
Telefoonnummer verzender : +32473040172
Telefoonnummer contactpersoon : +32473541065
E-mailadres : [email protected]

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Lord Utopia schreef:Kan de volgende link je helpen?
Blijven zagen bij de klantendienst: zij kunnen deze nummers wél blokkeren ook al willen ze soms niet (teveel winst voor de operatoren)
Ze zeggen zelf dat er veel problemen zijn met dat sms-nummer, dat ze het dan gewoon blokkeren op hun netwerk.

hier een ook een goede tip antwoord:

http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... ,1464,1466

Hebt u na 4 dagen nog geen antwoord ontvangen? Contacteer dan onze klantendienst. Wij helpen u graag bij het opzeggen, maar kunnen u niets garanderen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de annulering ligt bij de leverancier van de sms-dienst.

Paratel (CM Telecom) lastigvallen kan ook:
Fabrieksstraat 61
1930 Zaventem, België
View Map
[email protected]
+32(0)2 255 66 11
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Lord Utopia schreef:Kan de volgende link je helpen?
+1 voor Lord, dat is wel een zéér goede link, en een zéér interessante lijst!

34 pagina's met verkorte nummers, wow dat moet toch een fantastisch winstgevende business zijn.
Ik zag zelfs dat ze begonnen zijn met nummers met 5 cijfers, blijkbaar zijn er niet genoeg 4-cijfer combinaties meer om al die charletans een nummer toe te kennen :-( :-(
fvhbrugge schreef:Ze zeggen zelf dat er veel problemen zijn met dat sms-nummer, dat ze het dan gewoon blokkeren op hun netwerk.
Ik denk niet dat Belgacom zomaar een nummer kan blokkeren "omdat er problemen zijn". Die hebben contracten met Belgacom, die Belgacom zomaar niet kan opzeggen, tenzij er afspraken niet nagekomen zijn.
De regelgeving schiet hier tekort, en dat is een zaak voor de politiek, of voor het BIPT (als ze genoeg push krijgen vanuit consumenten organisaties).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Dit is de man achter CM Telecom:

Misschien beter die lastigvallen :-D
Paratel is uitstekend uitgerust om klachten, van welke vorm dan ook, af te ketsen, te vertragen en naar de zandbak te sturen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
fvhbrugge schreef:Ze zeggen zelf dat er veel problemen zijn met dat sms-nummer, dat ze het dan gewoon blokkeren op hun netwerk.
Ik denk niet dat Belgacom zomaar een nummer kan blokkeren "omdat er problemen zijn". Die hebben contracten met Belgacom, die Belgacom zomaar niet kan opzeggen, tenzij er afspraken niet nagekomen zijn.
De regelgeving schiet hier tekort, en dat is een zaak voor de politiek, of voor het BIPT (als ze genoeg push krijgen vanuit consumenten organisaties).
Proximus blokkeert die nummers wel voor haar professionele klanten, één mailtje naar ons contact bij proximus is genoeg om het geld terug te krijgen + een blokkering op het betrokken gsm-nr.

Maar ja privé-klanten staan minder sterk...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Blokkeringen kunnen gevraagd worden via de helpdesk maar ook gewoon online geactiveerd worden.

't Is aangeraden altijd uw factuur elke maand na te kijken, en dat geldt niet enkel voor Telecom hé. Vanaf je iets ongebruikelijk ziet, gewoon info navragen. En natuurlijk zelf ook verantwoordelijkheid durven nemen. Als je zoon of dochter je gsm gebruikt heeft en daarmee spelletjes gespeeld, durf dat toegeven. (dat gebeurt wel vaker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

fvhbrugge schreef:
philippe_d schreef: Ik denk niet dat Belgacom zomaar een nummer kan blokkeren "omdat er problemen zijn". Die hebben contracten met Belgacom, die Belgacom zomaar niet kan opzeggen, tenzij er afspraken niet nagekomen zijn..
Proximus blokkeert die nummers wel voor haar professionele klanten, één mailtje naar ons contact bij proximus is genoeg om het geld terug te krijgen + een blokkering op het betrokken gsm-nr..
Dat is natuurlijk iets anders: een nummer blokkeren op specifieke aanvraag van de klant.
Maar gewoon een sms nummer volledig blokkeren op hun netwerk, denk niet dat dit contractueel zomaar kan.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Contracten voorzien in opzegmogelijkheden. Ze voorzien ook faire use regels. Als bgc dat wil dan kunnen ze zeker daar iets mee doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Contracten voorzien in opzegmogelijkheden. Ze voorzien ook faire use regels. Als bgc dat wil dan kunnen ze zeker daar iets mee doen.
Uiteraard wil Belgacom dat niet want ze verdient daar teveel aan!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

factuur protesteren, laat ze maar bewijs leveren dat jij die dienst expliciet hebt aangevraagd
noblemo
Member
Member
Provider

Even een update,

Na verschillende onbeantwoorde mails en telefoontjes heb ik uiteindelijk toch iemand kunnen bereiken bij Paratel.
Eerst kreeg ik zelf de schuld omdat 'ik me maar niet moet inschrijven op premium diensten'.
Ik zei dat de problemen begonnen de dag na overschakeling naar Proximus.
Dan was het plots de fout van Proximus en moest ik hun klantendienst contacteren.
Toch gingen ze mijn situatie nog eens bekijken...

Ik blijf me afvragen hoe ik ingeschreven ben geraakt, ik heb een vermoeden dat Paratel een database met Proximusnummers bezit die ze lukraak misbruiken voor hun dienst.
Bedankt Lord Utopia voor de nuttige info :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik dacht dat diensten die niet op stop smsen reageerden de wet overtraden? Zoiezo zijn er toch wettelijke voorzieningen om die nummers stante pede te laten blokkeren? Indien geen antwoord, aangetekende brief naar proximus waarin je zet dat je weigert smsen van dit nummer nog te ontvangen en dus ook weigert er nog voor te betalen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ja, inderdaad, was dat niet in nasleep van die belspelletjes van Basta op TV, dat er een hele rits extra regels opgesteld zijn voor dat soort zaken? Volgens mij was zo'n STOP SMS er inderdaad ééntje van...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Dan is het kwaad al geschied hé. Ik begrijp dat mensen hiervoor ingeschreven worden zonder het te weten en op de volgende factuur dit ontdekken. Dan ben je misschien al 10 of 15 euro kwijt. Als ze dat 1000 mensen lappên...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

noblemo schreef:Eerst kreeg ik zelf de schuld omdat 'ik me maar niet moet inschrijven op premium diensten'.
Ik zei dat de problemen begonnen de dag na overschakeling naar Proximus.
Dan was het plots de fout van Proximus en moest ik hun klantendienst contacteren.
Toch gingen ze mijn situatie nog eens bekijken...
Ik blijf me afvragen hoe ik ingeschreven ben geraakt, ik heb een vermoeden dat Paratel een database met Proximusnummers bezit die ze lukraak misbruiken voor hun dienst.
Wellicht was het nummer bij BASE geblokkeerd maar de dieven van Paratel en soortgenoten houden hun diefstal actief zelfs als raken de sms'en niet meer bij hun slachtoffer.
De dag dat je verandert van operator komen de sms'en opnieuw door en boempatat je wordt bestolen.

Zullke gevallen hebben we ook al gehad van mensen die overstappen van ene operator naar andere. Dan krijgen ze plots weer betalende sms'en.
Ook bij nieuw geactiveerde nummers valt dit voor: wellicht mensen die hun nummer veranderd hebben omdat ze teveel premiums binnenkregen. 6 maanden later wordt het nummer vrijgegeven en dan ben je de pineut als je dat slechte nummer krijgt.

Eigenljk is het BIPT in fout omdat ze deze premiums niet strenger controleert !
noblemo
Member
Member
Provider

Ondanks alles heb ik gisteravond opnieuw een sms ontvangen van 9994.
Ik heb een aangetekende brief opgesteld die vandaag naar Proximus zal vertrekken, met daarin het hele verhaal en details van de sms'en.
Eerst even afwachten wat het antwoord van Proximus is.
Vervolgens zal ik ook een schriftelijke klacht indienen bij de Algemene Directie Economische Inspectie, tegen het bedrijf achter 9994.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

Goede actie !

Als brief naar proximus niet helpt, ook een brief sturen naar ombudsdienst voor telecommunicatie.

Ik vermoed wel dat de economische inspectie zich niet bevoegd zal verklaren... (dan is er ook geen werk aan...!!)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”