Wireless bridge met routers

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Bij mijn vriendin thuis:
Vorige setup: Router en netwerkprinter (bedraad) in bureaukamer(bovenverdieping)

Huidige setup: hebben scarlet trio genomen en is er dus een nieuwe router geplaatst in de woonkamer (vooralsnog geen netwerkkabel naar de bureau boven, zelfs telefoniekabeltje van vorige setup is al een groot stuk afgeknipt)

Echter blijkt die netwerkprinter dus niet over wireless te beschikken (was hier makkelijkheidshalve vanuit gegaan). Het is de bedoeling dat die printer boven blijft staan.
Ik heb dus een wireless bridge nodig tussen de BBox2 en de Printer. Normaal moet de device bij de printer dus een AP zijn en geen router.
Mijn vraag is: kan dat toch met een router waarvan DHCP en andere zaken zijn uitgeschakeld (heb een oude philips SNA6600 of een oude fritzbox hiervoor liggen)?
Op het eerste zicht kan ik ze als AP instellen (LAN -> extra wireless netwerk) maar niet als bridge (wireless->lan).
Ze kunnen wel via WDS als repeater werken... maar kan ik dan de poorten van repeater boven als switch gebruiken? En dan moet ik wel in de bbox WDS aankrijgen natuurlijk?
Iemand een idee of het uberhaupt kan met een fritz of philips SNA (belgacom firmware) ? Anders pruts ik niet verder om de juiste instelling te zoeken en zal ik een AP die bridge kan doen moeten kopen (maar lijkt me 30€ weggesmeten als het met oude routers werkt)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ja, je kan dat met een router en WDS. Besef wel dat wds geen standaard is, en dus verschillend geimplementeerd is door verschillende fabrikanten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Flup
Pro Member
Pro Member
Provider

Als ik het goed begrijp kan ik met WDS de lanpoorten van de 2de router(bij printer) gebruiken op bedrade toestellen op aan te sluiten?
Zal mij wat verdiepen in WDS dan...hoewel het eigenlijk niet de bedoeling is om het wireless signaal uit te breiden
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Ik gebruik een Sitecom WLX-2006 Range Extender als bridge waarbij ik de TX power
op 10% gezet heb. Hij komt zo niet buiten het bereik van m'n bbox2.
Handiger, compacter en stukken zuiniger dan een oude router.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Kijk anders of je een oude router op de kop kan tikken die ondersteund wordt door DD-WRT (bvb good old WRT54). Ik heb hier zelf een WRT54GL als wireless bridge naar mijn main-router om enkele oude LAN-only spelconsoles te connecteren. Ook wireless wordt gebridged trouwens, maar dan als afzonderlijk AP (met andere SSID).

WDS is niet echt relevant voor jou, want is inderdaad bedoeld om je wireless range uit te breiden... Heb vroeger overigens nog met WDS gespeeld, maar het nadeel is dat je nooit juist weet met welke router je verbonden bent. Doordat alle verkeer naar extern sowieso ook over wireless moet (de wireless bridge) dropt je snelheid enorm als je met de 'secundaire' router verbonden bent. Vaak kan je dan toch beter kiezen voor het zwakste wifi-signaal, i.e. naar je main router. Door elke router zijn eigen wifi-netwerk te geven, heb je veel meer controle over de router waarmee je verbindt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Wds is wireless bridging met optioneel repeaterke spelen.
De wds implementatie op de goeiekope konig routertjes die ik heb verbindt enkel met de routers van dewelke ik de mac adressen ingeef (aan beide kanten).

Flup
Pro Member
Pro Member
Provider

Als ik zie welke instellingen mogelijk zijn denk ik dat WDS het enige is dat 'zou' kunnen lukken.
Snelheid is niet echt een issue aangezien dat er enkel een printer aangesloten gaat zijn. Zal de 2de router dan een ander ssid geven zodat laptop altijd met de bbox2 verbonden is.

#tomby ik ben op de hoogte van die dd-wrt maar als ik extra dingen moet kopen dan kan ik best een AP aanschaffen die uit de doos bridge kan doen;) ... Voor wat het moet doen (netwerkprinter draadloos aansluiten op thuisnetwerk) is dat veel te geavanceerd

Bedankt voor jullie hulp ..volgende keer dus met WDS wat prutsen.... Zou graag die philips gebruiken maar geraak voorlopig zelfs niet op zijn config pagina :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Alst ne philips is, is de kans groot dat ie default op 192.168.1.1

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster