HGW of modem only ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Het zoveelste topic over HGW's of modem only, met eindeloze discussies? Nee, dat is niet de bedoeling.
Ik krijg de laatste tijd veel vragen van vrienden, kennissen en collega's : wat zijn nu alle voor- en nadelen.
Wifi, verbruik, homespot, interactiviteit digicorder, problemen Yelo TV, router, extra switch, enz...
Inclusief tips hoe je het één en ander zelf (legaal) kan omzeilen of oplossen.

Er bestaan al topics over HGW's en modem only, ook bij de geburen. Helaas werd daar het topic gesloten zonder een praktisch net overzicht in de eerste post. Het is dikwijls een kluwen van pagina's vol met onzinnige discussies, dat geen mens nog volledig gaat lezen.

Ik denk dat dit zeer nuttig is, temeer omdat Telenet nu minder moeilijk doet om een modem only geïnstalleerd te krijgen.

We starten dit topic in samenspraak met de moderator, en het is de bedoeling om het netjes te houden, zonder onzinnige kritiek, zonder dat het uit de hand loopt.
Hou er rekening mee dat een nadeel ook gelijk een voordeel kan zijn, of andersom. Dit zal wel blijken uit het topic hieronder.

Modem only : alleen modem met één netwerk poort en telefoon uitgang.
http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=23

HGW : modem met ingebouwde netwerk switch (4 poorten), ingebouwde wifi en telefoon uitgang
http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=10
Laatst gewijzigd door Sylvester op 24 aug 2014, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Voordelen van een HGW :

1. HGW heeft ingebouwde router met wifi
2. Alles in één : minder stroomverbruik t.o.v een volwaardige modem only opstelling met router en switch. En minder stopcontacten nodig.
3. Nette installatie met zo weinig mogelijk kabels, zeker nuttig voor installaties die in de woonkamer (achter de TV) staan
4. Toegang tot configuratiepagina is via de site 'Mijn Telenet' : bij problemen met wifi of andere netwerkproblemen kan de helpdesk van Telenet zelf ingrijpen
5. HGW heeft ingebouwde switch.
6. Digicorder : geen extra UTP kabel nodig tot aan de modem. Je kan éénder welke netwerkkabel gebruiken die in huis toevallig aan de TV passeert.
7. Als de HGW aan het uiteinde van je huis is geplaatst, kan je mits wat kennis en extra kabel je WIFI netwerk uitbreiden met een extra AP, wat resulteert in een veel betere dekking dan één WIFI punt.
8. DLNA en interactiviteit zijn samen mogelijk op digicorder,waar je bij Modem-only dit zelf moet switchen.


Voordelen van een modem only (met eigen router) :

1. Bij HGW is de toegang tot configuratiepagina via de site 'Mijn Telenet' : bij uitval van internet is deze niet toegankelijk, dus wijzigingen niet mogelijk. Een eigen router is altijd toegankelijk.
2. Bij HGW is de toegang tot configuratiepagina via de site 'Mijn Telenet' : Telenet zou ongevraagd instellingen kunnen wijzigen. Met een eigen router heeft Telenet geen toegang tot de configuratie pagina van uw router.
3. De kwaliteit van de WIFI verbinding is bij een HGW vergelijkbaar met een standaard WIFI-router of AP (access point) die in elke PC winkel kan krijgen. Bij een modem only kies je zelf je eigen router en dus ook de kwaliteit van de WIFI.
4. Vaak worden HGW's op een strategisch slechte plaats huis gezet (kelder, garage, zolder), omdat daar de coax van de kabelTV binnen komt. Dat hoort zo, maar dat resulteert in een slechtere wifi verbinding aan de andere kant van het huis. Een eigen router op modem only zet je waar je wil, mits wat kennis van UTP kabels.
5. Bij een HGW is het onmogelijk om de router functie af te zetten. Met een modem only kan je je eigen router kiezen, naargelang je eigen eisen. Je eigen router krijgt een publiek IP, en kan je een dubbele NAS vermijden
6. Je kan met de HGW geen gebruik maken van meerdere externe ips (bv thuisnetwerk afscheiden van guestnet, of een router apart steken met een vpn van het werk in geconfigureerd)
7. Meer router functionaliteiten :
-Je kan je interne poorten zelf op een ander extern poort zetten (bv poort 80 server -> 8085 extern)
-DDNS
-eigen dns servers
-keuze DHCP range
-DHCP reserveringen

(uiteraard is deze lijst van voor- en nadelen niet af en verbeteringen zijn mogelijk. Laat het maar even weten in dit topic)
Laatst gewijzigd door Sylvester op 26 aug 2014, 21:15, 11 keer totaal gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Geen 802.11ac wireless, wat wel leuk is als je de snelheid ook echt wilt gebruiken over wifi als je niet vlak naast de HGW staat of geen MiMo hebt.
Met ac, haal je gewoon 160Mbps over grotere afstanden dan n (5GHz) kan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Juridische, security- en privacy-nadelen HGW:
- al jouw privaat netwerkverkeer passeert via de HGW, ook bijvoorbeeld privé-foto's die je thuis via Wifi kopieert naar jouw laptop.
- wanneer jouw Telenet-paswoord ontfutseld wordt, heeft de dief via http://mijn.telenet.be/ via Wifi onmiddellijk toegang tot jouw privaat netwerk!
- de HGW is en blijft eigendom van Telenet en wordt in bruikleen gegeven aan de klant. Daardoor kan Telenet beslissen welke functionaliteit op jouw privaat netwerk beschikbaar is, inbegrepen is in jouw abonnement of waarvoor extra moet betaald worden.
- de algemene voorwaarden van Telenet vermelden dat persoons- en gebruiksgegevens, dus ook gegevens van de HGW, kunnen gebruikt worden voor reclamedoeleinden.
Laatst gewijzigd door raf1 op 24 aug 2014, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Voordelen HGW.

DLNA en interactiviteit zijn samen mogelijk op digicorder,waar je bij Modem-only dit zelf moet switchen.

Voordelen Modem-only.

je kan je interne poorten zelf op een ander extern poort zetten (bv poort 80 server -> 8085 extern),dit kan bij HGW niet.


@sylvester.
nummer 8 :Yelo TV online werkt zowel via HGW als Modem-only.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

AndRo555 schreef:Geen 802.11ac wireless, wat wel leuk is als je de snelheid ook echt wilt gebruiken over wifi als je niet vlak naast de HGW staat of geen MiMo hebt.
Met ac, haal je gewoon 160Mbps over grotere afstanden dan n (5GHz) kan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Heel juist. Maar wat met de mensen die zelf een router hebben die geen 'ac' wifi kan? De meesten hebben nog een gewone b/g/n router. En het aantal mensen met alleen een b/g zou ik niet de kost willen geven.
Wat moeten die mensen doen om ook 'ac' te hebben? Een nieuwe router kopen.
Wat moeten de mensen met een HGW doen die (nog) geen 'ac' heeft? Een access point of wifi router met 'ac' kopen.

Verbeter me als ik me vergis, maar ik zie geen verschil, noch voor- of nadelen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

jeffke schreef: @sylvester.
nummer 8 :Yelo TV online werkt zowel via HGW als Modem-only.
Help me dan eens even. Wat werkte er dan niet?

Edit : ah ja, het ging waarschijnlijk over dit :
jeffke schreef:Voordelen HGW.

DLNA en interactiviteit zijn samen mogelijk op digicorder,waar je bij Modem-only dit zelf moet switchen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Een aantal dingen waar we toch eens wat dieper op in moeten gaan vooraleer we ze bij de voor- of nadelen plaatsen :
raf1 schreef:Juridische, security- en privacy-nadelen HGW:
- al jouw privaat netwerkverkeer passeert via de HGW, ook bijvoorbeeld privé-foto's die je thuis via Wifi kopieert naar jouw laptop.
Is dat wel zo? Letterlijk gezien maak je gebruik van de switch die in de HGW zit, maar ik denk dat hier geen privacy issue is. Zelfs Telenet kan volgens mij die data op de switch niet onderscheppen.
raf1 schreef:Juridische, security- en privacy-nadelen HGW:
- wanneer jouw Telenet-paswoord ontfutseld wordt, heeft de dief via http://mijn.telenet.be/ via Wifi onmiddellijk toegang tot jouw privaat netwerk!
1. Wie kan het ontfutselen? Hoe gaat dat dan in zijn werk. Wat kan die met uw wifi paswoord doen, als die aan de andere kant van België zit?
2. Kan dat niet even goed gebeuren met uw wifi van uw eigen router? Buren of iemand die voor uw deur gaat staan?
Als iemand echt wil inbreken, slaagt hij er wel in, met of zonder HGW.
Of vergis ik me?
raf1 schreef:Juridische, security- en privacy-nadelen HGW:
- de HGW is en blijft eigendom van Telenet en wordt in bruikleen gegeven aan de klant. Daardoor kan Telenet beslissen welke functionaliteit op jouw privaat netwerk beschikbaar is, inbegrepen is in jouw abonnement of waarvoor extra moet betaald worden.
Waar en niet waar, denk ik. Waarom zou Telenet functionaliteiten veranderen in negatieve zin. Ik vermoed dat het snel gedaan zou zijn met Telenet.
Ze gaan geen andere dingen met die HGW doen, die een klant met een modem only wel of niet kan, dat kan nu eenmaal niet.
Zou eerder andersom zijn (wat nu al het geval is) : meer functionaliteiten met een HGW, bv. DLNA/interactiviteit.
Of zie ik het verkeerd?
Misschien ook een voordeel : Als Telenet beslist om de software aan te passen of modem uit te breiden, kan dat ook voordelen en meer functionaliteiten hebben, of zelfs een nieuwe modem met 'ac' WIFI enz...
raf1 schreef:Juridische, security- en privacy-nadelen HGW:
- de algemene voorwaarden van Telenet vermelden dat persoons- en gebruiksgegevens, dus ook gegevens van de HGW, kunnen gebruikt worden voor reclamedoeleinden.
Volgens mij kan Telenet niet zomaar gegevens van uw HGW publiek maken. Ik ben geen expert op het gebied van privacy beleid, maar mijn gezond verstand zegt me dat dit niet zomaar kan. Zelfs al staat het in de voorwaarden, dan nog is er de wet die daarboven staat!
Laten we dit toch maar even opzij houden voor we het in de lijst zetten. Iemand expert op dit gebied?
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

De nieuwe interface op de digicorders word ook wel yelo tv genoemd
op een modem-only werkt de DLNA functie niet,omdat je niet in hetzelfde intern netwerk zit.
Online (yelotv.be) werken ale functie's hetzelfde op een HGW als op een modem-only.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Nadeel HGW: aanwezigheid hotspot. Ik dacht dat je die niet kon afzetten. En de traffiek is gescheiden, maar is dat veilig? Zijn daar ooit grondige testen over gedaan, door fabrikant of Telenet zelf?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Stel ik kom tot conclusie dat modem only beter bij mijn wensen past, hoe geraak ik dan af van de HGW? Is er ergens een stappenplan om om te wisselen? Email of bellen naar telenet, of langsgaan in Telenet Center?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Je eigen router krijgt een publiek IP, en kan je een dubbele NAS vermijden.
Dubbele NAT, een dubbele NAS is wél nuttig ;)
cyrano schreef:Nadeel HGW: aanwezigheid hotspot. Ik dacht dat je die niet kon afzetten. En de traffiek is gescheiden, maar is dat veilig? Zijn daar ooit grondige testen over gedaan, door fabrikant of Telenet zelf?
Je kan de TELENETHOMESPOT uitzetten via http://mijn.telenet.be, maar dan heb je ook geen toegang meer tot de homespot van andere gebruikers.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

bartman schreef:Stel ik kom tot conclusie dat modem only beter bij mijn wensen past, hoe geraak ik dan af van de HGW? Is er ergens een stappenplan om om te wisselen? Email of bellen naar telenet, of langsgaan in Telenet Center?
Officieel kan dit niet, wegens alleen voor Business klanten. Officieus kan dit door tezagen voor bij/installatie, of door hem nadien te gaan omwisslen(bij omwisseling durven ze daar € 75 voor te vragen, dus best bij installatie allles op alles te zetten).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

jeffke schreef:De nieuwe interface op de digicorders word ook wel yelo tv genoemd
op een modem-only werkt de DLNA functie niet,omdat je niet in hetzelfde intern netwerk zit.
Online (yelotv.be) werken ale functie's hetzelfde op een HGW als op een modem-only.
Wil dit zeggen dat je op je digicorder content van je DLNA-server kan afspelen. Indien zo, welke formaten worden ondersteund ?
Je kan met of zonder HGW wel via yelo op elke pc of tablet content van je digicorder afspelen (behalve geblokeerde zenders zoals VTM.....)
Petervanakelyen schreef:
Je kan de TELENETHOMESPOT uitzetten via http://mijn.telenet.be, maar dan heb je ook geen toegang meer tot de homespot van andere gebruikers.
Met een modem-only heb je toegang tot homespot en hotspot terwijl je modem-only het niet kan aanbieden. voordeel voor modem-only dus.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Stroper schreef:
bartman schreef:Stel ik kom tot conclusie dat modem only beter bij mijn wensen past, hoe geraak ik dan af van de HGW? Is er ergens een stappenplan om om te wisselen? Email of bellen naar telenet, of langsgaan in Telenet Center?
Officieel kan dit niet, wegens alleen voor Business klanten. Officieus kan dit door tezagen voor bij/installatie, of door hem nadien te gaan omwisslen(bij omwisseling durven ze daar € 75 voor te vragen, dus best bij installatie allles op alles te zetten).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
In het telenet center waar ik onlangs ben langsgegaan hadden ze enkel De HGW modellen op voorraad. Hoe wissel je dan om?
YeeDeeWee
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2014, 11:08
Bedankt: 23 keer

Wat ben je met een modem only,als je van een router geen verstand hebt.
Dan ben je veel beter af met een HGW.
Zorg dat je niets te verbergen hebt.Als ze echt willen vinden ze alles.Ook al heb je een externe router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bartman schreef: In het telenet center waar ik onlangs ben langsgegaan hadden ze enkel De HGW modellen op voorraad. Hoe wissel je dan om?
Bij mijn bakker waren de boterkoeken uit, hoe geraak ik nu aan boterkoeken? Bij een andere bakker :-)
sorry voor het grapje :wink:
Maar je kan toch eens naar een ander telenet center gaan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

@ Telenet:

Bied de klant zelf de mogelijk aan via mijn Telenet om de HGW in WEL/NIET modem-only mode te zetten, dit kan dan in de config file op te TFTP server van TN.
Dus bij het accepteren van de wijziging dat dan de HGW automatich reset om de nieuwe config te laden. Hiermee is de modem voor 100% van de klanten bruikbaar.

Dan is de discussie over HGW/modem only ook tot een einde.

Ander aan het frontend (via coax aansluiting) van de modem wat statische overspanning geven met wat power (electriche aansteker, statische vliegen mepper OID)
Dan is die overleden en kun je vragen om een gratis Modem Only. want ed HGW is overleden.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

YeeDeeWee schreef:Wat ben je met een modem only,als je van een router geen verstand hebt.
Dan ben je veel beter af met een HGW..
Eigenlijk heeft deze poster een punt, en raakt hij de essentie van een HGW. Mijn idee hierover is:
  1. Voor het merendeel van de Telenet klanten (>90%?), die geen enkele kennis hebben van IT of van routers, is de HGW heel waarschijnlijk de beste oplossing. Gewoon plug-and-play, alles toestellen, incl decoders op hetzelfde netwerk, en je kan surfen en tv kijken (zonder bijkomende kosten van switches, routers ...).
  2. Voor heel eenvoudige router manipulaties, zoals het openen van een poort, ben je nog altijd OK met de HGW (je kan een poort "forwarden" maar niet "redirecten").
  3. Zelfs gebruikers die een eigen router hebben, kunnen nog altijd gebruik maken van de HGW, met router in DMZ...
  4. Maar de meer "advanced" users, die alles willen halen uit hun eigen router, weten wat ze doen, server applicaties draaien (VPN etc), zijn beter af met een modem-only.
Klakkeloos aan iedereen een modem-only aanraden heeft volgens mij géén zin.
Ook het aanraden van een modem-only, bij het minste probleem dat iemand heeft met een HGW, heeft ook geen zin. Mensen die er geen verstand van hebben, zullen ook met een modem-only hun probleem niet oplossen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

YeeDeeWee schreef:Wat ben je met een modem only,als je van een router geen verstand hebt.
Dan ben je veel beter af met een HGW.
Zorg dat je niets te verbergen hebt.Als ze echt willen vinden ze alles. Ook al heb je een externe router.
Als je een nieuwe auto koopt bij de garage vraagt de verkoper toch ook niet om je rijbewijs. :bang:

BTW als je nu een standaard wifi routerke koop, een aan sluit op een modem only werkt dat toch in een keer, moet je niet technisch voor zijn.
op een knopke drukken om met je router te verbinden.

Dus ook al heb je geen verstand van routing kun je het zelf aansluiten, koop je materiaal bij een deftige winkel zal de winkel dat ook wel voor je configgen, als service. :beerchug: Klanten binding

Naturrlijk als je "voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten" zoals ze dat in Nederland zo mooi uitdrukken, dan kan/wil men je niet helpen, tenslotte het zijn dan ook dozen doorschuif winkels tegen dump prijzen. je kiest voor de lagen prijs zonder service (garantie wel dus) :bang:

[Mod Edit]
Deze topic gaat over de voor- en nadelen van een HGW
Gelieve u aan de topic te houden, en geen nutteloze discussies aan te gaan
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bolleke64 schreef:Bied de klant zelf de mogelijk aan via mijn Telenet om de HGW in WEL/NIET modem-only mode te zetten, dit kan dan in de config file op te TFTP server van TN.
Daar ben ik het 100% mee eens, zoals ik hier al postte.
bolleke64 schreef:Ander aan het frontend (via coax aansluiting) van de modem wat statische overspanning geven met wat power (electriche aansteker, statische vliegen mepper OID)
Dan is die overleden en kun je vragen om een gratis Modem Only. want ed HGW is overleden.
Dit is een stomme reactie, en draagt aan geen kanten bij aan deze discussie :evil:

Gebruikers die persé een modem switch willen kunnen dat bij Telenet aanvragen. Kost: €75€
Moedwillig het materiaal kapot maken is niet alleen tegen de algemene voorwaarden, maar ook misdadig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Modbreak:
off topic
75Eur vragen voor een omwisseling, of het stellig weigeren om het in MIJn telenet te implementeren, en hiervoor willens en wetens 75eur aftroggelen is ook misdadig, dus blijft poets weder poets. Klant is koning.
HGW in DMZ mode zetten, werk ook meer niet dan wel, ipv dubbele NAT.

DDNS instelling in je router na de HGW in DMZ werkt niet. Bij DDNS word altijd het WAN IP van de router gekoppeld aan je hostnaam, ingeval van HGW in DMZ mode, en het WAN IP is dan een LAN IP van je HGW. en je hele HGW is exposed.

Verder nadeel van HGW, indien een hack op TN netwerk (CAfe bv) zijn alle HGWs exposed en eigen routers niet direct.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
YeeDeeWee
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2014, 11:08
Bedankt: 23 keer

Met nieuwe klanten een HGW te geven hebben ze veel minder problemen,dan met iedereen een only te geven.
Bewijs jij het tegenovergestelde Bolletje.Het zijn niet allemaal techneuten.Nog lang niet.
Daarom dat ze daar van afgestapt zijn.Vroerger kreeg je een only.
En met een extra goedkoop routertje aan te schaffen zal natuurlijk op den duur wel werken,wat heb je dan aan een extra stroomvreter.NIETS.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

TS wil voor en nadelen oplijsten... maar ik begrijp (als niet telenetklant) dat die 'modem only' eigenlijk een oplossing voor bedrijven is die ze maar moeilijk aan particulieren willen slijten. Vraag me dus af of er überhaupt dus een keuze is.

De essentie is hier nu ook al duidelijk gezegd ... heb je er geen verstand van (en die mensen zitten meestal bij de marktleiders) dan zal die HGW voldoen. Gevorderde gebruikers zullen al vlug tegen frustraties aanlopen. Maar zoals ik zei .. is er eigenlijk officieel wel een keuze? Als op dit forum een search doe op modem only kom ik op een soap terecht waar ik zelf ook in ben gekomen (bij swap van een digicorder ivm hun servicebeleid).
Waar en niet waar, denk ik. Waarom zou Telenet functionaliteiten veranderen in negatieve zin. Ik vermoed dat het snel gedaan zou zijn met Telenet.
Ze gaan geen andere dingen met die HGW doen, die een klant met een modem only wel of niet kan, dat kan nu eenmaal niet.
Zou eerder andersom zijn (wat nu al het geval is) : meer functionaliteiten met een HGW, bv. DLNA/interactiviteit.
Of zie ik het verkeerd?
Hier ben je toch wel heel naïef hoor. Die andere grote speler verkocht ook routers in hun bgc centers.. bij het betalen vroegen ze 'terloops' uw telefoonnummer.. zagen ze dat je een mono abbo had dan werd dat meteen overgezet op het duurdere multi. En ik denk niet dat het gedaan is met die andere speler (en ondertussen is er nog minder concurrentie op de markt).
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bolleke64 schreef: HGW in DMZ mode zetten, werk ook meer niet dan wel, ipv dubbele NAT.

DDNS instelling in je router na de HGW in DMZ werkt niet. Bij DDNS word altijd het WAN IP van de router gekoppeld aan je hostnaam, ingeval van HGW in DMZ mode, en het WAN IP is dan een LAN IP van je HGW. en je hele HGW is exposed.
Deze 2 zaken zijn los van mekaar.
Je hebt geen DDNS nodig om een router in DMZ te zetten
  • a) Het publiek IP adres van een Telenet HGW wijzigt bijna nooit, tenzij je die uitschakelt (en dan nog gebeurt het dat hij zijn oud IP terug krijgt). Je kan dus meestal via het IP adres jouw router in DMZ bereiken.
    b) goede routers geven wel de mogelijkheid om je echt IPv4 adres te discoveren en via DDNS kenbaar te maken
    c) met IPv6 is dat probleem ook opgelost.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nadeel van de hgw: geen controle over de dhcp range. Mogelijke conflicten dus als je met fixed ip's gaat werken. Mss dat wij hier de range wel te weten gekomen zijn, maar als hij niet aangekondigd staat bij telenet "kennen" we hem officieel dus niet.

Nog een nadeel: als telenet een software update pusht en de hgw reset, ben je tijdelijk je thuisnetwerk kwijt. Stel dat je net files ofzo over het netwerk aan het kopieren bent... (want bij hun digicorder updates vragen ze ook eerst of je niet aan het kijken bent ;-) </sarcasm>).

Is de hgw nog altijd beperkt tot 16 devices een ip adres te geven?

Voordeel modem only: je krijgt een extern ip adres afgeleverd waar je als kenner mee kan werken. Bij de hgw heb je geen enkele toegang meer tot externe ips.


Als de hwg een instelling krijgt om modem te spelen, ben je natuurlijk wel speelbal, want als een nieuwe chef daarna beslist die functie te verwijderen... Dan liever een toestel waar ze dat niet kunnen doen.
Daar zijn in frankrijk precedenten voor, bij sfr hebben ze dat gedaan (en vele bedrijfjes die zo geconfigd stonden platgelegd).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

32 min aantal wat de HGW zelf gebruikt.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef:
bolleke64 schreef: HGW in DMZ mode zetten, werk ook meer niet dan wel, ipv dubbele NAT.

Bij DDNS word altijd het WAN IP van de router gekoppeld aan je hostnaam, ingeval van HGW in DMZ mode, en het WAN IP is dan een LAN IP van je HGW. en je hele HGW is exposed.
Deze 2 zaken zijn los van mekaar.
Je hebt geen DDNS nodig om een router in DMZ te zetten
.

Deze zaken staan niet los van elkaar met standaard routers.

Je hebt geen DDNS nodig om een router in DMZ te zetten dit heb ik nooit beweerd, je kan DDNS niet gebruiken indien de betreffende huis tuin keuken Router in de voorgaande router (HGW) in DMZ staat.

Ik heb even gekeken in DDNS lijst Telenet heeft pas ip change gedaan.

ik heb 24 telenet gerelateerde hosts staan en op 22-8 en op een tijdspanne van 11 min zijn alle wan adressen veranderd.

De oudste update is van 04 Mar. 2014 22:49 Telefonica (ES, en is correct, kan de webinterface zien van de router
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Effe een blogpost linken van een userbaser die het heeft over dlna met de modem only:

http://tbruylan.blogspot.be/2014/06/tel ... na-op.html

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Sylvester schreef:
AndRo555 schreef:Geen 802.11ac wireless, wat wel leuk is als je de snelheid ook echt wilt gebruiken over wifi als je niet vlak naast de HGW staat of geen MiMo hebt.
Met ac, haal je gewoon 160Mbps over grotere afstanden dan n (5GHz) kan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Heel juist. Maar wat met de mensen die zelf een router hebben die geen 'ac' wifi kan? De meesten hebben nog een gewone b/g/n router. En het aantal mensen met alleen een b/g zou ik niet de kost willen geven.
Wat moeten die mensen doen om ook 'ac' te hebben? Een nieuwe router kopen.
Wat moeten de mensen met een HGW doen die (nog) geen 'ac' heeft? Een access point of wifi router met 'ac' kopen.

Verbeter me als ik me vergis, maar ik zie geen verschil, noch voor- of nadelen.
Een ac router is nog altijd vele malen goedkoper dan een dedicated ac AP. En je kan een router als AP gaan gebruiken, maar dat is niet zo heel simpel voor een doorsnee mens.
Terwijl je met een modem only en een (ac) consumentenrouter, alleen de ethernet kabel van de modem naar de wan poort moet zetten en alles draait eigenlijk. (wat mij toch nog doenbaar is voor jan met de pet)

Eigenlijk komt dit argument dan in de buurt van het niet echt ideaal staan van de HGW/modem om deftig wifi te kunnen voorzien. En stroomverbruik, als je sowieso al iets extra nodig hebt voor ac, kan je beter een zuinigere modem-only nemen.

Maar je hebt wel een punt natuurlijk.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb nu ook een "HGW", maar wil liever een modem only. Ik ken er wel iets van, maar niet zo super veel. Ik heb wel een port forward ingesteld voor m'n domotica. Maar ik krijg hier enkel toegang toe via een homespot of via een andere telenet internetverbinding, kweet niet of dit iets met die telenetrouter te maken heeft? Via mobiel internet dus geen toegang.
En verder gebruik ik ook liever m'n eigen router, daar kan je zelfs voor een bijna leek als ik toch meer mee doen dan met die "HGW" router.
Ik zal ook eens moeten langs gaan in een telenet-shop.
Voor iemand die echt enkel simpel internet nodig heeft is die HGW inderdaad prima. Maar er is zeker ook een "veel kleinere" groep mensen waarbij dat die "HGW" enkel maar tegenwerkt.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja. Denk het wel. Telenet blokkeert alle poorten onder de 1024, maar enkel van buitenaf, niet vanop een andere aansluiting op het telenet netwerk.
Als je leek bent maar wel interesse toont en zin hebt om met vallen en opstaan te leren, kan je idd voor de modem gaan. Check de nadelen effe hierboven. Je kan mogelijk wel 75 euro moeten opleggen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Nadeel van de hgw: geen controle over de dhcp range. Mogelijke conflicten dus als je met fixed ip's gaat werken. Mss dat wij hier de range wel te weten gekomen zijn, maar als hij niet aangekondigd staat bij telenet "kennen" we hem officieel dus niet.
Ik zou dit niet als een nadeel van de HGW zien (meer als een communicatie probleem) :wink: .
DHCP deelt enkel uit deze range: 192.168.X.[100-254].
Fixed IP's kunnen gegeven worden in de range 192.168.X.[2-99].
ITnetadmin schreef:Is de hgw nog altijd beperkt tot 16 devices een ip adres te geven?
Neen er is geen enkele beperking, zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 83#p508727
Maar zelfs met een beperking van 32 (zoals sommigen verkeerdelijk beweren) hebben de meeste residentiële klanten waarschijnlijk meer dan genoeg.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Feit is dat zolang telenet niet communiceert hierover het een nadeel blijft. En aangezien je zelf de dhcp range niet kunt instellen, kan je je eigen voorkeur niet gebruiken (ITers hebben vaak een gewoontevorming qua ip adressen voor bepaalde toestellen).

Ik bv draai geen dhcp.
Ook kan je met de hgw geen gebruik maken van meerdere externe ips (bv thuisnetwerk afscheiden van guestnet, of een router apart steken met een vpn vant werk in geconfigd)
Dat laatste kan dus gerust wel bij het voor/nadeel lijstje geplakt worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat laatste is zeker een nadeel van de HGW.
De TS is er efkens niet deze namiddag, hij zal het rijtje voor- en nadelen aanpassen in de beginpost.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als we toch een volledig lijstje aanleggen kan die dhcp range er wel bij, desnoods in de opmerkingen, a la "je kan hem zelf niet controleren maar hij deelt adressen uit in deze range..."; als de port forwarding erbij kan kan dit ook wel denk ik.
Voor en nadelen zijn objectief uiteraard. Voordeel bij de ene is nadeel bij de andere, en moet niet altijd een voor of nadeel voor iedereen zijn (hangt ervan af wat je wil natuurlijk); maar de functionaliteits verschillen of beperkingen val alle aard mogen volgens mij gerust vermeld worden (ook al is het dan maar een kleintje).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:En aangezien je zelf de dhcp range niet kunt instellen, kan je je eigen voorkeur niet gebruiken (ITers hebben vaak een gewoontevorming qua ip adressen voor bepaalde toestellen).
Inderdaad een (klein) nadeel. Maar zoals je zelf zegt: "ITers ..."
Eigenlijk komt het telkens op hetzelfde neer:
  • - voor de advanced user (zoals ITers) is een HGW een nadeel :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Toegegeven, enkel ITers. Maar als we toch objectief aant opsommen zijn...

Dat lijkt me toch de bedoeling hier. Objectief alle verschillen opsommen en de user zelf laten kiezen wat hij wil, na afweging, ipv de eeuwige discussies hier aan te laten wakkeren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

't Gaat hier wel hard, harder dan ik gedacht had. Ik heb helaas ook niet alle tijd, maar geef gerust aan wat er wel en niet in de lijst kan. Voor zover ik heb kunnen lezen, kan er buiten een paar punten niet echt veel bij, of staat het er al in onder een andere vorm.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Flup schreef:TS wil voor en nadelen oplijsten... maar ik begrijp (als niet telenetklant) dat die 'modem only' eigenlijk een oplossing voor bedrijven is die ze maar moeilijk aan particulieren willen slijten. Vraag me dus af of er überhaupt dus een keuze is.
Ja er is uiteraard een keuze, zoals ook blijkt uit talrijke andere topics en fora.
Het staat volgens mij niet officieel op de site van Telenet, maar het kan tegenwoordig zelfs zonder problemen, en in sommige gevallen wordt zelfs gratis toegestaan om te switchen van HGW naar modem only.
De IT-ers en knutselaars weten wel waar en hoe ze bij Telenet terecht moeten om een modem only te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”