Fix voor kerncentrales

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Wlf
Plus Member
Plus Member

Als ik het goed begrijp is de reactor van Doel 3 uitgeschakeld om veiligheidsredenen en is de turbine van Doel 4 beschadigd door sabotage.

Maar met de turbine van Doel 3 en de reactor van Doel 4 zijn geen problemen.
Zouden die op elkaar kunnen worden aangesloten?

De afstand tussen de turbinegebouwen is 200m (Google Maps).
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Denk niet dat het zo simpel zal zijn...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

:roll:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

ik wou er eerste niet op ingaan, maar kort samengevat:

-hoewel ze van zelfde generatie zijn, zijn D3 en D4 niet geheel identiek voor zover ik weet.
-het hoge en lage druk stoomcircuit, dat nu beperkt is tot de respectievelijke ruimtes van D3 En D4 verlengd moet worden, waarvoor er nieuwe gebouwen moete worden opgetrokken, op de terreinen van een actieve kerncentrale;
-in de design specs van toendertijd is geen rekening gehouden met die lengte van het stoomcircuit, je gaat warmte en druk verlies krijgen
-je gaat safety interlocks en koppelingen moeten voorzien tussen de controlecircuits van beide reactoren, die bestaan uit een mix van oude analoge techniek en complexe scada systemen
-je hebt geen containment meer tot 1 reactorgebouw als er iets gebeurd, en riskeert exposure van het tweede gebouw en de omgeving bij een incident

en zo kan je nog heel even blijven doorgaan...
Main idea: Het gaat om een kerncentrale, niet om een lego-technics bouwdoos, dat is iets dat je heel goed moet onthouden, dit is geen technologie waar je licht mee moet omspringen, dingen die op een bepaalde manier gebouwd en ontworpen zijn, moet je zeker in die sector niet gaan proberen bricolage op toepassen.

BV: een aantal jaren geleden zijn de stoomgenerator van D vervangen, dat zijn werkzaamheden die kleiner zijn dan wat jij voorsteld, daar gaan jaaaaren aan planning aan vooraf, omdat er ondermeer gaten in het reactorgebouw gemaakt moeten worden, er massa's ontwerp en veiligheidsprocedurers moeten gevolgd worden, enz enz... Dus zeker qua timing ook geen haalbare kaart.
Laatst gewijzigd door FlashBlue 21 aug 2014, 10:23, in totaal 1 gewijzigd.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Hier zitten toch krakken hé :-D
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Niks mis met nadenken over de problematiek, toch? Zo mis vond ik dat gedacht nog niet, maar zo eenvoudig zal het wel allemaal niet zijn :)
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Ik heb het allemaal zo niet gevolgd, dus misschien zit ik er helemaal naast, maar ik dacht in de media begrepen te hebben dat er een defect ontstaan zou zijn aan de rotor v/d turbine (door een gebrek aan smering allicht).

De 2 stoomcircuits aan elkaar gaan koppelen lijkt me inderdaad uitgesloten, maar misschien kunnen ze de rotor transplanteren ? Natuurlijk moeten ze dan exact dezelfde afmetingen hebben, er moeten voorzieningen zijn om deze te takelen, misschien is er te veel kans op schade aan een goede rotor om dit te riskeren ... zal zeker ook geen lachertje zijn ... maar misschien ?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

De verschillen tussen beide centrales zijn te groot om dit zelfs maar te overwegen. D4 heeft bijvoorbeeld 1 hoge druk en 2 lage druk turbines, D3 heeft daarintegen maar 1 hoge druk en 1 lage druk turbine. Trouwens, D3 is helemaal nog niet afgescheven, ondanks alle negatieve publiciteit. :x
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”