Rare IPs op Telenet HGW

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb gemerkt dat er enkele 'spook' IPs zitten in mijn Telenet netwerk. Deze worden erop gezet door de Telenet HGW.

Normaal krijgen toestellen in mijn Telenet netwerk van de Telenet HGW een IP in de range 192.168.1.xxx.

De IPs die ik na een scan heb gevonden zijn 192.168.100.1 en 192.168.100.254. Een ARP-ping gaf mij hun MAC-adres (beide verschillend). In mijn switch dan even opgezocht aan welke interface deze gelinkt zijn en dat bleek deze van de HGW te zijn.

192.168.100.1 is pingbaar en het MAC adres is hetzelfde als dat van mijn Telenet router. De volgende poorten staan open:

Code: Selecteer alles

53/tcp  open  domain  dnsmasq 2.46
111/tcp open  rpcbind 2 (RPC #100000)
Ik heb geen communicatie van of naar het adres kunnen waarnemen (met de Torch functie op de routerboard).
Een iets gedetailleerdere scan op de RPC-poort gaf:

Code: Selecteer alles

Host is up (0.0011s latency).
Not shown: 193 closed ports
PORT    STATE         SERVICE  VERSION
53/tcp  open          domain   dnsmasq 2.46
| dns-nsid:
|_  bind.version: dnsmasq-2.46
111/tcp open          rpcbind  2 (RPC #100000)
| rpcinfo:
|   program version   port/proto  service
|   100000  2            111/tcp  rpcbind
|   100000  2            111/udp  rpcbind
|   161978  1            757/udp
|_  161978  1            759/tcp
53/udp  open          domain   dnsmasq 2.46
| dns-nsid:
|_  bind.version: dnsmasq-2.46
|_dns-recursion: Recursion appears to be enabled
67/udp  open|filtered dhcps
111/udp open          rpcbind  2 (RPC #100000)
| rpcinfo:
|   program version   port/proto  service
|   100000  2            111/tcp  rpcbind
|   100000  2            111/udp  rpcbind
|   161978  1            757/udp
|_  161978  1            759/tcp
161/udp open          snmp     SNMPv3 server
|_snmp-hh3c-logins: TIMEOUT
|_snmp-win32-shares: TIMEOUT
162/udp open|filtered snmptrap
1 service unrecognized despite returning data. 
No exact OS matches for host 
192.168.100.254, dit adres is niet pingbaar (wel met een ARP-ping) en geeft wel een MAC-adres in de 00-E0-4C range. Een scan zegt dat alles toe zit (de host er niet is). Ook hier heb ik geen communicatie van of naar het adres kunnen waarnemen.

Iemand enig idee waarvoor ze dienen?
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

Nukem, net even gechecked en heb hetzelfde voor als jij ...
Mijn netwerk prefix 192.168.0.

Ik kan pingen naar 192.168.100.1 maar niet naar 192.168.100.254

meer ken ik er niet van van netwerken ;)

Geen idee waarvoor dit diend
Undertaxxx25
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 11 keer

Zijn geen "spook" ip's hoor, ze zijn niet voor niets aanwezig op je lokaal netwerk. :wink:
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Er is een thread van 2012 over dat IP adres: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=467529
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat topic ging over de modem-only cv6181e; dit gaat over de hgw.
En tis alleszins de eerste keer dat ik hoor over extra IPs bij de combi.

Die return die je krijgt van de 192.168.100.x adressen, gebeurt dit enkel als je in dat subnet zit, of route hij die returns naar je lokale 192.168.1.x range?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Klopt, die topic had ik gezien in mijn zoektocht, hetzelfde IP, maar andere modem en situatie.

De HGW route de returns naar de lokale 192.168.1.x range (ik zat dus niet in de 192.168.100.x range bij de tests).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Uit ondervinding weet ik dat als de externe verbinding uitvalt (dus op TN-netwerk), de modem zelf IP-adressen begint uit te delen. Ik heb daar wat rond opgezocht en dat blijkt standaard-functionaliteit te zijn, toch zeker op de voorlopers van de huidige modem-onlys. Doel: techniekers toelaten in te loggen op de modem (toch volgens de documentatie die ik toen vond).

Extra info: De voorlaatste reactie op http://www.dslreports.com/forum/r221465 ... 168.100.x-.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Mmm.

Ik ben nu eens op de 192.168.100.x range gegaan en kan nu 192.168.100.254 wel gewoon pingen.
Als ik eens wat tijd heb zal ik nog wat portscans uitvoeren als ik in de range zit :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Standaard heb je toch een webserver op die dingen... dus gewoon poort 80/443 waarop je status informatie en configuratie pagina's kan vinden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@Nukem: Dat 192.168.100.254 niet reageert als je niet in dezelfde IP-range zit, lijkt mij niet meer dan normaal. Om een ping te laten lukken moeten beide partijen weten hoe ze de overkant kunnen bereiken. De modem heeft daar het raden naar...
@r2504: Je hebt inderdaad een webserver op die dingen, ware het niet dat TN die zorgvuldig afschermt eens verbonden...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sinna schreef:@r2504: Je hebt inderdaad een webserver op die dingen, ware het niet dat TN die zorgvuldig afschermt eens verbonden...
Gewoon coax los trekken.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ze hebben de webserver van de HGWs in de firmware om zeep geholpen, coax lostrekken helpt niet.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Zolang ze niet vanuit TN geprovisioneerd zijn, is de webserver bereikbaar. Maar eens geprovisioneerd is het inderdaad gedaan :-(
Computer(k)nul
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Ik zal het trachten uit te leggen hoe het werkt.

dit is voor een modem-only (waar toch een router inzit) en de HGW hetzelfde.

de modems op zich is een goede modem-routers met zeer uitgebreide functionaliteiten met een max aan 31 dhcp adressen. indien men het kan gebruiken met de originele firmware. Hier zit het probleem.

De firmware die telenet gebruikt is niet hetzelfde als de firmware van de fabrikant,
zodra je de modem aan sluit knippert het ledje van RX als die gelockt is brand die volledig, nu gaat tx knipperen, indien gelockt, nu word via een tftp server de firmware en config geladen als dit gelukt is en de modem gedeelte heeft een ip adres gekregen is die online online knippert ook niet meer.

vanaf nu is de webinterface op 192.168.100.x niet meer beschikbaar daar telenet dat niet wil dat je dat gebruikt.
voor de modem-only versies (nu pas is de router functie ook niet meer beschikbaar in de modem only versies).
zou je wel op de webpagiga kunnen (na een flash van de modem kan dat) dan kun je RX en TX levels gewoon aflezen op de webinterface of beter met een tooltje in te lezen via 192.168.100.x

Voor een HWG laat men wel router functies toe maar ander zaken niet, zoals oa de webinterface is ook komen te vervallen, maar de interne adressen in de 192,168.100.x reeks blijven wel te zien in wireshark oid.

DUS VOOR DE CONFIG GELADEN IS VAN DE TFTP SERVER kun je de webinterface openen.

Hopende dat er nu wat meer duidelijk is in de opstart sequence van modems. ik heb eerder (jaren geleden) hierover al gepost. das lang voor dat TN met HWG zou komen, ik had het toen al voorspeld, toen werd het weggelachen met (forumtroll)

Een Swat technieker J van Boven is hiervoor nog speciaal bij mij voor op training geweest.

in een andere post was ersprake van beperkte DHCP clients de een zei minder dan 20 de andere had er 24 geprobeerd, het is altijd een veelvoud van 2 met aftrek van de adressen die de router zelf gebruikt je verwacht een veelvoud van 2, het antwoord is dus 32 - 2 = 30 dhcp clients. indien de router functie hetzelfde is als in de modem only toestellen.

Ik spreek uiteraard alleen over motorola toestellen.
Laatst gewijzigd door bolleke64 19 aug 2014, 16:31, in totaal 1 gewijzigd.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bolleke64 schreef:ik heb eerder (jaren geleden) hierover al gepost. das lang voor dat TN met HWG zou komen, ik had het toen al voorspeld, toen werd het weggelachen met (forumtroll)
Welkom back na 6 jaar afwezigheid, maar pas op dat je niet spoedig terug als forumtroll bekeken wordt.
Want na 6 jaar niets, heb je vandaag alleen al 5 posts gestuurd, waarvan ik niet goed begrijp wat de bedoeling is.
  • - wil je iemand concreet helpen?
    - zoek je hulp voor een concreet probleem?
Om je vorige lange post te resumeren in 2 woorden:
Je bevestigt dus gewoon (vanuit het zonnige zuiden :) ) dat de web interface van de Mototala modems en modem/routers niet meer beschikbaar is van zodra ze vanuit TN geprovisioneerd zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@Philippe: Bolleke64 bevestigt inderdaad wat ik schreef, maar de extra uitleg hieromtrent is voor mij (en ik denk niet alleen voor mij) waardevolle informatie.
Hierbij wil ik toevoegen dat de huidige CBN's heel waarschijnlijk doorontwikkelingen zijn van de vroegere Motorola-toestellen. Bij sommige modellen was het op het logo na bijna van elkaar te onderscheiden...
Laatst gewijzigd door Sinna 19 aug 2014, 15:01, in totaal 1 gewijzigd.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bolleke64 schreef:zodra je de modem aan sluit knippert het ledje van RX als die gelockt is brand die volledig, nu gaat tx knipperen, indien gelockt, nu word via een tftp server de firmware en config geladen als dit gelukt is en de modem gedeelte heeft een ip adres gekregen is die online online knippert ook niet meer.

vanaf nu is de webinterface op 192.168.100.x niet meer beschikbaar daar telenet dat niet wil dat je dat gebruikt.
Als je coax niet is aangesloten valt er natuurlijk niets van een TFTP server te laden :lol:
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Als de modem niet online kan (zonder coax), kan die niks downloaden. :roll:

Dat geeft juist aan dat niet alleen de config file geladen wordt maar ook het OS.

Ik probeerde het alleen verder uit te diepen wat eerder al gezegd was, omdat men er steeds achter blijft vissen.

Waarom TN dat in het RAM geheugen zet ipv te flashen is mij niet duidelijk, mogelijk wil motorola daar geen licentie voor geven aan TN,
Ik vind dit een interessante vraag, wie weet hier het antwoord op? Waarom in RAM laden als je het ook kan Flashen, Modems flashen heb ik al gedaan dus technich best mogelijk.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Eerst, tis HGW (Home GateWay), niet HWG.
Twee, bedoel je niet "webserver/service" ipv "router" als je zegt dat die ook in de modem only steekt, en uitgeschakeld wordt na de firmware push?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien wil TN niet dat iemand de flash uitleest?
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

1 was een tikfout heb het aangepast het is HGW
2 het is zelfs beide,
TN heeft geen geen modem-only al die modems, hebben dhcp on board dus een volledige router, maar die word uitgezet, en daarom noemen ze die modem-only. de klant ziet geen router. en webinterface word ook uitgezet, maar als je de modem/router flashed, komen de originele functionaliteiten weer in de web interface

zijn er de volgende mogelijkheden,
de config file laden wan/lan dus lan kiezen
een dd-wrt router erachter waar een TFTP server op draait en de config laad via lan.
de config kun je zelf editen dus zoals down en up stream snelheid instellen.
en de routerfunctie is dan ook volledig beschikbaar met max 30 ip adressen 2 zijn voor de router zelf
incl DDNS. portfwd en nog veel meer.
Gewoon spijtig dat telenet dat allemaal moest afschermen,

maar zon modem met eigen router geeft veel meer mogelijkheden.
Ik heb zelf nooit geen HGW gehad en adviseerde mijn klanten dat ding weg te doen en zelf een router te plaatsen.

Was er een modem defect dan werd die gewoon vervangen door een andere, die behoefde niet eens geprovisioneerd te worden bij TN.
Gewoon het mac id van de defecte modem in de nieuwe zetten aansluiten en het werkt weer.
Het is allemaal zo simpel als je maar weet hoe het werkt.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je al firmware zou kunnen flashen, dan moet je er eerst nog aangeraken (of zelf moeten compileren op basis van ??? sources).
Daarbij: TN pusht om de zoveel tijd nieuwe firmware. Dat zal wel niet zonder reden zijn.
Computer(k)nul
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

als je flashed zet je wel config laden van wan uit, dan kan telenet niks pushen, maar dit is off topic antwoord
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Gewoon het mac id van de defecte modem in de nieuwe zetten aansluiten en het werkt weer.
Het is allemaal zo simpel als je maar weet hoe het werkt.
Met BPI+ werkt dat niet meer ;)
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

hoe het werkte weet ik niet, ik had ene tooltje en kon je gewoon handmatig een mac id ingeven, het is al wel langer geleden, mogelijk is het nu wat beter dicht gespijkerd.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”