Luidsprekers, bose, vergelijkingen, ervaringen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Dank voor de uitleg!
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zweren diezelfde audiofielen dan ook trouw aan lampen versterkers en grammofoonplaten ?ub4b schreef:Schakelende voedingen waren destijds vaak niet zou audiofiel gezien ze vaak veel meer ripple geven dan hun lineaire tegenhangers, dus hogere ruisvloer.
Ik herinner me trouwens de tijd dat een vriend van mij een Macintosh lampen versterker had... prachtig van klank... maar je moest hem wel met twee dragen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Lampenversterkers, iirc, zijn nog altijd het van de in de audiowereld.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
In den beginne waren de transistors niet zo zuiver (silicium) en was het geluid van de buizen beter, echter dit is al lang achterhaald. Alhoewel er altijd wel zullen zeggen dat een buizenversterker het summum is...
Op mijn vorig werk was ook zulk een audiofreek, met de prijs die hij alleen al aan zijn kabels gaf, kon je een week naar Las Vegas.
Parket moest eruit en vervangen worden door tapijt voor de demping, en zo van die zotte toeren...
Mvg Wim
Op mijn vorig werk was ook zulk een audiofreek, met de prijs die hij alleen al aan zijn kabels gaf, kon je een week naar Las Vegas.
Parket moest eruit en vervangen worden door tapijt voor de demping, en zo van die zotte toeren...
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ooit nog buizen gedaan, niet anders dan miserie mee .... lampen die stuk gaan, onderdelen die in de chassis kapot gaan, distributeur die geen garantie geeft met een drogreden, waardoor ik mijn klant uiteindelijk verloren ben.
Voor mij geen buizenspul meer .... en we hebben nochtans vrij indrukwekkende amps verkocht die verschrikkelijk goed klonken ... bvb deze:
http://www.ayonaudio.com/uploads/pics/C ... _thumb.jpg
Maar de betrouwbaarheid speelt parten
Voor mij geen buizenspul meer .... en we hebben nochtans vrij indrukwekkende amps verkocht die verschrikkelijk goed klonken ... bvb deze:
http://www.ayonaudio.com/uploads/pics/C ... _thumb.jpg
Maar de betrouwbaarheid speelt parten
-
- Elite Poster
Zucht ja, er zijn veel die vooroordelen hebben rond alles wat digitaal is, voor hen is vinyl het zwarte goud.r2504 schreef:Zweren diezelfde audiofielen dan ook trouw aan lampen versterkers en grammofoonplaten ?ub4b schreef:Schakelende voedingen waren destijds vaak niet zou audiofiel gezien ze vaak veel meer ripple geven dan hun lineaire tegenhangers, dus hogere ruisvloer.
Ik herinner me trouwens de tijd dat een vriend van mij een Macintosh lampen versterker had... prachtig van klank... maar je moest hem wel met twee dragen.
Ik ben zelf informaticus dus voor mij is DSD en DXD kwaliteit het summum, hebben het vergeleken met een plaat en dat was veeeeeeel minder.
bvb deze set:
http://tinyurl.com/oom3685
zie het stukje bij Music Reality, streamer is van ons
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 16 apr 2014, 12:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
klopt nietfluppie schreef:ab4b U mag niet vergeten dat op Uw versterker alles uitgedrukt staat in Watt (piekvermogen) en niet in RMS (Constant vermogen) het is daarmee dat Uw boxen dit aankunnen.
mijn amp is 2x 300 Watt RMS
http://www.vitusaudio.com/en/80002-RI-100
Goedkope rommel wordt wel eens in PMPO uitgedrukt om dan tot aan waanzinnige en onmogelijke getallen te komen.
Die RI-100 is van wereldniveau, ben nog steeds op zoek naar een versterker in zijn prijsklasse die hem overtreft

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
<off topic>
voor wie het interesseert, ik heb nog 2 opgebouwde, niet goed afgeregelde printen liggen van de mini-crescendo van Elektuur met ringkern.
</off topic>
voor wie het interesseert, ik heb nog 2 opgebouwde, niet goed afgeregelde printen liggen van de mini-crescendo van Elektuur met ringkern.
</off topic>
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
mijn amp is 2x 300 Watt RMS
Wat een beest,ik hoop dat de woning waarin U woont een alleenstaande woning is,en niet aangebouwd of zo (of een appartement) inderdaad 300 Watt RMS,en een muziekvermogen v/e 800 watt.
Mijn Hifi is al heel oud,een Philips tower RC 380 nog met een DCC speler erbij,alle stukken staan boven elkaar,een 80 Watt RMS vermogen een Easy Logic versterker.
Wat een beest,ik hoop dat de woning waarin U woont een alleenstaande woning is,en niet aangebouwd of zo (of een appartement) inderdaad 300 Watt RMS,en een muziekvermogen v/e 800 watt.
Mijn Hifi is al heel oud,een Philips tower RC 380 nog met een DCC speler erbij,alle stukken staan boven elkaar,een 80 Watt RMS vermogen een Easy Logic versterker.
-
- Elite Poster
Amp is inderdaad een beest 

gelukkig vrijstaande woning

gelukkig vrijstaande woning
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Enkel een Bose 901 stond vroeger "soms" in een High-End winkel .... maar da's lang geleden !
Ik zou zeggen de luidsprekers van Bose nu .... voor een leek klinken ze spectaculair ....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er was maar een versterker met de titel niet duur en enkel te vinden in de High-End winkel toen, de legendarische "NAD 3020" !
Ik heb maar een lampenversterker getest bij mij thuis, dat was een "Hiraga" 2x20 Watt en 80 kilo !
Mijn droom was vroeger een versterker + voorversterker van "Audio Research", het is een droom gebleven .... spijtig.
Ik zou zeggen de luidsprekers van Bose nu .... voor een leek klinken ze spectaculair ....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er was maar een versterker met de titel niet duur en enkel te vinden in de High-End winkel toen, de legendarische "NAD 3020" !
Ik heb maar een lampenversterker getest bij mij thuis, dat was een "Hiraga" 2x20 Watt en 80 kilo !
Mijn droom was vroeger een versterker + voorversterker van "Audio Research", het is een droom gebleven .... spijtig.
-
- Deel van't meubilair
Uiteindelijk is dat het enige belangrijke hé... dat de persoon zelf tevreden is.Bssoft schreef:...voor een leek klinken ze spectaculair ....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Vind ik ook,het is wel jammer dat er in sommige winkelketens heel wat brol verkocht word m.b.t Hifi ketens.
Op deze website kan men nog degelijke hifi vinden,tegen een redelijke prijs.
http://hificorner.nl/hifi-sets/stereo
Wel niet te vergelijken met wat ub4b heeft.
-
- Premium Member
Voilà, je kan het niet beter bewoordenr2504 schreef: Uiteindelijk is dat het enige belangrijke hé... dat de persoon zelf tevreden is.

Heb ooit een "docu" gezien op Frankrijk over muziek, een Bompa van 92 jaar met zo een stom transistorradio-ke van 0,5 watt !
Die zat te wenen met een liedje van Maria Callas en hij zij "muziek kan toch mooie zijn" .... die dag heb ik leren relativeren.
-
- Deel van't meubilair
M'n grootvader vond destijds ook dat BRT 1 even goed klonk op de middengolf als op FM in Stereo 

- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Das waar. Als ge in veel gewone winkels kijkt zoals vandenborre of de krefel, dan klinkt het daar wel goed, maar in de huiskamer klinkt het nog net iets anders. En het is veel te duur. Ik haal mijn materiaal bij www.iear.nl . Degelijk materiaal aan een goede prijs. Plus ze hebben ook een audioroom waar alles opgesteld staat en direct kunt beluisteren voordat je het koopt. Ben heel tevreden over die mensen.fluppie schreef:Vind ik ook,het is wel jammer dat er in sommige winkelketens heel wat brol verkocht word m.b.t Hifi ketens.
-
- Elite Poster
ken dat artikel ....gobber schreef:ivm bose nog een serieus artikel gevonden, wel even de tijd voor nemen.
De harde waarheid met metingen. Ik ben vandaag nog metingen gaan doen bij een klant en meten is weten, heel de setup 90 graden gedraaid in de luisterruimte omdat het gewoon niet goed te krijgen was (te veel gaten in het frequentieverloop - gaten kan je nooit terugkrijgen door het vermogen op te krikken want dat kost je enkel verloren energie). Dat was louter door de akoestiek, maar bij Bose is het omwille van de te hoge crossover van de sub, waardoor het laag localiseerbaar is, en het feit dat de middentoner speakertjes geen laag aankunnen en geen echt hoog, enkel middentonen. Dus een heel gat in het middenbereik (waar de sub ophoudt en de midtoners niet snel genoeg overnemen) en vanaf 12 Khz ook een gat tot 20 Khz
Hier een voorbeeld van hoe het wel hoort, 8 parametrische equi parameters berekend, en de curve is bijna plat (predicted lijn) ... ik corrigeerde bij deze klant alles tot rond de 100 Hz, is het meest storend gebied als er bepaalde frequenties eruit springen, dan gaat het laag boomen.
Bij Bose boomed het laag altijd ... het is gewoon niet strak, en dat komt door het 5e order band pass subwoofer systeem, wat eigenlijk een soort akoestische tochtgat is met veel output, maar heel slechte impuls response.
Is een setje pro-ac luidsprekers met ribbons, klant is muzikant en heeft gewoon piano in luisterruimte staan

Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 17 aug 2014, 22:31, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Gewoon even een idee van iets waar geen enkele Bose maar 1% in de buurt van komt, dit is de set van vandaag waar ik de streamer van leverde (ons fabrikaat)
De papieren cone van een Bose midtoner komt nergens in de buurt van bvb een echte tweeter, of dat nu een softdome, keramisch, berylium, ribbon of ander ontwerp is (bvb electrostaat). Het hoeft niet eens duur te zijn om dat te ervaren; Ga maar eens een Klipsch bluetooth speaker (met echte tweeters) vergelijken met zo'n Bose portable speaker (paper cone rommel), dan begrijp je wat ik bedoel, en dat is allemaal goedkoop media markt spul.
De papieren cone van een Bose midtoner komt nergens in de buurt van bvb een echte tweeter, of dat nu een softdome, keramisch, berylium, ribbon of ander ontwerp is (bvb electrostaat). Het hoeft niet eens duur te zijn om dat te ervaren; Ga maar eens een Klipsch bluetooth speaker (met echte tweeters) vergelijken met zo'n Bose portable speaker (paper cone rommel), dan begrijp je wat ik bedoel, en dat is allemaal goedkoop media markt spul.
-
- Premium Member
@ub4b hopelijk luisterd hij niet zo naar zijn installatie zoals het op de foto staat 
Vroeger kon ik alles testen bij mij thuis en dat is beter dan in de winkel te gaan luisteren, alleen alle winkeliers doen dat niet.
Wat heb je der aan als het tof klinkt in de winkel en thuis klinkt zoals in de abdij van Orval .... omdat uw living niet ideaal staat of de akoestiek
niet het van het is ?
Wat de klipsch luidsprekers betreft .... heb ooit deze eens beluisterd in de winkel:
1 - Cd speler Marantz (gemodificeerd)
2 - daar tussen enkel een grote volumeknop (was zelfgemaakt door zijn technieker)
3 - 2 mono blokken van Krell
4 - en dan via dikke Monster Cable naar de klipsch luidsprekers
Die ervaring zal mij altijd bij blijven, hij gebruikte dit stukje https://www.youtube.com/watch?v=pXr0m7SaGvs van Prokofiev ....
we dachten dat een tram of camion langskwam, maar nee het waren de luidsprekers, het laag rolde gewoon door zijn winkel en zijn
grote winkelraam had er last van, indrukwekkend !

Vroeger kon ik alles testen bij mij thuis en dat is beter dan in de winkel te gaan luisteren, alleen alle winkeliers doen dat niet.
Wat heb je der aan als het tof klinkt in de winkel en thuis klinkt zoals in de abdij van Orval .... omdat uw living niet ideaal staat of de akoestiek
niet het van het is ?
Wat de klipsch luidsprekers betreft .... heb ooit deze eens beluisterd in de winkel:
1 - Cd speler Marantz (gemodificeerd)
2 - daar tussen enkel een grote volumeknop (was zelfgemaakt door zijn technieker)
3 - 2 mono blokken van Krell
4 - en dan via dikke Monster Cable naar de klipsch luidsprekers
Die ervaring zal mij altijd bij blijven, hij gebruikte dit stukje https://www.youtube.com/watch?v=pXr0m7SaGvs van Prokofiev ....
we dachten dat een tram of camion langskwam, maar nee het waren de luidsprekers, het laag rolde gewoon door zijn winkel en zijn
grote winkelraam had er last van, indrukwekkend !
-
- Elite Poster
Net die youtube bekeken, er zit niet echt veel laag in, zal nog eens in de cinema moeten luisteren, daar gaat het laag tot 15 Hz 
Kans is wel dat je modes hoort, resonanties dus boom. Ik heb zelf een paar Klipsch RF-7 II, kan serieus stampen, maar als het dreunt is het vaak een akoestiekprobleem wat getriggered wordt.

Kans is wel dat je modes hoort, resonanties dus boom. Ik heb zelf een paar Klipsch RF-7 II, kan serieus stampen, maar als het dreunt is het vaak een akoestiekprobleem wat getriggered wordt.
-
- Premium Member
Je moet natuurlijk een goede CD/LP opname gebruiken niet dat van You-tube
In de cinema ? dat is luisteren zoals naar Bose = spectaculair, maar daar blijft het bij voor mij.
Feitelijk hoor je daar onnatuurlijke geluiden ....
Een glas die er stuk valt is precies of dat glas is in u oren stukgeslagen !
Een gewone deur die toe klapt is precies of de deur is uit haar hengsels geslagen en de muur is mee stuk !
Een viool is precies een snerpende elektrische gitaar die een viool nadoet !
Het laag geeft er soms het gevoel dat er een aardbeving gaat aankomen, spijtig genoeg ken ik geen traditionele
instrumenten die dat kunnen .... zelfs een orgel geeft dat gevoel niet !
Als ik dat thuis wil koop ik mij een Home Cinema System van 'pakweg' een dure Onkyo set of zo ....
Wat de opstelling in de winkel betreft van de Klipsch, dat was inderdaad niet het van je ....
Je had al wel een impressie tot wat die luidsprekers in staat waren !

In de cinema ? dat is luisteren zoals naar Bose = spectaculair, maar daar blijft het bij voor mij.
Feitelijk hoor je daar onnatuurlijke geluiden ....
Een glas die er stuk valt is precies of dat glas is in u oren stukgeslagen !
Een gewone deur die toe klapt is precies of de deur is uit haar hengsels geslagen en de muur is mee stuk !
Een viool is precies een snerpende elektrische gitaar die een viool nadoet !
Het laag geeft er soms het gevoel dat er een aardbeving gaat aankomen, spijtig genoeg ken ik geen traditionele
instrumenten die dat kunnen .... zelfs een orgel geeft dat gevoel niet !
Als ik dat thuis wil koop ik mij een Home Cinema System van 'pakweg' een dure Onkyo set of zo ....
Wat de opstelling in de winkel betreft van de Klipsch, dat was inderdaad niet het van je ....
Je had al wel een impressie tot wat die luidsprekers in staat waren !
-
- Elite Poster
Met cinema bedoel ik een volledig akoestisch ingerichte ruimte waarbij de galmtijd zo waanzinnig kort is dat je gewoon bijna alles hoort, veel meer dan in een gewone typische Belgische living.

ik kan daar uiteraard ook gewoon 2.1 en 2.0 op afspelen in een vrij hoge kwaliteit, ook al staat er een 7.1 systeem in met o.a. Klipsch, NAD master en velodyne subwoofer.

ik kan daar uiteraard ook gewoon 2.1 en 2.0 op afspelen in een vrij hoge kwaliteit, ook al staat er een 7.1 systeem in met o.a. Klipsch, NAD master en velodyne subwoofer.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Een ideaal systeem bestaat toch niet, want zelfs als jij en ik live naar iemand luisteren, horen we het anders.
Het is allemaal zo subjectief.
Maar wel leuk dat het bestaat... denk ik
J.
Maar wel leuk dat het bestaat... denk ik
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
Dat is correct.Joe de Mannen schreef:Een ideaal systeem bestaat toch niet, want zelfs als jij en ik live naar iemand luisteren, horen we het anders.
Het is zoals de bijbel, laat het lezen door 100 mensen het zou kunnen dat je 100 verschillende interpretaties krijgt ....
Een ding is zekers als je boven het gemiddelde wil gaan:
1 - goede platendraaier (plateau)/goede pick-up arm / goede pick-up naald
2 - CD speler
3 - goede voorversterker/versterker zonder te veel tra-la-la
4 - goede luidsprekers
en een wereld gaat open, vooral de (micro) details komen meer tot hun uiting in plaats van dat het verzuipt in het geheel ....
En moet dat extravagant kosten of elk jaar vernieuwen .... nee
Voor de puristen = zullen nog iets dieper moeten tasten in hun portemonnee om er alles uit te krijgen maar dit is enkel
nuttig indien men een geoefend oor heeft .... zoals @ub4b
Weet zelfs niet of die ooit content gaan zijn van hun installatie ....
- Joe de Mannen
- Elite Poster
da's ook relatief hé, hoe 'weet' je dat het goed zit ? misschien wijkt je smaak wel af 
J.

J.
-
- Elite Poster
Hoe weet je of iets goed klinkt ? Ervaring ... bezoek alle shows, draai zelf op shows, doe soms absurde dingen.
Ga elk jaar enkele dagen naar München en ga uitgebreid luisteren. Ga alle lokale shows af en ga luisteren.
Zo heb ik meegeholpen aan deze stand. Om te relativeren .... speakers van 150.000 euro, versterker van 50.000 euro (per monoblock), stekkerdozen van 10.000 euro, kabels van 10.000 euro (een volledige installatie zit je al snel aan 60 a 70k aan kabels), cd-speler van 25.000 euro, streamer van 40.000 euro. Veel duurder wordt het niet, ja je hebt nog versterkers van 100.000 euro en dan houdt het ongeveer op. Dus voor de prijs van een grote villa koop je ook zo'n dure set. En dan weet je het plafond.
Zelf speel ik met veel bescheidener spul en moet niet echt iets missen. Meestal hoe duurder en complexer een installatie, hoe meer er kan foutlopen. Vaak is less is more .....
Relativeren:
- cd-speler van 19.000 euro, voorloper van die in de foto, had ik hier enkele jaren in de zaak als dac gebruikt via de digitale ingang op de cd-speler (coax en aes-ebu) en om sporadisch nog eens een CD te draaien, ben al jaren aan het streamen vanaf een NAS
- passeert een dac van ifi van 300 euro, via usb aangesloten op high-end streamer, bijna even goed als de dac in de cd-speler van 19k .... klanten waren gechoqueerd
Dus het heeft niet lang geduurd totdat ik de CD heb buitengegooid.
Ga elk jaar enkele dagen naar München en ga uitgebreid luisteren. Ga alle lokale shows af en ga luisteren.
Zo heb ik meegeholpen aan deze stand. Om te relativeren .... speakers van 150.000 euro, versterker van 50.000 euro (per monoblock), stekkerdozen van 10.000 euro, kabels van 10.000 euro (een volledige installatie zit je al snel aan 60 a 70k aan kabels), cd-speler van 25.000 euro, streamer van 40.000 euro. Veel duurder wordt het niet, ja je hebt nog versterkers van 100.000 euro en dan houdt het ongeveer op. Dus voor de prijs van een grote villa koop je ook zo'n dure set. En dan weet je het plafond.
Zelf speel ik met veel bescheidener spul en moet niet echt iets missen. Meestal hoe duurder en complexer een installatie, hoe meer er kan foutlopen. Vaak is less is more .....
Relativeren:
- cd-speler van 19.000 euro, voorloper van die in de foto, had ik hier enkele jaren in de zaak als dac gebruikt via de digitale ingang op de cd-speler (coax en aes-ebu) en om sporadisch nog eens een CD te draaien, ben al jaren aan het streamen vanaf een NAS
- passeert een dac van ifi van 300 euro, via usb aangesloten op high-end streamer, bijna even goed als de dac in de cd-speler van 19k .... klanten waren gechoqueerd
Dus het heeft niet lang geduurd totdat ik de CD heb buitengegooid.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 18 aug 2014, 23:15, in totaal 4 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik denk niet dat ik al eens een topinstallatie (die zoveel kost) heb gehoord zoals die van ub4b,
dus ik denk dat de meeste mensen niet weten wat "goed" geluid is.
Wel interessant om allemaal te lezen.
dus ik denk dat de meeste mensen niet weten wat "goed" geluid is.
Wel interessant om allemaal te lezen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Zoals ik reeds zei, het verschil tussen goed en slecht hoort iedereen, zeker als ze erop gewezen worden. Het verschil tussen goed en heel goed kan niet iedereen horen en is voor de meeste toepassingen dan ook gewoon overbodig en te duur.
J.
J.