Ja ik weet dat je ze beide tegelijk kunt gebruiken maar daar gaat mijn vraag niet over.
Mijn probleem is namelijk, dat mijn HTPC op de slaapkamer aan de Telenet router hangt. En dus een 192.168.0.x ip krijgt.
In de woonkamer staat mijn eigen router en die hangt ook aan die van telenet. En krijgt dus ook een 192.168.0.x WAN ip.
Mijn desktop hangt aan mijn router en krijgt een 192.168.1.x ip.
Aangezien dit een ander subnet is, kan mijn HTPC geen verbinding maken met mijn desktop.
Hoe kan ik dit best oplossen?
[ Post made via mobile device ]
Telenet router + eigen router
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De dncp server van je eigen router afzetten. Dan de kabel die tussen de telenet router en jouw router zit op de lan poort van je router steken, niet op de wan poort. Zo verandert je router in een access point en zit alles op 1 netwerk.
Een andere optie is prullen met static routes (=headache), of wan passthrough op je router (kan ie wss niet).
Neem het dus van mij aan dat mijn eerste oplossing veruit de makkelijkste zal zijn.
Tot zover de software oplossingen; wil je een hardware oplossing: je htpc herbekabelen zodat ie netwerk krijgt van je eigen router.
Een andere optie is prullen met static routes (=headache), of wan passthrough op je router (kan ie wss niet).
Neem het dus van mij aan dat mijn eerste oplossing veruit de makkelijkste zal zijn.
Tot zover de software oplossingen; wil je een hardware oplossing: je htpc herbekabelen zodat ie netwerk krijgt van je eigen router.
-
- Elite Poster
Als je de wan poort van de router niet gebruikt, en je zet de dhcp uit, dan is je router enkel nog een veredelde switch met wifi.
De routing gebeurt nl enkel tussen wan en lan.
Het uitschakelen van de dhcp is nodig omdat er maar 1 dhcp server per netwerk mag zijn (hier dan je telenet hgw), anders gaat de andere dhcp server het verkeerde subnet uitdelen, en die toestellen geraken dan nergens meer aan, incl internet. (de dhcp van je router geeft nl informatie alsof je router de routering afhandelt, maar dat heb je net afgezet door de kabel uit de wan kant te trekken)
De routing gebeurt nl enkel tussen wan en lan.
Het uitschakelen van de dhcp is nodig omdat er maar 1 dhcp server per netwerk mag zijn (hier dan je telenet hgw), anders gaat de andere dhcp server het verkeerde subnet uitdelen, en die toestellen geraken dan nergens meer aan, incl internet. (de dhcp van je router geeft nl informatie alsof je router de routering afhandelt, maar dat heb je net afgezet door de kabel uit de wan kant te trekken)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 32 keer
Klopt maar hij zal op zijn eigen router buiten het afzetten van de DHCP ook nog het default IP moeten veranderen naar een vrij adres uit het subnet van zijn Telenet.ITnetadmin schreef:Als je de wan poort van de router niet gebruikt, en je zet de dhcp uit, dan is je router enkel nog een veredelde switch met wifi.
De telenet gebruikt blijkbaar 192.168.0.x en zijn eigen router default LAN staat blijkbaar op 192.168.1.x
-
- Plus Member
- Twitter: IkTjilp
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
Hier werk ik al jaren met fritz!box achter de HGW van Telenet. Hier staat de Digicorder verbonden met de HGW op de ene poort en de Fritz!box op de andere. Aangesloten op LAN1 en instelling staat op verbonden met kabelmodem. Vooral niet vergeten om de juiste snelheid in te stellen.
Op Mijn Telenet kun je zien welk IP je router heeft en die dan instellen als DMZ. Al je andere apparatuur hang je er dan achter. Werkt hier perfect en zonder problemen. Ook de VPN server op de NAS werkt hier perfect na de poortforwarding op mijn router ingesteld te hebben. Maar ben hiervoor wel overgestapt op de VPN van de router, werkt iets sneller namelijk.
Op Mijn Telenet kun je zien welk IP je router heeft en die dan instellen als DMZ. Al je andere apparatuur hang je er dan achter. Werkt hier perfect en zonder problemen. Ook de VPN server op de NAS werkt hier perfect na de poortforwarding op mijn router ingesteld te hebben. Maar ben hiervoor wel overgestapt op de VPN van de router, werkt iets sneller namelijk.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
-
- Elite Poster
Dat mag, maar moet niet. Het zal de werking alleszins niet storen, maar als hij het niet doet kan hij niet meer zomaar in zijn router om hem te configureren.bobsys1 schreef:Klopt maar hij zal op zijn eigen router buiten het afzetten van de DHCP ook nog het default IP moeten veranderen naar een vrij adres uit het subnet van zijn Telenet.ITnetadmin schreef:Als je de wan poort van de router niet gebruikt, en je zet de dhcp uit, dan is je router enkel nog een veredelde switch met wifi.
De telenet gebruikt blijkbaar 192.168.0.x en zijn eigen router default LAN staat blijkbaar op 192.168.1.x
Juist. Welke router is het dan en welke functionaliteit gebruik je graag?bobsh schreef:Als ik hem instel als access point dan werkt het allemaal wel, maar dan verlies ik gewoon 80% van de functionaliteit van de router natuurlijk
In dat geval heb je maar enkele alternatieven:
- de hardware herbekabeling zoals ik suggereerde in mijn eerste post
- ofwel de software oplossing voor een passthrough ALS je router die aankan (en als dat geen speciaal stuk is kan je dat wss vergeten)
- ofwel proberen een static route te definieren
- ofwel van telenet een modem only vastkrijgen (weet wel dat je dan ook die fysieke herbekabeling zult moeten doen, of je staat weer bij het begin)
Ik zie de relevantie van je DMZ niet echt in. Dit werkt alleen voor data die binnenkomt aan de WAN kant van je telenet HGW. Dit toestel zit al op zijn telenet netwerk, en weet nog altijd niet waar hij het toestel kan vinden dat achter zijn eigen router zit.iktjilp schreef:Op Mijn Telenet kun je zien welk IP je router heeft en die dan instellen als DMZ. Al je andere apparatuur hang je er dan achter. Werkt hier perfect en zonder problemen. Ook de VPN server op de NAS werkt hier perfect na de poortforwarding op mijn router ingesteld te hebben. Maar ben hiervoor wel overgestapt op de VPN van de router, werkt iets sneller namelijk.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 34 keer
Misschien is de vraag hier al eerder gesteld?
Sinds kort beschik ik over een Telenet modem + router.
Ik heb mijn oude Dlink Dir-655 achter mijn Telenet router aangesloten.
Vroeger had ik een maximum rate van 300 mbps, nu haal ik maar max 54 mbps.
Iemand een idee hoe ik terug 300 mbps kan behalen of blokkeerd Telenet dit misschien?
Sinds kort beschik ik over een Telenet modem + router.
Ik heb mijn oude Dlink Dir-655 achter mijn Telenet router aangesloten.
Vroeger had ik een maximum rate van 300 mbps, nu haal ik maar max 54 mbps.
Iemand een idee hoe ik terug 300 mbps kan behalen of blokkeerd Telenet dit misschien?
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
54 Mbps klinkt alsof het wireless bg is (al is de effectieve snelheid daar meestal maar een 30 Mbps van).
Telenet doet hier in ieder geval niets aan... kijk dus eens je instellingen van je eigen router en PC na dat ze op wireless N staan.
Telenet doet hier in ieder geval niets aan... kijk dus eens je instellingen van je eigen router en PC na dat ze op wireless N staan.
-
- Pro Member
Instellingen staan op mixed mode (b-g-n), heb ook al g-n geprobeerd zonder resultaat.
-
- Pro Member
Helaas zonder resultaat.AndRo555 schreef:Doe eens een factory reset op die D-Link, en stel dan in de interface ervan de wifi in op b/g/n of desnoods n only. (als jouw situatie dit toelaat)
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Hallo,
Een vriendin van mij haar Telenet HGW hangt in de garage. Een draadloze speedtest aan de HGW geeft rond de 28mbps (basic internet), maar eens in huis maar rond de 5-8mbps meer. Nu is er een UTP kabel voorzien naar boven (wel vrij lang denk 20 tal meter), en heeft ze nog een Sitecom router ter beschikking. Als we nu de wifi van de Telenet HGW uitschakelen alsook de dhcp server van de router uitzetten en dan de UTP verbinden op een LAN (niet WAN) poort van de router, is dit dan voldoende om via de wifi van de router te werken? Zou dit, omwille van de lange UTP kabel, veel snelheidsverlies geven?
Alvast bedankt voor de antwoorden !
Een vriendin van mij haar Telenet HGW hangt in de garage. Een draadloze speedtest aan de HGW geeft rond de 28mbps (basic internet), maar eens in huis maar rond de 5-8mbps meer. Nu is er een UTP kabel voorzien naar boven (wel vrij lang denk 20 tal meter), en heeft ze nog een Sitecom router ter beschikking. Als we nu de wifi van de Telenet HGW uitschakelen alsook de dhcp server van de router uitzetten en dan de UTP verbinden op een LAN (niet WAN) poort van de router, is dit dan voldoende om via de wifi van de router te werken? Zou dit, omwille van de lange UTP kabel, veel snelheidsverlies geven?
Alvast bedankt voor de antwoorden !
Telenet Business Fibernet internet 300/30
Telenet FreePhone Europe met optie Anytime
Telenet Digital TV met HD Digicorder DC-AD2100 en HD Digibox DB-AD210
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik ken de situatie van het huis niet, maar de wifi van de modem moet je niet uitzetten. Dat heeft eigenlijk geen zin.
Het is beter dat hij aan blijft staan.
Gebruik uw router als 'bridge' (zoals je zelf al aangeeft), en plaats beiden in 'roaming'. Dwz, beiden dezelfde SSID en paswoord geven. Wel zorgen dat beide kanalen verschillend zijn en elkaar niet storen. Op deze manier heb je een grotere dekking in huis.
Die 20 meter geeft geen verlies. UTP kan tot 100 meter, als kabel en stekkers in orde zijn.
Gebruik uw router als 'bridge' (zoals je zelf al aangeeft), en plaats beiden in 'roaming'. Dwz, beiden dezelfde SSID en paswoord geven. Wel zorgen dat beide kanalen verschillend zijn en elkaar niet storen. Op deze manier heb je een grotere dekking in huis.
Die 20 meter geeft geen verlies. UTP kan tot 100 meter, als kabel en stekkers in orde zijn.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Het is écht beter dat je die ongebruikte Wifi uitzet. Er is al Wifi-vervuiling genoeg! Denk ook eens aan de buren die ook graag een proper Wifi-kanaal willen.Sylvester schreef:Ik ken de situatie van het huis niet, maar de wifi van de modem moet je niet uitzetten. Dat heeft eigenlijk geen zin.
Eén degelijk wifi-toegangspunt in de living is meer dan genoeg.
- Sylvester
- Elite Poster
Wie zegt dat de wifi van de modem ongebruikt gaat worden/blijven? Kan zijn dat men vanuit betreffende vertrekken beter linkt naar de modem, dan naar boven.
We weten niet of zijn 'living' boven is (utp loopt naar boven).
We weten ook niet hoe ver de buren verwijderd zijn. Als er genoeg ruimte tussen de huizen is, valt dat nogal mee.
Als het een groot huis is, kom je zelfs niet toe met twee wifi-punten.
Hij heeft een sitecom router, ik weet niet of dit kan doorgaan voor een zogenaamd 'degelijk wifi-punt'.
We weten niet of zijn 'living' boven is (utp loopt naar boven).
We weten ook niet hoe ver de buren verwijderd zijn. Als er genoeg ruimte tussen de huizen is, valt dat nogal mee.
Als het een groot huis is, kom je zelfs niet toe met twee wifi-punten.
Hij heeft een sitecom router, ik weet niet of dit kan doorgaan voor een zogenaamd 'degelijk wifi-punt'.
-
- Starter Plus
Het is een vrij groot huis en de utp loopt naar een centrale plaats op zolder. De garage is beneden, living boven de garage en de zolder is nog een verdiep hoger. Volgens mij houden de welfsels van de kelder het wifi signaal van de HGW te fel tegen. Maar als we de HGW en router nu bridged maken, pakt bvb de iPhone dan automatisch het sterkste signaal?
-
- Starter Plus
Dan zullen we dat van de week eens gaan proberen, alvast bedankt voor de tips !
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Neen, zo zijn er veel android toestellen in omloop die problemen hebben met roaming. Zelfs de grote bekende Samsung Galaxy S reeks.Sylvester schreef:in principe doen alle toestellen dat, zeker een iphone.
1 netwerk is altijd beter dan 2 indien niet echt noodzakelijk. Misschien niet van toepassing op Saturno, maar wel op duizenden anderen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Sylvester
- Elite Poster
Met één wifi netwerk kom je niet toe in een (heel) groot huis.
Dan mag je wifi AP of router zo goed zijn als 'm wil -binnen de normen- , het zal niet lukken.
In grote huizen zit dikwijls ook nog eens wat meer staal en netten in de welfsels. Dus van het ene naar andere verdiep wordt ook problematisch.
Hij heeft een iPhone en dat is geen probleem voor roaming op wifi in huis.
Dan moeten ze dringend eens iets doen aan die SAMSUNG toestellen.
Ik heb hier thuis één van de betere wifi toestellen gezet (jaja, er zullen nog wel betere zijn).
Asus RT-AC68U.
Ik krijg het ganse huis (3 verdiepingen) écht niet gedekt met dat éne toestel. En dan heb ik het nog niet over het terras buiten.
Dan mag je wifi AP of router zo goed zijn als 'm wil -binnen de normen- , het zal niet lukken.
In grote huizen zit dikwijls ook nog eens wat meer staal en netten in de welfsels. Dus van het ene naar andere verdiep wordt ook problematisch.
Hij heeft een iPhone en dat is geen probleem voor roaming op wifi in huis.
Dan moeten ze dringend eens iets doen aan die SAMSUNG toestellen.
Ik heb hier thuis één van de betere wifi toestellen gezet (jaja, er zullen nog wel betere zijn).
Asus RT-AC68U.
Ik krijg het ganse huis (3 verdiepingen) écht niet gedekt met dat éne toestel. En dan heb ik het nog niet over het terras buiten.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
't Is nu niet dat mijn ouders een kast van een woning hebben, maar met één AP komen zij ruim toe hoor. De bbox staat in de oude slaapkamer van mijn broer. Daarmee was het hele huis niet gedekt. Nu is er een Unifi Pro die letterlijk centraal in het huis hangt (eerste verdiep) en waarmee er overal in het huis goed ontvangst is. Zelfs op de benedenverdiepingen (50cm gewapend beton)! Ook in de tuin en het terras is het geen probleem (tenminste : de plaatsen waar mijn pa dikwijls met zn laptop zit en mn ma met haar tablet).
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Sylvester
- Elite Poster
De één komt toe met één wifi punt in een joekel van een bunker, de ander komt niet toe met 4 wifi punten in een gewoon huis.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker?
Je hebt 'dekking' en je hebt 'dekking' hé.
Ik heb het over die plaatsen waar het wel gaat, maar toch maar zo-zo...
Wil je het goed doen in een groot huis, dan kom je echt niet toe met één wifi punt.
Dat leert me de praktijk toch, zeker als je begint met 5Ghz .
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker?
Je hebt 'dekking' en je hebt 'dekking' hé.
Ik heb het over die plaatsen waar het wel gaat, maar toch maar zo-zo...
Wil je het goed doen in een groot huis, dan kom je echt niet toe met één wifi punt.
Dat leert me de praktijk toch, zeker als je begint met 5Ghz .
-
- Elite Poster
Ik denk dat we ook vergeten dat het niet alleen de kracht van de wifi AP is, maar dat de radio van de clients ook krachtig genoeg moet zijn om terug te zenden. En mij lijkt het dat daar al wel ns het verschil kan liggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
En capaciteit natuurlijk. Je kan met 1 2.4GHz AP misschien heel het gebouw dekken, maar als je dan quasi alleen single stream 2.4GHz n apparaten gebruikt schiet er ook niet veel meer van over. Dan kan het handiger zijn om er twee te hebben.
Hier thuis is er 1 Apple Time capsule (vrij centraal geplaastst) die het hele huis (uitgezonderd tuin en zolder) kan dekken. Pc's zitten allemaal op 5GHz met relatief sterk signaal en hebben dus genoeg snelheid over. Vele andere apparaten hebben alleen 2.4GHz en moeten maar tevreden zijn met 10-15Mbps wat verder weg van de TC. Die snelheid is voor mobiele devices meer dan goed genoeg, maar mijn pc wil ik er niet op hebben.
Hier thuis is er 1 Apple Time capsule (vrij centraal geplaastst) die het hele huis (uitgezonderd tuin en zolder) kan dekken. Pc's zitten allemaal op 5GHz met relatief sterk signaal en hebben dus genoeg snelheid over. Vele andere apparaten hebben alleen 2.4GHz en moeten maar tevreden zijn met 10-15Mbps wat verder weg van de TC. Die snelheid is voor mobiele devices meer dan goed genoeg, maar mijn pc wil ik er niet op hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik haal hier op m'n 2.4 GHz zo'n 40 a 50 Mbps... wat mij betreft is dat ruim voldoende voor 99% van de tijd.AndRo555 schreef:maar mijn pc wil ik er niet op hebben.
Als ik echt iets groot wil downloaden doe ik dat wel wired dan (en dan mag ik al hopen dat de server het kan leveren).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Ik haal hier met mijn laptop alleen op een 20MHz 2x2 MiMo 2.4GHz n setup ook wel 80-90Mbps. Alleen haal ik dat pas wanneer ik er echt alleen opzit. Vanaf je single stream devices erop hebt die ook allemaal een stukje airtime willen (en dat een stuk minder efficient gebruiken) zakken die snelheden enorm.
Hier thuis zijn er op 2.4GHz makkelijk 15+ apparaten, en als er een paar tussen zitten die videostreamen, maar maar een beperkte link speed hebben door de mindere ontvangst, dan zakt je snelheid echt drastisch. Op 40MHz 5GHz is er meer capaciteit en veel minder apparaten.
Hier thuis zijn er op 2.4GHz makkelijk 15+ apparaten, en als er een paar tussen zitten die videostreamen, maar maar een beperkte link speed hebben door de mindere ontvangst, dan zakt je snelheid echt drastisch. Op 40MHz 5GHz is er meer capaciteit en veel minder apparaten.