Misschien moeten we er in BE ook eens over beginnen denken...Duitsland wil tol gaan heffen op het hele wegennet in plaats van alleen autosnelwegen, zoals bijvoorbeeld in Zwitserland en Oostenrijk gebeurt. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt vandaag gezegd. Hij presenteerde zijn plannen voor tolheffing voor buitenlandse personenauto's op Duitse wegen.
Dobrindt noemde de heffing maandag "een kwestie van recht". Hij vindt dat Duitsland niet kan achterblijven en "een gat van onrechtvaardigheid dicht". Jaarlijks maken volgens de bewindsman buitenlanders 170 miljoen ritten over Duitse wegen. Hij schatte dat de gemiddelde jaarprijs voor een vignet voor het gebruik van het wegennet 88 euro gaat kosten.
Duits wegenvignet gaat 88 euro kosten
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Tijdelijke vignetten:
10 euro voor 10 dagen
20 euro voor 2 maanden
Dat milieuvignet voor de Duitse steden kan je bij VAB in Zwijndrecht gewoon afhalen voor 12 euro (online is denk ik duurder wegens verzendingskosten):
http://webshop.vab.be/NL/duits-milieuvignet-2
10 euro voor 10 dagen
20 euro voor 2 maanden
Dat milieuvignet voor de Duitse steden kan je bij VAB in Zwijndrecht gewoon afhalen voor 12 euro (online is denk ik duurder wegens verzendingskosten):
http://webshop.vab.be/NL/duits-milieuvignet-2
-
- Elite Poster
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Dan ga ik niet meer op vakantie in DE.
Overigens dat gezeur over tol, het is geen 1580 meer, buitenlanders rijden hier over de wegen, maar wij rijden ook over hun wegen. Als iedereen tol gaat invoeren ben je straks voor je vakantierit 3x zoveel kwijt...
Overigens dat gezeur over tol, het is geen 1580 meer, buitenlanders rijden hier over de wegen, maar wij rijden ook over hun wegen. Als iedereen tol gaat invoeren ben je straks voor je vakantierit 3x zoveel kwijt...
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
- Recent bedankt: 4 keer
@qless: da's 22 € op een vakantiebudget van 1000-1500 € (niet overdreven)
laatste jaren in Duitsland op reis, en ik vind persoonlijk Duitsland pak goedkoper dan FR in toeristische gebieden of onze eigen grootsteden.

laatste jaren in Duitsland op reis, en ik vind persoonlijk Duitsland pak goedkoper dan FR in toeristische gebieden of onze eigen grootsteden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Geweldig, dan zal het niets meer worden met een dagje shoppen in Aken. Gewoon al al die ongemakken om een vignet te vinden. Denk dat ze dat daar wel serieus gaan voelen. In de weekends zit het daar vol met Nederlanders en Belgen. Veel zullen nu gewoon ergens anders gaan shoppen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit wegenvignet is er nog niet door hoor. Het zou best kunnen dat Europa de huidige voorstelling zal afschieten omdat niet alle EU burgers op dezelfde wijze worden behandeld. De Duitsers zelfs kunnen dit vignet aftrekken van hun verkeersbelasting, de andere EU burgers uiteraard niet. Daar zal toch een probleempje liggen.
Het is wel een feit dat al die wegenvignetten samen elke EU burger op het einde meer zal kosten, dat is uiteraard de bedoeling van al die regeringen. Het is toch maar een extra belasting op mensen die die mensen niet kunnen afstraffen. Europa zou beter wat meer het heft in eigen handen nemen en zelf iets Europees regelen ivm verkeer, net zoals de btw bv.
Het is wel een feit dat al die wegenvignetten samen elke EU burger op het einde meer zal kosten, dat is uiteraard de bedoeling van al die regeringen. Het is toch maar een extra belasting op mensen die die mensen niet kunnen afstraffen. Europa zou beter wat meer het heft in eigen handen nemen en zelf iets Europees regelen ivm verkeer, net zoals de btw bv.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Wij gaan regelmatig enkele dagen naar de Eifel, ik denk niet dat we zelfs nog 1 keer gaan als we 10 euro tax moeten betalen per keer. We betalen ter plaatse al toeristentaks, we betalen al parkingtaks,... We zijn van het jaar naar Italië gereden, en een stuk door Duitsland gereden omdat er in Frankrijk op een bepaald stuk een file stond. Fijn dat een ommetje ons ineens 10 euro extra zou kosten en moeite ter plaatse om het vignet te vinden. Vonden Zwitserland al behoorlijk duur voor dat kleine stukje dat je er door moet. Och ja, het is overal wel iets, Frankrijk péage, Italië idem, Zwitserland vignet... Binnenkort plakt de hele voorruit vol met vignetjes.satsurfer schreef:@qless: da's 22 € op een vakantiebudget van 1000-1500 € (niet overdreven)![]()

Op zich heb ik er niets op tegen, als iedereen altijd en overal een vignet moet kleven. Niet enkel wij als gratis transit land die naar het buitenland trekken.
In ieder geval, het vignet in België werd afgekeurd omdat het bij ons van de wegentaks af zou gegaan zijn, wel, als de EU de lijn doortrekt zal dat Duitse vignet ook een njet krijgen.

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6919
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb het gevoel dat dit crisismaatregelen zijn die de landen van de EU nemen om hun eigen begroting in orde te krijgen op de kap van de burgers van andere landen.
Als men dit toelaat is het binnen de kortste keren gedaan met de 'unie' en gaan we er allemaal niet beter van worden.
Dus ik hoop dat de EU er een stokje voorsteekt.
J.
Als men dit toelaat is het binnen de kortste keren gedaan met de 'unie' en gaan we er allemaal niet beter van worden.
Dus ik hoop dat de EU er een stokje voorsteekt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
- Twitter: ttown2
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 22 keer
Is het dan zo oneerlijk om eindelijk eens de werkelijke kost aan te rekenen? Of dacht je dat die weg daar magisch gekomen is en magisch in goede staat blijft?
[
Post made via mobile device ]
[

- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6884
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
- Recent bedankt: 3 keer
vorig jaar : vignet voor Munchen, vignet voor Oostenrijk & vignet voor tsjechië gekocht. De grenzen zijn misschien wel weg, nu sta je gewoon in de rij bij het tankstation.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Wat is dan de werkelijke kost? 35 euro om 2 keer door Zwitserland te rijden bvb?t-town schreef:Is het dan zo oneerlijk om eindelijk eens de werkelijke kost aan te rekenen? Of dacht je dat die weg daar magisch gekomen is en magisch in goede staat blijft?
Waarom zijn de wegen in Nederland wel magisch in goede staat zonder dat men er tol heft?
Kijk, in principe ben ik niet tegen een wegenvignet (dat veel liever dan Péage en de files trotseren.) maar dan voor ELK Europees land.
Hier als eens gekeken waar je tol of een vignet moet hebben? De lijst is pagina's lang!
http://www.vab.be/reizen/europesewegeninfo/toltarieven
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6919
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
t-town schreef:Is het dan zo oneerlijk om eindelijk eens de werkelijke kost aan te rekenen? Of dacht je dat die weg daar magisch gekomen is en magisch in goede staat blijft?
[Post made via mobile device ]
Werkelijke kost zou dan toch een kost per kilometer zijn, mag ik hopen ?
Als elk land zijn eigen wegen in orde houdt met de belastingen die betaald worden door de eigen burgers, dan kan dat toch geen probleem zijn ?
Als het anders is zou Belgie als eerste tol moeten heffen, klein land, weinig burgers, veel wegen dus veel belastingen.
Als men er al eens mee zou beginnen om wegen aan te leggen en te onderhouden aan een 'normale kost' ipv een 'kost waar ook de wachttijd op betaling van de staat is ingecalculeerd' dan zouden we al een stap dichter bij 'werkelijke kosten' kunnen komen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Ik wil wel eens een vergelijking zien van alle landen en het internationale verkeer dat er door loopt.
Het zou "eerlijker" zijn als er een europese kilometerteller komt en je effectief belast wordt op de gereden kilometers ipv een forfetaire heffing in de vorm van een vignet dat buiten proportie is voor de gemiddelde vakantieganger die er hoop en al een week is itt het vrachtverkeer dat er dagelijks door boldert.
edit: effe die site van de vab bekeken met tolheffingen: €485 voor een retourtje door de mont-blanctunnel met een camion. :')
Gelukkig dat motoren over het algemeen een pak goedkoper of soms zelfs vrijgesteld zijn.
Het zou "eerlijker" zijn als er een europese kilometerteller komt en je effectief belast wordt op de gereden kilometers ipv een forfetaire heffing in de vorm van een vignet dat buiten proportie is voor de gemiddelde vakantieganger die er hoop en al een week is itt het vrachtverkeer dat er dagelijks door boldert.
edit: effe die site van de vab bekeken met tolheffingen: €485 voor een retourtje door de mont-blanctunnel met een camion. :')
Gelukkig dat motoren over het algemeen een pak goedkoper of soms zelfs vrijgesteld zijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En dus zou Belgie in verhouding evenveel krijgen voor een kilometer platte autostrade versus Oostenrijk/Zwitserland voor een kilometer autostrade in de bergen ?Trojan schreef:Het zou "eerlijker" zijn als er een europese kilometerteller komt en je effectief belast wordt op de gereden kilometers ipv een forfetaire heffing
Het lijkt me dat de kostprijs van een kilometer autostrade in beide gevallen totaal verschillend is.
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
100% eerlijk gaat het nooit zijn. Maar als elk land een absurd bedrag gaat vragen voor een vignet ben je nog verder van huis.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik ben van het principe, als ik moet betalen om op den Duits zijn wegen te rijden, dan mag den Duits ook betalen om op onze wegen te rijden. 
Aan de andere kant, het eenzijdig invoeren van zo'n vignet heeft ook een economische weerslag. In het voorbeeld van België dat een vignet wou invoeren, dan jaag je de duizenden Nederlanders weg die elk weekend afzakken naar Antwerpen om te shoppen (oa op zondagen in Wijnegem) en die massaal de grens overtrekken om naar de film in kinepolis te gaan (omdat zij zoiets niet meteen in de buurt hebben). Dat zijn de eerste zaken die je er mee treft want Nederlanders betalen zoiets echt niet graag. In Duitsland ga je dezelfde problemen hebben op korte termijn. Ipv jaarlijks eens naar Monchau te rijden of de kerstmarkten te doen gaan de mensen hun vertier wel ergens anders zoeken. Zelfs al is het maar 10 euro per keer!

Aan de andere kant, het eenzijdig invoeren van zo'n vignet heeft ook een economische weerslag. In het voorbeeld van België dat een vignet wou invoeren, dan jaag je de duizenden Nederlanders weg die elk weekend afzakken naar Antwerpen om te shoppen (oa op zondagen in Wijnegem) en die massaal de grens overtrekken om naar de film in kinepolis te gaan (omdat zij zoiets niet meteen in de buurt hebben). Dat zijn de eerste zaken die je er mee treft want Nederlanders betalen zoiets echt niet graag. In Duitsland ga je dezelfde problemen hebben op korte termijn. Ipv jaarlijks eens naar Monchau te rijden of de kerstmarkten te doen gaan de mensen hun vertier wel ergens anders zoeken. Zelfs al is het maar 10 euro per keer!
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2842
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Die hebben net voor de crisis er een erezaak van gemaakt om hun wegen te updaten. Als je ziet dat zij een toplaag voorzien van minimum 8cm, en hier gekozen wordt voor 2cm, dan weet je wel waarom de wegen er zo goed bij liggen bij hun.Slafes schreef:
Waarom zijn de wegen in Nederland wel magisch in goede staat zonder dat men er tol heft?
Misschien hebben zij wel een fair beleid inzake opbengst flitsboetes, dat er effectief ook iets mee voor verkeersveiligheid gedaan wordt?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
Ik ben er opzich niet tegen als ze dan de wegen goed onderhouden!
Frankrijk best wel goede wegen, een rustig op de baan ('s nachts), vind het dan ook maar normaal als je van hun infrastructuur gebruik maakt dat je hiervoor moet betalen. Dus ik betaal dit graag als er niet teveel file op die baan is, en de weg er goed bij ligt
Frankrijk best wel goede wegen, een rustig op de baan ('s nachts), vind het dan ook maar normaal als je van hun infrastructuur gebruik maakt dat je hiervoor moet betalen. Dus ik betaal dit graag als er niet teveel file op die baan is, en de weg er goed bij ligt

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6919
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Heb je in Frankrijk al eens de niet-betalende wegen genomen ?
'Route dégradé' is er schering en inslag, niet beter dan hier.
J.
'Route dégradé' is er schering en inslag, niet beter dan hier.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Op de Italiaanse wegen voelde ik me anders ook heel goed "thuis". 

- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Wat Italië betreft : absoluut!!!!
Volgens mij moet je in BE de cursus volgen om daar straten te mogen leggen
Volgens mij moet je in BE de cursus volgen om daar straten te mogen leggen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
- Locatie: BE
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 49 keer
Inderdaad. Het enige land dat hier bij wint is het land waar het wegenvignet het laatst wordt ingevoerd.Geweldig, dan zal het niets meer worden met een dagje shoppen in Aken. Gewoon al al die ongemakken om een vignet te vinden. Denk dat ze dat daar wel serieus gaan voelen. In de weekends zit het daar vol met Nederlanders en Belgen. Veel zullen nu gewoon ergens anders gaan shoppen...
2 keer raden welk land dit zal worden

-
- Plus Member
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:34
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 3 keer
Laten we zelf een Benelux vignet invoeren, na 20 jaar zal dit uiteindelijk uitmonden in een EU vignet. We kunnen natuurlijk direct een EU vignet invoeren, maar dat is te moeilijk voor onze EU leiders.
-
- Member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 16:22
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 15 keer
Tja, en dan heb je dit nog:
http://www.vab.be/nl/nieuws/2014/7/23/peagefouttarief
Zeker waard om na te kijken als je in het land van "du pain, du vin, du boursin" rondtoert.
http://www.vab.be/nl/nieuws/2014/7/23/peagefouttarief
Zeker waard om na te kijken als je in het land van "du pain, du vin, du boursin" rondtoert.