Van Dommel Cityline naar ???

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Sinds enkele jaren heb ik een cityline ADSL abonnement van Dommel.
Aangezien ik jaarlijks betaalde, kreeg ik voor 264€ per jaar (=22€ per maand) onderstaande geleverd:
  • Werkelijke downloadsnelheid: 1,1MB/s (fritz box connecteert aan 13000 tot 15000 kbit/s)
  • Werkelijke uploadsnelheid: 110KB/s (fritz box connecteert aan 900 tot 950 kbit/s)
  • Vast IP-adres (gebruikt om van buitenaf te verbinden met domoticasysteem en NAS-server)
  • Ongelimiteerd volume
  • gratis telefonie tijdens piek- en daluren naar zowel vaste lijnen als gsm's. We bellen enkel naar Belgische nummers.
Aangezien Dommel blijkbaar geen jaarlijkse facturatie meer mag doen en ze geen korting willen geven op de maandelijkse facturatie, stijgt mijn maandprijs vanaf nu in 1 klap naar 33,95€. Dat is dus meer dan 50% hoger.

Aangezien je voor die prijs ook VDSL vindt, overweeg ik een overstap naar een andere provider, want Dommel biedt geen VDSL aan op mijn adres.

Echter vraag ik me af wat de realistische snelheden zijn die ik met VDSL zal halen, want op lijntest.be krijg ik:
VDSL: 0-waarden bij up en down zowel tijdens piek als dal
VDSL HIGH: 8.63Mbps up / 14.88Mbps down (piek en dal)
ADSL: 634.63Kbps up / 7.06Mbps down (piek en dal) (dit is lager dan wat ik nu via Dommel Cityline heb, maar dat draait op infrastructuur van Dommel zelf)

Kijk ik echter via http://www.belgacom.be/internetsnelheid, dan krijg ik dit te zien:

Uw internetabonnement
Belgacom Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Min.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload
Min.: 65,2 Mbps download - 4,5 Mbps upload

Kijk ik via http://www.belgacom.be/nl/particulieren ... m-tv.html?, is het resultaat:
3 tv's, waarvan 3 in HD

Aangezien de verschillen tussen lijntest en belgacom-site immens zijn, vraag ik me af wie ik moet geloven en of het het waard is om over te stappen naar een andere provider.
En als ik overstap, welke formule ik dan het beste neem. Er is nogal wat aangesloten in het binnenhuisnetwerk, soms met vaste IP-adressen in het subnet dat Dommel gebruikt en wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk herconfiguratie nadien bij de installatie van een eventuele nieuwe modem. Maar dat puntje zal niet de doorslag geven bij het kiezen van een eventuele overstap.
De nieuwe formule mag eventueel in pack-formaat voor zelfstandigen zijn, maar dat is zeker geen vereiste.

Extra weetjes:
  • Digitale TV hebben we nu van Telenet en daar zijn we, op de prijs na (23€/maand), relatief tevreden over.
  • Mijn GSM-abonnement zit bij Base (Business Pro voor 12,10€/maand) en daar zit ik zelden buiten de bundel
  • Een deel van mijn volume wordt gebruikt door torrents en hier wil ik geen blokkage of capping op.
  • Aangezien mijn zelfstandige activiteit begint te groeien, vind ik de 'service' en 'beschikbaarheid van het netwerk' van Dommel eigenlijk maar net op het randje.
  • De huidige Fritz Box 7360 is nieuw van afgelopen zomer nadat de vorige de geest had gegeven en is dus eigenlijk nog niet afgeschreven.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Heb je op adres getest?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ja, want cityline gaat al via VOIP, dus ik heb geen actief Belgacom abo.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Neen, maar je hebt wel je raw copper nummer. En op dat nummer kan je de test doen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Vermoedelijk woon je niet zo ver van de Belgacom verdeelkast in je buurt, en zal je aan de cijfers te zien uitstekende waarden halen. Best even verifiëren in een Belgacom winkel of op de helpdesk.
Je hebt meerdere oplossingen met een heel verschillende prijs:
- Belgacom VDSL Start: 25,5 euro/m, aangezien je vermoedelijk heel wat volume download neem je hier best de optie ongelimiteerd downloaden bij (7,5 euro/m). VOIP kan je dan nemen bij een externe voip-provider (met porteren van je huidige Dommel-nummer) zoals Weepee (éénmalig 18 euro) of OVH (1 euro/m met gesprekken naar vaste lijnen inbegrepen). Je uitgaande gesprekken kunnen aan minimale kost verlopen via een Betamax-kloon (vb Poivy.com of Freevoipdeal.com of de meer professionele versie Voippro.com), de prijzen naar GSM's bvb zijn gemiddeld nog geen 5-10% van de kostprijs van Belgacom/Telenet. Dan moet je nog je fixed ip dat je nu hebt oplossen: dit kan door bvb. dyndns te gebruiken om je dynamisch ip-adres up te daten. Een fixed ip bestaat bij Belgacom ook (20 euro/m), maar dan moet je al een professioneel abbo hebben (minimum 36 euro/m voor 100Gb/m). Enige nadeel aan deze oplossing is dat je bij verschillende providers zit en de configuratie van het geheel zelf moet doen (op userbase vind je hier meerdere uitgebreide handleidingen over). Je zal ook geen gesprekken naar de noodnummers kunnen doen (112 bvb, hiervoor moet je je GSM gebruiken). Maar je bent er wel vanaf met 35-40 euro/m gesprekken inbegrepen.
- EDPNet Newer en Faster met Telefonie: 46 euro/maand, inkomende telefoon gesprekken inbegrepen. Uitgaande gesprekken moeten dan apart (Plus Pack aan 5 euro/m) of via Betamax-kloon lopen. Voordeel is hier dat je je Fritzbox hier ook kan inzetten en dat internet en telefonie bij dezelfde provider zitten. Ook gesprekken naar noodnummers zijn mogelijk en downloaden is ongelimiteerd en aan de hoogste VDSL-snelheden in België (70/6 of 16/10). Ook je ip-adres moet via dyndns, ze hebben ook een Pro versie met fixed ip maar die is heel wat duurder (bijna 90 euro/m, telefonie incl.). EDPNet heeft een uitstekende helpdesk (zeker de Pro-versie).
- Telenet: je kan kiezen voor Whop of Whoppa (ongelimiteerd aan 72 euro/m) met TV-telefonie-internet inbegrepen. Misschien geen slechte optie aangezien je al TV van hen hebt. Ja kan er eventueel enkel een modem van Telenet plaatsen zodat je je Fritzbox kan blijven gebruiken als router (hierover zijn meerdere threads te vinden op userbase). Voor het ip-adres zal je ook via bvb dyndns moeten ofwel kan je kiezen voor de professionele pack Fluo Plus (TV, fixed ip en 2 TB downloaden inbegrepen) aan 91 euro/m.

Alles hangt er dus van af hoe veel je zelf wil/kan configureren en hoeveel je wil betalen...
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Alvast bedankt voor de reacties.
Weet je toevallig waar ik mijn raw copper nummer kan vinden en hoe ik de test kan doen als ik dat nummer te pakken heb?

Ik zal morgen mijn licht eens opsteken bij Belgacom om te bepalen wat de mogelijkheden zijn. Dat de werkelijke snelheid lager is dan de theoretische, vind ik uiteraard normaal, maar ik zou toch een realistisch beeld willen krijgen voor ik ergens een abonnement afsluit.

Heeft er iemand ervaring met Base Pro Net&Tel?
http://www.base.be/business/nl/soho/aan ... fonie.html

Morgen na mijn stop bij de Belgacom shop misschien toch maar eens bij Base binnenspringen voor meer informatie betreffende dat product, want dat ziet er toch ook scherp geprijsd uit.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Steek telefoontoestel op je telefoonplug thuis (waar je modem zit). Haak af, en wacht tot de kiestoon veranderd. Bel dan 1924 en schrijf dat nummer op. Zet dan voor dat nummer een 0, en je hebt dat nummer :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

@krisken: Ik heb fritzbox en adsl splitter ertussen uit gehaald en de telefoon rechtstreeks in elke mogelijke opening van het muurdoosje gestoken waar de lijn binnenkomt, maar ik krijg geen kiestoon. Ik onderhoor straks wel eens in het lokale Belgacom verkooppunt. Toch bedankt om dit te laten proberen.

@Grigri: Telenet Fluo Plus komt zonder tv neer op 83,6€ excl. BTW / maand. Dat is omgerekend 101,16€ incl BTW. Mét digitale TV komt het op 118,94€ incl BTW. Toch al veel geld vind ik. Dan lijkt de Fluo Home me een betere optie, want daar komt het neer op 86,88€ incl. BTW. Dan heb ik geen vast IP adres, maar dat valt inderdaad via dyndns of zo op te lossen. Kan je dat in de telenet-modem/router configureren of dient dat via NAS of pc te gebeuren?

Scarlet Trio en Scarlet Internet+Telefonie kosten blijkbaar allebei 39€/maand incl. BTW. Krijg je de digitale tv er dan 'gratis' bij of zit er ergens een addertje onder het gras?
Snow van Base kost evenveel en je krijgt ongeveer hetzelfde, maar daar heb ik op dit forum al enkele verhalen over gelezen waar ik niet wild van wordt...

Van Base Pro Net&Tel vind ik weinig informatie terug betreffende opties zoals vast IP, gebruikte modem (en of deze verplicht is), of uitgaande gesprekken via vrij te kiezen VOIP-provider mogelijk zijn, ... Daarvoor zal ik mijn licht eens moeten opsteken. Dit is ook een abo van max 70Mbps down en 4Mpbs up.

edpnet vdsl pro is wel duur (64,95€/maand, vermoedelijk excl. BTW) maar met vast IP adres.
edpnet newer en faster internet aan 36€/maand incl btw lijkt me ook wel wat, aangezien ik dan mijn modem kan behouden. telefonie (inkomend en uitgaand) zou ik dan via externe partijen regelen en dit zelf configureren in mijn fritz box. Moet ik bij die newer en faster internet nog een actief belgacom abonnement hebben, want op hun website staat dat het niet nodig is als je ook telefonie neemt, maar er staat niet expliciet dat je het wél moet hebben als je enkel internet afneemt.
Ben ooit al klant geweest van edpnet en was daar wel tevreden van. Ben ook al jaren klant van Base voor gsm en ben daar ook wel tevreden.

Dank bij voorbaat om mee te denken en te overwegen ;)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Als je telefoon via voip doet dan is bgc start met bcg tv hard to beat. Heeft ook de optie onbeperktn

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:@Grigri: Telenet Fluo Plus komt zonder tv neer op 83,6€ excl. BTW / maand. Dat is omgerekend 101,16€ incl BTW. Mét digitale TV komt het op 118,94€ incl BTW. Toch al veel geld vind ik. Dan lijkt de Fluo Home me een betere optie, want daar komt het neer op 86,88€ incl. BTW. Dan heb ik geen vast IP adres, maar dat valt inderdaad via dyndns of zo op te lossen.
Waarom zou je zelfs een Fluo Home nemen... een Whoppa (72.95 BTW in) voldoet prima mits je kan leven met 3 a 400 GB per maand.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Deze voormiddag mijn licht eens gaan opsteken in het belgacom center in de buurt:
Het verschil in snelheid in de lijntest zou te verklaren zijn omdat vdsl momenteel nog niet geactiveerd is op mijn lijn.
Van zodra Belgacom de lijn omzet naar VDSL signaal, zou ook op lijntest.be een hogere snelheid moeten verschijnen.
Volgens de verkoper zou ik inderdaad een werkelijke snelheid van minstens 50Mbps downstream kunnen halen en kan ik bij Belgacom mijn huidige modem behouden als ik geen digitale tv bij hen neem. Ze leveren sowieso wel een bbox v3 mee, maar gewoon voor internet is het niet nodig om die te gebruiken.

Belgacom zou geen poorten blokkeren of bepaalde vormen van trafiek afknijpen en is het volume altijd 'onbeperkt' als je het in de vorm van een pack neemt.
Ik heb hier al gelezen dat eens ik op vdsl zit, dezelfde snelheid bij de verschillende providers kan halen (indien het abonnement het toelaat), dus ik bekijk nog even de andere opties voor ik iets beslis.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

GeertAKI,

raw copper moet je enkel niet betalen bij Belgacom (Internet Start kost er 25,5 euro). Dus als je je ingaande en uitgaande telefonie volledig extern wil organiseren (via je Fritzbox en OVH/Weepee bvb) dan zal je bij Belgacom beter af zijn. Bij EDPNet is VDSL steeds met een Belgacom vaste telefonielijn (aan 20 euro/m) of met hun hun telefonie-pack (aan 10 euro/m). Dus bij EDPNet ben je voor telefonie +Internet steeds 46 euro/maand kwijt.

Het verschil in snelheid is niet zo groot tussen EDPNet en Belgacom, behalve dat je bij EDPNet eventueel een 16/10Mbps down/up profiel kan vragen. Bij Belgacom zal je voor unlimited downloaden de unlimited optie moeten nemen (7,5 euro/m als ik me niet vergis). Bij EDPNet zal je wel je Fritzbox als modem en router kunnen inzetten, bij Belgacom zal je een Bbox3 krijgen die je als modem in bridge voor je Fritzbox moet installeren.

Je moet dus een beetje kijken waar jouw kosten liggen en verwachtingen voor internet liggen: heb je graag een supersnelle ongelimiteerde internetlijn met slechts 1 router-modem (Fritzbox) en een kwalitatieve telefoonlijn voor inkomende gesprekken (uitgaande via externe VOIP-providers), dan is EDPNet Faster en Newer + Telephony-pack een goede kwalitatieve oplossing. Hiermee kan je ook uitbellen naar de noodcentrales (via je EDPNet-account, te programmeren in je Fritzbox). Heb je liever de meest economische oplossing (met inkomende én uitgaande telefonie via externe VOIP) dan is de Belgacom Start (al dan niet met unlimited optie) een goede kwalitatieve oplossing. Hiermee kan je niet naar de noodcentrales bellen (kan je je GSM voor gebruiken).

Het is waar dat de Belgacom Pack met TV voordelig is, maar er zijn ook argumenten voor de kwaliteit en het gebruiksgemak van Telenet TV... Succes ermee!
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

ben naar scarlet trio gegaan
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Vorige week is Telenet Whoppa komen installeren. 15 keer sneller.
Heb wel nog wat problemen om mijn Dommel-Fritz!Box 7360 correct ingesteld te krijgen.
Meer daarover in dit topic:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42002
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”