Hoe complex is jouw thuisnetwerk ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Geen idee of hier al een topic rond bestaat, maar bij deze:
Telenet Business Internet 120 <-> WNDR3700v2 als dd-wrt router + openvpn + wifi
2x TP-LINK TL-SG108E
1x Dell 2716
deze ketting van drie managed switches hangt aan de WNDR3700v2, en tussen de switches VLAN trunking
in het thuisserverhok staat de grotere 2716
op de middenste node in deze ketting, een TP-LINK TL-SG108E dus, hangt een trunk naar een oudere WRT54GL, deze oude linksys met dd-wrt fungeert als 100mbit vlan switch, al de rest is gigabit
kwa VLANs momenteel twee in gebruik naast de default 0 en 1 (0 wordt intern gebruikt op de WRT54GL, is uiteraard geen officiële standaard, en 1 is default op al de rest) waar ik niks mee doe
en dan heb ik nog een viertal domme TP-link gigabit switches die op access poorten ingeplugd zijn zonder trunking
Dus een 8-tal switches in gebruik.
Dan heb ik nog een berg backup spul wat ik op hifi shows meesleur:
1x WNDR3700v2
2x WRT54G(L) met o.a. high gain antennes
1x MAXXTER AP, wat verrassend goed werkt voor de prijs (uit den action)
1x domme 8 port 100mbit switch
Zal maar niet beginnen over het aantal devices dat aan mijn LAN "ketting" hangt
Telenet Business Internet 120 <-> WNDR3700v2 als dd-wrt router + openvpn + wifi
2x TP-LINK TL-SG108E
1x Dell 2716
deze ketting van drie managed switches hangt aan de WNDR3700v2, en tussen de switches VLAN trunking
in het thuisserverhok staat de grotere 2716
op de middenste node in deze ketting, een TP-LINK TL-SG108E dus, hangt een trunk naar een oudere WRT54GL, deze oude linksys met dd-wrt fungeert als 100mbit vlan switch, al de rest is gigabit
kwa VLANs momenteel twee in gebruik naast de default 0 en 1 (0 wordt intern gebruikt op de WRT54GL, is uiteraard geen officiële standaard, en 1 is default op al de rest) waar ik niks mee doe
en dan heb ik nog een viertal domme TP-link gigabit switches die op access poorten ingeplugd zijn zonder trunking
Dus een 8-tal switches in gebruik.
Dan heb ik nog een berg backup spul wat ik op hifi shows meesleur:
1x WNDR3700v2
2x WRT54G(L) met o.a. high gain antennes
1x MAXXTER AP, wat verrassend goed werkt voor de prijs (uit den action)
1x domme 8 port 100mbit switch
Zal maar niet beginnen over het aantal devices dat aan mijn LAN "ketting" hangt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Voor wat gebruik je de VLANs?
Hier vrij simpel:
Bbox2 als simpele modem in de garage, UTP naar de bureau waar een 4th gen Time Capsule als router, wifi en "backup" fungeert, daar gaat er een UTP terug naar de garage naar een TP-Link TL-SG1005D (die belachelijk zuinig is, tussen de 0.7-1 watt AC power vs 13watt voor de bbox), van die switch vertrekt er naar twee TV's UTP samen met een aparte UTP kabel voor TV (van de bbox).
Aan 1 TV staat nog een simpel TPlink WA730RE acces point dat alles aan de TV van wifi voorziet (WD live TV, Chromecast, TV)
Boven nog een Netgear Prosafe GS108 waar een paar PC's en een server aanhangen.
Ik ben aan het denken om die Netgear te vervangen door dezelfde TP-Link, volgens mij haal je de power er snel uit. En misschien er ook een aan de TV te zetten ipv van dat acces point om weer wat watts te besparen.
Schaamteloze crosspost uit een ander topic:
Hier vrij simpel:
Bbox2 als simpele modem in de garage, UTP naar de bureau waar een 4th gen Time Capsule als router, wifi en "backup" fungeert, daar gaat er een UTP terug naar de garage naar een TP-Link TL-SG1005D (die belachelijk zuinig is, tussen de 0.7-1 watt AC power vs 13watt voor de bbox), van die switch vertrekt er naar twee TV's UTP samen met een aparte UTP kabel voor TV (van de bbox).
Aan 1 TV staat nog een simpel TPlink WA730RE acces point dat alles aan de TV van wifi voorziet (WD live TV, Chromecast, TV)
Boven nog een Netgear Prosafe GS108 waar een paar PC's en een server aanhangen.
Ik ben aan het denken om die Netgear te vervangen door dezelfde TP-Link, volgens mij haal je de power er snel uit. En misschien er ook een aan de TV te zetten ipv van dat acces point om weer wat watts te besparen.
Schaamteloze crosspost uit een ander topic:
Laatst gewijzigd door AndRo555 08 aug 2014, 23:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
denk eraan de Dell 2716 te vervangen door zo'n TP-LINK TL-SG108E
de dell wordt immers lekker warm en zou 21 Watt slurpen
de TP-link slurpt maar Maximum: 5.46W (220V/50Hz)
Dus op een kleine drie jaar pas heb ik dat er terug uit (1 Watt = 1 euro op jaarbasis)
de dell wordt immers lekker warm en zou 21 Watt slurpen
de TP-link slurpt maar Maximum: 5.46W (220V/50Hz)
Dus op een kleine drie jaar pas heb ik dat er terug uit (1 Watt = 1 euro op jaarbasis)
-
- Elite Poster
Waarom VLANs?
ik ben fabrikant van ultra high-end muziekservers
om nieuwe muziekservers te stagen gebruik ik een cobbler doos die één poot in de LAN heeft, en een andere poot in het staging netwerk waarop die DHCP uitdeelt
om die reden heb ik dus twee vlans, en omdat ik graag op meerdere plaatsen hier nodes willen kunnen stagen, heb ik die vlans met trunks doorgetrokken
ik ben fabrikant van ultra high-end muziekservers
om nieuwe muziekservers te stagen gebruik ik een cobbler doos die één poot in de LAN heeft, en een andere poot in het staging netwerk waarop die DHCP uitdeelt
om die reden heb ik dus twee vlans, en omdat ik graag op meerdere plaatsen hier nodes willen kunnen stagen, heb ik die vlans met trunks doorgetrokken
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 09 aug 2014, 00:03, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
1 watt 24/7 is wel wat meer dan 1 euro per jaar. (8.7*kWh prijs)
Ik ben ook stilaan een hoop kleinere schijven aan het vervangen door 4TB WD Red series. Nu zit mijn server rond de 18watt idle, +- 35watt met alle schijven in gebruik. En hij kan 1080p real time encoding in plex zonder problemen.
EDIT: Dan is het eigenlijk geen "Thuis" Netwerk meer. Eerder SOHO, imho. Mooie setup, daar niet van gelaten.
Ik ben ook stilaan een hoop kleinere schijven aan het vervangen door 4TB WD Red series. Nu zit mijn server rond de 18watt idle, +- 35watt met alle schijven in gebruik. En hij kan 1080p real time encoding in plex zonder problemen.
EDIT: Dan is het eigenlijk geen "Thuis" Netwerk meer. Eerder SOHO, imho. Mooie setup, daar niet van gelaten.
-
- Elite Poster
bijkomende reden voor vlans is wanneer ik hier ooit eens een definitieve schotel hang voor wireless belgium, ik die ook in een aparte vlan kan duwen
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Paar oude foto's van mijn netwerksetup :
Inmiddels zijn de Sagem VDSL2 modems vervangen door 2x een BBOX3 en is alles overgezet op Mikrotik.
Lijn 1 = Belgacom Start (voor alle thuisapparaten)
Lijn 2 = EDPnet Pro High Upload (voor alle servers)
Op beide lijnen is een Mikrotik RB-2011UAS-RM aangesloten welke de PPPoE doet. Poort 1 en 2 vormen samen een Trunk naar een Mikrotik CRS125-24G-1S-RM waar dan respectievelijk het thuisnetwerk en de servers aanhangen. Poort 3 en 4 van de Belgacom RB-2011UAS-RM vormen samen eveneens een trunk naar een aparte CRS125-24G-1S-RM waar een stuk of 10 Raspberry Pi's op hangen. Poort 5 op de Belgacom RB-2011UAS-RM gaat naar mijn WiFi Ubiquiti Unifi Pro. Deze zend 3 SSID's uit die elk toekomen op een aparte vlan op de Mikrotik router, en allen op een aparte iprange. Tussen beide RB-2011UAS-RM routers hangt er een fiber (nuja, plastiek ) voor intern dataverkeer (bvb FTP, mail, ...).
Op poort 10 van de Mikrotik RB-2011UAS-RM hangt telkens de BBOX3 waar de router PPPoE op doet, poort 9 gaat eveneens naar de router maar als DHCP Client (voor directe toegang tot de router), Poort 8 is in gebruik door de RIPE probe, Poort 7 voor de SamKnows Box.
Inmiddels zijn de Sagem VDSL2 modems vervangen door 2x een BBOX3 en is alles overgezet op Mikrotik.
Op beide lijnen is een Mikrotik RB-2011UAS-RM aangesloten welke de PPPoE doet. Poort 1 en 2 vormen samen een Trunk naar een Mikrotik CRS125-24G-1S-RM waar dan respectievelijk het thuisnetwerk en de servers aanhangen. Poort 3 en 4 van de Belgacom RB-2011UAS-RM vormen samen eveneens een trunk naar een aparte CRS125-24G-1S-RM waar een stuk of 10 Raspberry Pi's op hangen. Poort 5 op de Belgacom RB-2011UAS-RM gaat naar mijn WiFi Ubiquiti Unifi Pro. Deze zend 3 SSID's uit die elk toekomen op een aparte vlan op de Mikrotik router, en allen op een aparte iprange. Tussen beide RB-2011UAS-RM routers hangt er een fiber (nuja, plastiek ) voor intern dataverkeer (bvb FTP, mail, ...).
Op poort 10 van de Mikrotik RB-2011UAS-RM hangt telkens de BBOX3 waar de router PPPoE op doet, poort 9 gaat eveneens naar de router maar als DHCP Client (voor directe toegang tot de router), Poort 8 is in gebruik door de RIPE probe, Poort 7 voor de SamKnows Box.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
@krisken
Je weet toch dat je dat laatste perfect over dezelfde poort kan doe ik ook, dhcp client en nat exclude voor bbox mgmt en pppoe erover voor internet.
Ik zal ook eens pics posten een dezer dagen.
Je weet toch dat je dat laatste perfect over dezelfde poort kan doe ik ook, dhcp client en nat exclude voor bbox mgmt en pppoe erover voor internet.
-
- Elite Poster
WTF doe je met 10 raspberries ??krisken schreef:waar een stuk of 10 Raspberry Pi's op hangen
Ik heb er vier waarvan twee een simpele taak doen: mjpgstreamer en de andere zijn om mee te spelen ....
-
- Elite Poster
Hoeveel stroom trekt dat allemaal niet? (en hoeveel data per maand als ik vragen mag)krisken schreef:Paar oude foto's van mijn netwerksetup :
Wel een hele mooie setup.
(ik ben al blij dat ik mijn RB750GL up and running kreeg (via PPPoE) in no-time).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
bbox2 router bij accesspoint
-> wired naar computer ernaast
-> wifi voor computer boven
-> utp naar tv decoder in woonkamer
-> telefoon omgekeerd door NTP2007 naar woonkamer
EDIT :: nu ik eraan denk: die vdsl splitter is vervangen geweest en ik ben niet zeker dat de switchkes in de nieuwe afgezet zijn want de technieker wist niet of het nodig was. Maar de telefoon werkt nog steeds dus misschien is die aanpassing in de link overbodig.
-> wired naar computer ernaast
-> wifi voor computer boven
-> utp naar tv decoder in woonkamer
-> telefoon omgekeerd door NTP2007 naar woonkamer
EDIT :: nu ik eraan denk: die vdsl splitter is vervangen geweest en ik ben niet zeker dat de switchkes in de nieuwe afgezet zijn want de technieker wist niet of het nodig was. Maar de telefoon werkt nog steeds dus misschien is die aanpassing in de link overbodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Beneden de Scarlet Sagem met Mclaeys Wifi alsook een grote HP netwerkprinter, draadloos verbonden via zo een versterker in het stopcontact.
In men kamer een Linksys E3200 met dd-wrt en eigen PPPoE. Draadloos Mclaeys 2,4Ghz en Mclaeys 5Ghz. Deze is via powerline met de sagem verbonden en er hangt via kabel een Xbox, Xbox 360, Telefoon en mediacenter aan.
Wat ik er nog aan wil bekijken is een manier om te zorgen dat toestellen vanzelf het sterkste netwerk nemen, te vaak zitten ze op dat beneden met 1 streep terwijl de andere vol bereik hebben.
Misschien eens kijken om ze gewoon allemaal dezelfde naam te geven.
Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
In men kamer een Linksys E3200 met dd-wrt en eigen PPPoE. Draadloos Mclaeys 2,4Ghz en Mclaeys 5Ghz. Deze is via powerline met de sagem verbonden en er hangt via kabel een Xbox, Xbox 360, Telefoon en mediacenter aan.
Wat ik er nog aan wil bekijken is een manier om te zorgen dat toestellen vanzelf het sterkste netwerk nemen, te vaak zitten ze op dat beneden met 1 streep terwijl de andere vol bereik hebben.
Misschien eens kijken om ze gewoon allemaal dezelfde naam te geven.
Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Telenet modem only, Dlink 100Mbit 4 poort, TP link Archer C7 router, enkele TP link powerline PA2010 wegens heel zuinig in verbruik.
Heel erg simpel dus. Heb het hier thuis al veel ingewikkelder geweten maar het werkt zo ook eigenlijk voor wat ik allemaal wil, de speel en testfase ben ik een beetje gepasseerd.
Heel erg simpel dus. Heb het hier thuis al veel ingewikkelder geweten maar het werkt zo ook eigenlijk voor wat ik allemaal wil, de speel en testfase ben ik een beetje gepasseerd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
1 fritzbox met daaraan ScarletTV en 2 gigabit switches (elk in 1 minirack).
Verder 1 Unify AP-LR, een nas, wat internetradios en een printer.
Geen rocketscience maar wel stabiel nu de scarletbox ertussenuit is.
Kom ook van een uitgebreidere Wifi setup maar die LR covert alles in 1 keer.
J.
Verder 1 Unify AP-LR, een nas, wat internetradios en een printer.
Geen rocketscience maar wel stabiel nu de scarletbox ertussenuit is.
Kom ook van een uitgebreidere Wifi setup maar die LR covert alles in 1 keer.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
wifi is hier bewust zwak ingesteld (voorzorgsprincipe), kan in alle ruimtes in huis surfen, en daarmee is het gezegd
soms als ik in tuin ontvangst nodig heb leg ik een extra WRT54GL met high-gain antennes aan, of dat maxxter ding
soms als ik in tuin ontvangst nodig heb leg ik een extra WRT54GL met high-gain antennes aan, of dat maxxter ding
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Met Nmap en de gui Zenmap kan je save graphic doen en heb je zo een (gedeeltelijk) overzicht van je netwerk in Pdf of Png formaat.
Je kan pingen naar al je apparaten tegelijk, een gewone scan of intensieve scan met eventueel controle op open poorten op UDP en TCP.
Je geeft in het linkerveld vb 192.168.1.* in, rechts kies je de scanmogelijkheid en klik dan op scan.
Op de afbeelding: De Bbox3 met laatste ip cijfers 1, 62 en 63.
Een laptop, Flukso energiemonitor, een Gsm via Wifi en een Voip telefoon.
Ontbreekt op de afbeelding: De SMA communicatie eenheid voor de zonnepanelen.
Even gelijktertijd al je apparaten aan zetten en het zit al goed vol
Je kan pingen naar al je apparaten tegelijk, een gewone scan of intensieve scan met eventueel controle op open poorten op UDP en TCP.
Je geeft in het linkerveld vb 192.168.1.* in, rechts kies je de scanmogelijkheid en klik dan op scan.
Op de afbeelding: De Bbox3 met laatste ip cijfers 1, 62 en 63.
Een laptop, Flukso energiemonitor, een Gsm via Wifi en een Voip telefoon.
Ontbreekt op de afbeelding: De SMA communicatie eenheid voor de zonnepanelen.
Even gelijktertijd al je apparaten aan zetten en het zit al goed vol
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Vrij simpel eigenlijk, modemonly en level1 routertje, maar langzaamaan aan het vervangen door complexere toestellen.
Onder andere het afscheiden van router en ap, zodat elk zijn eigen toestel en taak krijgt, en het redesignen van het netwerk van een router-based (zoals de meeste consumenten netwerken) naar een switch-based (zoals professionelere, waar de router een randtoestel is, en niet de kern van het netwerk).
Verder wil ik op termijn failoveren naar een 3g sim (als er ooit een abbo komt waar de data niet vervalt na bepaalde tijd, of ik de sim van mijn mifi kan dupliceren zodat ik die data kan gebruiken) en een firewall steken die ook de loadbalance/failover aankan.
Of gewoon op de wan2 een toestel steken die wifi client speelt en verbinden met mijn mifi unit; we zien wel wat werkt. Was aant denken aan een vigor unit voor de loadbalance. Of mss microtik, als ik zin heb om da aant werk te krijgen. We'll see
Alleen twijfel ik of ik niet beter wacht tot er toestellen zijn die dit met ipv6 kunnen, en aangezien men er nog niet helemaal uit is hoe ipv6 nat gaat werken hou ik de boot nog wat af (zonder nat66 zit je met multihome problemen omdat met 2 providers je netwerk niet goed weet welke ip prefix te gebruiken).
Ik heb nog dhcp staan op het guest netwerk, maar niet meer op mijn hoofd netwerk, en speel met het idee om langzaam een proxy te monteren die adblocking doet voor de tablets, en een eigen dns servertje op te zetten voor interne resolution.
De complexere toestanden zijn meestal testnetwerken, die niet altijd aanstaan.
[ Post made via mobile device ]
Onder andere het afscheiden van router en ap, zodat elk zijn eigen toestel en taak krijgt, en het redesignen van het netwerk van een router-based (zoals de meeste consumenten netwerken) naar een switch-based (zoals professionelere, waar de router een randtoestel is, en niet de kern van het netwerk).
Verder wil ik op termijn failoveren naar een 3g sim (als er ooit een abbo komt waar de data niet vervalt na bepaalde tijd, of ik de sim van mijn mifi kan dupliceren zodat ik die data kan gebruiken) en een firewall steken die ook de loadbalance/failover aankan.
Of gewoon op de wan2 een toestel steken die wifi client speelt en verbinden met mijn mifi unit; we zien wel wat werkt. Was aant denken aan een vigor unit voor de loadbalance. Of mss microtik, als ik zin heb om da aant werk te krijgen. We'll see
Alleen twijfel ik of ik niet beter wacht tot er toestellen zijn die dit met ipv6 kunnen, en aangezien men er nog niet helemaal uit is hoe ipv6 nat gaat werken hou ik de boot nog wat af (zonder nat66 zit je met multihome problemen omdat met 2 providers je netwerk niet goed weet welke ip prefix te gebruiken).
Ik heb nog dhcp staan op het guest netwerk, maar niet meer op mijn hoofd netwerk, en speel met het idee om langzaam een proxy te monteren die adblocking doet voor de tablets, en een eigen dns servertje op te zetten voor interne resolution.
De complexere toestanden zijn meestal testnetwerken, die niet altijd aanstaan.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik weet het, maar dat is een leuk kabeltje minder op mijn router/mikrotik. Dus doen we t zoTomsworld schreef:@krisken
Voornamelijk SMS gateways maar er zijn er ook 2 die dienen als VOIP serverub4b schreef:WTF doe je met 10 raspberries ??krisken schreef:waar een stuk of 10 Raspberry Pi's op hangen
Stroom : don't know, don't care Op zich verbruikt een routerboard niet zoveel, bbox3 eveneens niet zoveel. Raspi's zijn eveneens verwaarloosbaar. Die 5 servers zijn zelf samen gestoken dingen die elk tussen de 0.15 en 0.20 ampere doen. Dus die samen is 1 ampere (ongeveer). Misschien nog 1 ampere of 2 ampere erbij voor de rest?AndRo555 schreef:
Hoeveel stroom trekt dat allemaal niet? (en hoeveel data per maand als ik vragen mag)
Wel een hele mooie setup.
(ik ben al blij dat ik mijn RB750GL up and running kreeg (via PPPoE) in no-time).
Data per maand valt goed mee eigenlijk : ik heb een Belgacom Start met optie ongelimiteerd (verbruik van juli 2014 was 92GB down, 14GB up) en op de EDPnet lijn is dat in juli 2014 492GB down en 717GB up.
Moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat wij alles doen via internet, dus ook TV met Bhaalu. Dat slikt toch ook aardig weg als je een uurtje TV kijkt (tussen de 1 en 2 GB/uur).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Hetgene dat 'bijzonder' is, is omdat het van moeten is omdat er naar elk verdiep van de woning maar 1 cat5E kabel ingeslepen is ( en ik geen fan van devolo toestanden ben als ze al zouden werken op mijn 3 fase's)
Garage (meterkast)
fritzbox 7360 met Scarlet Trio (sync 70/6, cap van 50mbps op internet) abbo per maand 39€+1.02(OVH) Fritz is eveneens DECT basis voor draadloze telefoons op verdieping 1 en 2
Lan 1 en 3 (TV aparte VLAN) gaan naar Netgear GS105E ( kosten 28€/stuk)
Lan 2 gaat naar outlet in slaapkamer beneden (niet gebruikt momenteel)
Van de Netgear gaat er dan 1 kabel naar verdiep 1 (trunk beide VLan) en 1 kabel naar verdiep 2 (trunk beide VLan)
Verdiep 1 (living)
Trunk komt toe op Netgear GS105E (die achter de belgacom V3B decoder ligt)
1 poort (met VLAN voor tv) gaat naar de V3B decoder
Andere 3 poorten hebben de VLAN met internet
1 daarvan gaat naar HTPC (XBMC, bhaalu) , de rest is vrij (bijv . voor als ik eens iets bedraad wil aansluiten , wireless is 300mbits maar in praktijk is dat natuurlijk een heel pak minder)
Verdiep 2 slaapkamers
Trunk komt toe op Netgear GS105E (die achter de belgacom V4 decoder ligt)
1 poort (met VLAN voor tv) gaat naar de V4 decoder
1 tje gaat naar pc in slaapkamer 2, de rest is vrij (wireless is hier ook al wat slechter)
Garage (meterkast)
fritzbox 7360 met Scarlet Trio (sync 70/6, cap van 50mbps op internet) abbo per maand 39€+1.02(OVH) Fritz is eveneens DECT basis voor draadloze telefoons op verdieping 1 en 2
Lan 1 en 3 (TV aparte VLAN) gaan naar Netgear GS105E ( kosten 28€/stuk)
Lan 2 gaat naar outlet in slaapkamer beneden (niet gebruikt momenteel)
Van de Netgear gaat er dan 1 kabel naar verdiep 1 (trunk beide VLan) en 1 kabel naar verdiep 2 (trunk beide VLan)
Verdiep 1 (living)
Trunk komt toe op Netgear GS105E (die achter de belgacom V3B decoder ligt)
1 poort (met VLAN voor tv) gaat naar de V3B decoder
1 daarvan gaat naar HTPC (XBMC, bhaalu) , de rest is vrij (bijv . voor als ik eens iets bedraad wil aansluiten , wireless is 300mbits maar in praktijk is dat natuurlijk een heel pak minder)
Verdiep 2 slaapkamers
Trunk komt toe op Netgear GS105E (die achter de belgacom V4 decoder ligt)
1 poort (met VLAN voor tv) gaat naar de V4 decoder
1 tje gaat naar pc in slaapkamer 2, de rest is vrij (wireless is hier ook al wat slechter)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
@Krisken, is dat bij wijze van uitdaging dat je die ip's op de foto's laat staan?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Bij mij in de berging:
BBox3 -> Zyxel Zywall USG 100 UTM/router/firewall
TP-Link TL-SG3424 24 poorts L2 managed gigabit switch
TP-Link Archer C7 als wireless AP (802.11AC)
In mijn bureau:
ZyXEL GS1900-8 8 poorts managed gigabit switch
BBox3 -> Zyxel Zywall USG 100 UTM/router/firewall
TP-Link TL-SG3424 24 poorts L2 managed gigabit switch
TP-Link Archer C7 als wireless AP (802.11AC)
In mijn bureau:
ZyXEL GS1900-8 8 poorts managed gigabit switch
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
THX voor de tip van de GS105EFluppeke schreef: Lan 1 en 3 (TV aparte VLAN) gaan naar Netgear GS105E ( kosten 28€/stuk)
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Bijzonder simpel.
BBOX3 technicolor in TV meubel. Gigabit switch, decoder, receiver, tv, htpc, xbox, ps3, devolo plc.
1 PC ook via devolo, 1 extra decoder via devolo.
Nog wat laptops, smartphone & ipad via wifi.
BBOX3 technicolor in TV meubel. Gigabit switch, decoder, receiver, tv, htpc, xbox, ps3, devolo plc.
1 PC ook via devolo, 1 extra decoder via devolo.
Nog wat laptops, smartphone & ipad via wifi.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
- Telenet Business Internet 120 + Belgacom Internet Office&Go Maxi in Bizz Pack
- WatchGuard XTM 25
- Linksys SRW2024P
- Synology RS 812 + RX 410
- Netgear WNDR3700 met DD-WRT 2x
- Polycom KIRK Wireless Server 600v3
- Polycom KIRK 5020 3x
- Snom 812
- Belgacom Digicorder V5
- Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3)
- Spaun SMS17089NF
- VU+ Solo² OpenPli 2x
Laatst gewijzigd door seagull 09 aug 2014, 21:28, in totaal 1 gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Moderator
- Contacteer:
Puur hobby. Met hetgene dat op de servers staat verdien ik een spreekwoordelijke pint per maand. Zijn allemaal sites van vrienden, kennissen, familie. 90% van de domeinnamen die er op staan dienen enkel voor maildoeleinden.lucdec schreef:@Krisken
Gewoon uit interesse
Is dit hobby of professioneel?
Ik denk zelfs dat die ip's niet meer werken (zou moeten kijken). Is mn oude IP range. Nuja veel maakt het niet uit of je t IP weet of niet. Neem een willekeurig domeinnaam van mij, doe ping en je hebt t IP ook...Heronic schreef:@Krisken, is dat bij wijze van uitdaging dat je die ip's op de foto's laat staan?
Telefonie = EDPnet + OVH
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Hoe ingewikkeld het op het werk, des te eenvoudig het thuis is...
Telenet Modem-only CBwhatnot
Cisco 5 poorts gigabit switch
Telenet Digicorder
AirPort Extreme 802.11ac (6th gen)
Cisco 24 poorts gigabit switch (unmanaged)
En daarop alle apparaten:
Synology DS1512+
Apple Macbook Pro mid 2012
Apple iPhone 5S 64GB
Apple iPad Mini with retina 64GB
AppleTV 3rd gen
Samsung UE55ES6630 55"
Boxee Box
PS3
XBOX360
...
Echt zo goed als géén moeite gehad met het uitvogelen en fine-tunen totdat het perfect werkte - het werkte namelijk al perfect recht uit de doos Haha
Het enige wat ik nog eens ga proberen is op die Synology Link aggregation aanzetten - gewoon om eens te prullen. Geen idee of dat effect met een unmanaged switch gaat hebben, en ook geen idee of ik er iets van ga merken. Ook geen idee of dat bij de Airport Extreme ook mogelijk is. Hm, misschien heb ik net iets gevonden om me mee bezig te houden vanavond
Telenet Modem-only CBwhatnot
Cisco 5 poorts gigabit switch
Telenet Digicorder
AirPort Extreme 802.11ac (6th gen)
Cisco 24 poorts gigabit switch (unmanaged)
En daarop alle apparaten:
Synology DS1512+
Apple Macbook Pro mid 2012
Apple iPhone 5S 64GB
Apple iPad Mini with retina 64GB
AppleTV 3rd gen
Samsung UE55ES6630 55"
Boxee Box
PS3
XBOX360
...
Echt zo goed als géén moeite gehad met het uitvogelen en fine-tunen totdat het perfect werkte - het werkte namelijk al perfect recht uit de doos Haha
Het enige wat ik nog eens ga proberen is op die Synology Link aggregation aanzetten - gewoon om eens te prullen. Geen idee of dat effect met een unmanaged switch gaat hebben, en ook geen idee of ik er iets van ga merken. Ook geen idee of dat bij de Airport Extreme ook mogelijk is. Hm, misschien heb ik net iets gevonden om me mee bezig te houden vanavond
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
tja ...
Fritz!box 7270, that's it ...
Alles draadloos, overal in huis en zelfs in de tuin goeie ontvangst
en als er toch eens iets met den draad moet aangesloten worden, dan gewoon recht op de fritz!box ...
Fritz!box 7270, that's it ...
Alles draadloos, overal in huis en zelfs in de tuin goeie ontvangst
en als er toch eens iets met den draad moet aangesloten worden, dan gewoon recht op de fritz!box ...
-
- Moderator
- Contacteer:
Normaal werkt Link agg niet via unmanaged switches
Telefonie = EDPnet + OVH
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik denk het ook niet, dan is het alleen die fault tolerance wat me niet interesseert.krisken schreef:Normaal werkt Link agg niet via unmanaged switches
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik vraag me af of er geen unmanaged bestaan die een aantal poorten in link agg zetten, voorgeprogrammeerd?krisken schreef:Normaal werkt Link agg niet via unmanaged switches
- NuKeM
- Content Editor
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Omdat mijn netwerk ondertussen een hobby-project is geworden, is het ook al redelijk complex geworden.
Ik heb 4 VLANS:
De Intern VLAN kan aan alles
De Telenet VLAN kan enkel aan het internet en niet aan al de rest
De IPcam VLAN kan enkel aan één server en voor de rest niets (incl. internet)
De routering/NATing/Firewalls tussen de VLANs gebeurt via één kabeltje naar een Routerboard RB951G-2HnD (een router on a stick).
Mijn netwerk bevat daarnaast één hoofdswitch met daaraan 3 managed switches verbonden via 2Gb LACP links waarop alle VLANs getrunkt zijn. Van daaruit gaat het via port based VLANs naar de 'eindgebruikers'.
Ik heb 4 VLANS:
- Telenet, bevat Telenet router en de digicorder
- Intern, alle interne PCs/Servers
- IPcams
- Wifi, bevat AP, TV, Printer en andere
De Intern VLAN kan aan alles
De Telenet VLAN kan enkel aan het internet en niet aan al de rest
De IPcam VLAN kan enkel aan één server en voor de rest niets (incl. internet)
De routering/NATing/Firewalls tussen de VLANs gebeurt via één kabeltje naar een Routerboard RB951G-2HnD (een router on a stick).
Mijn netwerk bevat daarnaast één hoofdswitch met daaraan 3 managed switches verbonden via 2Gb LACP links waarop alle VLANs getrunkt zijn. Van daaruit gaat het via port based VLANs naar de 'eindgebruikers'.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Het hangt er van af wat je precies wil.
Bundelen van enkele gbit poorten tot het veelvoud, kan alleen met managed switches. Dat kàn interessant zijn in server omgevingen als niks anders beschikbaar is.
Maar er is ook link aggregation aan de client kant en die bestaat uit meerdere delen. Apple heeft zoiets in iOS en OSX, maar de documentatie ontbreekt tot nu toe. Dan zijn er eigenlijk drie facetten:
- bundling, zoals hierboven. Voor clients minder interessant, want wat gaan ze bundelen? Wifi + 3G? Nauwelijks de moeite. Maar in principe zou OSX Mavericks bundeling ondersteunen. Alleen de Mac Pro heeft twee ethernet poorten, trouwens.
- fastest path: is al geïmplementeerd en zorgt er voor dat de snelste link gekozen wordt voor elke bewerking. Kan er bv. toe leiden dat bij een satelliet aansluiting, de aanvraag buiten gaat over 3G, maar de download komt langs de satelliet link.
- cheapest path: zou, denk ik, de client moeten toelaten te kiezen voor de goedkoopste verbinding (bv. alleen automatisch mail checken op Wifi en niet op 3G). Daar zit echter ook een stuk batterij verbruik in en vermits er geen docs zijn...
En de client side aggregation werkt met elke router of switch. Wat wel problemen oplevert, zijn firewalls en sommige IDS'en die statistische analyse doen.
Bundelen van enkele gbit poorten tot het veelvoud, kan alleen met managed switches. Dat kàn interessant zijn in server omgevingen als niks anders beschikbaar is.
Maar er is ook link aggregation aan de client kant en die bestaat uit meerdere delen. Apple heeft zoiets in iOS en OSX, maar de documentatie ontbreekt tot nu toe. Dan zijn er eigenlijk drie facetten:
- bundling, zoals hierboven. Voor clients minder interessant, want wat gaan ze bundelen? Wifi + 3G? Nauwelijks de moeite. Maar in principe zou OSX Mavericks bundeling ondersteunen. Alleen de Mac Pro heeft twee ethernet poorten, trouwens.
- fastest path: is al geïmplementeerd en zorgt er voor dat de snelste link gekozen wordt voor elke bewerking. Kan er bv. toe leiden dat bij een satelliet aansluiting, de aanvraag buiten gaat over 3G, maar de download komt langs de satelliet link.
- cheapest path: zou, denk ik, de client moeten toelaten te kiezen voor de goedkoopste verbinding (bv. alleen automatisch mail checken op Wifi en niet op 3G). Daar zit echter ook een stuk batterij verbruik in en vermits er geen docs zijn...
En de client side aggregation werkt met elke router of switch. Wat wel problemen oplevert, zijn firewalls en sommige IDS'en die statistische analyse doen.
-
- Elite Poster
Ik snap het nut van link aggregation niet echt in een thuis omgeving, als je je NAS of server met 2Gbps aan het netwerk hangt, dan haal je daar pas baat bij als er twee mensen tegelijk bezig zijn op het netwerk en samen meer als 1Gbps trekken. Hoe vaak kom je dat tegen?
Als je voor alles 10Gbps gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal. (of er biedt iemand 2000/2000Mbps internet aan...)
Als je voor alles 10Gbps gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal. (of er biedt iemand 2000/2000Mbps internet aan...)
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Intro --> CBN CH6643E (Telenet)
- -> Mijn PC
- -> Vrouwke haar pc
- --> Switch 4p Gigabit Salon
- -> AV-Receiver Pioneer
- -> Digicorder 2100 Salon
- -> Digibox 210 Computer
- -> LG TV Infinia
- --> Asus RT-AC66U
- PC zoon
- PC dochter
- Wireless Devices
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Telenet modem-only naar een gigabit switch.
Van hieruit gaat een verbinding naar een digicorder en een D-link AC Router.
Op deze router zijn drie gigabit - switchen aangesloten. Deze bevinden zich aan de bureau, In de TV-kast en de berging.
Op de switch aan de TV zijn volgende zaken aangesloten : TV, PS3, Mediacenter PC, Android minix X7 bakje
Op de switch aan de bureau zijn : een desktop, een printer en een Freenas PC aangesloten.
Op de switch in de berging zijn de computers van de kinderkamers aangesloten en is een kabel voorzien naar de garage.
In de garage staan mijn Synology NAS en een AP voor wifi in de tuin.
Draadloos hebben we nog drie android tablets, een samsung smartphone en een kleine laptop verbonden.
De data wordt op de synology server bewaard voor elke gebruiker met een eigen netwerkfolder (share), elke PC heeft een netwerkdrive op deze synology.
Media zoals films en muziek worden hier verzameld en gedeeld naar elke toestel met DLNA, Op de android toestellen met de applicaties van synoloy zelf, op de PC's word windows media player gebuikt of XBMC. 1 Tablet word gebruikt om XBMC van de neo X7 op afstand te besturen met yatse.
Backups van de PC's worden automatisch uitgevoerd, ofwel bij inloggen, ofwel bij uitloggen, naargelang de gebruiker zelf wil. Dit naar de Synology.
Deze backupfolders, samen met de data worden elke nacht extern bewaard op een USB schijfje aan de NAS.
Via rsync worden wekelijks dezelfde backups met de muziekfolder en de foto's gemaakt op de freenas server aan de bureau.
Van hieruit gaat een verbinding naar een digicorder en een D-link AC Router.
Op deze router zijn drie gigabit - switchen aangesloten. Deze bevinden zich aan de bureau, In de TV-kast en de berging.
Op de switch aan de TV zijn volgende zaken aangesloten : TV, PS3, Mediacenter PC, Android minix X7 bakje
Op de switch aan de bureau zijn : een desktop, een printer en een Freenas PC aangesloten.
Op de switch in de berging zijn de computers van de kinderkamers aangesloten en is een kabel voorzien naar de garage.
In de garage staan mijn Synology NAS en een AP voor wifi in de tuin.
Draadloos hebben we nog drie android tablets, een samsung smartphone en een kleine laptop verbonden.
De data wordt op de synology server bewaard voor elke gebruiker met een eigen netwerkfolder (share), elke PC heeft een netwerkdrive op deze synology.
Media zoals films en muziek worden hier verzameld en gedeeld naar elke toestel met DLNA, Op de android toestellen met de applicaties van synoloy zelf, op de PC's word windows media player gebuikt of XBMC. 1 Tablet word gebruikt om XBMC van de neo X7 op afstand te besturen met yatse.
Backups van de PC's worden automatisch uitgevoerd, ofwel bij inloggen, ofwel bij uitloggen, naargelang de gebruiker zelf wil. Dit naar de Synology.
Deze backupfolders, samen met de data worden elke nacht extern bewaard op een USB schijfje aan de NAS.
Via rsync worden wekelijks dezelfde backups met de muziekfolder en de foto's gemaakt op de freenas server aan de bureau.
- NuKeM
- Content Editor
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Natuurlijk klopt het wat je zegt, die keren dat mijn NAS (ook op LACP) meer dan 1Gb ter duwen of trekken heeft zullen heel erg schaars zijn. Maar, als je toch managed switches hebt en twee netwerk kabels getrokken hebt naar de locaties, dan doe je dat gewoon Hobby eh. De managed switches zijn niet gekozen om LACP te kunnen doen, maar voor de VLANs, LACP is gewoon een leuk extraAndRo555 schreef:Ik snap het nut van link aggregation niet echt in een thuis omgeving, als je je NAS of server met 2Gbps aan het netwerk hangt, dan haal je daar pas baat bij als er twee mensen tegelijk bezig zijn op het netwerk en samen meer als 1Gbps trekken. Hoe vaak kom je dat tegen?