Facebook mag alles, zelfs afluisteren en sms'jes lezen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wie weet Selder was je wel degelijks luidkeels aan het roepen! Misschien ondertussen zelfs met je armen aan het molenwieken! Een mens schat zijn eigen reacties wel vaker fout in. :lol:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Onlangs was hier toch iemand op het forum wiens forumberichten over een provider tegen hem gebruikt worden, op initiatief van de provider?

Ik heb het zelf al meegemaakt dat ik een tweet plaats over een klacht die al 2 maanden niet beantwoord wordt en dat er binnen het half uur een oplossing is. Maar dat is inderdaad het gewenst resultaat van de sociale media te gebruiken. Dat is zoals klagen in een winkel als er geen andere klanten zijn of als het heel druk is, de reactie van de winkelier is dan ook heel verschillend.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Daar wil ik toch graag een onderscheid tussen maken: "dingen die je ZELF op een publiek forum plaatst" & "dingen die een (sociaal media) bedrijf achter je rug verzamelt", niet?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Daar wil ik toch graag een onderscheid tussen maken: "dingen die je ZELF op een publiek forum plaatst"
Da's je eigen stommiteit zou ik denken.
selder schreef:& "dingen die een (sociaal media) bedrijf achter je rug verzamelt", niet?
Da's pure schending van je privacy !
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

selder schreef: Maar het valt toch op dat we met z'n allen toch niet het ééne na het andere voorbeeld kunnen aanhalen, niet?
Of ben ik de enige die dat zo ziet?
Ik persoonlijk heb er weet van 2, een vakbondsman die het iets te bont maakt op facebook en iemand met een bijverdienste die niet echt paste bij de reguliere job die werd uitgeoefend...
Ik neem aan dat het googelen van een naam van een sollicitant tegenwoordig eerder wel dan niet gebeurd?
Moet je wel oppassen niet te snel de verkeerde conclusies te trekken natuurlijk, dat is nog een discussie op zichzelf waard.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Of de talrijke mensen die zich ziek mensen, maar op facebook plots foto's zetten van een verlengd weekendje aan zee, ardennen, al feestende, aan het behangen of in hun tuin aan het werken?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
selder
Moderator
Moderator

r2504 schreef:
selder schreef:& "dingen die een (sociaal media) bedrijf achter je rug verzamelt", niet?
Da's pure schending van je privacy !
Ah hah. 2 zaken:

Als je (zoals in de startpost) de Facebook Messenger app gebruikt, dan ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van die app, en geef je dus toestemming aan Facebook om al die gegevens te verzamelen. Is dat dan nog schending van je privacy? Als je er niet mee akkoord bent, dan gebruik je die app niet. Punt andere lijn. Sim-pel. "niemand leest die gebruiksvoorwaarden" is een non-argument. Niemand doet het, akkoord, maar het is géén argument.
Of nog verder doorgetrokken: welke "wet" overtreedt Facebook door die voorwaarden te stellen?

En mijn oorspronkelijke vraag - waar ikzelf ook geen antwoord op heb - wat maakt het uit? Ok, je privacy wordt geschonden, maar wat voor effect heeft dat? Welk nadeel ondervind jij daarvan? Waaraan merk je dat? Waar zit je je zorgen over te maken? Gewoon om het feit dat je privacy geschonden is? Boe-hoe.

Heb je een bankkaart? Daahaag privacy.
Gebruik je soms een ondergrondse parking? Daahaag privacy.
Heb je een klantenkaart ergens? Bye bye privacy.
Wandel je soms door een grote stad (Mechelen/Leuven/Brussel) Bye bye privacy, je staat op camera.

Punt is dat iedereen hier op zijn achterste poten staat "omdat de privacy geschonden wordt", maar in het hedendaagse leven wordt je privacy zo goed als overal geschonden. Mijn persoonlijke mening: so f*cking what? Welk nadeel heb ik daaraan?

Wil je aan heel dat spel niet aan deelnemen, en 100% controle houden en dus nergens inboeten op privacy, dan kan je mijn inziens onmogelijk nog functioneren in deze maatschappij.

krisken schreef:Of de talrijke mensen die zich ziek mensen, maar op facebook plots foto's zetten van een verlengd weekendje aan zee, ardennen, al feestende, aan het behangen of in hun tuin aan het werken?
Ja, maar ken je zélf zo mensen? Of van in de krant? Afin, dat is eigelijk ook niet wat we hier bedoelen ... het ging over informatie die sociale media bedrijven "in de achtergrond" verzamelen. Als je zélf iets op Facebook zet al dan niet publiek, dan is dat niet langer "in de achtergrond" hé.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

selder schreef: Heb je een bankkaart? Daahaag privacy.
Gebruik je soms een ondergrondse parking? Daahaag privacy.
Heb je een klantenkaart ergens? Bye bye privacy.
Wandel je soms door een grote stad (Mechelen/Leuven/Brussel) Bye bye privacy, je staat op camera.
Er is geen enkele reden om dat goed te vinden. Als ik niet wil gefilmd worden of geen "aankoopprofiel" wil aangemeten worden moet ik een groot deel vrijheid opgeven. Als we je redenering doortrekken dan mag ik niet naar,bv., Mechelen gaan (vreemd, ik heb mijn akkoord niet gegeven om gefilmd te worden).

Ik heb nog steeds het recht om niet overal gevolgd te worden (op internet of op straat) maar dat kan niet.
Wat de voorwaarden van apps betreft, ik heb al verschillende apps NIET geïnstalleerd omdat ik het niet eens ben met de voorwaarden. Toegang tot mijn contacten? Ik denk het niet, tenzij voor een e-mail programma. Buienradar moet daar geen toegang toe hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tis niet omdat ze het allemaal doen dat wij dat moeten goedvinden.
Data ivm waar ik mijn betaalkaart gebruik etc bijhouden zou verboden moeten worden. Zelfde voor al die andere kaarten.
En ik heb zelden of nooit getrouwheidskaarten. Is al een hele discussie geweest in de carrefour, waar ik ook wil met de selfscan werken, maar daar heb je een kaart voor nodig, en dat kan niet anoniem. Mss gewoon ns aanvragen en valse info opgeven.

Mij lijkt de beste methode om je privacy te bewaren tegenwoordig, niet teveel dezelfde usernames gebruiken, en overal en nog wat verschillende (en valse) informatie opgeven, zodat ze uiteindelijk zoveel tegenstrijdige info over je hebben dat je echte info verborgen zit in de massa "noise" die je erbij hebt gegooid.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
selder
Moderator
Moderator

Tsjah ... wat ga je er tegen doen? Er valt gewoon écht niks tegen te doen, of er valt "nu" niets meer tegen te doen. Die bedrijven hebben zich dat allemaal in de loop der jaren toe-geëigend en we zijn met z'n allen het punt waar we "nee" konden zeggen al lang voorbij. Het is niet vijf voor twaalf, het is al zes uur 's avonds.

En zoals one4bam zegt: kan je je niet vinden in de gebruiksvoorwaarden van een "app" (als voorbeeld) dan doe je zoals hem - je installeert de app niet. Zielenrust. Opgelost.

Al die mensen die er geen kennis van hebben, die niet zo diep nadenken over al die dingen, so what? Moeten wij ons dat aantrekken? Hebben wij daar last van? Beïnvloedt dat "ons" dagdagelijks leven dat "zij" wel hun privacy opgeven?

Maar aan de andere kant blijf ik nog altijd bij m'n mening "so f*cking what".
Ja, er bestaan verschillende profielen van mezelf ... Facebook, Google, Youtube, hell ik gebruik zelfs de DNS servers van Google, dus ze weten alles. Ik heb een bankkaart, Paypal, koop shit via Ebay, heb klantenkaarten van allerlei winkels.

Welk "negatieve" effecten ondervinden we van al die "profielen" die al die bedrijven van ons verzamelen?
Hoe diep ik er ook over nadenk kan ik niets negatiefs bedenken... Iemand?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

En zoals one4bam zegt: kan je je niet vinden in de gebruiksvoorwaarden van een "app" (als voorbeeld) dan doe je zoals hem - je installeert de app niet. Zielenrust. Opgelost.
Bullshit. Wat is er verkeerd aan het verwachten dat je zelf settings hebt waarmee je apps kunt selectief toegang geven tot andere data, ios stijl?
Als de EU nog wat tijd heeft na de jacht op de telecomprijzen, kunnen ze mss ns beginnen met te eisen dat wij onze europese privacy regels kunnen enforcen op onze toestellen, ook al zijn die toestellen en app devs meestal in de US gebaseerd.

Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Of de talrijke mensen die zich ziek mensen, maar op facebook plots foto's zetten van een verlengd weekendje aan zee, ardennen, al feestende, aan het behangen of in hun tuin aan het werken?
Grappig dat je het zegt. Onlangs was er hier een volksfeest zoals elk jaar. Iedereen pere total zoals het hoort.
Maandag berichtje van ziekte op fb en dan al die commentaren.. "Was te peizen da ge da weekend nie ging overleven", "biergriep?",.. dan kreeg iedereen een pm om ermee te stoppen omdat zijn collega's dit meelazen. Hij is terug op zoek naar ander werk nu.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

selder schreef:Ik weet het niet, misschien heb je gelijk. Maar als je al lezers moet lokken door een artikeltje van ocharme 5 zinnen ergens op pagina 24 achteraan bij het streeknieuws. Waarom zouden ze daar niet gewoon de feiten neerschrijven, ipv iets te verzinnen? Ik heb in ieder geval geen journalist gezien om het verhaal te checken, en m'n buren toen ook niet.
Op mijn werk hebben we nogal vaak de politie nodig voor bepaalde dingen en als je de dag erna dan het streeknieuws leest, dan staat dat ook vol met fouten. :) Nu, die mensen hebben dat ook reeds uit 3de hand natuurlijk. Als politie in zijn verslagen al iets anders zet, en de schrijver past ook een paar kleine dingen aan.

Ooit al eens testen gezien van mensen die iets exact moeten doorvertellen hoe dat na 20 mensen aankomt? :)

Heb vorige week nog iets straffer meegemaakt, iemand die ik leerde kennen wou wel eens chatten via facebook, dus elkaar toevoegen... Die vond het verdacht dat mijn contactenlijst privé stond en er op mijn tijdlijn niets, maar dan ook niets stond. Ik had iets te verbergen en niet te vertrouwen! :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je hebt zelfs geen 20 mensen nodig; 10 volstaat om een totaal ander verhaal te horen te krijgen op het einde van de rit. Ik heb het ooit eens gezien met 10 mensen. Je staat versteld wat ze van een eenvoudig verhaal allemaal kunnen maken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

selder schreef: Is dat allemaal zo erg? Waarom is iedereen daar zo bang van? Wat kan mij dat schelen dat mensen die niet met sociale media overweg kunnen hun informatie te grabbel gooien?

Iedereen staat op zijn achterste poten precies, maar waarom?

Dat allemaal gezegd zijnde, ik heb die Messenger app nog nooit geïnstalleerd (niet vroeger en niet nu). FB messages stuur ik al een tijdje via Paper.
Omdat Facebook zo men gsm nummer te weten komt en die van andere mensen zonder dat ik of zij er voor gekozen hebben deze te delen. Facebook heeft ook helemaal geen zaken met berichten die ik niet via hen verstuur. Dat is het probleem, je deelt gegevens die je liever niet wilt delen of die van een ander.
Bvb ik wil niet dat FB men gsm weet. Een vriend installeert de messenger app, plots weet FB men gsm want ik sta met naam, nummer en facebook account op zen telefoon. Etc....
selder
Moderator
Moderator

Ah hah, ok, got it, goed voorbeeld, je GSM nummer :)

Je GSM zit ergens in een database van FB.
Op welke manier heb jij daar last van?
Of heb je alleen 'moeite' met het 'feit' dat FB je GSM nummer heeft?
Welk nadeel ondervind jij daarvan dat FB je GSM heeft?
Denk je echt dat je ooit opgebeld zal worden door bedrijf X omdat FB je GSM heeft?

Zou je GSM is niet gewoon één van de honderden gegevens zijn die allerlei bedrijven gebruiken om een profiel van je te maken?
Ik weiger te geloven dat je GSM nummer in een database staat "met een rode kolom" met header "kei-persoonlijke info die we straks kunnen gebruiken om deze persoon te bellen".
Waarom is pakweg je GSM nummer een probleem, en een unieke cookie van bedrijf X (waardoor ze ook perfect weten wie je bent) niet zo'n groot probleem? Beide worden gewoon gebruikt als identificatie dingen, zoals nog véél meer parameters die we niet kennen.

Begrijo me niet verkeerd: ik ben er helemaal van overtuigd dat je je gegevens niet zélf te grabbel moet gooien.
Maar wie weet welke gegevens van je een bedrijf X nog allemaal in een profiel hebt steken zonder je medeweten.

Ik wil alleen maar naartoe naar: waarom sta je op je achterste poten omdat FB je GSM heeft?
We kunnen met z'n allen akkoord gaan met het feit dat er géén privacy meer is zoals wij dat zouden willen, en dat het toch te laat is om er nee tegen te zeggen, als je toch nee wilt zeggen kan je niet meer functioneren in deze maatschappij (denk ik), toch?

Niks van heel dit bericht is persoonlijk bedoeld hé, 't is allemaal algemeen en al :)
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Ik denk dat we Selder zijn punt ondertussen moeten doorhebben :) En ik weet ook niet wat er met deze informatie gebeurt, en dat is voor mij net het probleem. Waarom doet FB hier juist zo geheimzinnig over?
Ook al merken wij er op dit moment niets van, betekent niet dat dat in de toekomst ook nog zo zal zijn. Asbest werd vroeger ook als onschadelijk aanzien, tegenwoordig weten we wel beter.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

selder : en wat als je plots elke nacht wakker gaat worden met een SMS bericht vol reclame op je GSM, en dat blijft zich de hele dag herhalen? Of - en in deze tijden niet ondenkbaar - plots zijn de servers gehacked en weten de stoute mijnheren plots alles over je?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Ik wil alleen maar naartoe naar: waarom sta je op je achterste poten omdat FB je GSM heeft?
De vraag is waar trek je de grens dan wel... zeker als het over dingen gaat die je niet bewust afgeeft.
Jordy1990 schreef:Ook al merken wij er op dit moment niets van, betekent niet dat dat in de toekomst ook nog zo zal zijn.
Inderdaad... kijk maar naar Rusland... ander regime en plots verdwijnen vrijheden en worden bepaalde mensen "verdacht" (en dan is het natuurlijk oh zo handig dat bepaalde organisaties een volledig profiel van je kunnen schetsen).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:selder : en wat als je plots elke nacht wakker gaat worden met een SMS bericht vol reclame op je GSM, en dat blijft zich de hele dag herhalen? Of - en in deze tijden niet ondenkbaar - plots zijn de servers gehacked en weten de stoute mijnheren plots alles over je?
Dat is makkelijk op te lossen. Slaapkamer taboe maken voor de gsm. Zo is het bij mij en zo zal het altijd blijven. Ik vind het op zich al totaal van de pot gerukt dat mensen hun gsm naast zich liggen hebben op het nachtkastje. Tot nu toe heeft mijn gsm 1x op dat nachtkastje gelegen en dat was toen mijn ma op palliatieve lag en dat het elk moment met haar gedaan kon zijn. Los daarvan komt die gsm gewoon mijn slaapkamer niet binnen. Dan hoef je je geen zorgen te maken dat je 's nachts wakker gepiept kan worden door reclame boodschappen. Je ziet, sommige oplossingen zijn nochtans heel eenvoudig.
En dat is ook nog zoiets: sommigen zijn blijkbaar geboren om constant van die reclame boodschappen op hun gsm te krijgen. Ik krijg nooit, maar dan ook nooit reclame boodschappen op mijn gsm. Ik snap totaal niet hoe die mensen het gevonden kunnen krijgen dat ze constant de meest irritante reclame op hun gsm ontvangen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het gaat mij nu niet bepaald of je GSM nu in de slaapkamer ligt of op je bureau. Voor mijn part laat je hem over nachten op je toilet. Het gaat mij om de SMS'jes vol reclame die ze je kunnen sturen als je ze GSM nummer weten.

Wat betreft het laten van de GSM in de slaapkamer : dat is een keus die iedereen voor zich moet maken. Vroeger sliepen ik en mijn vriendin ook met onze GSM naast ons (op nachttafeltje). Ondertussen doen we dat ook niet meer en hebben alle GSM's een plaats in de slaapkamer vlakbij de deur. Als iemand ons belt (er kan altijd iets gebeuren) horen we het zo ook wel. De DECT telefoon staat er vlak naast. Enkel en alleen als ik van wacht ben met de ambulance ligt het toestel nog op het nachttafeltje.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Het gaat mij nu niet bepaald of je GSM nu in de slaapkamer ligt of op je bureau. Voor mijn part laat je hem over nachten op je toilet. Het gaat mij om de SMS'jes vol reclame die ze je kunnen sturen als je ze GSM nummer weten.
Blijft de vraag hoe het kan dat je gsm vol reclame staat??? Dat gaat er bij mij niet in. Zoals ik al schreef: ik krijg nooit maar dan ook nooit reclame op mijn gsm. Ik kan maar niet vatten hoe mensen dat voor elkaar kunnen krijgen, al die reclame ellende op de gsm ontvangen. Dat is dan toch een teken dat je overal je gsm nr. invoert, op om het even welke website. Ik geef ook mijn gsm nr. aan bepaalde websites, maar dat zijn sites waar ik spullen bestel en waar ze een tel. nr. vragen voor de levering of als er iets verkeerd mocht lopen bij de levering. Maar van die sites of bedrijven heb ik nog nooit ook maar 1 reclame bericht ontvangen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Hallo Jack,

Ik denk dat we elkaar ergens mislopen zijn :-) Het antwoord waar jij eerst op reageerde was een antwoord van mij op welke manier ik er last van zou kunnen hebben dat FB mijn GSM nummer (via - via) zou weten. Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p559599.

Zo bedacht ik aldus dat indien FB mijn GSM nummer zou te weten komen via de chatapp die op de GSM van een FB kennis staat, ze mij ongevraagd SMSjes zouden kunnen sturen die uitpuilen van de reclame. Het is dus niet zo dat ik er nu last van heb.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De opmerking was eerder in het algemeen bedoeld Krisken. Ik ken mensen die met de regelmaat van een klok reclameberichten op de gsm binnen krijgen en die dan zitten te mekkeren. Ze vergeten dan wel dat ze dat zelf in de hand hebben gewerkt.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Daar heb je voor 99% van de gevallen inderdaad gelijk in. Echter zijn er in een topic hier (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... lit=ero247) al een aantal slachtoffers naar boven gekomen die (betalende!) smsjes binnen kregen waar ze niks mee te maken hadden.
Een ander voorbeeld (is bij ons te Merelbeke gebeurd) : een prijsvraag op een jaarmarkt en op de formulieren moest je uiteraard je contactgegevens nalaten. Ikzelf ben niet zo voor die prijsvragen etc maar goed, mijn vader, moeder, en tante hebben dat formulier ingevuld. Uiteraard niks gewonnen maar plots kregen die 3 wel plots sms'jes van een bakkerij te Merelbeke : 4 boterkoeken kopen = 2 gratis bij bakker x te adres y te 9820 Merelbeke.

Vader, die reclame niet zo leuk vind, is naar daar gegaan met de vraag hoe hij aan zijn telefoonnummer kwam en dat hij wou dat men hem niet meer stoorde met deze reclame. Toen kwam de aap uit de mouw : via het formulier van die prijsvraag : hij kon de lijst kopen met de deelnemers "kopen" bij de organisatie. Dus ik heb eens gekeken in mijn oud papier en heb het formulier teruggevonden : nergens stond er in vermeld dat de nummers werden vrijgegeven voor reclamedoeleinden of dergelijke. Ietsje dat ze over het hoofd hadden gezien... Sindsdien heeft niemand nog sms'jes ontvangen.

Telefonie = EDPnet + OVH
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

GSM van het werk, en heb toch een tijdje last gehad van franstalige SMSjes, maar dan particuliere berichtjes. De enigste reclame die ik krijg is af en toe een SMS van een denk ik verdelgingsbedrijf De Wit. Wenst me een gelukkige nieuwjaar elk jaar :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef eerlijk toe dat ik van 1 bedrijf wel een reclame bericht krijg (had er bij het schrijven niet bij stil gestaan) en dat is een reclame van Metro (moederbedrijf van Makro). 1x per maand of zo een berichtje met "laagste prijs voor food professionals" en dan de producten in de aanbieding. Bericht is gratis en er staat wel netjes bij vermeld wat ik moet doen om het niet meer te ontvangen. Deze reclame ontvang ik bewust, dus werd door mij wel degelijk aangevraagd.
selder
Moderator
Moderator

krisken schreef:Daar heb je voor 99% van de gevallen inderdaad gelijk in. Echter zijn er in een topic hier (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... lit=ero247) al een aantal slachtoffers naar boven gekomen die (betalende!) smsjes binnen kregen waar ze niks mee te maken hadden.
Uh huh, ik ook zelfs :)

Een beveiliging dat iemand anders je GSM nummer doorgeeft (al dan niet per ongeluk) aan zo'n diensten kan je nooit tegengaan uiteraard, maar dat is niet de schuld van je "profiel" dat allerlei bedrijven van je verzamelen hé...
Dat ik zo'n SMS gekregen heb komt niet omdat ik gegevens van me ergens op een sociaal media geplaatst heb, en dat een ander bedrijf die gegevens "achter m'n rug" of "in de achtergrond" daarvan geplukt/gepikt/verkocht heeft.
r2504 schreef:De vraag is waar trek je de grens dan wel... zeker als het over dingen gaat die je niet bewust afgeeft.
Mijn mening is dat die grens niet meer te bepalen is. We zijn al zo ver geëvolueerd in grote delen van onze privacy op te geven dat er geen weg terug is wil je nog functioneren in deze maatschappij. Wat ik wil aantonen is dat hoewel het onwenselijk is, hebben we er echt last van?
r2504 schreef:Inderdaad... kijk maar naar Rusland... ander regime en plots verdwijnen vrijheden en worden bepaalde mensen "verdacht" (en dan is het natuurlijk oh zo handig dat bepaalde organisaties een volledig profiel van je kunnen schetsen).
Goh. Echt? Geloof je echt dat we in West-Europa ooit in een vergelijkbare situatie komen als daar? Denk je dat dat dan je grootste probleem zal zijn?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

selder schreef:
krisken schreef:Daar heb je voor 99% van de gevallen inderdaad gelijk in. Echter zijn er in een topic hier (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... lit=ero247) al een aantal slachtoffers naar boven gekomen die (betalende!) smsjes binnen kregen waar ze niks mee te maken hadden.
Uh huh, ik ook zelfs :)

Een beveiliging dat iemand anders je GSM nummer doorgeeft (al dan niet per ongeluk) aan zo'n diensten kan je nooit tegengaan uiteraard, maar dat is niet de schuld van je "profiel" dat allerlei bedrijven van je verzamelen hé...
Dat ik zo'n SMS gekregen heb komt niet omdat ik gegevens van me ergens op een sociaal media geplaatst heb, en dat een ander bedrijf die gegevens "achter m'n rug" of "in de achtergrond" daarvan geplukt/gepikt/verkocht heeft.
Maar het is wel een antwoord op "heb je er last van"? Ja dus :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator

Ja, "last van" .. was ook wel snel opgelost hé.

Maar het kwam NIET door het profiel dat achter m'n rug op het internet verzameld wordt, dát is m'n punt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Maakt me geen hol uit, ik heb een mailbox speciaal voor Facebook omdat ik niet wil dat mijn emailadres lekt als ik eens ergens moet inloggen met men FB-account of moest men de database hacken.
Toch krijg ik om de zoveel tijd in mijn persoonlijke mailbox mails van Facebook, want iemand vond het nodig vrienden te zoeken door zen adresboek te gaan uploaden.

Heb ik er last van dat FB mijn telefoonnummer heeft? (Nog) niet, maar dat maakt weinig uit, ik bepaal liever zelf wat ik deel en er zijn nu eenmaal zaken die FB niet perse moet weten. Hoe minder ze weten, hoe minder kan uitlekken.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Wat ik wil aantonen is dat hoewel het onwenselijk is, hebben we er echt last van?
Heb je er last van dat iemand de stand van je bankrekening weet ?

Heb je er last van dat iemand continue weet waar je bent ?

Heb je er last van dat iemand weet naar welke natuurfilms jij kijkt ?

Zo kan je dus 1001 voorbeelden opnoemen waar je niet meteen last van hebt... maar wil dat dan zeggen dat iedereen het recht heeft hierover databases aan te leggen (die mogelijks vroeg of laat op straat komen te liggen) of het zelfs maar moet weten ? Ik ben akkoord dat velen "overdrijven" in het privacy gebeuren terwijl ze wel van iedere winkel een klantenkaart hebben en met een GSM op zak rondlopen.
leohein
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Niet alleen is er het risico dat de databank op straat komt te liggen maar ook het interne personeel van het bedrijf (inclusief de consultants) mag je zeker niet onderschatten.
Ik weet wel dat ze policies hebben enzo om te verhinderen dat werknemers dingen opzoeken etc...maar...de praktijk is anders.

Ik heb al bij vele bedrijven(*) meegemaakt dat de ontwikkelaars, analisten, stagairs gewoon alle data kunnen raadplegen. Produktie databanken worden gewoon maandelijks naar ontwikkeling gekopieerd zodat de ontwikkelaars goed kunnen testen :roll:.
Nieuwe medewerkers werden er door de collega's zelfs gescreened uit verveling.

Onder andere : 1 middelgrote bank. Diverse verzekeringsbedrijven. Consultancy voor overheden met alle persoonlijke data + sociaal statuut vrij te beschikking!!!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, het kan ook omgekeerd hoor... Ik heb geen klantenkaart meer sinds ik door kreeg dat je voor een armzalige 1% korting je koopgeschiedenis te grabbel gooit.

Voor bepaalde kaarten die ik wel heb zijn de kortingen veel groter en dan vul je gewoon onzin in op je inschrijvingsformulier. Mijn Telenet telefoonnummer bvb dat echt van mij is, maar waar geen telefoon aangesloten staat. (Wil nu ook geen vreemden opzadelen met zoiets.) Of een spam mail adres. Ook altijd de mini vakjes in de kleine lettertjes aanvinken, dat je gegevens niet door derden mogen gebruikt worden... Daar kijken ook veel mensen over.

Je moet zelf een beetje weten wat je van jezelf wil prijsgeven, maar dan ga ik inderdaad verder op het elan van r2504.

Het is niet omdat het op dit moment niet schadelijk is en we er niets van ondervinden dat we het allemaal maar normaal moeten vinden...

Ik kan trouwens voorbeelden aanhalen waar verzamelde gegevens wel een probleem begon te worden. Ik zeg maar als je familie hebt in een bedrijf waar zulke gegevens worden verwerkt en opgeslagen, en dan denk ik bvb aan profielen van klanten in banken oa...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Om het extreme voorbeeld te geven en met godwin's law te flirten:
In nederland hadden ze rond de jaren 1900 iirc het brilliante idee om de religie van de mensen te noteren en bij te houden, kwestie dat als iemand eenzaam stierf, ze de juiste begrafenis konden uitvoeren. Geniaal bedacht, en wie heeft daar nu last van?
Queue WWII en de nazis, die die lijst toch wel niet superhandig vonden zeker.
Moraak van het verhaal: tis niet omdat zij (overheden en bedrijven) die die lijsten nu verzamelen geen slechte intenties hebben, dat die lijsten nooit in handen kunnen komen van mensen die dat wel hebben.

Ik heb niet alleen voor fb een apart email adres, maar voor letterlijk elke site. Ooit zo gegroeid toen spamfilters minder efficient, of onbestaande waren. Als ik nu een "mailtje van mijn bank" krijg op het emailadres van pakweg alles behalve dat van die bank, moet ik zelfs niet gaan zoeken of het phishing is. Extra handig, en extra veel fodder voor dataverzamelaars.
Mijn gsm en email is prive, en ik kan het er ook van krijgen dat anderen die uploaden naar sommige diensten, zoals fb, linkedin, of whatsapp. Dus heb ik daar nu extra gsm nummers voor. Eentje voor prive, eentje voor online diensten, etc...
Genoeg fodder creeren, en het maakt niet veel meer uit als er ns iets echt lekt, want het kaf dekt het koren goed af.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Idem hier wat betreft een apart email adres per website. Op papieren formulieren vul ik dat gewoon niet in en vraagt men naar mijn e-mailadres dan zeg ik gewoon dat ik dat niet geef. Webformulieren die echt een tel.nr willen krijgen 123456789 en bij winkels krijgen ze het nr van de vaste lijn. Moeten ze maar bellen als we thuis zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ongeveer hetzelfde hier.
Als mijn mail adres [email protected] is, dan registreer ik bij coolblue met [email protected] (Google apps). Wanneer ik spam krijg, kan ik dat specifieke adres naar de spam-folder filteren.
Bij sites die mijn mail adres niet hoeven te weten, maar waar je wel op een bevestigingslink moet klikken om iets te kunnen doen, geef ik [email protected] in. Die mails worden automatisch gefilterd naar de prullenbak. Ik zoek dan de mail in de prullenbak om op de link te klikken, en nadien heb ik er geen last meer van.
Bij Weepee heb ik een reeks van 10 nummers. 1 nummer daarvan gaat automatisch naar het antwoordapparaat. Dit nummer gebruik ik bij online bestellingen. Als er iets met de bestelling is, kunnen ze dat inspreken, maar televerkopers leggen toch in zonder iets in te spreken. Ik heb nog een ander nummer dat een boodschap afspeelt dat er niemand bereikbaar is, zonder mogelijkheid iets in te spreken. Dat nummer gebruik ik als op sites ze het telefoonnummer verplicht maken, zonder duidelijke reden.

On topic: Blijkbaar gaat foursquare dezelfde weg als fb op:
http://www.wired.com/2014/08/foursquare ... -for-tips/
selder
Moderator
Moderator

We zitten hier schrik te hebben van duistere bedrijven die wat met onze persoonlijke gegevens gaan doen, maar misschien moeten we schrik hebben van de overheden (als we dat al niet hebben)

http://tweakers.net/nieuws/97753/techbe ... evens.html
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Worst offenders:

- Sportclubs
- Scholen
- Interim bureau's
- Politieke partijen

Dat zijn degenen die je privé adres, telefoon en email ongevraagd op 't net publiceren. En interim's vaak ook nog je CV...
Google maar eens op .sql bestanden. Het zal je verbazen wat er allemaal geïndexeerd is door Google en consoorten omdat er een knoeier de config gedaan heeft.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

johcla schreef:Ongeveer hetzelfde hier.
Als mijn mail adres [email protected] is, dan registreer ik bij coolblue met [email protected] (Google apps). Wanneer ik spam krijg, kan ik dat specifieke adres naar de spam-folder filteren.
Bij sites die mijn mail adres niet hoeven te weten, maar waar je wel op een bevestigingslink moet klikken om iets te kunnen doen, geef ik [email protected] in. Die mails worden automatisch gefilterd naar de prullenbak. Ik zoek dan de mail in de prullenbak om op de link te klikken, en nadien heb ik er geen last meer van.
Bij Weepee heb ik een reeks van 10 nummers. 1 nummer daarvan gaat automatisch naar het antwoordapparaat. Dit nummer gebruik ik bij online bestellingen. Als er iets met de bestelling is, kunnen ze dat inspreken, maar televerkopers leggen toch in zonder iets in te spreken. Ik heb nog een ander nummer dat een boodschap afspeelt dat er niemand bereikbaar is, zonder mogelijkheid iets in te spreken. Dat nummer gebruik ik als op sites ze het telefoonnummer verplicht maken, zonder duidelijke reden.

On topic: Blijkbaar gaat foursquare dezelfde weg als fb op:
http://www.wired.com/2014/08/foursquare ... -for-tips/
Alleen jammer dat je nu dik moet betalen voor google apps

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”