Oprichten VZW

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hallo,

Vrienden van mij welke elke maand een fietstocht en wandeltocht organiseren in Oost-Vlaanderen zitten te denken om alles onder te brengen in een VZW. Dit om bepaalde kosten overzichtelijker te maken en alles wat officieel te laten verlopen. Vroeger ging het over 10 mensen die fietsten en 20 stappers, maar ondertussen zijn het reeds 30+ fietsers en telkens meer dan 50 stappers.

Heeft iemand een idee hoe dit in zn gang gaat, welke stappen je moet ondernemen?

Meerbepaald willen ze volgende zaken wat beter georganiseerd zien:
- innen van lidgelden of inschrijfgeld stappers
- afsluiten van verzekeringen op die dagen voor het aantal personen
- aankoop fluo-jasjes met logo toekomstige VZW

Iemand die me wat op weg kan helpen zodat ik de info kan doorgeven? Ik heb reeds enkele sites gevonden maar hoe meer ervaringen, hoe liever :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Weet dat je ook met bepaalde vereisten zit naar vergaderingen en boekhouding toe (hoewel dat laatste niet te zwaar is bij beperkte omzet).

Www.vsdc.be is DE vzw ondersteuning bij uitstek.
Ik kan mss nog aan statuten geraken indien nodig, die je gewoon kan kopieren en invullen; dat is altijd beter dan van nul te starten, dan ga je gaten hebben. Iirc kan je ook naar bepaalde dingen verwijzen in een huisreglement, dat is makkelijker aan te passen dan statuten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vergaderingen gebeuren nu al, maar ik dacht dat dit bij een VZW één maal per jaar verplicht was om alles te overlopen, niet?
Boekhouding : binnen de stapbende is er een boekhouder die er zijn schouders wilt onder zetten, dus daar moeten we niet teveel naar zien :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Jaarlijkse AV, maar de werkende leden moeten per brief minstens 8 dagen voorhand verwittigd worden en de agenda moet in de brief vastliggen, etc...
Alst ni ultra dringend is wil ik wel ns tete a tete den uitleg doen.

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Is niet ultra dringend (september ergens is geplande datum), kan je meteen hdd's meenemen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

:-p
En uw infrastructuur ns bewonderen ;-)

sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Wij zijn voor de moment ook bezig met het oprichten van een vzw. Ttz wat extra informatie kan altijd wel handig zijn. :-)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Straks kan je een workshop inrichten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik verwijs alleszins nogmaals naar de vsdc site; een kopie van de vzw wet in pdf is ook makkelijk te vinden en moet je ns doornemen. De vzw wet is vrij leesbaar opgesteld, in tegenstelling tot sommige andere kanjers van leesbaarheid, en vsdc heeft een lidmaatschap waarbij ze juridische steun bieden, dat de moeite is om te overwegen.
Daarnaast helpt het als je een bestaande vzw vraagt om haar statuten te mogen kopieren, dat is alvast makkelijker dan van nul te beginnen.
Ik ken er wel enkele die ooit door iemand die rechten studeerde waren opgesteld, die zijn redelijk waterdicht voor de meeste situaties. Denk niet "we zijn onder vrienden", het kan altijd wel ns gebeuren in de toekomst dat er verschillende meningen ontstaan over de werking, en met een goeie set regels kan je ongemakken vermijden.

Belangrijke punten zijn uiteraard dat alle geld van de vzw bij ontbinding naar een soortgelijk doel moeten gaan, dat je statuten moet neerleggen, een beetje boekhouden kennen voor de financiele kant, algemene vergadering op officiele manier moet aankondigen, ...
Daartegen staat dat je wat kunt "foefelen" (legaal foefelen in dit geval) door een aantal punten via een verwijzing in de statuten in een huisreglement kunt stoppen; dat maakt dat je je statuten niet bij elke verandering moet updaten en de kosten daarbij kunt vermijden.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”