Grap van de dag: Sabamrekening voor muziek tegen zigneuers

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Laat me, alvorens verkeerde discussies uitbarsten, effe verduidelijken dat ik in bovenstaande posts "in het algemeen" praat, dus niet noodzakelijk over deze specifieke situatie, en dat respectloosheid nooit aanvaardbaar is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:De vraag die zich dan opdringt is, wanneer wij ons grondgebied zo evolueren dat nomadisch leven onmogelijk wordt, moeten zij die altijd nomadisch geleefd hebben zich daarbij neerleggen?
Onze maatschappij heeft nu eenmaal een aantal regels en wetten... en daar heeft hun "cultuur" zich ook aan te houden.

Uiteindelijk is dit niet anders dan een roker die niet meer mag roken op cafe... die moet zich daar ook bij neerleggen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat is een beetje mijn punt; wat als hun nomadische maatschappij "eerst" was, en wij met onze territoriale structuur hun bestaan moeilijk maken? Is het dan nog juist? Volgens mij ligt het onderliggend probleem dus een stuk moeilijker en gevoeliger dan we op het eerste gezicht denken.
Een nomadische structuur erkent geen territoriaal systeem, die nemen hun maatschappij mee waar ze neerstrijken.
Een territoriaal systeem op zijn beurt erkent geen nomadisch systeem.
Een beetje zoals het "persoonlijkheidsbeginsel", waarmee veel walen in hun eigen taal (frans) willen bediend worden in hun eigen land, versus het "territorialiteitsbeginsel", waarmee vlamingen willen dat de taal van het grondgebied gerespecteerd wordt, ook al is het land meertalig. Twee onverzoenbare visies, net zoals met het nomadische vs territoriale.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heronic schreef:Als ik mijn afval ga dumpen aan iemand anders zijn container die er dan op zijn beurt maar voor moet betalen zal het ook niet lang duren eer ze aan mijn deur staan.

Hier bij ons komen ze ook rond om het afval op te halen. Wij moeten daarvoor betalen!
Tijd geleden bij ons op het werk had iemand afval gedumpt in onze containers. Politie bijgehaald, er werd een PV opgesteld en de zakken met vuilnis die niet van ons waren werden meegenomen voor "onderzoek". Bleek dat er in die zakken meerdere documenten of brieven staken met daarop telkens hetzelfde adres, een paar kilometer verderop. Die persoon mocht zich verwachten aan een flinke boete voor sluikstorten en mocht ook nog eens opdraaien voor de kosten van het ophalen door de gemeente.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Tijd geleden bij ons op het werk had iemand afval gedumpt in onze containers. Politie bijgehaald, er werd een PV opgesteld en de zakken met vuilnis die niet van ons waren werden meegenomen voor "onderzoek". Bleek dat er in die zakken meerdere documenten of brieven staken met daarop telkens hetzelfde adres*, een paar kilometer verderop. Die persoon mocht zich verwachten aan een flinke boete voor sluikstorten en mocht ook nog eens opdraaien voor de kosten van het ophalen door de gemeente.
Belgen doen 't dus ook. Waarom kwam dat niet in de krant?

Let wel, ik ben er helemaal voor dat het in de krant komt. Maar het stukje van HLN was erg opgeblazen. Voor mij, er over. Er moet over gepraat worden om een oplossing te vinden. Maar met melodrama van dit soort komen we nergens.

De zigeuners leven in de wereld. En de wereld is van iedereen. Dat is hun motto. Voorlopig nog. Er is nog voldoende openbaar domein. Maar ook onze overheid houdt uitverkoop en verkoopt meer en meer openbaar domein aan privé kapitaal. In Afrika is de uitverkoop op grote schaal bezig. Dat gaat door tot iedereen z'n eigen hokje heeft en de koek op is. En dan?

* Laat dus je post niet rondslingeren. Dit is een hele simpele manier om iemand te kloten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

* Laat dus je post niet rondslingeren. Dit is een hele simpele manier om iemand te kloten.

-> ik shred alle documenten waar een adres op staat, dus alle briefhoofden van reclame, enveloppen... laat ze dan nog maar een moeite doen om het te decoderen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:* Laat dus je post niet rondslingeren. Dit is een hele simpele manier om iemand te kloten.

-> ik shred alle documenten waar een adres op staat, dus alle briefhoofden van reclame, enveloppen... laat ze dan nog maar een moeite doen om het te decoderen
Mogen we hieruit besluiten dat jij jouw vuilnis dumpt bij iemand anders?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Nee, hij bedoelt dat als je je post met naam op niet vernietigd, er een kans bestaat dat als iemand je wil kloten, ze die brieven ergens in een zak gedumpt vuilnis steken en dat jij ervoor kan opdraaien.

decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

cyrano schreef:
Geen schaamte? Is die journalist niet beschaamd?

Schade aan de klinkers door spelende kinderen? Kom nou.
En dan waren het nog nieuwe klinkers, denk dat ze er nog geen maand liggen, en nu al beschadigd.
Wat een stoute journalist. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Dat is een beetje mijn punt; wat als hun nomadische maatschappij "eerst" was, en wij met onze territoriale structuur hun bestaan moeilijk maken? Is het dan nog juist? Volgens mij ligt het onderliggend probleem dus een stuk moeilijker en gevoeliger dan we op het eerste gezicht denken.
Tja, de rokers waren ook eerst in de café's... "eerst zijn" is echter geen reden dat je dat altijd zal kunnen blijven doen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

cyrano schreef: Ik ken vlakbij een gemeentelijk kampeer terrein dat door zigeuners gebruikt wordt. Die zijn daar ook niet populair bij omwonenden, maar elke keer de groep vertrekt, komt er gewoon een ploeg van de gemeente opruimen.

Dit klinkt alsof 't door de reporter herschreven is. HLN staat ook niet bekend om z'n evenwichtige weergave van feiten.
En wie mag de ploeg van de gemeente betalen om de boel op te kuisen? Juist ja : wij, de belastingsbetaler! Als ik mijn huisvuil en afval in het rond gooi zal er ook een onderzoek ingesteld worden en als ze mij te pakken hebben dan ga ik ook mogen betalen. Waarom zou het daar anders zijn?
cyrano schreef:Schade aan de klinkers door spelende kinderen? Kom nou.
Geef me één reden waarom dit niet zou kunnen? Kinderen kunnen - zonder het te beseffen - erg vernielzuchtig zijn. Nog nooit een kind meegemaakt die met "vol geweld" zijn 2 matchboxauto'tjes tegen elkaar laat "botsen"? Jij (noch ik) weten wat de kinderen met die klinkers hebben uitgespookt, maar wat mij betreft kan het best zijn dat die klinkers kapot zijn. In mijn buurt zitten bvb een aantal bloemisterijen waar ik en 2 vriendjes graag zaten tussen hun houten palletten om daar "kampen" in te bouwen. Op zich was dat nooit een probleem, tot ze begonnen de zogenaamde europalletten daar ook te zeggen. Aangezien deze geld kosten mochten we die niet gebruiken in onze "kampen". En natuurlijk waren we dit af en toe "vergeten"...
ITnetadmin schreef:Maar daar zit het hem net, denk ik. Zigeuners willen geen deel van onze maatschappij uitmaken. Alleen is die maatschappij tegenwoordig overal, en heeft ze geen voorzieningen voor mensen die er geen deel van willen uitmaken. Maw, zij willen hun nomadische cultuur blijven beleven terwijl onze maatschappij dit eigenlijk niet toelaat. En dan krijg je conflicten.
En wie is er dan in de fout? De zigeuners die zich niet willen aanpassen en denken dat alles kan en alles mag, of "de maatschappij"? Ik bedoel maar tis niet omdat je graag in uw blote flikker buiten loopt dat iedereen dit ook zomaar aanvaard. Hoelang zou het duren voor je de politie achter jou krijgt?

Die zigeuners komen letterlijk "indringen" in onze maatschappij (ttz : ze zetten hun woonwagen waar het hun uitkomt of ze kraken panden), dan moeten ze ook maar de gevolgen dragen. Er zijn nog tal van eilandjes die amper of niet bewoont zijn waar ze hun "ding" kunnen doen hoor. Dat ze dan daar heen gaan als ze geen deel willen uitmaken van "de maatschappij".
cyrano schreef:Of je 't nu wil of niet, ze maken deel uit. Ze betalen bv. autotaks en verzekering. Maar tot een hoop dingen hebben ze geen toegang.
En ligt dat aan hun manier van leven, of aan - opnieuw - de maatschappij? Voor tal van zaken heb je nu eenmaal een vaste woonplaats (domicilie) nodig. Dit is nu eenmaal zo volgens de wet. Het feit dat ze rondrijden met wagens+caravans met een Belgische nummerplak doet mij in het beste geval inderdaad denken dat ze autotaks en verzekering betalen (hoewel...er zijn genoeg belgen die dit niet betalen). En dus hebben ze eveneens een "domicilieadres". Datzelfde adres kan perfect gebruikt worden om de dingen waar ze toegang tot willen krijgen te gebruiken. Waarom zou het bij hun anders zijn???[/quote]
cyrano schreef: Bv. als je zo'n verplaatsbaar toilet wil huren, heb je meestal een BTW nummer nodig. Of tenminste een Vlaamse stem met een Vlaams klinkende naam. Zelfs Polen in de bouw laten een Vlaamse werknemer bellen om dat te "krijgen". Anders doet het bedrijf geen zaken met je.
Zever, gezever! Ik heb al een aantal keer zo een ding moeten huren voor diverse zaken en heb nooit een BTW nummer opgegeven. Je gaat gewoon langs bij Boels, ToiToi en dergelijken en je bekijkt welke diensten je nodig hebt en de datum van levering/ophaling. Betaal contant en je probleem is opgelost.

Overigens : iemand die bij de Chiro, Scouts en aanverwanten heeft gezeten is bekend met het fenomeen "HUDO" (Hou Uw Darmen Open). Voor de niet-kenners : een gigantische kuil waarboven je dan met sjorhout en sjortouw een constructie bouwt dat je WC is. 2x per dag kalk over gooien en zelfs de geurhinder is beperkt. Als je weg gaat vul die die put terug met de aarde en niemand die er problemen mee heeft. Bij elke tentenkampplaats is dit zowat het geval, en heb nooit een boer geweten die hier problemen rond heeft gemaakt!
cyrano schreef: 400 euro om enkele dagen een wei te verhuren, is niet slecht betaald. Dat is de jaarprijs.
Euhm, 400 euro was niet de huurprijs, maar de borg. Groot verschil!!! En dan nog doet dit niks ter zake hoeveel ze moeten betalen, ze zijn immers zelf akkoord gegaan met die prijs. Ook al betaal je €2000/maand voor een villa, dan nog zal de eigenaar niet accepteren dat je je behoefte doet waar het je uitkomt ipv in het toilet... Evenmin zal hij het accepteren dat jij je huisvuil opstapelt ipv meegeeft met de vuilniskar.
cyrano schreef:Niet voor mijn deur is dus de leuze. Net zoals zovele mensen nog steeds hun tuinafval op een naburig ongebruikt stuk land kappen...
Mogen we hieruit concluderen dat we zigeuners met bijhorende laster in het vervolg naar jouw tuin mogen sturen?

Dat het nomadische bestaan eest was zou ik durven betwijfelen : sinds jaar en dag kennen we nederzettingen langs belangrijke waterlopen en wegen (hoe zijn de eerste dorpen ontstaan denk je?). Ook is het principe van landseigendom en taksen/belastingen al eeuwen oud. Dat zij zich na ettelijke honderden jaren nog niet hebben kunnen aanpassen is dus niet langer ons probleem denk ik dan. Zeker niet gezien de romacultuur/zigeunercultuur uit ons eigen land komt of de ons omringende landen. Dus neen sorry, de niet-nomadische cultuur lijkt me duidelijk "eerst" te zijn?
cyrano schreef:Belgen doen 't dus ook. Waarom kwam dat niet in de krant?
Eventjes er fijntjes op wijzen dat de groep waar we het nu over hebben Belgen zijn? Ze rijden allen rond met een Belgische plak...
En uiteraard, natuurlijk zijn er ook Belgen die dit doen, jammer genoeg. Maar wilt dit zeggen dat we dit maar moeten aanvaarden? En waarom dit niet in de krant kwam...meestal omdat het bij ons gaat over niet zo een dergelijke hoeveelheid huisvuil (10-15 zakken naast containers + wat dat in de containers is gegooid op nog geen 4 dagen) dat is achter gelaten door een hele bende...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Indien de Roma (zigeuners) hun nomadische bestaan beleven zonder het lokale leven op enige negatieve wijze te beïnvloeden: 't zou allemaal peis en vree zijn.

Anderzijds ben ik aan het denken op welke positieve manier de Roma al de media gehaald hebben?
Iemand die ergens een (kranten)artikel in die zin weet terug te vinden?
Bijvoorbeeld een artikel waaruit blijkt dat de Roma ergens écht hebben bijgedragen aan de lokale maatschappij waar ze op dat ogenblik verblijven.
cyrano
Pro Member
Pro Member

krisken schreef:
cyrano schreef: Ik ken vlakbij een gemeentelijk kampeer terrein dat door zigeuners gebruikt wordt. Die zijn daar ook niet populair bij omwonenden, maar elke keer de groep vertrekt, komt er gewoon een ploeg van de gemeente opruimen.

Dit klinkt alsof 't door de reporter herschreven is. HLN staat ook niet bekend om z'n evenwichtige weergave van feiten.
En wie mag de ploeg van de gemeente betalen om de boel op te kuisen? Juist ja : wij, de belastingsbetaler! Als ik mijn huisvuil en afval in het rond gooi zal er ook een onderzoek ingesteld worden en als ze mij te pakken hebben dan ga ik ook mogen betalen. Waarom zou het daar anders zijn?
Dat is het vreemde aan de Vlamingen. "La France, c'est nous" is de leuze in Frankrijk. Hier is de leuze " De overheid, daar hebben we niks mee te maken"...

Alleen als we eens iets voor anderen moeten betalen, dan is 't ineens ONS belastinggeld.

Er komen ook Nederlanders naar hier, voor medische verzorging, omdat in hun eigen land de wachtlijsten veel te lang zijn. Ook maar buitengooien?
cyrano schreef:Schade aan de klinkers door spelende kinderen? Kom nou.
Geef me één reden waarom dit niet zou kunnen? Kinderen kunnen - zonder het te beseffen - erg vernielzuchtig zijn. Nog nooit een kind meegemaakt die met "vol geweld" zijn 2 matchboxauto'tjes tegen elkaar laat "botsen"? Jij (noch ik) weten wat de kinderen met die klinkers hebben uitgespookt, maar wat mij betreft kan het best zijn dat die klinkers kapot zijn. In mijn buurt zitten bvb een aantal bloemisterijen waar ik en 2 vriendjes graag zaten tussen hun houten palletten om daar "kampen" in te bouwen. Op zich was dat nooit een probleem, tot ze begonnen de zogenaamde europalletten daar ook te zeggen. Aangezien deze geld kosten mochten we die niet gebruiken in onze "kampen". En natuurlijk waren we dit af en toe "vergeten"...
En daar is nooit tamtam over gemaakt, want het waren Vlaamse kinderen uit de buurt. Laat zigeunerkinderen net hetzelfde doen en ze bellen de politie, die het ook belachelijk vindt, maar moet optreden, want anders staat de politie in de gazet als luierikken.
Die zigeuners komen letterlijk "indringen" in onze maatschappij (ttz : ze zetten hun woonwagen waar het hun uitkomt of ze kraken panden), dan moeten ze ook maar de gevolgen dragen. Er zijn nog tal van eilandjes die amper of niet bewoont zijn waar ze hun "ding" kunnen doen hoor. Dat ze dan daar heen gaan als ze geen deel willen uitmaken van "de maatschappij".
Die eilandjes, voor zover bewoonbaar, zijn niet toagankeijlijk. Die hebben al lang een privé eigenaar, als ze een beetje bewoonbaar en goed gelegen zijn. Dat is trouwens altijd het argument 'niet in mijnen hof'...
cyrano schreef:Of je 't nu wil of niet, ze maken deel uit. Ze betalen bv. autotaks en verzekering. Maar tot een hoop dingen hebben ze geen toegang.
En ligt dat aan hun manier van leven, of aan - opnieuw - de maatschappij? Voor tal van zaken heb je nu eenmaal een vaste woonplaats (domicilie) nodig. Dit is nu eenmaal zo volgens de wet. Het feit dat ze rondrijden met wagens+caravans met een Belgische nummerplak doet mij in het beste geval inderdaad denken dat ze autotaks en verzekering betalen (hoewel...er zijn genoeg belgen die dit niet betalen). En dus hebben ze eveneens een "domicilieadres". Datzelfde adres kan perfect gebruikt worden om de dingen waar ze toegang tot willen krijgen te gebruiken. Waarom zou het bij hun anders zijn???
De meeste huiseigenaars verhuren NIET aan zigeuners. Je moet bijna overal al een loonstrookje voorleggen. En aanpassen helpt niet, zolang je vel donker is. Ik heb een vriendin die Afrikaans is, een master in rechten heeft én geld. En toch heeft ze gigantische problemen om iets te huren. Ik ben zelf met haar op pad geweest bij het zoeken en m'n bloed ging aan 't koken bij sommige Vlaamse huisjesmelkers. Verhuren een krot voor veel teveel geld én schuiven dan alle kosten voor het krot af op de huurder.
Bv. als je zo'n verplaatsbaar toilet wil huren, heb je meestal een BTW nummer nodig. Of tenminste een Vlaamse stem met een Vlaams klinkende naam. Zelfs Polen in de bouw laten een Vlaamse werknemer bellen om dat te "krijgen". Anders doet het bedrijf geen zaken met je.
Zever, gezever! Ik heb al een aantal keer zo een ding moeten huren voor diverse zaken en heb nooit een BTW nummer opgegeven. Je gaat gewoon langs bij Boels, ToiToi en dergelijken en je bekijkt welke diensten je nodig hebt en de datum van levering/ophaling. Betaal contant en je probleem is opgelost.
Jij bent blank, klinkt Vlaams en dan is er geen probleem.
Overigens : iemand die bij de Chiro, Scouts en aanverwanten heeft gezeten is bekend met het fenomeen "HUDO" (Hou Uw Darmen Open). Voor de niet-kenners : een gigantische kuil waarboven je dan met sjorhout en sjortouw een constructie bouwt dat je WC is. 2x per dag kalk over gooien en zelfs de geurhinder is beperkt. Als je weg gaat vul die die put terug met de aarde en niemand die er problemen mee heeft. Bij elke tentenkampplaats is dit zowat het geval, en heb nooit een boer geweten die hier problemen rond heeft gemaakt!
Hudo's zijn strikt genomen ook verboden... Als zigeuners een hudo moesten bouwen, zou 't trouwens ook niet goed zijn.
cyrano schreef: 400 euro om enkele dagen een wei te verhuren, is niet slecht betaald. Dat is de jaarprijs.
Euhm, 400 euro was niet de huurprijs, maar de borg. Groot verschil!!! En dan nog doet dit niks ter zake hoeveel ze moeten betalen, ze zijn immers zelf akkoord gegaan met die prijs. Ook al betaal je €2000/maand voor een villa, dan nog zal de eigenaar niet accepteren dat je je behoefte doet waar het je uitkomt ipv in het toilet... Evenmin zal hij het accepteren dat jij je huisvuil opstapelt ipv meegeeft met de vuilniskar.
Ik heb verleden week nog een ploegje gecharterd om een appartement van een Vlaming in Mechelen op te ruimen, waar alle uitwerpselen van de laatste jaren opgeslagen waren in zakjes én alle urine in plastic flessen. Verder zat het vol met dingen die van de vuilbak mee naar huis genomen waren; Zijn alle Vlamingen nu smeerlappen?

Nee, die mens was oud, vereenzaamd en niet meer helemaal bij z'n verstand. Maar niemand zag er naar om, ook het OCMW niet. Toen wij twee jaar geleden het OCMW contacteerden, was het antwoord dat hij dat zelf moest aanvragen.

Vroeger woonden er alleen Vlamingen. Ondertussen is het hele gebouw doordrongen van urine geur en wonen er alleen buitenlanders.
cyrano schreef:Niet voor mijn deur is dus de leuze. Net zoals zovele mensen nog steeds hun tuinafval op een naburig ongebruikt stuk land kappen...
Mogen we hieruit concluderen dat we zigeuners met bijhorende laster in het vervolg naar jouw tuin mogen sturen?
Weet jij wel wat laster betekent? Of bedoel je lasten?
Dat het nomadische bestaan eest was zou ik durven betwijfelen : sinds jaar en dag kennen we nederzettingen langs belangrijke waterlopen en wegen (hoe zijn de eerste dorpen ontstaan denk je?). Ook is het principe van landseigendom en taksen/belastingen al eeuwen oud. Dat zij zich na ettelijke honderden jaren nog niet hebben kunnen aanpassen is dus niet langer ons probleem denk ik dan. Zeker niet gezien de romacultuur/zigeunercultuur uit ons eigen land komt of de ons omringende landen. Dus neen sorry, de niet-nomadische cultuur lijkt me duidelijk "eerst" te zijn?
Jongen, doe eens wat research. Alle blanken stammen af van Afrikaanse nomaden. In de trektocht naar 't Noorden, die duizenden jaren geduurd heeft, zijn we wit geworden en is blond en rood als haarkleur ontstaan. Tegelijk hebben we landbouw ontdekt, een beetje later koken met vuur en is de eerste brein revolutie gekomen door de toename aan zetmeel in ons dieet. En dat is het begin van de Westerse beschaving...

PS: er waren andere mensenrassen. Maar die hebben we geassimileerd, uitgemoord en zelfs opgegeten. Hun genen zijn er nog, want er werd wel veel "gekruisd".
cyrano schreef:Belgen doen 't dus ook. Waarom kwam dat niet in de krant?
Eventjes er fijntjes op wijzen dat de groep waar we het nu over hebben Belgen zijn? Ze rijden allen rond met een Belgische plak...
En uiteraard, natuurlijk zijn er ook Belgen die dit doen, jammer genoeg. Maar wilt dit zeggen dat we dit maar moeten aanvaarden? En waarom dit niet in de krant kwam...meestal omdat het bij ons gaat over niet zo een dergelijke hoeveelheid huisvuil (10-15 zakken naast containers + wat dat in de containers is gegooid op nog geen 4 dagen) dat is achter gelaten door een hele bende...
Een Belgische nummerplaat betekent helemaal niet dat ze ook een Belgisch paspoort hebben...

Kijk, nomaden zijn een probleem. Dat ontkent niemand. Maar zij zelf hebben dat probleem niet gemaakt, dat is ontstaan.

Je moet ze trouwens eerst leren kennen. Ik heb een kleine week tussen de zigeuners geleefd. Geloof me, het zijn erg vriendelijke, beschaafde en propere mensen. Maar hun hart sterft telkens een beetje als ze met de vinger gewezen worden alleen omdat ze zigeuner zijn.

Terwijl ik daar was, had ik een laptop, sound recorder en DSLR mee. De eerste dag hou je dat in 't oog, want je verstand is ook vergiftigd door HLN en konsoorten. Dan realiseer je dat je 't rustig kan laten rondslingeren, want je bent één van hen. Zonder problemen wordt je geaccepteerd én delen ze het weinige dat ze zelf hebben.

Omgekeerd, heb ik er tientallen keren bijgestaan als die mensen weggejaagd werden. Vaak van 't onnozelste eerst, zoals een bron in een dorpje, die toch stroomt. Daar hoorde ik een locale beweren dat zigeuners de bron vergiftigden, alleen al maar door er aan te komen...

Nomaden zijn een probleem. Maar rascisme is het nog veel meer.

"Wij" en "hen" is het begin van alle rascisme. Op zich is dat niet zo vreemd, want zelfs bacteriën zijn "rascistisch". Ze groeien sneller in aanwezigheid van soortgenoten. Maar dat betekent niet dat we er niks moeten aan doen, of dat het wenselijk is. Mekaar de schedel inslaan is ook "natuurlijk"...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cyrano schreef:Je moet ze trouwens eerst leren kennen. Ik heb een kleine week tussen de zigeuners geleefd. Geloof me, het zijn erg vriendelijke, beschaafde en propere mensen. Maar hun hart sterft telkens een beetje als ze met de vinger gewezen worden alleen omdat ze zigeuner zijn.
Ik geloof niet dat de mens van nature uit racistisch is... wel dat hij snel gaat veralgemenen. In die zin is het belangrijk dat je als minderheid die ergens te gast is je het nodige respect hebt voor de lokale gewoontes. Spijtig genoeg is dat vaak niet het geval... en ook hier is het weer grondig fout gegaan zodat hun reputatie er niet beter op geworden is.

Hetzelfde heb je trouwens op vakantie... hoe komt het dat Belgen graag gezien zijn en Engelsen of Russen meestal niet ? Het is inderdaad een soort veralgemening die niet altijd terecht is, maar net daarom is het belangrijk om die perceptie te keren door je wel voorbeeldig te gedragen.
cyrano
Pro Member
Pro Member

Ik geloof niet dat de mens van nature uit racistisch is...
Dat siert je...

Ik ben iets cynischer. Als de meeste diersoorten 'racistisch' gedrag vertonen, waarom zouden wij dan ontsnappen?

Wat ik zie is dat mensen die met andere bevolkingssoorten geleefd hebben, veel minder racisme vertonen dan die groepen die nog nooit een vreemde van dichtbij gezien hebben. Dat is gewoon angst voor 't onbekende. Hebben we allemaal...

Wat ik haat (en ik haat niet veel) dat zijn mensen die die angst misbruiken alleen om zelf macht te verwerven. Doe je ogen open, gvd. Het loopt niet mis door al die negers, marokkanen, zigeuners, polen en hollanders hier. Die lopen ook maar weg omdat het bij hen nog iets meer misloopt. Of veel meer, als 't asielzoekers uit oorlogsgebied zijn. En er zijn natuurlijk criminelen, fraudeurs en profiteurs onder hen, net als bij de Belgen. Meer? Vermoedelijk wel, want zin voor avontuur (naar 't buitenland verhuizen) en al eens iets durven mispeuteren lopen samen. Dacht ik?

En als we niet snel aan één zeel beginnen trekken, gaan onze kinderen en kleinkinderen met gigantische problemen zitten: koper en aardolie zijn op. De plaats om te wonen is op. Werk is op. De bijen gaan dood, de poolkappen smelten, binnenkort ligt Tongeren aan de zee, bij wijze van spreken...

En dan heb ik 't nog niet over oorlog en 't neerschieten van vliegtuigen met vakantiegangers.

Is dat niet genoeg?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cyrano schreef:Een Belgische nummerplaat betekent helemaal niet dat ze ook een Belgisch paspoort hebben...
Nee, maar het is wel opvallend dat al die buitenlanders enkel en alleen de weg naar België kennen terwijl Europa uit tientallen landen bestaat. Het is ook opvallend dat al wie hier binnenkomt (zwart, rood, geel, bruin, paars...) al op voorhand weet hoeveel hij van de overheid gaat krijgen terwijl hij/zij hier nog geen klop heeft uitgestoken. Er wordt wel eens gezegd: België, het land van melk en honing. Ja, voor al wat hier van heinde en verre binnenkomt maar niet voor ons.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:In die zin is het belangrijk dat je als minderheid die ergens te gast is je het nodige respect hebt voor de lokale gewoontes. Spijtig genoeg is dat vaak niet het geval... en ook hier is het weer grondig fout gegaan zodat hun reputatie er niet beter op geworden is/
Tijd geleden wilden de Walen ook dat ze beschouwd gingen worden als een minderheid binnen België. Weet niet wat er ondertussen van geworden is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cyrano schreef:Wat ik haat (en ik haat niet veel) dat zijn mensen die die angst misbruiken alleen om zelf macht te verwerven. Doe je ogen open, gvd. Het loopt niet mis door al die negers, marokkanen, zigeuners, polen en hollanders hier. Die lopen ook maar weg omdat het bij hen nog iets meer misloopt. Of veel meer, als 't asielzoekers uit oorlogsgebied zijn. En er zijn natuurlijk criminelen, fraudeurs en profiteurs onder hen, net als bij de Belgen. Meer? Vermoedelijk wel, want zin voor avontuur (naar 't buitenland verhuizen) en al eens iets durven mispeuteren lopen samen. Dacht ik?
Hoog tijd dat je eens de cijfers van het gevangeniswezen onder ogen neemt en bekijkt wat er hier allemaal opgesloten zit. Met name bevolkingsgroepen die misschien 1% van de Belgische bevolking uitmaken, maken 50% of meer uit van de bajesklanten. Graag een beetje zin voor realisme aan de dag leggen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Jack dat zal wel de schuld zijn van het racistisch systeem he man!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
cyrano
Pro Member
Pro Member

Jack Daniels schreef:Hoog tijd dat je eens de cijfers van het gevangeniswezen onder ogen neemt en bekijkt wat er hier allemaal opgesloten zit. Met name bevolkingsgroepen die misschien 1% van de Belgische bevolking uitmaken, maken 50% of meer uit van de bajesklanten. Graag een beetje zin voor realisme aan de dag leggen.
Hetgeen ik van die statistieken meegekregen heb, is dat er ontzettend veel mensen in Belgie in de gevangenis zitten zonder proces (bijna de helft van de gevangenisbevolking!) omdat er hier in België ontzettend misbruik van het voorarrest gemaakt wordt. Als die nou nog allemaal moesten vervolgd worden, zou je dat aan de traagheid van 't systeem kunnen wijten, maar meer dan helft ervan wordt zonder proces vrijgelaten, soms na jaren.

Ik ken ook geen voorbeeld waar 1% van eender welke groep 50% van de gevangenisbevolking uitmaakt. Dat zou ik zeker wel eens willen zien. :beerchug:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Wel het is "iets" minder dan 50%, 44% zo blijkt. En dan weet ik niet precies hoe ze dubbele nationaliteiten gerekend hebben.
Evenmin of ze slechts 1% van de bevolking uitmaken. In principe zouden ze serieus ondervertegenwoordigd moeten zijn.

Veel leesplezier. :wink:
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 67&LANG=nl
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cyrano schreef:Ik ken ook geen voorbeeld waar 1% van eender welke groep 50% van de gevangenisbevolking uitmaakt. Dat zou ik zeker wel eens willen zien. :beerchug:
U vraagt, wij draaien. Zie bericht van Heronic. Daar heb je je cijfers.
cyrano
Pro Member
Pro Member

Heronic schreef:Wel het is "iets" minder dan 50%, 44% zo blijkt. En dan weet ik niet precies hoe ze dubbele nationaliteiten gerekend hebben.
Evenmin of ze slechts 1% van de bevolking uitmaken. In principe zouden ze serieus ondervertegenwoordigd moeten zijn.

Veel leesplezier. :wink:
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 67&LANG=nl
Waar het om gaat is dit:
In 2009 had 57,4 % van de gedetineerden de Belgische nationaliteit. Wat de andere vertegenwoordigde nationaliteiten betreft die ten minste 1 % van de gemiddelde populatie bedragen, gaat het om onderdanen van de volgende landen :

Marokko : 11,1 %

Algerije : 5,4 %

Frankrijk : 2,3 %

Roemenië : 2 %

Nederland : 2 %

Italië : 2 %

Turkije : 1,8 %

Democratische Republiek Congo : 1 %

en onderdanen van de landen van ex-Joegoslavië samen : 2,4 %.
En daar staat letterlijk: "die minstens 1% van de gevangenisbevolking uitmaken". Iets heel anders dus.

Volgens Knack waren er eind 2008 bijna 80.000 officieel hier wonende Marokkanen in België. Dat is dus minder dan één percent van de bevolking. Maar die cijfers zijn niet zomaar vergelijkbaar, we weten bv. niet hoe het zit met dubbele nationaliteiten. En, vooral, we weten niet hoeveel van hen veroordeeld zijn.
Op 27 december 2011 verbleven er 11 130 gedetineerden in de strafinrichtingen. 4 944 van hen (ofwel 44 %) waren vreemdelingen. Van die 4 944 vreemdelingen waren er 3 500 ingeschreven in de bevolkingsregisters en 1 444 waren niet ingeschreven.
Dat geeft ongeveer een derde niet ingeschreven.

En dan kom je aan bepaalde groepen die inderdaad oververtegenwoordigd zijn. Maar tenzij je weet hoeveel daarvan ook veroordeeld zijn, weet je 't weer niet meer...

Als je kijkt naar de situatie in de USA, dan weet je gewoon dat er meer kleurlingen in de gevangenis zitten, omdat ze minder kansen hebben. Als je cijfers van een arme blanke buurt neemt, zijn die ook oververtegenwoordigd, net als de kleurlingen. Hier is dat niet meteen uit te vissen, want die data is niet publiek, jammer genoeg.

Je moet oppassen met statistieken. Zo'n vergissing tussen gevangenisbevolking en bevolking is totaal vertekenend. Als je bv. afgaat op de statistiek dat 5% van de ongevallen veroorzaakt worden door dronken chauffeurs, zou je daar ook kunnen uit afleiden dat de nuchtere chauffeurs 't gevaarlijkst zijn, want die veroorzaken 95% van de ongelukken...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

En daar staat letterlijk: "die minstens 1% van de gevangenisbevolking uitmaken". Iets heel anders dus.
Iets heel anders dan wat? Ik ben helemaal niet mee.
Jack had het over 1% van wat in belgie aanwezig is en in het artikel worden enkel de groepen groter dan 1% van de gevangenisbevolking genoemd.

Volgens mij kunnen beide stellingen kloppen dus ik snap niet waar je het op hebt.

Maar als wat jij zegt het waar is dat er maar 80.000 marokkanen officieel in in belgie wonen wat dan minder is dan 1% en ik zie dat zij alleen al meer dan 10% van de gevangenisbevolking uitmaken dan klopt daar toch al iets niet.
4 944 van hen (ofwel 44 %) waren vreemdelingen.
Tel daarbij de 3e generatie (en 2e ms) die met hun belgische nationaliteit bij de andere 56% zitten.
En dan kom je aan bepaalde groepen die inderdaad oververtegenwoordigd zijn. Maar tenzij je weet hoeveel daarvan ook veroordeeld zijn, weet je 't weer niet meer...
Als je ziet wat ze zoal vrijlaten denk ik niet dat er veel echte onschuldigen in de gevangenis zitten. Ik geloof dat er voor elke onschuldige gevangene zeker nog 100 criminelen buiten los lopen. Minstens!
Als je kijkt naar de situatie in de USA, dan weet je gewoon dat er meer kleurlingen in de gevangenis zitten, omdat ze minder kansen hebben.
Het is niet dat ze die "brave" jongens zomaar bij hen thuis uit hun zetel gaan plukken he.
Je moet oppassen met statistieken. Zo'n vergissing tussen gevangenisbevolking en bevolking is totaal vertekenend. Als je bv. afgaat op de statistiek dat 5% van de ongevallen veroorzaakt worden door dronken chauffeurs, zou je daar ook kunnen uit afleiden dat de nuchtere chauffeurs 't gevaarlijkst zijn, want die veroorzaken 95% van de ongelukken...
Nee want we kennen het % dronken bestuurders en het % koffiedrinkers niet. Vermoedelijk zijn er meer koffiedrinkers op de weg dan dronken bestuurders, wat gelijk een logische verklaring geeft voor wat je zegt.
Hier kan je wel het % van de gehele bevolking vergelijken met het % in de cel. Sluitend zal het niet zijn gezien de dubbele nationaliteiten maar sta me toe te vermoeden dat er meerdere mensen van vreemde origine (3e generatie etc) bij de belgen gerekend zal worden dan omgekeerd. Welke logische verklaring moeten we daarvoor zoeken?
cyrano
Pro Member
Pro Member

1% van de bevolking (zoals Jack opmerkte) is iets heel anders dan 1% van de gevangenisbevolking.

Jack's statement was nl:
Hoog tijd dat je eens de cijfers van het gevangeniswezen onder ogen neemt en bekijkt wat er hier allemaal opgesloten zit. Met name bevolkingsgroepen die misschien 1% van de Belgische bevolking uitmaken, maken 50% of meer uit van de bajesklanten. Graag een beetje zin voor realisme aan de dag leggen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Iedereen heeft rechten, maar zeker ook plichten.
En degene die opkomt voor de zigeuners
dat die dan een standplaats aanbied,
dan is het probleem toch opgelost.
cyrano
Pro Member
Pro Member

Dat zou het probleem oplossen. Dat gebeurt ook af en toe hoor. Maar die mensen hebben weer buren...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Heronic schreef:Jack dat zal wel de schuld zijn van het racistisch systeem he man!
Misschien heeft het meer te maken met niet genoeg geld om een proces af te kopen. Er loopt ook nog een deel volk rond dat eigenlijk ook moet vastzitten maar daarvoor te blank en te rijk is. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Witteboordcriminaliteit. Daar gelden andere regels he.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Deze zigeuners vertrekken nu uit Lommel.
Het merendeel vertrekt nu richting Charleroi...
De woonwagenbewoners die meer dan een week geleden neerstreken op de Lommelse evenementenweide, reizen verder. Hun verblijf was vergund door de stad en kaderde in een religieuze happening.

Op het terrein ligt een storthoop met misschien wel een honderdtal vuilniszakken. “We hebben met hen de afspraak gemaakt dat woensdag alles opgeruimd moet zijn. Hiervoor hebben ze ook een waarborg betaald”, stelt burgemeester Peter Vanvelthoven (sp.a).

Het merendeel van de zigeuners reist nu door naar Charleroi.
Bron: HBVL

Afbeelding

Kunnen deze zigeuners zelf geen containers plaatsen waarin ze hun afval dumpen?
Dat lijkt me toch wel een minimum te zijn.
Nu komt het me over dat ze hun "waarborg" gebruiken als vrijgeleide.

In Landen hebben ze hun afval gedumpt in de containers van een aanpalend bedrijf. Pfff.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

We zouden het zelf eens moeten proberen, ze zouden zo mals niet zijn...
Die frauderende zigeuners zelf, die zijn woest en kondigen 'acties' aan.

In Mortsel wonen intussen al een jaartje of veertig zigeuners. Er is daar namelijk een woonwagenterrein speciaal voor hen, aan de Gasthuishoeven. Contact met de buitenwereld hebben zij nauwelijks, maar zij hebben dan ook hun eigen wetten: 'koning' Bebe Modest' zorgt ervoor dat de verschillende families goed overeen komen.

Acht van die families moeten echter tegen 11 augustus opkrassen: ze hebben namelijk gefraudeerd met de elektriciteitsmeters. De zigeuners geven wel toe dat er inderdaad gesjoemeld is, maar vertrekken zien ze niet zitten: “Er werd inderdaad fraude gepleegd”, zo geeft een zwerver toe aan GvA. “Maar de families zijn wel bereid om de kosten volledig te betalen. Maar de burgemeester wil gewoon niet luisteren of praten. Nu worden gezinnen met kinderen gewoon op straat gezet.” Het woest trekvolk zal het daar echter niet bij laten en zal 'actie ondernemen'.

Mortsel zelf zegt in dezelfde krant overigens dat de betrokken gezinnen niet zomaar koudweg op straat geknikkerd worden: “In samenspraak met het OCMW zal er voor elk van deze gezinnen een woonoplossing gezocht worden.” zo klinkt het. (SL)

Telefonie = EDPnet + OVH
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Toch een vreemd volk die zigeuners. Eerst illegale zaken doen en achteraf klagen dat er (lichte) gevolgen vasthangen aan hun daden.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Afbeelding

Omdat lachen ook eens mag :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mortsel zelf zegt in dezelfde krant overigens dat de betrokken gezinnen niet zomaar koudweg op straat geknikkerd worden: “In samenspraak met het OCMW zal er voor elk van deze gezinnen een woonoplossing gezocht worden.” zo klinkt het. (SL)
Alsof de Roma/zigeuners zitten te wachten op een "woonoplossing".
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

"Ze hebben dan ook hun eigen wetten."
Tja, eerst doen wat ze willen, en dan als ze betrapt worden op iets illegaals zouden we dat moeten slikken zonder straf of andere gevolgen. En dan verbaasd zijn dat ze nergens nog welkom zijn.
Een nomadisch volk dat zijn oude levensstijl en cultuur wil behouden, zonder zich aan te passen aan de onze, dat loopt fout af in deze tijden dat alles bomvol zit.

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brug ... -a1980361/

En we gaan verder... Ook deze moeten we opvangen...

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het lukt hen dus om een jaar lang te kamperen in een Brugs park zonder dat iemand het opmerkt, amai mijn oor.

Ik denk eerder dat het een geval van selectieve blindheid geweest is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”