[IDE] [Recovery] HDD werkt, maar ook niet?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Goeienavond beste mensen, ik heb een merkwaardige case waar ik geen duidelijk antwoord op kan verkrijgen. Het gaat over een Seagate ST3250820A P-ATA harde schijf van 250 GB die oorspronkelijk dienst deed als externe harde schijf, maar deze werkte niet meer en is gedisassembleerd (en het chassis ervan is onvindbaar). Ik breek reeds weken het hoofd over een datarecoveryplan dat maar niet lijkt te lukken.

De situatie is als volgt: de schijf is een Master en nu intern in een computer. Het BIOS herkent de schijf perfect en alle gegevens zijn correct, maar:

- Windows herkent ze niet
- Verschillende bootable recoverysoftware geeft allemaal hetzelfde resultaat: de opstart van de software wordt geblokkeerd door de schijf, OF
- De software werkt wel, de schijf wordt geregistreerd door de software, ik kan de datarecovery starten maar na een half uur wordt deze afgebroken. Er is vooruitgang zichtbaar, maar geen resultaat.

De eerste tien minuten lijkt de schijf perfect te draaien, geen speciale geluiden behalve het gewoonlijke geratel van de schrijfkop, maar daarna begint ze plots hevig te tsjakken en lijkt het alsof er elke halve minuut een knikker heen en weer klangt door de behuizing. En dan stopt het weer even, soms voor langere tijd, en dan begint het weer en zo voort.

Ik ben me al een paar weken rot aan het zoeken, vanalles aan het proberen, maar altijd hetzelfde resultaat. De schijf blijft overigens herkenbaar in het BIOS en S.M.A.R.T.-testen wijzen uit dat er een aantal sectoren overleden zijn (een paar honderd) maar het feit dat de S.M.A.R.T. nog steeds werkt en verder altijd blijft werken (en de correcte gegevens toont, het aantal bad sectors verandert overigens nauwelijks of niet dus de toestand van de schijf blijft hetzelfde) betekent toch dat de schijf nog functioneert, toch?

Software die ik al heb geprobeerd zijn Hiren's boot DVD (HDD recovery software ziet de HDD wel degelijk) , UBCD (idem dito), Data Recovery Wizard (maar deze start zelfs helemaal niet op wanneer de schijf aangesloten is op het mobo), Partition Wizard (ziet de HDD wel degelijk), HDD Regenerator (die geraakt meestal niet verder dan de eerste 10 gig), ik heb zelfs al 3 of 4 computers geprobeerd maar geen enkele laat me toe iets nuttigs te verkrijgen. De huidige PC bevat ook een S-ATA schijf als hoofdschijf (beide op een aparte channel, mja, met die Master config van die andere..).

Ik heb het gevoel dat de schijf en de computers me subtiel proberen te zeggen dat het over en uit is, maar ik weiger dat te geloven aangezien er nog voldoende teken van leven is. Kunnen jullie me soms iets vertellen over hoe jullie hierover denken? Gelieve niet af te komen met een clean room, want de persoon in kwestie heeft veel over voor zijn data maar geen duizend(en) euro's.

Oh, en ik meen ooit gelezen te hebben dat als je de Master/Slave jumper verplaatst, dat dan alle gegevens op een schijf verloren gaan. Klopt dat? Want anders zou ik wel even proberen om die jumper te verplaatsen zodat de Master het spel niet meer blokkeert.

Dank bij voorbaat.

EDIT: HDD Regenerator geeft nu trouwens niks dan delays.. als het niet was dat er belangrijke persoonlijke bestanden op stonden (en de schijf niet van mij is) had ik ze allang in de fik gestoken, maar ja.
EDIT2: Ook GParted ziet de schijf maar geeft uiteraard een I/O error weer.
To download or not to download, that's the question.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Fireblade schreef:Oh, en ik meen ooit gelezen te hebben dat als je de Master/Slave jumper verplaatst, dat dan alle gegevens op een schijf verloren gaan. Klopt dat?
Neen, dat klopt niet.
Je kan rustig deze schijf als slave zetten.

Verder: temperatuur laag houden (eventueel effe in de koelkast, oppassen voor condensatie!).
Indien de PCB niet helemaal OK is: een andere trachten te zoek.

Maar allicht heeft deze als externe disk al teveel op te hoge temperatuur gefunctioneerd (slechte koeling) ...
Niet meer teveel op laten staan dus ...
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Ik steek die in een (verder lege) diepvries...

Wat je hoort, is recalibratie van de koppen. Als dat na een tijdje regelmatig optreedt is dat een teken van hardware die op z'n laatste benen loopt. Bij dat soort al wat oudere schijven komt dat wel eens voor, meestal door wat te hoge temperatuur tijdens gebruik. Dat tast het magnetisme van de platters langzaam aan en duikt bijna nooit op in SMART errors, to het vaak te laat is.

De lage temperatuur zorgt er voor dat de luchtlaag waar de koppen op zweven, dunner wordt en het signaal dat de koppen afgeven wat hoger. Meestal loopt ook de elektronica wat beter. Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het erger werd.

Condensatie is geen groot probleem. HD in een ziploc zakje, kabels er door, computer buiten. Condenswater is zo goed als ongeleidend, als je tenminste proper werkt. Een koelkast is wat minder geschikt, omdat die veel, veel natter is.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Heb het indertijd ook eens in de vriezer gestoken met succes. Heb deze er +/- 6 uur laten afkoelen. Schijf nog 1x in gang gekregen en alles eraf gehaald. Vanaf de stroom was weggevallen was het gedaan.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Bedankt alvast allemaal voor de informatie, ik heb de schijf nu als Slave gezet en (aangezien de diepvries bij ons in een oubollige stal staat en er geen extra plaats noch energievoorziening is) er onze koeltoren opgezet en de schijf wordt hiermee al zeer koud.

Ik denk echter dat het niet veel zal helpen, want de software blokkeert nog altijd en het duurt minstens 10 minuten voor er een teken van leven is van diezelfde software. Ze maakt wel minder lawaai, hetgeen ik een beetje vreemd vind, het kalibreren is dus min of meer.. oké, net nu ik dit typ begint ze weer.

Ik weet niet echt of ik er nog veel tijd aan wil verspillen, want volgens mij is ook de partitietabel kapot, zijn de gegevens eveneens kapot en ik krijg zelfs meestal geen toegang tot de schijf zelf via eender welke software die ik gebruik.

Het is jammer, maar ik bedenk me dan dat hij maar slimmer had moeten zijn en allang een backup had moeten maken want volgens hem had de schijf al wel langer last van occasioneel getsjak (zo een 5-tal seconden heel lichtjes, om de zoveel weken).
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het command-line programma Testdisk (op Linux) al geprobeerd? Werkt zeer goed om partities terug te vinden en volledig te recoveren, wel even de handleiding lezen. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Bedankt voor de tip, ware het niet dat (net geprobeerd) ook in Linux de schijf niet meer wordt herkend.. in het BIOS wel nog altijd. Straks nog 's herproberen, soms lukt het wel en soms lukt het niet om de schijf te doen praten.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Voor dit soort gevallen hang ik zo'n disk via USB aan de pc met zo'n losse controller en voeding en maak dat de disk het koel kan houden.
Datarecovery doe ik via GetDataBack...
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Had ik inderdaad ook zitten denken helemaal in het begin dat ik de schijf ontving, maar door gebrek aan een IDE-controller.. allee ja, 't is te zeggen, ik heb er wel één van die externe behuizing van deze schijf en die werkt nog gewoon, maar ze zijn daar zo slim geweest om die kabel te verliezen en het is zo'n speciale aansluiting, met dank aan Packard Brol, en daardoor heb ik dat dus nog niet kunnen toepassen.. zal eens op tweedehands moeten kijken of er iemand nog zo'n IDE-controllertje aan een dumpingprijs verkoopt of zo
To download or not to download, that's the question.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan dat niet gewoon met een usb>ide converter?
De meeste usb>sata converters hebben ook nog ide aansluitingen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Zo'n IDE->USB ding kost 9 euro of zo...

En de voeding van 't kastje is allicht nog bruikbaar? Of loopt die ook via die unobtanium kabel?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

9 euro? Moet je mij je leverancier ns geven, want de concurrentie zit toch dik in de 20-30 range; of ik heb gewoon altijd pech als ik iets koop, kan ook :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Ik denk dat ik een beetje mis ben qua benaming, dat stukje met de adapter-aansluiting en usb-aansluiting aan is geen controller maar ook een converter (maar dan met blote printplaat), nee? :P 'k heb eens gekeken voor zo'n converter en Conrad.be verkoopt er eentje voor 20 euro inclusief btw en netvoeding.

De vraag is echter of het op dit moment het risico waard is om 20 euro + verzendkosten al dan niet weg te smijten, want verder gebruik ik zo'n converter eigenlijk helemaal niet en ik kan me op dit moment ook geen 'nutteloze' kosten permitteren. Daarnaast ben ik er zo al 95% zeker van dat het niet gaat werken, aangezien de schijf zowiezo al niet wordt herkend in bijna alles behalve het BIOS.

Kabel en voeding zijn inderdaad 1 geheel dus met die optie hoeven we al geen rekening te houden..

Misschien moet ik dit geval maar gewoon laten voor wat het is, 't is wreed ambetant dat het me niet lukt en jammer voor zijn gegevens maar sommige dingen zijn nu eenmaal gewoon hopeloos. Ik blijf het echter raar vinden dat eender welk BIOS de schijf gewoon perfect registreert, maar dat het daar dan ook ongeveer stopt.

Hmm, ik bedenk me net iets. cyrano en/of eternum, zou dat kalibreren te maken kunnen hebben met een foutief PCB en dat alleen? Er zijn wel een hoopje sectoren beschadigd, maar als de schijf nog leeft maar niet communiceert (die I/O error in GParted, de delays in HDD regenerator) en de schijf zelf blijft met elke heropstart gewoon werken? Want als ik m'n logica er even bij neem, dan stopt de schijf met communiceren op het punt dat de kalibratie geen succes is (het lawaai stopt, software laadt eindelijk door, schijf wordt niet herkend door het programma). Nu moet ik wel zeggen dat mijn logica niet altijd waterdicht is gebleken in het verleden maar soit :lol:
To download or not to download, that's the question.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

ITnetadmin schreef:9 euro? Moet je mij je leverancier ns geven, want de concurrentie zit toch dik in de 20-30 range; of ik heb gewoon altijd pech als ik iets koop, kan ook :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ebay. Maar wel op de .com aanloggen eerst, de .be is eerder beperkt in keuze en de prijzen zijn wat hoger. En dan natuurlijk nagaan of de shipping inbegrepen is, of ze überhaupt shippen naar België en geduld. Een pakje via Chinese post is er op één tot vier weken...

@OP:
Dat de schijf niet herkend wordt, betekent op zich niet veel. Zeker al niet onder Windows, dat heel slecht omkan met corrupte boot records (en vreemde formaten).

De betere recovery programma's werken trouwens niet via de HD driver van het OS en ook niet via BIOS of EFI, maar hebben eigen low-level drovers aan boord.

Het is me al overkomen dat een schijf dood leek en op een ander OS gewoon formatteerde en testte zonder één probleem.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Hallo, sorry voor de lange tussentijd maar ik ben er met een nieuwe update. 'k heb er enkele dagen mijn hoofd niet meer over gebroken omdat ik er op den duur half gek van werd. Nu ben ik in het bezit gekomen van de originele adapter en heb ik de schijf extern proberen aan te sluiten via de originele hardware.

Het doet niets. Zegt op zich ook alweer niet veel over de schijf zelf, maar als ik alles op een rij zet:

- Schijf geeft op geen enkele manier toegang, niet onder Windows, niet onder Linux, niet onder eender welk brouwsel op basis van Linux of zelfs gewoon op basis van bootloader
- 25 recovery softwarepakketten geprobeerd, geen enkele geeft toegang of laat toe een backup te maken (HDD Regenerator geeft enkel delays, laat niet toe de schijf te repareren)
- Extern geen enkel teken van leven
- HDD op 6 computers getest
- BIOS blijft aantonen dat de schijf niet helemaal dood is

Dan weet ik het eerlijk gezegd niet direct meer. Als ze extern niet eens opstart, heeft het dan nog wel nut om als laatste middel zo'n converter te proberen? Heeft het eigenlijk nog wel nut om er eender wat mee te doen?
To download or not to download, that's the question.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan je een smart test uitvoeren?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

SMART is inderdaad mogelijk, maar ik denk dat die op 90% is blijven hangen. (quick test 1 minuut, was al uitgelopen tot 6 minuten en dan geannuleerd denk ik)
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”