Whoa whoa. Een drone kan je toch echt niet vergelijken met een burgertoestel automatisch laten vliegen, hoor.
Alleen al de liability omdat er passagiers aan boord zijn, terwijl een drone geen mensenlevens riskeert aan boord.
Zal nog wel lang duren alvorens we zo ver zijn.
Weet wel dat cat3(c) autoland (automatische piloot om te landen) zelf kunnen landen, en dat dit nu al gebeurt.
Bij een lagere categorie moet je overnemen op een bepaalde hoogte (bij sommigen zelfs vrij laag) om de go-around beslissing te maken (bv bij dichte mist moet je op die hoogte de baan kunnen zien of tis go-around), maar bij pakweg een middengrote airbus krijg je dat al niet meer gedaan bij die hogere categorieen. Als je daar op het knopje "go around" drukt (en ja, tis een knopje, het vliegtuig doet de rest) dan raken je wielen al de grond nog voor de motoren hun spin-up gedaan hebben en terug voldoende gas kunnen geven om op te trekken. Maar het knopje is ingedrukt en het vliegtuig zal terug vertrekken, willen of ni
EDIT: Effe een citaatje bijstoppen:
commonly refered to as autoland...
keeps the aircraft on centreline even on rollout.
Category I - A precision instrument approach and landing with a decision height not lower than 60 m (200 ft) above touchdown zone elevation and with either a visibility not less than 800 m or a runway visual range not less than 550 m.
Category II - Category II operation: A precision instrument approach and landing with a decision height lower than 60 m (200 ft) above touchdown zone elevation but not lower than 30 m (100 ft), and a runway visual range not less than 350 m.
Category III is further subdivided
Category III A - A precision instrument approach and landing with: a) a decision height lower than 30 m (100 ft) above touchdown zone elevation, or no decision height; and b) a runway visual range not less than 200 m.
Category III B - A precision instrument approach and landing with: a) a decision height lower than 15 m (50 ft) above touchdown zone elevation, or no decision height; and b) a runway visual range less than 200 m but not less than 50 m.
Category III C - A precision instrument approach and landing with no decision height and no runway visual range limitations. A Category III C system is capable of using an aircraft's autopilot to land and guide the aircraft to the terminal if required.
In each case a suitably equipped aircraft and appropriately qualified crew are required. For example, Cat IIIc requires three autopilots, Cat I does not. Cat I only goes off of altimeter indications for decision height, the Cat II and Cat III approaches go off the radar altimeter for a decision height
(Reference ICAO Annex 10 AERONAUTICAL TELECOMMUNICATIONS Volume 1 RADIO NAVIGATION AIDS 2.1.1)
[ Post made via mobile device ]