Storingen VoIP Op Het Lokale Netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

We ondervinden storingen met VoIP op onze lokale computernetwerk, dat komt omdat er veel live gekeken word naar beelden van een IP camera server die onlangs geïnstalleerd werd (zit achter een NAT router in een aparte netwerk/bekabeling).

Er werd ons gezegd van een switch met Vlan's te installeren? Of heeft er iemand een beter idee?

Wie kan mij duidelijk uitleggen hoe ik dat implementeer en welke hardware koop ik het liefst?

Huidige switch heeft 24 poorten.

Alvast bedankt!
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zie niet meteen in hoe VLAN's dit probleem gaan oplossen (wat niet wegneemt dat je VoIP verkeer zo ie zo best in een aparte VLAN steekty)... fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.

Dergelijke performance problemen troubleshooten vraagt trouwens een gedetailleerd netwerk overzicht alsook wie welke service gebruikt bij problemen.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Het kan dat er enorm veel broadcasts zijn op je subnet, waardoor voip raar doet, dan is het inderdaad een oplossing je voice in een apart vlan te steken, maar een garantie dat dit de problemen zal oplossen is dit zeker niet.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Eén slechte kabel onderweg is genoeg. Enkele procenten packet loss zijn genoeg om de latency te vertienvoudigen en dan krijg je dropouts, digitale eche etc. En een Vlan verandert niks aan die kabel...

Begin eens met vanop alle computers de router te pingen (of gebruik MTR, zie http://www.bitwizard.nl/mtr/).
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

je switch moet QOS (802.1p) ondersteunen zodat je de voice traffiek een hogere prio kunt geven in je netwerk. Hierdoor ga je geen last hebben van mensen die video beelden zitten te kijken, tenzij je video beelden ook in de hogere prio zitten natuurlijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

r2504 schreef:Ik zie niet meteen in hoe VLAN's dit probleem gaan oplossen (wat niet wegneemt dat je VoIP verkeer zo ie zo best in een aparte VLAN steekty)... fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.

Dergelijke performance problemen troubleshooten vraagt trouwens een gedetailleerd netwerk overzicht alsook wie welke service gebruikt bij problemen.
THIS. Ik heb ooit gevraagd aan een collega ITer hoe de voip telefoons bij hem werkten. Hij zei dat die in een aparte vlan stonden, en dat van de telefoon dan een kabel naar de pc gaat met enkel de pc vlan daarop.
Ik vroeg hem waarom ze dat deden.
Hij zei dat dat voor de performance was.
Ik vroeg hem waarom, aangezien die vlans toch allen samen door datzelfde poortje en kabeltje moeten.
Hij zei "Eindelijk, iemand die het doorheeft. Toen ik dezelfde opmerking maakte aan de installateur hoorde die het in Keulen donderen."
:-)

Verhaaltjes aside, aparte vlan met qos helpt natuurlijk, maar niet als de som van alle traffiek hoog genoeg is om heel het systeem te vertragen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

zoals ik het nu lees hangen de camera's al op hun eigen netwerk ... welke enkel via een router verbonden is met het pc netwerk....
Afbeelding
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

r2504 schreef:fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.
Dus best is om elke PC die live wil kijken van een Wifi netwerkkaart voorzien en dat elke pc zo met de access point van de interne LAN Wifi (camera) netwerk verbonden is? Ben je nog mee ;)?
petzl schreef:zoals ik het nu lees hangen de camera's al op hun eigen netwerk ... welke enkel via een router verbonden is met het pc netwerk....
Ja, WAN router camera netwerk is verbonden met het PC/VoIP netwerk, heb een port forward gedaan naar de webserver van de camera server.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

ITnetadmin schreef:THIS. Ik heb ooit gevraagd aan een collega ITer hoe de voip telefoons bij hem werkten. Hij zei dat die in een aparte vlan stonden, en dat van de telefoon dan een kabel naar de pc gaat met enkel de pc vlan daarop.
Ik vroeg hem waarom ze dat deden.
Hij zei dat dat voor de performance was.
Ik vroeg hem waarom, aangezien die vlans toch allen samen door datzelfde poortje en kabeltje moeten.
Hij zei "Eindelijk, iemand die het doorheeft. Toen ik dezelfde opmerking maakte aan de installateur hoorde die het in Keulen donderen."
:-)

Verhaaltjes aside, aparte vlan met qos helpt natuurlijk, maar niet als de som van alle traffiek hoog genoeg is om heel het systeem te vertragen.

En nu het correcte verhaal: VLAN tagging (802.1Q) wordt gebruikt omdat deze standaard niet enkel VLAN tagging specifieert maar ook 802.1p dewelke de prioriteit op layer 2 zet. Maw. om op layer 2 prioriteiten te kunnen gebruiken moet je 802.1Q activeren (=vlan tagging) zelfs als steek je de telefoons niet in een aparte VLAN.

Uiteraard is het wel aangeraden om aparte VLANs te gebruiken omwille van:
  • - Broadcasts te beperken
    - Security
    - Aparte DHCP scopes met speciale vendor opties etc. te kunnen gebruiken
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Juist. Punt dat ik wou maken is dat die "aparte vlan voor voip" als een magische oplossing verkocht wordt voor alle voip problemen, je kent verkopers he. En dat weinigen kunnen nuanceren, of effe doordenken dat aparte vlans niet gaan helpen als de infrastructuur het datavolume niet kan versturen (ik denk dan vooral aan verouderde switchen hier en daar, of een tragere internetlijn die alles moet slikken).

Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”