We ondervinden storingen met VoIP op onze lokale computernetwerk, dat komt omdat er veel live gekeken word naar beelden van een IP camera server die onlangs geïnstalleerd werd (zit achter een NAT router in een aparte netwerk/bekabeling).
Er werd ons gezegd van een switch met Vlan's te installeren? Of heeft er iemand een beter idee?
Wie kan mij duidelijk uitleggen hoe ik dat implementeer en welke hardware koop ik het liefst?
Huidige switch heeft 24 poorten.
Alvast bedankt!
Storingen VoIP Op Het Lokale Netwerk
-
- Elite Poster
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zie niet meteen in hoe VLAN's dit probleem gaan oplossen (wat niet wegneemt dat je VoIP verkeer zo ie zo best in een aparte VLAN steekty)... fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.
Dergelijke performance problemen troubleshooten vraagt trouwens een gedetailleerd netwerk overzicht alsook wie welke service gebruikt bij problemen.
Dergelijke performance problemen troubleshooten vraagt trouwens een gedetailleerd netwerk overzicht alsook wie welke service gebruikt bij problemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
- Locatie: 51RUI0
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Het kan dat er enorm veel broadcasts zijn op je subnet, waardoor voip raar doet, dan is het inderdaad een oplossing je voice in een apart vlan te steken, maar een garantie dat dit de problemen zal oplossen is dit zeker niet.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Pro Member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Eén slechte kabel onderweg is genoeg. Enkele procenten packet loss zijn genoeg om de latency te vertienvoudigen en dan krijg je dropouts, digitale eche etc. En een Vlan verandert niks aan die kabel...
Begin eens met vanop alle computers de router te pingen (of gebruik MTR, zie http://www.bitwizard.nl/mtr/).
Begin eens met vanop alle computers de router te pingen (of gebruik MTR, zie http://www.bitwizard.nl/mtr/).
-
- Premium Member
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
je switch moet QOS (802.1p) ondersteunen zodat je de voice traffiek een hogere prio kunt geven in je netwerk. Hierdoor ga je geen last hebben van mensen die video beelden zitten te kijken, tenzij je video beelden ook in de hogere prio zitten natuurlijk.
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
THIS. Ik heb ooit gevraagd aan een collega ITer hoe de voip telefoons bij hem werkten. Hij zei dat die in een aparte vlan stonden, en dat van de telefoon dan een kabel naar de pc gaat met enkel de pc vlan daarop.r2504 schreef:Ik zie niet meteen in hoe VLAN's dit probleem gaan oplossen (wat niet wegneemt dat je VoIP verkeer zo ie zo best in een aparte VLAN steekty)... fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.
Dergelijke performance problemen troubleshooten vraagt trouwens een gedetailleerd netwerk overzicht alsook wie welke service gebruikt bij problemen.
Ik vroeg hem waarom ze dat deden.
Hij zei dat dat voor de performance was.
Ik vroeg hem waarom, aangezien die vlans toch allen samen door datzelfde poortje en kabeltje moeten.
Hij zei "Eindelijk, iemand die het doorheeft. Toen ik dezelfde opmerking maakte aan de installateur hoorde die het in Keulen donderen."

Verhaaltjes aside, aparte vlan met qos helpt natuurlijk, maar niet als de som van alle traffiek hoog genoeg is om heel het systeem te vertragen.
[

-
- Elite Poster
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Dus best is om elke PC die live wil kijken van een Wifi netwerkkaart voorzien en dat elke pc zo met de access point van de interne LAN Wifi (camera) netwerk verbonden is? Ben je nog meer2504 schreef:fysiek blijft je verkeer over dezelfde poort gaan.

Ja, WAN router camera netwerk is verbonden met het PC/VoIP netwerk, heb een port forward gedaan naar de webserver van de camera server.petzl schreef:zoals ik het nu lees hangen de camera's al op hun eigen netwerk ... welke enkel via een router verbonden is met het pc netwerk....
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
En nu het correcte verhaal: VLAN tagging (802.1Q) wordt gebruikt omdat deze standaard niet enkel VLAN tagging specifieert maar ook 802.1p dewelke de prioriteit op layer 2 zet. Maw. om op layer 2 prioriteiten te kunnen gebruiken moet je 802.1Q activeren (=vlan tagging) zelfs als steek je de telefoons niet in een aparte VLAN.ITnetadmin schreef:THIS. Ik heb ooit gevraagd aan een collega ITer hoe de voip telefoons bij hem werkten. Hij zei dat die in een aparte vlan stonden, en dat van de telefoon dan een kabel naar de pc gaat met enkel de pc vlan daarop.
Ik vroeg hem waarom ze dat deden.
Hij zei dat dat voor de performance was.
Ik vroeg hem waarom, aangezien die vlans toch allen samen door datzelfde poortje en kabeltje moeten.
Hij zei "Eindelijk, iemand die het doorheeft. Toen ik dezelfde opmerking maakte aan de installateur hoorde die het in Keulen donderen."
Verhaaltjes aside, aparte vlan met qos helpt natuurlijk, maar niet als de som van alle traffiek hoog genoeg is om heel het systeem te vertragen.
[Post made via mobile device ]
Uiteraard is het wel aangeraden om aparte VLANs te gebruiken omwille van:
- - Broadcasts te beperken
- Security
- Aparte DHCP scopes met speciale vendor opties etc. te kunnen gebruiken
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Juist. Punt dat ik wou maken is dat die "aparte vlan voor voip" als een magische oplossing verkocht wordt voor alle voip problemen, je kent verkopers he. En dat weinigen kunnen nuanceren, of effe doordenken dat aparte vlans niet gaan helpen als de infrastructuur het datavolume niet kan versturen (ik denk dan vooral aan verouderde switchen hier en daar, of een tragere internetlijn die alles moet slikken).
[
Post made via mobile device ]
[
