Het is het moment van het jaar; de zomervakanties.
Ik begon er al eens over in een ander topic (hoewel het wat off topic was, en had het er over de roamingtarieven voor VS) en het leek me wel eens interessant om er een apart topic over te starten.
Het viel mij recent op dat er tussen de 3 fysieke providers in België vaak aanzienlijke verschillen zijn in de tarieven voor niet EU landen. De tendens is echter zeer duidelijk, Proximus is met voorsprong de duurste van allemaal.
Ik vraag mij toch sterk af waarom die verschillen zo groot zijn en waarom Proximus zo'n prijzen kan vragen terwijl men toch niet kan claimen dat het netwerk beter is. De roamingakkoorden zijn ook niet perse beter bij Proximus, en zelfs dan nog? Je zou van een bedrijf dat BICS in de familie heeft wel verwachten dat ze op het internationaal toneel een goede prijs hebben op de communicatie op internationale lijnen, beter dan de rest daar het haast in house diensten zijn. Ofwel is dit ter compensatie van de lagere EU tarieven, en maximaliseren ze de winst op die internationale verbindingen. In ieder geval is't toch echt wel een bijzonder arrogant verschil met momenten. Of ze kunnen zeer slecht onderhandelen met buitenlandse providers of houden oude deals in stand zonder heronderhandelingen, maar dat zou toch echt wel idioot zijn.
In ieder geval werd deze vraag/verbazing opnieuw groter toen ik gisteren de tarieven voor Tunesië opzocht (vriendin gaat er op reis).
Enkele voorbeelden:
Tunesie:
* Proximus
- Bellen naar Tunesië: 3.50 EUR/min
- Bellen naar Europa en rest van de wereld: 3.50 EUR/min
- Gebeld worden: 2 EUR/min
- SMS: 0.75 EUR/SMS
- Data: 14.52 EUR/MB
* Mobistar
- Bellen naar Tunesië: 0.90 EUR/min
- Bellen naar Europa: 1.80 EUR/min (sommige landen buiten Europa zijn iets duurder, nog altijd lager dan 3.50 EUR/min)
- Gebeld worden: 0.85 EUR/min
- SMS: 0.50 EUR/SMS
- Data: 13.31 EUR/MB
* Base
- Bellen naar Tunesië: 1.80 EUR/min
- Bellen naar Europa: 1.80 EUR/min (sommige landen buiten Europa kunnen oplopen tot 3.60 EUR/min)
- Gebeld worden: 1.20 EUR/min
- SMS: 0.39 EUR/SMS
- Data: 3.50 EUR/MB
Verenigde Staten:
* Proximus
- Bellen naar VS: 3.50 EUR/min
- Bellen naar Europa en rest van de wereld: 3.50 EUR/min
- Gebeld worden: 2 EUR/min
- SMS: 0.75 EUR/SMS
- Data: 14.52 EUR/MB
* Mobistar
- Bellen naar VS: 1.10 EUR/min
- Bellen naar Europa: 2 EUR/min
- Gebeld worden: 1.75 EUR/min
- SMS: 0.50 EUR/SMS
- Data: 3.63 EUR/MB
* Base
- Bellen naar VS: 0.90 EUR/min
- Bellen naar Europa: 0.90 EUR/min (sommige landen buiten Europa kunnen oplopen tot 3.60 EUR/min)
- Gebeld worden: 0.65 EUR/min
- SMS: 0.39 EUR/SMS
- Data: 3.50 EUR/MB
Turkije:
* Proximus
- Bellen naar Turkije: 3.50 EUR/min
- Bellen naar Europa en rest van de wereld: 3.50 EUR/min
- Gebeld worden: 2 EUR/min
- SMS: 0.75 EUR/SMS
- Data: 14.52 EUR/MB
* Mobistar
- Bellen naar Turkije: 0.90 EUR/min
- Bellen naar Europa: 1.80 EUR/min
- Gebeld worden: 0.85 EUR/min
- SMS: 0.50 EUR/SMS
- Data: 3.63 EUR/MB
* Base
- Bellen naar Turkije: 1.80 EUR/min
- Bellen naar Europa: 1.80 EUR/min (sommige landen buiten Europa kunnen oplopen tot 3.60 EUR/min)
- Gebeld worden: 1.20 EUR/min
- SMS: 0.39 EUR/SMS
- Data: 3.50 EUR/MB
Of als je bijvoorbeeld eens wil gaan skiën (buiten EU) in de winter:
Zwitserland:
* Proximus
- Bellen naar Zwitserland: 3.50 EUR/min
- Bellen naar Europa en rest van de wereld: 3.50 EUR/min
- Gebeld worden: 2 EUR/min
- SMS: 0.75 EUR/SMS
- Data: 14.52 EUR/MB
* Mobistar
- Bellen naar Zwitserland: 0.90 EUR/min
- Bellen naar Europa: 1.80 EUR/min
- Gebeld worden: 0.85 EUR/min
- SMS: 0.50 EUR/SMS
- Data: 3.63 EUR/MB
* Base
- Bellen naar Zwitserland: 0.22 EUR/min
- Bellen naar Europa: 0.22 EUR/min (sommige landen buiten Europa kunnen oplopen tot 3.60 EUR/min)
- Gebeld worden: 0.06 EUR/min
- SMS: 0.07 EUR/SMS
- Data: 0.24 EUR/MB
En zo kan ik nog even doorgaan, maar de tendens is dus zoals gezegd duidelijk. Ik weet dat een lokale simkaart kopen altijd het voordeligst zal uitkomen, maar velen doen dit niet vanwege de 'omslachtigheid' of het niet weten. Dus roamingtarieven buiten EU blijven ook belangrijk, maar 'k heb zo de indruk dat de focus daar te weinig ligt en er dus maar wat wordt gerekend. Je zou bijna in populisme vervallen en Proximus als afzetters bestempelen.
Verschil in roamingtarieven non-EU
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je kunt dat als afzetterij bestempelen, of als optimalisering van bedrijfswinsten .
De tarieven zijn duidelijk gepubliceerd, en klanten zijn volwassen mensen, die zich maar moeten informeren over de tarieven voor je op reis gaat.
Wat Proximus betreft, kan je als je naar het buitenland vertrekt, bepaalde opties activeren om "goedkoper" te bellen / surfen (Daily Travel Pasport, Daily Travel Surf, Travel Mobile Internet World, etc... ).
Hoewel, deze "speciale tarieven" zijn ook nog superduur, en tellen niet voor alle landen
De tarieven zijn duidelijk gepubliceerd, en klanten zijn volwassen mensen, die zich maar moeten informeren over de tarieven voor je op reis gaat.
Wat Proximus betreft, kan je als je naar het buitenland vertrekt, bepaalde opties activeren om "goedkoper" te bellen / surfen (Daily Travel Pasport, Daily Travel Surf, Travel Mobile Internet World, etc... ).
Hoewel, deze "speciale tarieven" zijn ook nog superduur, en tellen niet voor alle landen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Afzetterij is een groot woord en heb bewust niet expliciet gezegd o.a. om bovenstaande redenen, maar toch lijkt het me niet slim om uzelf als bedrijf zo uit de markt te prijzen (op enkele serieuze uitzonderingen na) als het zou gaan om winstmaximalisatie. Ofwel is het teren op een onwetendheid van de klanten omdat deze en media intensief focussen op EU prijzen en al de rest gewoon vergeten.
En inderdaad, er zijn altijd allerhande opties en dergelijke, maar zoals Philippe zegt zijn die niet altijd veel goedkoper en bijkomend zijn ze ook niet altijd even voordelig als ze op het eerste zicht lijken (cfr Vodafone passport destijds die met toenmalige nieuwe EU tarieven juist veel duurder uitviel voor gesprekken onder de 10min). En dan zijn sommige van die halve antwoorden/oplossingen ook nog eens enkel voor abonnees.
Een verhoogde focus op internationale tarieven, verder dan EU, is dus meer dan nodig.
[ Post made via mobile device ]
En inderdaad, er zijn altijd allerhande opties en dergelijke, maar zoals Philippe zegt zijn die niet altijd veel goedkoper en bijkomend zijn ze ook niet altijd even voordelig als ze op het eerste zicht lijken (cfr Vodafone passport destijds die met toenmalige nieuwe EU tarieven juist veel duurder uitviel voor gesprekken onder de 10min). En dan zijn sommige van die halve antwoorden/oplossingen ook nog eens enkel voor abonnees.
Een verhoogde focus op internationale tarieven, verder dan EU, is dus meer dan nodig.
[ Post made via mobile device ]
-
- Pro Member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Het lijkt niet slim...
Denk je nou echt dat ze dat niet tot na de komma uitgerekend hebben? Zolang een groot deel van de consumenten kiekens zijn, brengt dat het meeste op. Kiekens zijn trouwe klanten. Proximus heeft nog steeds klanten uit het begin tijdperk die belachelijk hoge tarieven normaal vinden. Dat zijn geen grootverbruikers, natuurlijk. Maar ze brengen al jaren goed op.
Wat denk je dat de moeilijkste klant is? Degene die kan rekenen of degene die niet kan rekenen?
Denk je nou echt dat ze dat niet tot na de komma uitgerekend hebben? Zolang een groot deel van de consumenten kiekens zijn, brengt dat het meeste op. Kiekens zijn trouwe klanten. Proximus heeft nog steeds klanten uit het begin tijdperk die belachelijk hoge tarieven normaal vinden. Dat zijn geen grootverbruikers, natuurlijk. Maar ze brengen al jaren goed op.
Wat denk je dat de moeilijkste klant is? Degene die kan rekenen of degene die niet kan rekenen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Dat zeg ik toch ook (ongeveer)? Dat wil nog niet zeggen dat we er niet moeten naar kijken.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Je hebt aan de ééne kant de residentiële markt, maar aan de andere kant de professionele. Als je dan het aantal % van de totale gebruikers dat gebruik wil/kan/moet maken van "roaming" (dus gebruik van de GSM met proximus kaart in het buitenland in de breedste zin van het woord) dan denk ik dat "de sop het kolen niet waard is" voor de residentiële markt, maar dés te meer voor de professionele.
Wat maakt het uit dat die tarieven zo hoog zijn voor gewone stervelingen, hoeveel % van die gewone stervelingen neemt zijn GSM mee op reis of doet er iets mee...
Ik kan u in ieder geval zeggen dat wij dan een zéér sterk contract met Proximus/Belgacom onderhandeld hebben, uiteraard gebruik makend van een gelijklopende offerte bij "den andere grote". Die tarieven die je daar opsomt, amai, maar daar zitten wij een serieus pak onder hoor
Wat maakt het uit dat die tarieven zo hoog zijn voor gewone stervelingen, hoeveel % van die gewone stervelingen neemt zijn GSM mee op reis of doet er iets mee...
Ik kan u in ieder geval zeggen dat wij dan een zéér sterk contract met Proximus/Belgacom onderhandeld hebben, uiteraard gebruik makend van een gelijklopende offerte bij "den andere grote". Die tarieven die je daar opsomt, amai, maar daar zitten wij een serieus pak onder hoor
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Niets zegt dat die stevige contracten bij de andere providers niet zouden kunnen worden onderhandelt in dezelfde vorm of zelfs beter... En ik zou de residentiële markt toch niet zo relativeren.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
We weten eigelijk niet waarover we bezig zijn.
Die prijzen die jij opnoemt gelden alleen voor de residentiële markt.
Hoeveel % van de abonnementen in de residentiële markt doet "roaming"?
Volgens mij is dat maar een peulschil, en stelt dat echt niks voor.
Als dat zo weinig is zoals ik denk, dan verbaast het toch niet dat ze daar hun energie niet in gaan steken?
Maar - granted - ik heb er geen bewijzen voor, true that.
Als ik kijk naar de tarieven die wij voor roaming betalen, dan klopt uw redenering "Of ze kunnen zeer slecht onderhandelen met buitenlandse providers of houden oude deals in stand zonder heronderhandelingen, maar dat zou toch echt wel idioot zijn" helemaal niet. Of denk je dan dat ze ons lagere tarieven aanbieden, lager dan wat ze zelf aan de buitenlandse partners moeten betalen?
Wat voor bedrijven telt .. dat zijn andere bedrijven. Ik vraag me af hoeveel residentiële klanten ze al moeten hebben en houden om aan onze maandelijkse factuur van 25.000euro te komen. En zo'n factuur is met onze scherpe tarieven hé, verschrikkelijk veel lager dan wat jij daar opnoemt...
Die prijzen die jij opnoemt gelden alleen voor de residentiële markt.
Hoeveel % van de abonnementen in de residentiële markt doet "roaming"?
Volgens mij is dat maar een peulschil, en stelt dat echt niks voor.
Als dat zo weinig is zoals ik denk, dan verbaast het toch niet dat ze daar hun energie niet in gaan steken?
Maar - granted - ik heb er geen bewijzen voor, true that.
Als ik kijk naar de tarieven die wij voor roaming betalen, dan klopt uw redenering "Of ze kunnen zeer slecht onderhandelen met buitenlandse providers of houden oude deals in stand zonder heronderhandelingen, maar dat zou toch echt wel idioot zijn" helemaal niet. Of denk je dan dat ze ons lagere tarieven aanbieden, lager dan wat ze zelf aan de buitenlandse partners moeten betalen?
Wat voor bedrijven telt .. dat zijn andere bedrijven. Ik vraag me af hoeveel residentiële klanten ze al moeten hebben en houden om aan onze maandelijkse factuur van 25.000euro te komen. En zo'n factuur is met onze scherpe tarieven hé, verschrikkelijk veel lager dan wat jij daar opnoemt...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Een krasse uitspraak. Jij kan dat als individu misschien wel vinden, maar Proximus als onderneming moet helemaal niets. Wees gerust, zij doen zeker en vast grondig marktonderzoek.iRockabizzydilly schreef:Een verhoogde focus op internationale tarieven, verder dan EU, is dus meer dan nodig.
Als zij, ondanks deze prijzen, toch nog de meeste klanten hebben, waarom zouden ze dan die tarieven goedkoper maken? Het allerbelangrijkste doel van een onderneming is toch winst maken, niet? Zolang de klanten bij hun blijven hoeven ze zich geen zorgen te maken. Moesten er genoeg mensen vertrekken, dan zullen ze hun tarieven wel hierzien.
Als je niet tevreden bent, vertrek je toch gewoon?
Ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen klagen over dure prijzen, trage snelheden, slechte service, ... maar toch gewoon klant blijven.
-
- Premium Member
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Als je louter naar mobiel Internet kijkt, dan kan een databundel ook wel eens een oplossing bieden voor véél goedkopere tarieven dan het standaardtarief.
Als voorbeeld de tarieven voor de VS: http://www.123mobielinternet.be/roaming ... ow=bundels
Als voorbeeld de tarieven voor de VS: http://www.123mobielinternet.be/roaming ... ow=bundels
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Niks kras aan.Edward Valckx schreef:Een krasse uitspraak. Jij kan dat als individu misschien wel vinden, maar Proximus als onderneming moet helemaal niets. Wees gerust, zij doen zeker en vast grondig marktonderzoek.iRockabizzydilly schreef:Een verhoogde focus op internationale tarieven, verder dan EU, is dus meer dan nodig.
Als zij, ondanks deze prijzen, toch nog de meeste klanten hebben, waarom zouden ze dan die tarieven goedkoper maken? Het allerbelangrijkste doel van een onderneming is toch winst maken, niet? Zolang de klanten bij hun blijven hoeven ze zich geen zorgen te maken. Moesten er genoeg mensen vertrekken, dan zullen ze hun tarieven wel hierzien.
Als je niet tevreden bent, vertrek je toch gewoon?
Ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen klagen over dure prijzen, trage snelheden, slechte service, ... maar toch gewoon klant blijven.
Ik zeg ook nergens dat Proximus een verhoogde focus moet leggen op die prijzen. Kritiek op een uitspraak die er niet is is hier wel schering en inslag.
Een verhoogde focus = meer prijsbewust worden. Er is geen noodzakelijke reden waarom Proximus in de meeste gevallen sterk duurder is dan de concurrentie op vlak van roaming. Ik zeg ook helemaal niks over hun al dan niet marktonderzoek omtrent die prijzen. Ik zeg wel dat ze die prijzen kunnen vragen tegenover de concurrentie omdat de focus ligt op EU tarieven en men zich te weinig prijsbewust is van de niet EU tarieven. Of wou je zeggen dat het kras is dat mensen over bepaalde dingen bewuster zouden moeten zijn?
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Daar geloof ik niets van. Proximus zal zeker prijsbewust zijn van alle tarieven. Ze zullen het gewoon niet nodig vinden om die te verlagen. Zoals al eerder vermeld, zal waarschijnlijk maar een klein percentage van hun gebruikers buiten de EU roamen (en dan nog slechts een paar weken per jaar, waarschijnlijk), dus kunnen ze daar gerust hoge tarieven handhaven.iRockabizzydilly schreef:en men zich te weinig prijsbewust is van de niet EU tarieven
Een bedrijf wil gewoon winst maken. Waarom zouden ze hun prijzen verlagen, als de mensen ze toch blijven betalen? Dat is gewoon prijszetting en zoveel mogelijk winst maken.
Nu nog mooier. Integendeel zelfs! Ik schreef toch letterlijk "Als je niet tevreden bent, vertrek je toch gewoon?". Het is aan de gebruikers om te vergelijken, en dan niet enkel te klagen, maar ook effectief te vertrekken.iRockabizzydilly schreef:Of wou je zeggen dat het kras is dat mensen over bepaalde dingen bewuster zouden moeten zijn?
Proximus legt zijn accenten anders dan de concurrentie (en zo moet het), en dat loont, als je naar hun resultaten kijkt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Bon, je wil duidelijk niet lezen wat er staat en wat ik zeg, maar wat jij denkt te zien.
NERGENS zeg ik dat Proximus niet prijsbewust is. Wat ik wel duidelijk zeg, meermaals intussen, is dat het duidelijk is dat bij de klanten/gebruikers/media de focus dusdanig op EU tarieven ligt, dat men zich niet prijsbewust is van de non-EU tarieven. De klanten met andere woorden, niet Proximus en ik begrijp ook niet waarom je dat anders leest.
Ik zou zelfs durven geloven dat er redelijk wat gebruikers zijn die denken dat die non-EU roamingtarieven ook overal hetzelfde zijn en 'gewoon iets meer zijn' dan die EU-tarieven.
Met andere woorden, een 'verhoogde focus' op die prijzen en niet alleen binnen EU is nodig, zodat gebruikers beter op de hoogte zijn.
Want welke klant weet bijvoorbeeld dat als je gaat skiën in Zwitserland je bij Proximus en Mobistar non EU roamingtarieven hebt (dat deel zullen de meesten wel denken) maar dat die belange niet hetzelfde zijn (cfr. mijn eerste post), en dat je bij Base daarentegen wel de EU-tarieven hebt en dus een serieus pak goedkoper af bent? Ik durf te wedden minder dan de helft, en da's dan minder dan de helft van de klanten die naar Zwisterland plannen te gaan.
En dus, die 'nu nog mooier' comment is een beetje onnodig want om eventueel te switchen als je niet tevreden bent moet je eerst wel op de hoogte zijn van de verschillen. En net dat bedoel ik met ook focus leggen/verhogen op de non-EU tarieven. De meeste gebruikers weten het niet en denken er niet aan om er naar te kijken, bijkomend is alle media aandacht gericht op de EU tarieven, en zal dat de gebruikers mogelijks nog minder snel laten kijken naar hun non-EU tarieven en dus is er geen bewustwording en geen eventueel switchen als men ontevreden is.
NERGENS zeg ik dat Proximus niet prijsbewust is. Wat ik wel duidelijk zeg, meermaals intussen, is dat het duidelijk is dat bij de klanten/gebruikers/media de focus dusdanig op EU tarieven ligt, dat men zich niet prijsbewust is van de non-EU tarieven. De klanten met andere woorden, niet Proximus en ik begrijp ook niet waarom je dat anders leest.
Ik zou zelfs durven geloven dat er redelijk wat gebruikers zijn die denken dat die non-EU roamingtarieven ook overal hetzelfde zijn en 'gewoon iets meer zijn' dan die EU-tarieven.
Met andere woorden, een 'verhoogde focus' op die prijzen en niet alleen binnen EU is nodig, zodat gebruikers beter op de hoogte zijn.
Want welke klant weet bijvoorbeeld dat als je gaat skiën in Zwitserland je bij Proximus en Mobistar non EU roamingtarieven hebt (dat deel zullen de meesten wel denken) maar dat die belange niet hetzelfde zijn (cfr. mijn eerste post), en dat je bij Base daarentegen wel de EU-tarieven hebt en dus een serieus pak goedkoper af bent? Ik durf te wedden minder dan de helft, en da's dan minder dan de helft van de klanten die naar Zwisterland plannen te gaan.
En dus, die 'nu nog mooier' comment is een beetje onnodig want om eventueel te switchen als je niet tevreden bent moet je eerst wel op de hoogte zijn van de verschillen. En net dat bedoel ik met ook focus leggen/verhogen op de non-EU tarieven. De meeste gebruikers weten het niet en denken er niet aan om er naar te kijken, bijkomend is alle media aandacht gericht op de EU tarieven, en zal dat de gebruikers mogelijks nog minder snel laten kijken naar hun non-EU tarieven en dus is er geen bewustwording en geen eventueel switchen als men ontevreden is.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De prijzen op de Belgacom website gelden ook voor een groot deel van de professionele markt (zelfstandigen en kleine bedrijven). Vanzelfsprekend hebben grootverbruikers zoals jouw bedrijf, en overheden, onderhandelde tarieven, die hiermee niet te vergelijken zijn.selder schreef:We weten eigelijk niet waarover we bezig zijn.
Die prijzen die jij opnoemt gelden alleen voor de residentiële markt.
Hoeveel % van de abonnementen in de residentiële markt doet "roaming"?
Volgens jou is het alsof Proximus bijna alleen leeft van de professionele klanten. Misschien enkele cijfers om dit te relativeren:selder schreef:Wat voor bedrijven telt .. dat zijn andere bedrijven. Ik vraag me af hoeveel residentiële klanten ze al moeten hebben en houden om aan onze maandelijkse factuur van 25.000euro te komen. En zo'n factuur is met onze scherpe tarieven hé, verschrikkelijk veel lager dan wat jij daar opnoemt...
- - aantal residentiële klanten: 3.6 miljoen (1.6 miljoen prepaid, 2 miljoen abonnementen).
- aantal business klanten: 1.6 miljoen (hierin zijn ook alle zelfstandigen en kleine ondernemingen inbegrepen).
- netto ARPU (gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant):- - residentiëel (CBU): 18.0 EUR (12.6 EUR prepaid, 22.8 EUR postpaid)
- business (EBU): 28.4 EUR
- - residentiëel (CBU): 18.0 EUR (12.6 EUR prepaid, 22.8 EUR postpaid)
Buiten de speciale grootverbruikers tarieven die Selder vermeldt, is het een feit dat Proximus de duurste is van alle Belgische providers op gebied van roaming buiten de EU. Het voorbeeld Zwitserland is toch frappant:Edward Valckx schreef:Ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen klagen over dure prijzen, trage snelheden, slechte service, ... maar toch gewoon klant blijven.
- - gebeld worden: 2 EUR/min (33 * duurder dan Base)
- data: 14.52 EUR/MB (60 * duurder dan Base)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Volgens mij ligt de focus van "de klant" gewoon waar hij het meest gebruikt van maakt. En vermoedelijk zal slechts een minderheid buiten de EU roamen, en zoals ik al zei, dan nog slechts een handvol dagen per jaar. En veelal is dit voor vakantie, en dan ligt toch focus niet op telefoongebruik. Daarom is dit minder belangrijk voor veel mensen. Er zijn nog andere overwegingen om bij een provider te blijven (service, kwaliteit van het netwerk in het eigen land waar men meestal verblijft, enz)iRockabizzydilly schreef:Wat ik wel duidelijk zeg, meermaals intussen, is dat het duidelijk is dat bij de klanten/gebruikers/media de focus dusdanig op EU tarieven ligt, dat men zich niet prijsbewust is van de non-EU tarieven.
We zullen het dan maar nobel noemen dat jij dit onder de aandacht wil brengen van de klanten die zelf geen zin hebben om te vergelijken (al vrees ik dat die doelgroep hier niet op het forum zit).iRockabizzydilly schreef:Want welke klant weet bijvoorbeeld dat als je gaat skiën in Zwitserland je bij Proximus en Mobistar non EU roamingtarieven hebt (dat deel zullen de meesten wel denken) maar dat die belange niet hetzelfde zijn (cfr. mijn eerste post), en dat je bij Base daarentegen wel de EU-tarieven hebt en dus een serieus pak goedkoper af bent? Ik durf te wedden minder dan de helft, en da's dan minder dan de helft van de klanten die naar Zwisterland plannen te gaan..
We zullen maar hopen dat je die hoofdletter niet opzettelijk geschreven hebtphilippe_d schreef:maar de TS heeft toch een punt om dit hier op het Forum onder de aandacht te brengen.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Nu, die prijzen die in de startpost staan, zijn prijzen zonder een "pack" hé ... als je naar het buitenland gaat, dan neem je toch zo'n forfait van X euro voor X MB, en dan kom je goedkoper uit. Verbruik je dan meer dan wat er in je forfait zit, dan pas gebruik je die tarieven.
Vergeet zéker niet voor roaming data, dat er standaard op élke SIMkaart een service-block zit van 60euro. Je krijgt trouwens ook gratis SMS berichten als je aan 50%, 75%, 90% etc van die 60 euro zit.
Philippe_d: dat zijn idd standaard prijzen, maar élke professionele heeft zijn eigen account manager - ja, hoe klein die klant ook is. Als je als professionele klant zo geen account manager hebt, dan heb je je best niet gedaan, ja, ook als kleine zelfstandige. Via die account manager krijg je dan een % korting op je totale factuur.
En ook: vanwaar komen die gegevens? Zeker van dat dat geen mengelmoes is tussen Belgacom en Proximus? 2 miljoen residentiële klanten met een postpaid abbo voor hun mobiele telefoon? Hoeveel daarvan hebben dat in een tripple-play pack? (of hoe het ook noemt). En hoeveel van die residentiële klanten nu actually zitten te roamen staat niet in je overzicht...
Maar ... zoals ook al gezegd ... de prijzen in de startpost zijn de tarieven die Proximus hanteert. Maar om uit een vergelijking van die prijzen en de prijzen van de concurrentie één of andere conclusie te trekken dat "Proximus niet goed bezig is" ... dat is lachwekkend, om daaruit te concluderen dat Proximus "geen goede onderhandelingen met de partners gedaan heeft", haha, allez komaan
Vergeet zéker niet voor roaming data, dat er standaard op élke SIMkaart een service-block zit van 60euro. Je krijgt trouwens ook gratis SMS berichten als je aan 50%, 75%, 90% etc van die 60 euro zit.
Philippe_d: dat zijn idd standaard prijzen, maar élke professionele heeft zijn eigen account manager - ja, hoe klein die klant ook is. Als je als professionele klant zo geen account manager hebt, dan heb je je best niet gedaan, ja, ook als kleine zelfstandige. Via die account manager krijg je dan een % korting op je totale factuur.
En ook: vanwaar komen die gegevens? Zeker van dat dat geen mengelmoes is tussen Belgacom en Proximus? 2 miljoen residentiële klanten met een postpaid abbo voor hun mobiele telefoon? Hoeveel daarvan hebben dat in een tripple-play pack? (of hoe het ook noemt). En hoeveel van die residentiële klanten nu actually zitten te roamen staat niet in je overzicht...
Maar ... zoals ook al gezegd ... de prijzen in de startpost zijn de tarieven die Proximus hanteert. Maar om uit een vergelijking van die prijzen en de prijzen van de concurrentie één of andere conclusie te trekken dat "Proximus niet goed bezig is" ... dat is lachwekkend, om daaruit te concluderen dat Proximus "geen goede onderhandelingen met de partners gedaan heeft", haha, allez komaan
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
En je moet ook nog opletten op welk netwerk je soms zit. Als ze hiermee geen overeenkomst hebben telt je pack niet of betaal je hogere prijzen!
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Als ik buiten de EU reis, gebruik ik altijd hetzelfde trucje:
Ik stel op mijn gsm-nummer een doorverwijzing in naar mijn Weepee nummer. (aangezien ik King heb, kan dat geen kwaad)
Lokaal koop ik me een SIM-kaart met data inclusief (is toch nodig)
Ik stel SIP weepee server in in de gsm-instellingen en kan alle telefoons ontvangen. En eventueel bellen met Weepee als dat nodig is.
Lokaal bel ik dan met lokale SIM.
Dit heeft me al een paar keer gered. Zowel voor Belgen die me willen bereiken: ze moeten niet belachelijk veel betalen. Als voor mij die gewoon bereikbaar wil blijven / wil kunnen bellen.
Ik stel op mijn gsm-nummer een doorverwijzing in naar mijn Weepee nummer. (aangezien ik King heb, kan dat geen kwaad)
Lokaal koop ik me een SIM-kaart met data inclusief (is toch nodig)
Ik stel SIP weepee server in in de gsm-instellingen en kan alle telefoons ontvangen. En eventueel bellen met Weepee als dat nodig is.
Lokaal bel ik dan met lokale SIM.
Dit heeft me al een paar keer gered. Zowel voor Belgen die me willen bereiken: ze moeten niet belachelijk veel betalen. Als voor mij die gewoon bereikbaar wil blijven / wil kunnen bellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Elke professionele klant een account manager, hoe klein ook, ook de kleine zelfstandige? Ik heb 2 jaar op de Business Sales gewerkt bij Belgacom, het enige wat hierop valt te zeggen is 'reality check, please'. Enig idee hoeveel klanten account managers dan gemiddeld zouden hebben? Onwerkbaar veel, en 't waren nu al vaak grote portefeuilles.
En het idee dat mensen een tarief nemen dat aangepast is aan hun gebruik is 'lokaal' deels waar, maar toch zijn er ook heel veel die bewust of onbewust hun gebruik aanpassen aan hun tarief en niet omgekeerd. Da's voor roaming nog meer zo want moesten die tarieven minder doorwegen dan zou het verbruik wel stijgen.
Da's trouwens wat binnen de EU sowieso bezig is tot zelfs die grootte dat in 2012 door de verlaagde EU tarieven van toen Proximus in de zomerperiode 2 dagen internationale panne had zodoende een groot deel van de klanten in Frankrijk, Nederland, VS, ... (3 waar ik als klant mee ervaring had en de rest als medewerker) volledig onbereikbaar werden. Het verhoogde gebruik en de niet of te weinig aangepaste capaciteit op de gehuurde lijnen hadden hier een zeer groot aandeel in.
In mijn geval bijvoorbeeld is het zo dat ik over de grens, binnen EU, bel aan 0.23 EUR/min en in België zelf aan 0.25 EUR/min. Met andere woorden, ook voor bellen zal ik me in het buitenland niet inhouden, 't komt zelfs 8% goedkoper uit. Had dit anders geweest dan zou ik wel minder bellen, of toch zeker de gesprekken veel korter proberen houden.
Akkoord, maar in kleinere mate is dat net hetzelfde binnen de EU. En om nu even het voorbeeld van Zwitserland opnieuw (te veel misschien) te gebruiken; het moet dus niet enkel over verdere reizen gaan. En dat op vakantie de focus niet op telefoongebruik ligt, da's toch relatief. Eens naar het thuisfront bellen om te melden dat alles OK is, bellen met de persoon die op u huis let en voor de planten/huisdieren/whatever zorgt, de eventuele klanten die u toch nog eens opbellen niet wetende dat je op reis bent, allerhande diensten die u toch contacteren uiteraard niet wetende dat je op reis bent (of zelfs wel, en dan nog), uw bankkantoor bellen in geval van problemen met de bankkaart/kredietkaart, uw reisgenoten contacteren want je blijft niet perse altijd met heel de groep 24/7 samen, uw lokaal hotel boeken indien nodig kan ook nog tijdens reis (rondtrekken of autoreizen op langere afstand bvb.), ... Er zijn dus zelfs unieke redenen voor telefoongebruik die je niet perse hebt als je thuis bent.Edward Valckx schreef:En vermoedelijk zal slechts een minderheid buiten de EU roamen, en zoals ik al zei, dan nog slechts een handvol dagen per jaar. En veelal is dit voor vakantie, en dan ligt toch focus niet op telefoongebruik. Daarom is dit minder belangrijk voor veel mensen. Er zijn nog andere overwegingen om bij een provider te blijven (service, kwaliteit van het netwerk in het eigen land waar men meestal verblijft, enz)
En het idee dat mensen een tarief nemen dat aangepast is aan hun gebruik is 'lokaal' deels waar, maar toch zijn er ook heel veel die bewust of onbewust hun gebruik aanpassen aan hun tarief en niet omgekeerd. Da's voor roaming nog meer zo want moesten die tarieven minder doorwegen dan zou het verbruik wel stijgen.
Da's trouwens wat binnen de EU sowieso bezig is tot zelfs die grootte dat in 2012 door de verlaagde EU tarieven van toen Proximus in de zomerperiode 2 dagen internationale panne had zodoende een groot deel van de klanten in Frankrijk, Nederland, VS, ... (3 waar ik als klant mee ervaring had en de rest als medewerker) volledig onbereikbaar werden. Het verhoogde gebruik en de niet of te weinig aangepaste capaciteit op de gehuurde lijnen hadden hier een zeer groot aandeel in.
In mijn geval bijvoorbeeld is het zo dat ik over de grens, binnen EU, bel aan 0.23 EUR/min en in België zelf aan 0.25 EUR/min. Met andere woorden, ook voor bellen zal ik me in het buitenland niet inhouden, 't komt zelfs 8% goedkoper uit. Had dit anders geweest dan zou ik wel minder bellen, of toch zeker de gesprekken veel korter proberen houden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Kerel, je moet hier echt niet beginnen spotten hoor dergelijke arrogantie is voor niks nodig. je bent heus niet zoveel 'slimmer, beter' als je zelf denkt.selder schreef:Maar ... zoals ook al gezegd ... de prijzen in de startpost zijn de tarieven die Proximus hanteert. Maar om uit een vergelijking van die prijzen en de prijzen van de concurrentie één of andere conclusie te trekken dat "Proximus niet goed bezig is" ... dat is lachwekkend, om daaruit te concluderen dat Proximus "geen goede onderhandelingen met de partners gedaan heeft", haha, allez komaan
Ik zeg niet dat die conclusie moet genomen worden (laat staan met deze verdraaide woorden, zo is het makkelijk natuurlijk om alles in belachelijke te trekken), ik stel alleen de vragen en vroeg me af waarom het verschil zo groot moet zijn.
Als je voor eenzelfde land bij 3 verschillende providers dergelijke verschillen ziet mag je toch vragen stellen zeker? En als een daarvan echt wel veel hoger is dan mag je je toch afvragen waarom? De conclusie die jij zegt is opnieuw een die ik niet maakte, "Proximus is niet goed bezig", maar is echter wel weinig lachwekkend? Het is eerder lachwekkend hoe je dat als argument aanhaalt terwijl niemand dit zo zei. Het verschil IS er, en je kan duidelijk niet antwoorden waarom. En da's de enige vraag als je conclusies wil trekken uit mijn starterspost.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 13 jul 2014, 12:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Werkt dat goed bij U? Ik heb het al verschillende keren in het buitenland geprobeerd (zowel wifi als 3G), en er zit altijd een heel vervelende vertraging op.Dima_2005 schreef:Ik stel SIP weepee server in in de gsm-instellingen en kan alle telefoons ontvangen. En eventueel bellen met Weepee als dat nodig is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik neem atlijd hoogste kwaliteit 3G netwerk van het land en nooit echt problemen gehad. Soms zit er een kleine vertraging op, maar nog nooit echt storend gehad.
Soms moet je wel even dichter bij het raam / naar buiten, maar nog nooit echt last gehad.
Maar bellen is bij mij dan ook uitzonderlijk. 90% van mijn communicatie gebeurt per mail
Afhankelijk naar waar je gaat, kun je ook Weepee instellen dat die dan op zijn beurt doorstuurt naar je lokaal nummer
Soms moet je wel even dichter bij het raam / naar buiten, maar nog nooit echt last gehad.
Maar bellen is bij mij dan ook uitzonderlijk. 90% van mijn communicatie gebeurt per mail
Afhankelijk naar waar je gaat, kun je ook Weepee instellen dat die dan op zijn beurt doorstuurt naar je lokaal nummer
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als we deze discussie beperken tot residentiële klanten (of kleine zelfstandigen), en niet-Europese bestemmingen, dan zien we op de site van Belgacom toch nog zeer hoge prijzen voor zo'n "packs", vb:selder schreef:Nu, die prijzen die in de startpost staan, zijn prijzen zonder een "pack" hé ... als je naar het buitenland gaat, dan neem je toch zo'n forfait van X euro voor X MB, en dan kom je goedkoper uit. Verbruik je dan meer dan wat er in je forfait zit, dan pas gebruik je die tarieven.
- Daily Travel Passport:
- 5€ per dag
20 min bellen, 20 min gebeld worden, 20 MB data, daarna 6€ per MB
alleen geldig in Albanië, Australië, Canada, Egypte, Japan, Marokko, Nieuw-Zeeland, Tunesië, Turkije, Verenigde Staten en Zwitserland
alle andere bestemmingen = standard tarief (zie startpost)
- 17.99€ per dag
50MB data per dag, daarna 6€ per MB
geldig: wereldwijd
- € 24,20/maand (300 MB in Europa+)
€ 90,75/maand (1,5 GB in Europa+)
€ 114,95/maand (300 MB wereldwijd)
Europa+ is Europese Unie + Albanië, Australië & NZ, China (excl HK), Japan, USA en Zwitserland.)
De cijfers die ik aanhaalde zijn het aantal "lijnen", voor mobiel is dat dus het aantal SIM kaarten (Belgacom + Proximus). Daar zitten natuurlijk de packs in (GSM's die aan een pack toegevoegd worden krijgen 5€ per maand korting, maar dat wijzigt niets aan de tarieven ...selder schreef:En ook: vanwaar komen die gegevens? Zeker van dat dat geen mengelmoes is tussen Belgacom en Proximus? 2 miljoen residentiële klanten met een postpaid abbo voor hun mobiele telefoon? Hoeveel daarvan hebben dat in een tripple-play pack? (of hoe het ook noemt). En hoeveel van die residentiële klanten nu actually zitten te roamen staat niet in je overzicht...
Ik wilde die cijfers gewoon vermelden als tegenargument op de bewering dat alleen business klanten belangrijk zijn voor Belgacom. De cijfers geven gewoon aan dat Belgacom ten minste evenveel geld verdient (zelfs meer) aan de residentiële markt dan de business markt (wat betreft mobiel)...
Het is een feit dat Proximus zeer hoge roaming tarieven hanteert, en dat is wat de TS hier wilde aankaarten, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Is het voor residentiële klanten die toch maar eens naar huis willen bellen niet interessanter om voip over een lokale wifi te bellen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Sowieso, en al zeker klanten die Triiing toegang hebben. Maar dan heb je wel (goede) wifi nodig, en da's ook niet altijd het geval.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Maar daar is al wel op geantwoordiRockabizzydilly schreef:... Het verschil IS er, en je kan duidelijk niet antwoorden waarom. ...
Het percentage van de klanten dat deze tarieven gebruikt is klein. Zo klein dat als Proximus de tarieven zou verlagen:
1) ze er geen extra klanten mee zal winnen - dus geen extra euro's
2) er minder door verdienen - ha ja, geen extra klanten, dus evenveel volume, maar dan minder euro's eraan verdienen
Kunnen we met z'n allen vanuit gaan dat er geen dommeriken bij Proximus werken, en dat deze tarieven wel degelijk het gevolg zijn van "marktonderzoek" of hoe dat ge 't ook wilt noemen, en dat deze tarieven volgens Proximus nog aansluiten bij wat ze verwachten van dit deel van de markt? Dat is volgens mij de enige conclusie dat je hier kan trekken.
ps: ik had het wel beter kunnen verwoorden, het was niet de bedoeling spottend over te komen. En ik slimmer dan de rest, ehhh... haha
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ja maar diezelfde argumenten tellen ook voor de andere providers, en die hanteren geheel andere tarieven. Dus op zich is de vraag niet geheel beantwoord.
Trouwens, ik ben niet zo zeker van het feit dat lagere tarieven in dit geval niet meer verbruik zouden geven. Perceptie is de sleutel.
Een rekening van 60 EUR roaming voor 17 min bellen of een rekening van 60 EUR roaming voor 260 min bellen (uiterste verschil even genomen), het mag duidelijk zijn dat de gebruiker die niet geheel op dezelfde manier zal benaderen.
[ Post made via mobile device ]
Trouwens, ik ben niet zo zeker van het feit dat lagere tarieven in dit geval niet meer verbruik zouden geven. Perceptie is de sleutel.
Een rekening van 60 EUR roaming voor 17 min bellen of een rekening van 60 EUR roaming voor 260 min bellen (uiterste verschil even genomen), het mag duidelijk zijn dat de gebruiker die niet geheel op dezelfde manier zal benaderen.
[ Post made via mobile device ]