Probleem HD TV - REPAIR

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
joosteken
Starter
Starter

Hallo allemaal

Wij hebben recent een nieuwe TV gekocht, één die HD aan kan.
Onze decoder kan dit ook aan maar blijkbaar kan onze lijn dat momenteel niet aan omdat die op repair staat.
Ik vermoed dat het probleem ligt op de plaats waar adsl binnenkomt, ik ben echter niet echt zeker aan wat.
Bij aankoop van onze decoder kregen we ook een nieuwe splitter etc, ik weet echter niet echt hoe ik hier aan moet beginnen....
Iemand suggesties?
Bijgevoegd vindt u de foto's.
Pic 1: Dit is de plek waar de Belgacom kabel binnenkomt, onderste kabel is de binnenkomende kabel.
Pic 2: Dit is een zijaanzicht van waar de kabel uit pic 1 naar toe gaat. De witte stekker met blauwe kabel gaat naar de Belgacom router, de zwarte stekker met grijze kabel gaat naar de vaste telefoon.
Pic 3: Dit is een vooraanzicht van PIC2, maar dan zonder de stekkers.
Pic 4, 5: dit zijn de reserve stukjes die ik ter beschikking heb.

Al heel erg bedankt voor uw tijd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overzichtelijker album waar de foto's voledig op staan:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Op pic 2 ontkoppel je alles en gooi je alle koppelstukken weg, je plaatst de contactdoos uit pic 4 rechts met de zwarte klem links onderaan.

Op de zwarte klem sluit je het koperpaar(blauw wit) dat vanaf pic 1 komt aan.
Je sluit deze contactdoos netjes af en plaatst de splitter uit pic 5(DSL) rechts en sluit de Belgacom-router erop aan.
De vaste telefoon sluit je ofwel rechtstreeks aan op de groene klem (contactdoos terug openmaken) ofwel op één van de twee RJ11-connectoren(telefoon logo op klepje).

Het is me wel een raadsel waarvoor de UTP-kabel met label ADSL dient? Nutteloos?
Laatst gewijzigd door raf1 12 jul 2014, 18:46, in totaal 1 gewijzigd.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Stopcontactje van pic 2 vervangen door NTP2007.
Wit blauw vd vvt kabel op zwarte klemmen.
Witblauw - blauw van de UTP kabel op groene klem.
Filter erop hier modem op aansluiten.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Bij Pic 2 en 3 zie ik een UTP kabel waar ADSL op geschreven staat, waar gaat dat naar toe ?
Je hebt er geen beschrijving van gegeven ?
joosteken
Starter
Starter

raf1 schreef:Op pic 2 ontkoppel je alles en gooi je alle koppelstukken weg, je plaatst de contactdoos uit pic 4 rechts met de zwarte klem links onderaan.

Op de zwarte klem sluit je het koperpaar(blauw wit) dat vanaf pic 1 komt aan.
Je sluit deze contactdoos netjes af en plaatst de splitter uit pic 5(DSL) rechts en sluit de Belgacom-router erop aan.
De vaste telefoon sluit je ofwel rechtstreeks aan op de groene klem (contactdoos terug openmaken) ofwel op één van de twee RJ11-connectoren(telefoon logo op klepje).

Het is me wel een raadsel waarvoor de UTP-kabel met label ADSL dient? Nutteloos?
Devilzown schreef:Stopcontactje van pic 2 vervangen door NTP2007.
Wit blauw vd vvt kabel op zwarte klemmen.
Witblauw - blauw van de UTP kabel op groene klem.
Filter erop hier modem op aansluiten.
Heel erg bedankt voor de reacties, ik heb gedaan wat jullie zeiden maar het probleem lijkt echter nog steeds in plaats. Ik heb ook even gebeld voor een lijntest en blijkbaar zijn er nog steeds storingen. Zou het eventueel nog aan nog iets anders kunnen liggen?
Bssoft schreef:Bij Pic 2 en 3 zie ik een UTP kabel waar ADSL op geschreven staat, waar gaat dat naar toe ?
Mijn excuses dit was ik vergeten, ik heb geen idee waar deze kabel naar toe gaat. Heb hem al zo ver mogelijk gevolgd maar hij verdwijnt ergens in de grond en ik weet niet naar waar....
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik zie dat je overal van adsl spreekt, je hebt toch al vdsl2 ? Op adsl is geen HD mogelijk.
joosteken
Starter
Starter

Tomsworld schreef:Ik zie dat je overal van adsl spreekt, je hebt toch al vdsl2 ? Op adsl is geen HD mogelijk.
Mijn excuses, was een typfoutje.
Op de BBOX staat VDSL2.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joosteken schreef:
Bssoft schreef:Bij Pic 2 en 3 zie ik een UTP kabel waar ADSL op geschreven staat, waar gaat dat naar toe ?
Mijn excuses dit was ik vergeten, ik heb geen idee waar deze kabel naar toe gaat. Heb hem al zo ver mogelijk gevolgd maar hij verdwijnt ergens in de grond en ik weet niet naar waar....
Het maakt niets uit waar deze kabel naartoe gaat, want je hebt die toch afgekoppeld (gezien je bevestigt dat je alles gedaan hebt wat er gevraagd werd)?

Ik neem aan dat deze naar een telefonie stekker gaat op een andere plaats in huis (2de telefoon?). In dit geval kan je die aansluiten (blauw/wit-blauw) op de groene klemmen van de NTP.

Daarna bellen naar 0800 22424 voor een nieuwe automatische lijntest.
joosteken schreef:Op de BBOX staat VDSL2.
Hoe bedoel je? In de webinterface ?
Heb je een B-box2? Draai dan eens de modemtool, en post de resultaten. Of ga in de webinterface en kijk op welke snelheden je synct.
Heb je een B-box3? Doe dan eens een speedtest (zonder TV aan).
Hoe weet je anders dat je niet meer op een repair profiel staat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joosteken
Starter
Starter

philippe_d schreef:
joosteken schreef:
Het maakt niets uit waar deze kabel naartoe gaat, want je hebt die toch afgekoppeld (gezien je bevestigt dat je alles gedaan hebt wat er gevraagd werd).

Ik neem aan dat deze naar een telefonie stekker gaat op een andere plaats in huis (2de telefoon?). In dit geval kan je die aansluiten (blauw/wit-blauw) op de groene klemmen van de NTP.

Daarna bellen naar 0800 22424 voor een nieuwe automatische lijntest.
Bedankt voor je reactie, hij is inderdaad afgesloten nu en alles van telefonie, internet etc werkt nog zoals voordien.
Na de aanpassingen te doen die vorige commenters vermeld hadden, heb ik gebeld voor een nieuwe lijntest.
De resultaten waren blijkbaar het zelfde en de lijn staat nog steeds op repair.
Ik merkte echter wel meer ruis op de telefoonlijn, het klonk alsof er wind op zat.

Op de onderzijde van de Bbox stond BBOX 2 free.
In de webinterface onder statistics krijg ik dit te zien:
VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 23.0 dB
Downstream line rate 9048 kbps
Upstream line rate 552 kbps
TX total power 3.5 dbm
Downstream delay 7.5 ms
Upstream delay 3.1 ms

Moest alles op miraculeuze wijze toch terug in orde geraken, wordt de repair status dan van zelf uitgeschakeld? Of dient dit manueel te gebeuren bij Belgacom?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ruis kan komen door dat je telefoon op de verkeerde aansluiting aangesloten is ... die kabel die je op de DSL aansluiting hebt aangesloten daar hangt toch niet ook nog eens een telefoon toestel op ?
in dit geval hoor je een soort constante digitale ruis ....

het kan ook zijn dat je een vocht probleem hebt , bijvoorbeeld met die extra kabel welke niet meer in gebruik / aangesloten zou mogen zijn ....
Afbeelding
joosteken
Starter
Starter

petzl schreef:Ruis kan komen door dat je telefoon op de verkeerde aansluiting aangesloten is ... die kabel die je op de DSL aansluiting hebt aangesloten daar hangt toch niet ook nog eens een telefoon toestel op ?
in dit geval hoor je een soort constante digitale ruis ....

het kan ook zijn dat je een vocht probleem hebt , bijvoorbeeld met die extra kabel welke niet meer in gebruik / aangesloten zou mogen zijn ....
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de telefoon even uitgesloten, dus enkel de kabel op de DSL er in gestoken. Weer even gebeld naar Belgacom (met de gsm) en de lijntest gaf helaas weer het zelfde resultaat. (De kabel op de DSL gaat rechtstreeks naar de BBOX. Is een korte kabel en loopt niet in de buurt van andere kabels (dus weinig interference)).
Die extra kabel is niet meer aangesloten nu, hij hangt gewoon los te bengelen. Geen idee waar voor hij diende vroeger.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Indien de fout in huis is zijn dit de volgende stappen die ik zou doen .... ik weet niet of jij een handige harry bent ?
Pic 1 = alle kabels losmaken want er zijn (waren) vochtproblemen !
Pic 1 = de twee connektoren afknippen en een deel van de kabel van straat proper maken = nog een loodkabel !
weet niet of je de juiste tools hebt hiervoor, het kan zijn dat de draden nog een laagje vernis hebben !!!
de aansluitdoos van Pic 4 in de plaats van de zwarte plaatsen maar op een droge muur of eerst een plank van +- 20 mm dik
plaatsen en daar dan de aansluitdoos op vast vijzen !

De loden kabel links plaatsen:
Blauw/Bruin op 1a en 1b koppelen
wit/grijs op 2a en 2b koppelen
Langs de rechtse kant langs boven kom je met de binnenkabel = wit/blauw op 1a en 1b koppelen
purper/groen word niet gekoppeld !

En dan doe je verder zoals men hier heeft uitgelegd voor de nieuwe NTP en splitter .... en die waar ADSL
op staat en je niet weet naar waar het gaat = ik persoonlijk zou deze niet meer koppelen !

Wat kan er nog een probleem zijn:
1 - kabel naar toestel of toestel zelfs
2 - je blauwe kabel naar de modem
3 - je modem zelfs ....
4 - het kan zijn dat de meting een fout thuis geeft maar dat het buiten is !

PS: de kabel van de aansluitdoos naar de telefoonprise is die zichtbaar of gaat die ook langs ik weet niet waar ?
joosteken
Starter
Starter

Bssoft schreef:Indien de fout in huis is zijn dit de volgende stappen die ik zou doen .... ik weet niet of jij een handige harry bent ?
Pic 1 = alle kabels losmaken want er zijn (waren) vochtproblemen !
Pic 1 = de twee connektoren afknippen en een deel van de kabel van straat proper maken = nog een loodkabel !
weet niet of je de juiste tools hebt hiervoor, het kan zijn dat de draden nog een laagje vernis hebben !!!
de aansluitdoos van Pic 4 in de plaats van de zwarte plaatsen maar op een droge muur of eerst een plank van +- 20 mm dik
plaatsen en daar dan de aansluitdoos op vast vijzen !

De loden kabel links plaatsen:
Blauw/Bruin op 1a en 1b koppelen
wit/grijs op 2a en 2b koppelen
Langs de rechtse kant langs boven kom je met de binnenkabel = wit/blauw op 1a en 1b koppelen
purper/groen word niet gekoppeld !

En dan doe je verder zoals men hier heeft uitgelegd voor de nieuwe NTP en splitter .... en die waar ADSL
op staat en je niet weet naar waar het gaat = ik persoonlijk zou deze niet meer koppelen !

Wat kan er nog een probleem zijn:
1 - kabel naar toestel of toestel zelfs
2 - je blauwe kabel naar de modem
3 - je modem zelfs ....
4 - het kan zijn dat de meting een fout thuis geeft maar dat het buiten is !

PS: de kabel van de aansluitdoos naar de telefoonprise is die zichtbaar of gaat die ook langs ik weet niet waar ?
Hey Bssoft, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik had daarjuist, voor ik je reply zag, de kabels van pic 1 al verstoken naar het nieuwe doosje. Ik had ze ook verder gestript en met wat schuurpapier afgeschuurd indien er vernis op zat. Ik heb ze ook gemonteerd op een droge plek en er voor gezorgd dat er nergens vocht aan kan. De plank is inderdaad een goed idee, daar zal ik achteraf eens werk van maken.
Ik heb echter wel "wit op bruin" verbonden en "blauw met blauw". Volgens jouw systeem zou het "blauw op wit" en "bruin op blauw" zijn. Of maakt dit helemaal niets uit?
De NTP en splitter zijn ook gebeurt en die onbekende "adsl kabel" heb ik gewoon weg gelaten, die wordt dus niet meer aangesloten.
Er loopt en telefoonnetwerk in het huis, ingebouwd in de muren, dit kan ik dus niet deftig controleren. Maar dit gebruik ik momenteel niet, om zeker te zijn dat daar geen probleem aan ligt, zit die kabel momenteel rechtstreeks verbonden met de "base" van de telefoon.

Ik heb alle RJ45 kabels voorbij de router al vervangen, de telefoonkabel naar de router heb ik ook al vernieuwd.

Het netwerk heeft momenteel helaas nog steeds repair status :(
Digital_007
Member
Member
Bedankt: 11 keer

Foto 5.
Je gebruikt toch enkel de rechter splitter? Telefoon plug je rechtstreeks in de contactdoos NTP2007 in 1 van beide voorziene rj11 aansluitingen?

Belangrijk is dus dat in combinatie met NTP2007 de omvormer van 5 naar 6 pins (foto 5 links) niet gebruikt wordt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bssoft
Premium Member
Premium Member

joosteken schreef:Ik heb echter wel "wit op bruin" verbonden en "blauw met blauw". Volgens jouw systeem zou het "blauw op wit" en "bruin op blauw" zijn.
Of maakt dit helemaal niets uit?
Dit maakt feitelijk niets uit .... maar heb er even niet aan gedacht, de :
a draad is wit
b draad is blauw en dat is een standaard voor vvt kabel.
Zowel in aansluitdoos, oude prise en NTP zal je merken dat er a en b staat.

Het tweede paar word niet gebruikt, dit diende vroeger voor toestellen die 3 of 4 draden nodig hadden.
Dan was purper de C draad en groen de aardingsdraad, die tekens vind je ook terug in de oude prise !
Kon ook dienen om iets anders nog te koppelen of te foefelen 8)

De kabel van straat heeft andere kleurcodes maar hier geld dan:
1a = bruin, 1b = blauw (1ste paar)
2a = wit, 2b = grijs (2de paar)
Met andere woorden wat je deed was ok !

Even off topic - hier de kleurencode van VVT (binnenkabel tot 60 paar) dit gewoon als bijkomende info:
Kleurencode VVT kabel RTT_Belgacom.jpg
Hier is geen sprake van het tweede paar purper/groen ....
Die dat UTP gebruiken zullen wel van paar 1 tot 4 de kleurencodes herkennen !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joosteken schreef:Er loopt en telefoonnetwerk in het huis, ingebouwd in de muren, dit kan ik dus niet deftig controleren.
Waarschijnlijk bestaan er nog onzichtbare aftakkingen, en is de kabel die van pic1 vertrekt, niet noodzakelijk rechtsreeks de kabel die in pic2 aankomt.

Om alle problemen met binnenbekabeling uit te sluiten zou ik de NTP (pic 4) rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende Belgacom kabel van pic1 (zwarte klemmen), en hierop splitter + modem.
Gezien je ook nog telefoons hebt, kan je de VVT kabel (pic1) aansluiten op de groene klemmen van NTP, hierop komt dan je telefoonnetwerk die door het huis loopt.

Op die manier moet je normaal van je repair profiel af geraken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joosteken
Starter
Starter

Digital_007 schreef:Foto 5.
Je gebruikt toch enkel de rechter splitter? Telefoon plug je rechtstreeks in de contactdoos NTP2007 in 1 van beide voorziene rj11 aansluitingen?

Belangrijk is dus dat in combinatie met NTP2007 de omvormer van 5 naar 6 pins (foto 5 links) niet gebruikt wordt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik gebruik inderdaad enkel het rechter "blokje" waar DSL op staat. Dat ander had ik nog liggen maar wordt niet gebruikt.
Bssoft schreef:
joosteken schreef:Ik heb echter wel "wit op bruin" verbonden en "blauw met blauw". Volgens jouw systeem zou het "blauw op wit" en "bruin op blauw" zijn.
Of maakt dit helemaal niets uit?
Dit maakt feitelijk niets uit .... maar heb er even niet aan gedacht, de :
a draad is wit
b draad is blauw en dat is een standaard voor vvt kabel.
Zowel in aansluitdoos, oude prise en NTP zal je merken dat er a en b staat.

Het tweede paar word niet gebruikt, dit diende vroeger voor toestellen die 3 of 4 draden nodig hadden.
Dan was purper de C draad en groen de aardingsdraad, die tekens vind je ook terug in de oude prise !
Kon ook dienen om iets anders nog te koppelen of te foefelen 8)

De kabel van straat heeft andere kleurcodes maar hier geld dan:
1a = bruin, 1b = blauw (1ste paar)
2a = wit, 2b = grijs (2de paar)
Met andere woorden wat je deed was ok !

Even off topic - hier de kleurencode van VVT (binnenkabel tot 60 paar) dit gewoon als bijkomende info:
Kleurencode VVT kabel RTT_Belgacom.jpg
Hier is geen sprake van het tweede paar purper/groen ....
Die dat UTP gebruiken zullen wel van paar 1 tot 4 de kleurencodes herkennen !
Bedankt voor de diagram, opgeslaan voor later gebruik :)
philippe_d schreef:
joosteken schreef:Er loopt en telefoonnetwerk in het huis, ingebouwd in de muren, dit kan ik dus niet deftig controleren.
Waarschijnlijk bestaan er nog onzichtbare aftakkingen, en is de kabel die van pic1 vertrekt, niet noodzakelijk rechtsreeks de kabel die in pic2 aankomt.

Om alle problemen met binnenbekabeling uit te sluiten zou ik de NTP (pic 4) rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende Belgacom kabel van pic1 (zwarte klemmen), en hierop splitter + modem.
Gezien je ook nog telefoons hebt, kan je de VVT kabel (pic1) aansluiten op de groene klemmen van NTP, hierop komt dan je telefoonnetwerk die door het huis loopt.

Bedankt voor je reactie.
Momenteel is alles rechtstreeks verbonden. De kabel die vertrekt van op PIC1 en op PIC2 aankomt was ongeveer een halve meter lang en die heb ik ook vervangen toen ik de nieuwe "bakjes" hing.
De telefoon is momenteel niet aangesloten omdat ik zeker wou zijn dat die voor geen problemen zorgde, die kan dus geen probleem geven. Maar wanneer ik hem terug aan sluit zal ik het doen zoals u zegt.

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie input, ik begin een beetje te denken dat het probleem niet bij ons ligt.
Maandag komt er een technieker van Belgacom, hopelijk ligt het probleem niet bij ons want anders moeten wij de kosten betalen.
Ik zal jullie op de hoogte houden wat er uit de bus komt.

Heel erg bedankt!
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als je een goede technieker hebt dan geeft die toch aan dat de fout bij Belgacom ligt ook al is dat niet zo.
Heb dat vroeger hier eens meegemaakt, maar nog met adsl. Ik had een stekker verkeerd ingestoken wat natuurlijk
een stomme fout is, maar die man had dat mooi opgelost door in zijn verslag te schrijven dat het probleem lag bij
de binnenkomende kabel van BGC.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Zou daar niet op rekenen, techniekers die minder vaak dingen aanrekenen dan het gemiddelde worden op het matje geroepen.
joosteken
Starter
Starter

AnD schreef:Als je een goede technieker hebt dan geeft die toch aan dat de fout bij Belgacom ligt ook al is dat niet zo.
Heb dat vroeger hier eens meegemaakt, maar nog met adsl. Ik had een stekker verkeerd ingestoken wat natuurlijk
een stomme fout is, maar die man had dat mooi opgelost door in zijn verslag te schrijven dat het probleem lag bij
de binnenkomende kabel van BGC.
Devilzown schreef:Zou daar niet op rekenen, techniekers die minder vaak dingen aanrekenen dan het gemiddelde worden op het matje geroepen.
Ik zou niet weten wat er in huis nog defect zou kunnen zijn dat hier de oorzaak van is. (Bijna) alles dat netwerk related is, is vervangen (dankzij userbase).
Hoop alleen dat de technieker mij hier in vertrouwt en niet alles ook nog eens wilt vervangen...want dan zullen de werkuren wel oplopen.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

philippe_d schreef:Om alle problemen met binnenbekabeling uit te sluiten zou ik de NTP (pic 4) rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende Belgacom kabel van pic1 (zwarte klemmen), en hierop splitter + modem.
Dat is een goed idee voor het oplossen van "stubs" en C° ....

Maar stel dat er een fout is op de bestaande VVT kabel, dan is het daarmee niet opgelost !
Eerst word er een meting gedaan van de kabels, die meting gaat over alle kabels en alle connectoren (NTP/splitter/zwart/blauw/groen/RJ11)
en die meet ook de weerstand van apparatuur dat is gekoppeld .... als daar al iets fout is zal je VDSL er al niet goed van worden ....

Bij een meting kan je vragen of het niet nuttig is de interne draden in de aansluitdoos niet te koppelen.
Als er dan een meting word gedaan .... kan hij zeggen:
isolatie is in orde, open lijn gemeten, geen verlies en dan weet je tot hier is het goed .... het zit verder in het huis.
of hij kan ook zeggen:
er zit nog altijd verlies op (verlies op A draad of B draad .... enz) dan zit de fout tussen de aansluitdoos en buiten.

@Joosteken zijn ze de maandag nu langs geweest ?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”