Netwerkupgrade

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Een hotel dat ik ken zou hun netwerk willen upgraden.

Ze hebben nu over 8 verdiepingen een 16-tal wifi AP's hangen via PoE.

In combinatie met een betere WAN verbinding zou ook de hardware wel een opfrissing kunnen gebruiken.

De huidige firma waar ze mee samenwerken heeft een offerte van €14.000 opgemaakt. De grote kost daar zijn de Ruckus 7372 AP's @ €650 per stuk. (promo: 2 + 1 AP gratis) Daar bovenop zitten nog 2 PoE switchen en een firewall. En als kers op de taart een Ruckus zonedirector @ €4.000.

Nu zou dit volgens mij goedkoper en beter kunnen.

En daarvoor heb ik jullie advies nodig. Uiteraard weet ik nu al dat jullie allemaal Ubitquity zullen aanraden, maar we zouden een complete oplossing willen, beginnen van de eerste kabel die vertrekt aan de modem tot de klant die verbinding maakt met de AP. Dus welke AP's zijn het beste, rekening houden dat ze PoE moeten ondersteunen, en welke router / switch. En uiteraard ook, waar moet rekening gehouden mee worden voor de configuratie.

enz ..

Degene die zich geroepen voelen mogen ook altijd vrijblijvend een offerte opmaken voor: hardware, installatie, configuratie en support.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

watchguard XTM 3xx + AP100 of AP200 access points

All in one oplossing met ondersteuning voor PoE.

Wij gebruiken deze op verschillende locaties en tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Laatst gewijzigd door StarWing 10 jul 2014, 12:16, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trojan schreef:Uiteraard weet ik nu al dat jullie allemaal Ubitquity zullen aanraden, maar we zouden een complete oplossing willen, beginnen van de eerste kabel die vertrekt aan de modem tot de klant die verbinding maakt met de AP.
En waarom kan dat niet met Ubiquity (zelfs al wil je het enkel en alléén met hun hardware doen kan het) ?
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Heel belangrijke vraag: Is dat internet gratis voor de klanten, of moet dat op één of andere manier betaald worden? En bijkomend, moet de toegang voor niet-klanten beperkt worden?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Inderdaad, neem UBNT unifi's : deze hebben POE out-of-the-box (geen POE switch, maar met aparte blokjes). Laat deze toekomen op een routerboard (bvb CRS125-24G-1S-RM) en je bent vertrokken.

Kostprijs zal een pak lager liggen dan de prijs die Ruckus je geeft hoor.

Even voor jou de test gedaan bij interprojekt.com.pl:

1x MIKROTIK RouterBoard CRS125-24G-1S-RM : 111.77 EUR (https://www.interprojekt.com.pl/mikroti ... -1472.html)
5x Ubiquiti :: UniFi UAP-Pro 2.4/5GHz 802.11n MIMO 3pack AP : 1943 EUR (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1297.html)
1x Ubiquiti :: UniFi UAP-Pro 2.4/5GHz 802.11n MIMO AP : 141.80 EUR (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1267.html)
Subtotaal : 2165.66 EUR
Verzending : €32.52 EUR (naar BE)
Taksen (btw) : €505.58 EUR
Totaal : 2703.76 EUR

Reken een leuke winst voor jezelf, de installatie etc en voor de helft van de offerte van Ruckus ben je vertrokken.

PS : ik ga uit van één 24 poort switch + 5x een 3-pack Unifi PRO + 1x een single pack Unifi PRO. Het kan veel goedkoper als je niet de pro-versie neemt maar de gewone versie van de AP's (42.97 euro voor https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1119.html en 5x 3-pack https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1293.html aan 118.82 euro/stuk). Al zou ik je met het oog op de toekomst wel de PRO aanraden.

Als je dat gaat combineren met de hotspotfunctie uit Mikrotik heb je een professionele oplossing waarbij je je klanen kan limiteren op snelheid, datalimiet, gebruiksuren etc.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik denk dat hij bedoelt dat ie een oplossing zoekt die kant en klaar voorbereid en geinstalleerd wordt, dus no prob met ubiquity op voorwaarde dat de installateur daarmee werkt en dat wss ook met onderhoudscontract onderhoudt.

Verder is bespreking van details, ivm bv ticketing (pwd van de dag via printertje), of (betaal)portal voor login, etc etc van belang.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Hey Trojan

Sowieso zullen ze hier altijd UniFi aanraden, ikzelf gebruik ze ook maar op sommige locaties willen ze nu eenmaal iets professioneel (lees: iets bekender).
Reken wel, ze zijn allemaal Crazy expensive...

Er zijn verschillende oplossingen waarvan Ruckus de minste is (persoonlijk).
  • Meraki: (+) Cloud, Super Easy interface (-) Prijs: 1 , 2 of 3jaarlijkse licenties bovenop AP prijs

Xiruss: (+) ingebouwde controller, afhankelijk van toestel zijn de radio's uitbreidbaar (-) Je kan ze appart configureren maar makelijker is de cloud oplossing (met licentie per 1, 2 of 3 jaar wel goedkoper dan Meraki) of de controller aankopen en dan zelf virtueel draaien op VMware of HyperV (server nodig) .

Aruba: (+) ingebouwde controller (-) Prijs per toestel ligt hoger dan bij zijn rechtstreekse concurrent (Xiruss)

Ruckus: (+) niets? :p (-) Controller per X aantal toestellen (max 50 per controller = 7k euro) & extra latency (Request -> Controller - Controller -> Internet) -> Geen controller = Geen Wifi -> Oplossing van Ruckus nog een 2 de controller in "raid" draaien = terug 7000 voor de max 50 ap's)
En dan heb je nog Cisco laar bovenstaande zijn zowet "de" players on the field...
Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

FunkStar : ik denk dat je je daar toch aan mispakt : UBNT zie je overal opkomen. Op zowat elke camping waar ze wifi aanbieden zie je UBNT gerief staan. Ook in het straatbeeld hier in Brussel gebruiken ze UBNT voor het doorsturen van camerabeelden van de stad.

Wij, als bende techneuten, kennen de andere merken. De hoteleigenaars kennen waarschijnlijk alleen DLink, TPLink en Linksys... Dus lijkt me een non-argument?

Telefonie = EDPnet + OVH
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Totaal niet...

Ik ben pro-UBNT hoor, qua prijs zitten ze telkens bijna 50% lager!
Maar hotel eigenaar A kent hotel eigenaar B en bij die zijn dan "goeie" verkopers geweest en Product A,B,C,D aangeraden en ondertussen zijn ze daar héél tevreden van (Hopelijk voor die prijzen nietwaar)...

Je zou die verkopers eens moeten horen als ik UniFi aanhaal:
oei oei oei die kunnen niet zoveel gelijktijdige gebruikers aan, de wifi dekking is slechter (ik zeg dan iedeeen mag tochmaar hetzelfde wattage uitzenden? ja maar onze radio's zijn beter...), etc...

Het enige waar ik ze gelijk moet op geven is de support, dat is via het forum van UBNT en hebben geen helpdesken zoals die andere multinationals...
Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Heren, heren. Een klein misverstandje. Ik bedoel niet dat ik ubnt niet wil hebben, maar dat ik een volledige oplossing wil en niet enkel maar een suggestie voor een AP zonder een woord te reppen over de rest.

ITnetadmin had dit door. :p

@ cyrano: het internet is volledig gratis voor de gasten, er moet dus niet voor betaald worden. Uiteraard is beveiliging wel belangrijk dat gasten elkaar niet kunnen zien op het netwerk.
Laatst gewijzigd door Trojan 10 jul 2014, 13:34, in totaal 1 gewijzigd.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
userbase crew
userbase crew

Qua support : no idea, nog nooit nodig gehad :-)

In een klein hotel (16 kamers) aan de kust heb ik zelf een jaartje geleden 4 pro's geplaatst. Ze hadden tot op die dag enkel linksysroutertjes staan her en der, en daar wouden ze vanaf. Dus daarom in de 2 gangen telkens een UBNT Unifi pro gehangen. Ze hadden ook eerst hun vragen bij de prijs (ze hadden ook offertes van HP, Cisco, ...) en daarom ze eens gewoon laten testen : 2 AP's op de grond met lange UTP kabels en overal hadden ze prima ontvangst. Daarna hebben ze vrienden opgeroepen die daarna een situatie nabootsten van 3 devices per kamer tegelijk (laptop's, tablets, smartphones) en toen bleek dat dit werkte hebben ze besloten om dat te bestellen. Voor mij was het niet veel werk : boven het valse plafond liep een kabelgoot uit aluminium. Met tiewraps de houder daaraan gebonden, AP erop geklikt, UTP in kabelgoot leggen tot technische ruimte...klaar! Moest alleen even een mikrotik configureren zodat hij een IP range uitdeelde en de gebruikers beperkt waren qua bandbreedte maar dat was het ook... Tot nu toe nog maar één keer moeten terugkomen daar en dat was voor een extra AP te plaatsen in de ontvangstruimte zodat de geïmporiseerde lobby en de eetruimte ook wifi-dekking hadden.

Wat mij privé betreft : ik heb Meraki gehad, best een leuk toestel (zeker als het gratis is), maar die licentiekosten elke x jaar vond ik er lichtjes over:-)

Overigens : zeker een AP in combinatie met mikrotik hardware is leuk voor een professionele hotspot setup!
Zie
http://www.hotspot-printer.com/
http://www.handlink.com.tw/products_WG-500P.php

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Krisken: ziet gij het zitten om dat te komen installeren en configureren? Tegen betaling uiteraard.

Tenzij er een negatief advies uitgebracht wordt willen we gewoon, gelijk vroeger, 1 SSID met 1 paswoord. Uiteraard wel met client isolation, zoals ik hierboven al zei.

Zijn die edgeswitch al beschikbaar? Die geven ook PoE, lijkt me gemakkelijker om daar alle AP's aan te hangen zodat we niet met aparte PoE switches zitten of injectoren ofzo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Die geven ook PoE, lijkt me gemakkelijker om daar alle AP's aan te hangen zodat we niet met aparte PoE switches zitten of injectoren ofzo.
Wel opletten met kabellengtes dan... je hebt een spanningsdrop hé.
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan schreef:Krisken: ziet gij het zitten om dat te komen installeren en configureren? Tegen betaling uiteraard.

Tenzij er een negatief advies uitgebracht wordt willen we gewoon, gelijk vroeger, 1 SSID met 1 paswoord. Uiteraard wel met client isolation, zoals ik hierboven al zei.

Zijn die edgeswitch al beschikbaar? Die geven ook PoE, lijkt me gemakkelijker om daar alle AP's aan te hangen zodat we niet met aparte PoE switches zitten of injectoren ofzo.
Zal er eens over denken. Installeren is niet het grootste probleem (is easy) maar de support er op geven en de facturatie wel (ik heb geen BTW nummer). Echter ken ik mensen die ook mikrotik en UBNT gebruiken die ik wel kan aanspreken om dit in orde te brengen voor jou.

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
userbase crew
userbase crew

Kan het zijn dat je toughswitch bedoeld (http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti ... 8_261.html)? Want dat gaat vrij prijzig worden met 16 AP's (je hebt dus 17 poorten nodig : 16 ap's + 1 wan).

Gewoon 1 SSID met één wachtwoord kan absoluut, maar dan moet je dat wachtwoord tegen iedereen zeggen en hopen dat de buitenwereld dit niet te weten komt. Je kan bvb eens denken aan dit hotspot functie waar ik over sprak : open ssid maar je hebt login/ww nodig om op internet te geraken. En één login/ww combinatie kan je met x aantal toestellen tegelijk gebruiken (zelf te bepalen).

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Het paswoord staat nu ook op een blad aan de receptie, en in elke kamer ligt dit blad ook. En we zitten ze zitten ver genoeg af van omliggende gebouwen of bewoners om misbruik te vermijden.

En ik bedoel deze edgeswitch: http://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch/

Waar ik zelf ook niet van op de hoogte ben, maar wel vermoed is dat de bestaande pc's en server op dezelfde switch moeten komen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik kan wel eens kijken naar die prijzen. Op Interprojekt vind ik ze niet meteen, maar er zijn uiteraard nog dealers.

Eén van de redenen waarom ik routerboard zei, is omdat je dan je guest-netwerk kan scheiden van je main-netwerk. Ofwel je wifi voor gasten loopt dan volledig gescheiden van je eigen netwerk met computers en servers. Minder kans op misbruik dus. Maar dan moet je inderdaad die injectors er wel bijnemen...

Ik zal er eens voor kijken :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

De pc's zijn allemaal bedraad, dus port-based-vlan zou dat probleem kunnen oplossen?

En hoe zit het eigenlijk met de wetgeving? In eerste instantie willen we enkel P2P en andere zware streaming services blokkeren, of toch serieus vetragen ten voordele van gewoon http verkeer. Maar wat als klanten illegale dinges doen, hoe zorgen we ervoor dat het hotel beschermd blijft van vervolging ed? Overlaatst is er toch iets gezegd geweest dat ze willen dat publieke hotspots ook aan logging moeten gaan doen?
krisken
userbase crew
userbase crew

Daar is inderdaad sprake van geweest, maar dan was er even later ook iets dat dit niet telde voor iedereen. Dus geen idee qua wetgeving...
Aangezien er een logboek is van alle klanten en wanneer die inlogden kan je het misschien op die weg bekijken?

Dit is het enige dat ik terug kan vinden
http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... are-domein

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Een Hotel is toch geen "openbaar domein" :-D

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Neen, daarom dat ik zeg : tis het enige dat ik terugvind. Dus wss zal het feit dat men moet loggen niet gelden voor eindgebruikers.

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

De brief van het BIPT geldt uitsluitend voor gemeenten die Wifi voorzien in straten en op pleinen.

Klantenwifi is niet onderworpen aan zulke regels, dus hou de klantenwifi eenvoudig en anoniem, liefst via een aparte internetprovider zodat bij eventueel misbruik door klanten niet aan het bedrijfsnetwerk kan worden geraakt. Dan is het uiteindelijk een zaak tussen het gerecht en de internetprovider en heb je als hotel er totaal niets mee te maken.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb vandaag gesproken met de manager en de offerte van een andere firma eens goed besproken.

Wat die willen plaatsen is het volgende:

- Cyberoam CR25iNG http://www.cyberoam.com/downloads/datas ... R25iNG.pdf
- 2x HP 2530-8G-PoE+ Switch (J9774A) http://www8.hp.com/sg/en/products/netwo ... ab%3Dspecs
- Ruckus Zonedirector (model onbekend)
- 15x Ruckus 7372 AP (waarvan 5 gratis (promo)) http://www.ruckuswireless.com/products/ ... -7372-7352
- varia, software updates, advies, klein materiaal, ...

---

Een andere firma heeft ook een offerte gegeven die ongeveer de helft kost. Maar het verschil dat die peet aanhaalde was dat de "controller" geintegreerd zit in de AP ipv een centrale controller. Me dunkt dat zoiets meer werk geeft qua onderhoud en configuratie ingewikkelder maakt. Voor de rest komt het ongeveer op hetzelfde neer, maar dan van andere merken. Support levert het bedrijf in eerste instantie niet omdat ze eigenlijk een groothandel zijn die wel kunnen plaatsen, maar niet onderhouden. Maar die kerel ging eens horen binnen de firma of ze dat konden aanbieden of niet.

---

Ik heb Ubiquity voorgesteld, en ze zien dat wel zitten, maar ze hebben een offerte nodig, die ik dus niet kan geven.

---

De manager wil tegen volgende week woensdag een beslissing genomen hebben over hoe ze verder willen gaan. Het weekend dat volgt zit alles volgeboekt omwille van tomorrowland en ze willen niet teveel zever hebben.(niet dat het tegen dan al geplaatst moet zijn hoor).

Dusja, zelf installeren is niet echt een optie. Ze zoeken echt iemand of een bedrijf die de installatie van A-Z kan komen doen en de support kan leveren. Vooral die support is belangrijk.

Als jullie daarin kunnen helpen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Als je hiervoor hulp nodig hebt met support, contacteer me maar. Kijk graag eens naar de mogelijkheden voor je
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:Als je hiervoor hulp nodig hebt met support, contacteer me maar. Kijk graag eens naar de mogelijkheden voor je
Tim, kan je mij een offerte bezorgen met het volgende?

- materiaal
- plaatsing
- support, bij voorkeur 24/7 (of hetgeen je kan aanbieden)
- (iets anders dat nodig is)

Mvg,

Trojan
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Trojan schreef:In eerste instantie willen we enkel P2P en andere zware streaming services blokkeren, of toch serieus vetragen ten voordele van gewoon http verkeer.

Persoonlijk zou ik daar geen werk in steken. Het maakt een boeltje van je filters en belet alleen torrents (en dan nog), maar geen virussen of botnetten. En ik heb ooit een netwerk van een hotel beheerd en daar zitten echt niet genoeg P2P gebruikers op om een probleem te vormen. En als er op zitten, je wil toch dat het Internet een punt in 't voordeel van het hotel is? Als zoonlief van 14 voor een hotel mag meekiezen en dat is een downloader, dan kiest die toch voor jouw hotel?

Wat wél heel belangrijk is, is dat je elke gebruiker compartimenteert zodat er GEEN intern netwerk is. Anders heb je binnen de kortste keren vodden met logerende hackers. Tenminste, als 't een business hotel is. Bij toeristen hotels is dat misschien minder.

De occasionele voorbijkomende domme crimineel kan je er toch niet uitfilteren. En de slimme crimineel gebruikt wel een MacDo of zo...
Maar wat als klanten illegale dinges doen, hoe zorgen we ervoor dat het hotel beschermd blijft van vervolging ed? Overlaatst is er toch iets gezegd geweest dat ze willen dat publieke hotspots ook aan logging moeten gaan doen?
In de algemene voorwaarden zetten. Eventueel een aparte overeenkomst met wat uitleg over wat mag en wat niet laten tekenen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:
Tim.Bracquez schreef:Als je hiervoor hulp nodig hebt met support, contacteer me maar. Kijk graag eens naar de mogelijkheden voor je
Tim, kan je mij een offerte bezorgen met het volgende?

- materiaal
- plaatsing
- support, bij voorkeur 24/7 (of hetgeen je kan aanbieden)
- (iets anders dat nodig is)

Mvg,

Trojan
Dat kan, maar dan zullen we eerst is op locatie moeten komen en alles bekijken, anders kan ik geen goede offerte maken ;)
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, een site survey is altijd de beste manier (kan goed zijn dat je bvb plots minder AP's nodig hebt...of juist meer!)

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Site survey is altijd mogelijk, maar gezien de korte periode weet ik niet of ze nog veel tijd heeft, maar ik zal het morgen eens vragen als ik ze zie.

edit: heb ze net een mail gestuurd om te vragen of het nog mogelijk is, morgen heb ik wel een antwoord. (hoop ik)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Net antwoord gekregen, ze wil volgende week de plaatsing, dus eind deze week met de beslissing genomen zijn.

Jullie zijn altijd welkom. Laat maar weten wanneer het beste past voor jullie. (Donderdag en vrijdag heb ik verlof en kan ik er evt bij zijn als het nodig is).

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Dit is te snel voor me, een goede setup heeft tijd nodig, doe je het snel dan kan er achteraf geen goede support op gegeven worden omdat het maar snel in elkaar gezet is geweest...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet het, ik heb haar ook gezegd dat het veel te kort is, maarjah! :(

krisken
userbase crew
userbase crew

Het is zeker kort op de bal spelen...
Ik wil wel eens afkomen dit weekend, maar wat voor nut heeft het dan nog...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Net antwoord gekregen, ze wil volgende week de plaatsing, dus eind deze week met de beslissing genomen zijn.
Tja, dan moet je haar gewoon laten doen... hebben duidelijk geld genoeg zou ik denken dan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dan zullen de offertes toch ook al snel wat duurder worden, of een goedkoop is duurkoop gevalletje :)
Puur voor Tomorrowland zo iets overhaasten lijkt me niet slim, of je moet een bedrijf vinden dat voor dat weekend al snel iets in elkaar steekt om het achteraf met meer werk deftig te configureren, af te stellen en eventueel AP's toe te voegen.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Bwa, hun eerste offerte is €14.000, ze gaan al serieus hun best mogen doen om duurder uit te komen.

Ze heeft morgen een afspraak met de huidige firma om het huidige contract te bezien. En 's avonds (misschien) iemand van het forum hier.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Succes, lijkt me wel een tof project zo iets

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik was pas op vakantie in een appartementen gebouw, iets van 30 luxeappartementen voor de wintersport (nu zijn die lekker goedkoop).
Elk app. kreeg een coax lijn binnen dat omgezet werdt naar gewoon ethernet kabetje. Naast de tv stond dan een tp-link draadloos routertje van 20 euro. Redelijk budget maar eigenlijk geen klachten gehad, en voor één appartement is het wel genoeg. Jammer van die coax (10mbit) natuurlijk.

Als ik een hotel was zou ik kijken naar ook zo'n pico-ap/decentraal systeem, je bereik is beter, je hebt minder volk per AP...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn al minstens 2 redenen dat zoiets niet mogelijk is:
1: Diefstal!
2: Elke AP afzonderlijk managen is niet te doen. we spreken over net geen 100 kamers, en de receptie, ontbijtzaal, bar, ...
In tegenstelling tot ofwel een centraal beheerd platform zoals ubiquity, of in het slechtste geval 16 ap's die verspreid zijn over het ganse gebouw.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

En ik heb net telefoon gekregen. Blijkbaar hangen ze nog vast aan een contract dat in mei stilzwijgend verlengd was. ... :bang:

Ze hebben de offerte €6000 goedkoper kunnen maken, maarjah.

Aan iedereen bedankt voor de moeite.

Van zodra ik men eigen netwerk (thuis) ga uitbouwen horen jullie mij zeker weer.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”