HD-film downloaden op 1 minuut met Alcatel-technologie
De Antwerpse vestiging van Alcatel-Lucent ontwikkelde een techniek waarbij het mogelijk is om met de klassieke telefoonlijn te downloaden aan 1 gigabit per seconde. Op die manier wordt het mogelijk om een bestand van 1 gigabyte te downloaden op amper 8 seconden.
'Over enkele jaren is het mogelijk om via de klassieke telefoonlijn internet aan te bieden aan 1 gigabit per seconde', zegt Stefaan Vanhastel van het technologiebedrijf Alcatel-Lucent. Het nadeel is dat de topsnelheden waaraan kan worden gedownload over een steeds korter traject mogelijk zijn. De downloadsnelheid van ADSL, de eerste breedbandstandaard via de telefoonlijn, bedraagt 1 megabit per seconde.
Die snelheid kan worden garandeerd als de afstand tussen de centrale van de telecomoperator en de gebruiker kleiner is dan een kilometer. Met de nieuwere VDSL-techniek is 100 megabit per seconde mogelijk op een traject van maximaal 200 meter. 1 gigabit per seconde is mogelijk op maximaal 70 meter. 'We hebben snelheden tot 10 gigabit gehaald, maar dat lukt alleen op een traject van amper 30 meter. Dat is weinig.'
Glasvezel
70 meter is een haalbare lengte, aldus Vanhastel. 'Telecomoperatoren zoals Belgacom kiezen voor een hybridemodel: van hun centrale tot aan de verdeelkasten in de straten, leggen ze een glasvezellijn. Die garandeert heel hoge snelheden. Van de verdeelkasten tot aan de computers en televisietoestellen, vertrouwen de operatoren op een klassieke telefoonlijn.'
Volgens Vanhastel is het niet realistisch om alle klassieke telefoonlijnen te vervangen door snelle glasvezellijnen. 'Een volledige vervanging zou 20 jaar in beslag nemen en drie keer zo duur zijn als glasvezel en klassieke telefoonlijnen combineren.'
De resultaten die Alcatel-Lucent voorlegt, zijn gebaseerd op laboratoriumexperimenten. Toch maakt Vanhastel zich sterk dat de reële prestaties van de nieuwe techniek niet veel zullen afwijken, omdat Alcatel-Lucent telefoonkabels heeft gekregen die gebruikt worden door Europese telecombedrijven. 'Toch zal de praktisch haalbare snelheid soms lager liggen. Bijvoorbeeld als de maximale lengte van 70 meter overschreden wordt. Of als mensen eigenhandig de telefoonlijn in hun huis hebben afgetakt.'
Antwerpse vestiging
De ontwikkeling van de nieuwe technologie is een verwezenlijking van de Antwerps Alcatel-Lucentvestiging. 'Wij ontwikkelden ADSL en VDSL', aldus Vanhastel. 'Daardoor is Antwerpen de bakermat van breedbandinternet. Alcatel-Lucent voert veel onderzoek uit in zijn Antwerpse vestiging.'
We hebben snelheden tot 10 gigabit gehaald, maar dat lukt alleen op een traject van amper 30 meter. Dat is weinig.
Stefaan Vanhastel,
Alcatel-Lucent
DeTijd
Gbit via koperlijn
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Nieuwe kabels =/= 40j oude kabels in de grond.
Als je de snelheidsverzakking ziet qua afstand, kan je toch niet anders dan besluiten dan koper op het einde van zijn latijn zit.
Onder optimale omstandigheden:
30m = 10Gb
70m = 1Gb
200m = 100Mb
Kan iemand mij vertellen wat de baanbrekende vooruitgang is die ze claimen? Op 70m afstand kan ik ook een UTP kabel gaan leggen die 1Gb aankan.
Als je de snelheidsverzakking ziet qua afstand, kan je toch niet anders dan besluiten dan koper op het einde van zijn latijn zit.
Onder optimale omstandigheden:
30m = 10Gb
70m = 1Gb
200m = 100Mb
Kan iemand mij vertellen wat de baanbrekende vooruitgang is die ze claimen? Op 70m afstand kan ik ook een UTP kabel gaan leggen die 1Gb aankan.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als ze me morgen Gbit geven, ik woon op 1100m van een Belgacom glasvezel zone.
Zeg me uw prijs voor de aansluiting en geef me een abonnement zonder limiet van €50 (puur voor internet) en we zijn vertrokken.
Waarom nog wachten...
Ik wil daarvoor gerust mijn tuin opengraven om de koperlijn te vernieuwen of om de glasvezelkabel te trekken...
Zeg me uw prijs voor de aansluiting en geef me een abonnement zonder limiet van €50 (puur voor internet) en we zijn vertrokken.
Waarom nog wachten...
Ik wil daarvoor gerust mijn tuin opengraven om de koperlijn te vernieuwen of om de glasvezelkabel te trekken...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Chance, mijn vdsl2 kast staat op exact 50m van mij 

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Wat niet in het artikel staat maar wat ik vandaag wel vernomen heb. Is dat deze techniek het ook nog mogelijk maakt om glasvezel op een eenvoudige manier met het koper te verbinden. Men hoeft dan alleen het glas in de straat voorzien en elk woning te koppelen. Wat aanzienlijk de tijd en de kost zou verminderen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
ik dacht dat we g.fast al eens in een ander topic behandeld hadden?
m.a.w, niks nieuws onder de zon, en "ooit" zal Belgacom deze standaard ook wel volgen, waarschijnlijk (slide 24 in http://www.belgacom.com/assets/content/ ... ewSite=cow)
m.a.w, niks nieuws onder de zon, en "ooit" zal Belgacom deze standaard ook wel volgen, waarschijnlijk (slide 24 in http://www.belgacom.com/assets/content/ ... ewSite=cow)
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Wat Schneider zegt dus, daar moest ik onmiddellijk aan denken. Koper van aan de rooilijn tot het NTP. Enkel nog glas leggen in de straten en een overgang van glas naar koper per woning.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
dan moeten ze voor ieder huisaansluiting een convertor Fiber/cupper voorzien, dat wil dan zeggen overal een bakje boven de grond, want onder de grond zullen ze dit toch niet steken veronderstel ik toch ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
die convertors kunnen zowat overal geplaatst worden, en in de meeste gevallen gaan die zelfs reverse powered zijn, ttz de voeding voor die convertoren worden vanuit het huis (door de g.fast modem of een aparte voeding) over de koperlijn naar de convertoren gevoerd.
Die g.fast lijnen gaan dan wel verduiveld goed moeten afgeschermd zijn, want waar VDSL2 17MHz of 30MHz carriers gebruikt, is dat 106MHz (of 212) bij g.fast, knal in de FM radio band.
In dat geval zou ik toch liever opteren om die fiber ineens naar binnen te trekken en mij een gpon-modem aan te schaffen.
Die g.fast lijnen gaan dan wel verduiveld goed moeten afgeschermd zijn, want waar VDSL2 17MHz of 30MHz carriers gebruikt, is dat 106MHz (of 212) bij g.fast, knal in de FM radio band.
In dat geval zou ik toch liever opteren om die fiber ineens naar binnen te trekken en mij een gpon-modem aan te schaffen.