Internet zonder vaste lijn... met vaste lijn?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Firebird
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2007, 03:45

Beste Userbasers,

Ik heb Dommel Speedconnect opgezegd en Belgacom Internet Overal Start besteld. Er moeten hiervoor 2 techniekers langskomen eind deze week, het gaat om een appartement. De verdere installatie is met een zelf-installatie kit.

Mijn vraag is de volgende: mijn huisgenote heeft al jaren een Belgacom Classic telefoonlijn in het appartement (op haar naam) terwijl ik internet voor mijn rekening neem, maar ik vond bij correspondentie van Belgacom ivm mijn bestelling de vermelding '... zonder vaste lijn' terug. Niet onlogisch aangezien een vaste lijn niet in mijn bestelling zat, maar ik vraag me af of dit geen 'disaster waiting to happen' wordt?

Ik beeld me al in dat de techniekers de vaste lijn afsluiten bij de activatie van VDSL2, gevolgd door maandenlange discussies met de helpdesk terwijl er ondertussen verder voor betaald wordt... maybe it's just me :).

Alvast bedankt voor enig advies!
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Waarom bestel je niet voor alle veiligheid internet op je vrouw naam of omgekeerd (is trouwens goedkoper samen tel+internet)? Volgens mij is dat geen probleem gezien internet & telefoon 2 aparte zaken zijn + jullie hebben elk een bijzonder klantennummer.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Theoretisch zou dat geen enkel probleem moeten zjn:
  • - jij krijgt Internet zonder vaste lijn (op een direct koperpaar)
    - je vriendin zal telefoon krijgen op een tweede paar
Gezien dit een appartementsgebouw is, neem ik aan dat er genoeg telefoon paren binnenkomen

Maar je moet eens kijken of je niet beter af bent met een Pack
Nu betaal je €20.99 voor Classic telefonie + €25.50 voor Internet Start
Voor iets meer heb je waarschijnlijk een pack Internet Comfort + Telefonie, met onbeperkt volume?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of neem uw internet pakket aan €25,50 en schakel de vaste lijn van uw vriendin over naar VOIP.
Iedereen gelukkig :).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

jos123 schreef:Waarom bestel je niet voor alle veiligheid internet op je vrouw naam of omgekeerd (is trouwens goedkoper samen tel+internet)?
Hij heeft nergens vermeld dat het zijn vrouw is :)
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Petervanakelyen schreef:Hij heeft nergens vermeld dat het zijn vrouw is :)
Ja nu je het zegt... :-D
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bij een appartement zijn er inderdaad genoeg binnenkomende telefoonparen, maar het zou niet het eerste appartement zijn waar ik zie dat er tussen de technische ruimte en het appartement gebruik is gemaakt van zogenaamde box-kabels (inderdaad, om je hifiapparatuur en boxen aan te sluiten). Gelukkig is dat enkel bij oudere appartementen (1970 en er voor bijna enkel). Appartementen van daarna maken gebruik van VVT, en de laatste 10 jaar ook gelukkig UTP.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Firebird
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2007, 03:45

Dankjewel voor de reacties :). Het gaat helaas wel om een oud appartementsgebouw (~1965) en ik vrees dat het inderdaad een oud geval is: telefonie (imgur.com).

Ondertussen heeft Belgacom door dat er ook een vaste lijn aanwezig is en heeft men gebeld om te vragen hoeveel koperparen van de technische ruimte naar het appartement gaan (geen idee). Waarschijnlijk gaat het dan om de oplossing die philippe_d aangaf :).

Ik ging nog teruggebeld worden zodat er iemand kon komen kijken, maar heb er niets meer van gehoord. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ziet er best nog proper uit.
enige waarop moet gelet worden is dat die oudere rood/wit kabels weleens durven hun isolatie verliezen.

overigens kan je naar bgc terugbellen en hen informeren dat je maar 1 paar hebt binnen zitten (1x rood/wit),
en 2 aparte lijnen in het appartement laten binnenkomen zal dan niet gaan.

echter, ik heb het idee dat je gewoon internet van dommel op de telefoonlijn van je huisgenote had?µ
(en dus zowel internet als telefonie over dezelfde lijn binnenkwam)

en dan moet je dus eigenlijk internet BIJ bestellen op die vaste lijn, anders is het idd al snel een ramp,
en gaan ze ervanuit dat je 2 aansluitingen moet hebben.
Firebird
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2007, 03:45

Hallo Splitter,

Het is correct dat ik adsl2+ via Dommel over de telefoonlijn had.

Kan je me verklappen hoe je er uit opmaakt dat er maar één paar naar het appartement gaat? :-) Nu, ik geloof je uiteraard en het zou me verbazen als het anders was in dit oude gebouw. Ik probeer ze zo snel mogelijk te contacteren. Het is geen ideale situatie, maar het zal dan wel moeten samen gaan. Als dit nu eens allemaal mooi uitgelegd stond bij de bestelling :? .

Dankjewel voor de hulp!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het type aansluiting op de foto is typisch voor oudere appartementsgebouwen: vanuit de invoer gaat er dan steeds 1 wit/rood paar naar het appartement.
soms kan het wel gebeuren dat er door dezelfde buis meerdere paren gaan voor de hoger gelegen appartementen, maar er is telkens maar 1 paar / appartement,
werd vrij vaak zo gedaan vroeger.

grote kans dan ook dat je nog in de gang uitkomt voor de telefoonaansluiting :)
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Als je voor de doos staat:
rechts kabel die van de straat komt = 10 paar (gesoldeerd)
links rood/wit polyvinyl = 10 paar (gesoldeerd)
Tussen links en rechts zijn er 9 verbindingen gemaakt wat er op kan wijzen dat er misschien 9 lijnen in dienst zijn.

In elk geval de behuizing/doos voor de kabels is te krap gemaakt ....

Wat ik zie, links de rood/witte polyvinyl gaan naar boven:
gaan die dan verder in 1 buis naar boven ?
of zijn er aftakkingen met meerdere buizen ?
misschien een foto hoe het verder naar het plafon toe gaat ?

Indien "een handige Harry" kan je ook de telefoonprise in het appartement eens open doen om te kijken wat er
inzit/langs gaat/gekoppeld is, indien mogelijk een foto nemen !

zijn er 10 appartementen ?
hoeveel appartementen per verdiep ?
zitten er firma's in het gebouw ?
welk verdiep woon je ?

PS: opgepast ! oudere polyvinyl zijn de koperdraden beschermd met een laagje vernis = bloot krabben voor een goed contact !

@Splitter "enige waarop moet gelet worden is dat die oudere rood/wit kabels weleens durven hun isolatie verliezen"
Slecht getrokken/overtrokken/beschadigd dat wel maar .... zomaar isolatie verliezen ?

@Krisken, indien de dikte van de buis te krap is word er nog altijd polyvinyl gebruikt .... is ook de beste oplossing dan !
"Normaal gezien" word er nu door de aannemer 1 UTP per appartement getrokken .... VVT 2 paar is verleden tijd normaal gezien !

In elk geval indien er een nieuwe moet worden getrokken is dit werk voor 2 man, dat is niet gratis !
Firebird
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2007, 03:45

Hallo Bssoft,

Dat klinkt in ieder geval logisch, er zijn 9 appartementen, dankjewel voor de uitleg :). Ik ga best jullie tijd niet verder innemen door er op door te gaan...

Vanochtend 2x telefoon gehad van technische dienst met de conclusie de installatie op te zeggen. Daarnet via klantendienst de bestelling laten overzetten op het abonnement voor de vaste lijn, wat dus de enige technisch mogelijke oplossing is - zonder een lijn bij te trekken zoals inderdaad aangegeven.

Op die manier wat vertraging opgelopen, maar goed, een mens leert bij :). Super bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”