Gezien op Totaal TV dat UPC in Nederland met IPTV gaat werken naast DVB-C.
Nieuwe generatie UPC-mediaboxen krijgen hybride functionaliteit en gaan DVB-C met IP combineren. Dat vloeit voort uit een nieuwe strategie van het Britse moederbedrijf Liberty Global.
Verderop in het artikel:
"Klanten vragen interactieve (video)diensten die je alleen via IP kunt bieden. Daarnaast kun je met IP je bandbreedte efficiënter gebruiken. En het heeft ook te maken met efficiency: we kunnen ons netwerk op één universele technologie inrichten, die geschikt is voor alle services en alle devices."
Is dit het einde van DVB-C op termijn bij Liberty Global en dus Telenet? Zou het op zich wel logisch vinden, IPTV heeft heel wat voordelen tegenover DVB-C. Zoals een onbeperkt zenderaanbod bijvoorbeeld. Zeker met de snelle vooruitgang van de internetsnelheden zal DVB-C waarschijnlijk niet overleven.
...de mogelijkheid van content-aanbieders om zonder tussenkomst van aanbieders videocontent via internet rechtstreeks bij de consument in de huiskamer te brengen...
ziedaar de reden waarom TN zonodig 4 en 5 moest inpikken!
jantje81 schreef:Is dit het einde van DVB-C op termijn bij Liberty Global en dus Telenet? Zou het op zich wel logisch vinden, IPTV heeft heel wat voordelen tegenover DVB-C. Zoals een onbeperkt zenderaanbod bijvoorbeeld. Zeker met de snelle vooruitgang van de internetsnelheden zal DVB-C waarschijnlijk niet overleven.
DVB-C is een broadcast model en dus veel efficienter in gebruik van de kabel... pas wanneer men voldoende bandbreedte ter beschikking heeft (en dat zal volgens mij nooit gebeuren op kabel, enkel wanneer men naar FTTH gaat) zal DVB-C eventueel plaats maken voor IPTV.
jantje81 schreef:Is dit het einde van DVB-C op termijn bij Liberty Global en dus Telenet? Zou het op zich wel logisch vinden, IPTV heeft heel wat voordelen tegenover DVB-C. Zoals een onbeperkt zenderaanbod bijvoorbeeld. Zeker met de snelle vooruitgang van de internetsnelheden zal DVB-C waarschijnlijk niet overleven.
DVB-C is een broadcast model en dus veel efficienter in gebruik van de kabel... pas wanneer men voldoende bandbreedte ter beschikking heeft (en dat zal volgens mij nooit gebeuren op kabel, enkel wanneer men naar FTTH gaat) zal DVB-C eventueel plaats maken voor IPTV.
Of als er minder mensen tegelijk TV kijken op 1 node dan dat er TV kanalen zijn. Dan kan het ook nog nut hebben, maar dat zie ik niet direct gebeuren.
r2504 schreef:
Hoe kan het dan dat Belgacom wel genoeg bandbreedte heeft om iedereen via IP te laten kijken? Volgens mij is het Telenet-netwerk tot aan de node gelijkaardig aan dat van Belgacom tot de ROP. En van daaruit zal Telenet zeker niet moeten onderdoen voor Belgacom.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30) NL Ziet + VTM Go + VRT Nu Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data) OVH VOIP + EDPnet VOIP
Totaan ROP of Kabelnode is inderdaad alles glas, geen bandbreedte probleem en relatief makkelijk meer bandbreedte bij te plaatsen. Vanaf daar is het wat anders. Bij BGC is het dan de kabellengte die de bandbreedte bepaald, die dan enkel voor die klant gebruikt wordt. Bij Telenet is dat gedeeld met de hele node. Als iedereen IPTV zou gebruiken ipv DVB zal Telenet eerst zijn nodes nog wat kleiner moeten maken om nog voldoende bandbreedte voor iedereen te voorzien.