Afschaffing roamingkosten binnen de EU?

Algemene discussies over telecommunicatie
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

Ik hoop het ook. Maar ik denk dat de telco's dat gaan zien als de laatste mogelijkheid om nog iets te verdienen op internationale gesprekken.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

exop schreef:Ik hoop het ook. Maar ik denk dat de telco's dat gaan zien als de laatste mogelijkheid om nog iets te verdienen op internationale gesprekken.
Of gaan ze meer geven voor meer geld ;)?

Dat gebeurt toch nu met smartphones bv, ze geven meer maar kost ook veel meer :-D
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

De EU lijkt te denken dat de mensen, die nu niet bellen of data verbruiken al roamend, dat zoveel meer zouden doen dat het verlies van de winst die ze nu maken met roamingtarieven gecompenseerd zal worden.
Ik zie buitenlands bellen als de volgende die gaat; enfinm dat gebeurt eigenlijk al. Als roaming vervalt krijgt voip op gsm vrij spel, denk aan skype. Dan zullen de tarieven voor bellen naar het buitenland snel sneuvelen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

ik ga het eerst nog moeten zien want ergens midden vorig jaar klonk het nog einde roamingkosten juli 2014
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

De max voor roaming in de de Eu gaat omlaag op 1 Juli 2014, ik heb nergens gelezen dat ze dit ook het idee hadden om dan roaming kosten volledig af te schaffen.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Synman
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer

Idd, roaming moet weg zijn in EU tegen mid 2015. Neem aan dat het wel een jaar later zal zijn omdat lokale wetgeving moet aangepast worden. Althans dat is wat N. kroes gezegd heeft op de meeting die we met haar hebben gehad.
Er wordt ook werk gemaakt om de internationale call fee af te schaffen, alles aan lokaal tarief.

Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

AndRo555 schreef:De max voor roaming in de de Eu gaat omlaag op 1 Juli 2014, ik heb nergens gelezen dat ze dit ook het idee hadden om dan roaming kosten volledig af te schaffen.
Max. nog 0,20 €/MB excl. BTW vanaf 1-7-2014.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef:De EU lijkt te denken dat de mensen, die nu niet bellen of data verbruiken al roamend, dat zoveel meer zouden doen dat het verlies van de winst die ze nu maken met roamingtarieven gecompenseerd zal worden.
[Afbeelding Post made via mobile device ]
Toch niet; als dat zo zou zijn dan hadden de operatoren al lang hun tarieven aangepast. Ze verdienen veel meer aan de zakenmensen die zich niet met die 'flauwekul' kunnen of willen bezig houden en bereikbaar moeten of willen zijn en dus zonder morren de honderden euro's aan roaming betalen. Dat brengt veel meer op dan de gewone consument op vakantie - ook al zijn er daar veel meer van. Deze maatregel van de EU zal flink snijden in de inkomsten, het is in feite zeer moedig van de EU dat ze het voor de consument opnemen.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Het Europees parlement heeft in eerste lezing over het "telecompakket" gestemd.
De voorstellen gaan over een vergaande netneutraliteit en geen roaming meer per
15/12/2015. Dit pakket moet nog goedgekeurd worden door de Europese ministerraad.

http://www.europarl.europa.eu/news/nl/n ... ngtarieven
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Het EP dringt er ook op aan dat de tarieven voor bellen, sms'en of internettoegang in een ander EU-land per 15 december 2015 worden afgeschaft. Alleen in uitzonderlijke gevallen - als er sprake is van misbruik van deze 'roaming' diensten - kunnen tijdelijke tarieven worden ingevoerd.
Als geval van "misbruik" noemde een Europarlementslid als voorbeeld een (Belgische) gebruiker die een GSM abonnement in Litouwen neemt (goedkoopst in Europa), hoewel hij niet in Litouwen woont, en er nooit zijn GSM zal gebruiken.

Het afschaffen van roaming, wil dus nog niet zeggen dat er een complete liberalisering komt, en je dus hier onbeperkt een buitenlands kaartje zal kunnen gebruiken omdat het goedkoper is?

Trouwens, als je hier met een buitenlands kaartje belt/sms't/surft zal het wel tegen het lokale tarief zijn van het thuisland, maar het blijft nog altijd héél duur voor jouw contacten om jou op te bellen op jouw buitenlands nummer.
Roaming wordt dan wel afgeschaft, maar niet de internationale tarieven.

Als ze van Europa één telecom markt willen maken, zouden de EU tarieven moeten afgeschaft worden, want dan is een gesprek naar de EU een "lokaal" gesprek (ook voor de vaste lijn), toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Trouwens, als je hier met een buitenlands kaartje belt/sms't/surft zal het wel tegen het lokale tarief zijn van het thuisland, maar het blijft nog altijd héél duur voor jouw contacten om jou op te bellen op jouw buitenlands nummer.
Roaming wordt dan wel afgeschaft, maar niet de internationale tarieven.
Rekenen de meesten niet hetzelfde tarief aan als je vanuit Belgie naar de EU belt dan als je vanuit de EU naar de EU/Belgie belt?

Nu hopen dat als er een "Misbruik" limiet is deze per provider geldt zodat je nog altijd naar de andere twee kan overstappen mocht je aan de limiet zitten.

En ik denk dat zo Litouwse providers nog wel eens populair kunnen worden voor tablets/mifi's met data.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

AndRo555 schreef:Rekenen de meesten niet hetzelfde tarief aan als je vanuit Belgie naar de EU belt dan als je vanuit de EU naar de EU/Belgie belt?
Neen. Voorbeeld Mobil Vikings:
  • - bellen van België naar EU: €0.50 per minuut - vanaf 1ste seconde
    - bellen van EU naar België: €0.29 per minuut - per seconde vanaf 31st seconde (gereguleerd door Europa)
    - binnenkomende gesprekken in EU: € 0.08 per minuut - vanaf 1ste seconde (roaming: gereguleerd door Europa)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

En nu ben ik zelf eens gaan duiken in de MV tarieven,(ik ben dik drie jaar bij Mobile Vikings nu) en ik wist dat niet. Net in
Zelfs 0.20 cent per sms. :bang:
Damn, net op de MV site bij mijn verbruik gekregen en zelfs hollandse nummers die zich in belgie bevinden worden 50cent afgerekend, voor 15 seconden te bellen zelfs :eek:

Dan wordt het goedkoper om een buitenlandse sim te hebben speciaal voor vanuit belgie naar buitenland te bellen. Schaf ik mij in 2015 een 5 euro/maand abbonementje voor unl. calls aan uit Litouwen.
Laatst gewijzigd door AndRo555 14 apr 2014, 21:07, in totaal 1 gewijzigd.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

door AndRo555 op 03 apr 2014, 19:33

Dan wordt het goedkoper om een buitenlandse sim te hebben speciaal voor vanuit belgie naar buitenland
te bellen. Schaf ik mij in 2015 een 5 euro/maand abbonementje voor unl. calls aan uit Lithouwen.
Dat kan dan alleen nuttig zijn om vanuit Belgie naar Lithouwen te bellen.
De andere oproepen zullen snel dan in de categorie "misbruik" uitmonden.
hendrake
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: Neen. Voorbeeld Mobil Vikings:
    - bellen van EU naar België: €0.29 per minuut - per seconde vanaf 31st seconde (gereguleerd door Europa)
    - binnenkomende gesprekken in EU: € 0.08 per minuut - vanaf 1ste seconde (roaming: gereguleerd door Europa)
Zo kan je mooi zien wat het effect van regulering is!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
AndRo555 schreef:Rekenen de meesten niet hetzelfde tarief aan als je vanuit Belgie naar de EU belt dan als je vanuit de EU naar de EU/Belgie belt?
Neen. Voorbeeld Mobil Vikings:
Het is 0.50 cent per minuut en pas vanaf de eerste minuut per seconde, alles onder een minuut is gewoon 50 cent. De scumbags.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

volgens mij zal dit nooit werken.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

AndRo555 schreef: Damn, net op de MV site bij mijn verbruik gekregen en zelfs hollandse nummers die zich in belgie bevinden worden 50cent afgerekend, voor 15 seconden te bellen zelfs :eek:
Ja hallo... het zou pas echt :eek: zijn als je meer of minder zou moeten betalen afhankelijk van waar je correspondent zich bevindt. Om naar een Nederlands nummer te bellen/smssen van iemand die naast je zit betaal je altijd en bij elke operator een internationaal gesprek of sms-bericht.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
hendrake
Pro Member
Pro Member

Er is inderdaad een verschil tussen internationaal bellen en bellen in roaming.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”