Hotspot signaal opvangen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo iedereen,

Ik zou graag in een buitenverblijf internet voorzien via een FON-hotspot. De bedoeling is om het FON signaal op te vangen, automatisch in te loggen en vervolgens een eigen draadloos signaal/netwerk op te zetten.

Huidige situatie/testen
Op zolder, met de Alfa AWUS036H ontvang ik stabiel een Belgacom FON hotspot met een sterkte van 2 à 3 Windows-streepjes (*). Dit was voldoende om te surfen naar Google, maar zware bestanden/flash (zoals een speedtest) werkte niet.

Ik heb eens in de buurt rondgewandeld met mijn gsm en ik heb een sterk vermoeden waar de Belgacom FON zich bevindt, dus een directionele ontvanger lijkt mij een goede keuze. Een outdoor ontvanger is helaas geen optie.

Hardware
Ik heb voorlopig de volgende hardware op het oog (er is ook maar een beperkt budget).
  • Alfa AWUS036H met 7dbi directionele antenne (link). Deze keuze is gebaseerd op deze review.
  • Raspberry PI met Powered USB hub, om het draadloze signaal op te vangen en automatisch in te loggen.
  • Fritzbox 7050 (die heb ik nog liggen)
Hebben jullie suggesties ivm de hardware of configuratie? Heeft er iemand een gelijkaardige opstelling werkend?


(De vraag is gelijkaardig aan dit onderwerp, maar ik wil die discussie niet kapen)


(*) Ik had enkel m'n laptop van het werk mee, waardoor ik geen netwerktools kon installeren om er een wetenschappelijk cijfer op te plakken.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Ik kan uit eigen ondervinding zeggen dat de "windsurfer" antenne met aluminiumfolie zo'n 7-8dB winst oplevert. Je moet wel met een schaar en pritt overweg kunnen ;-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Persoonlijk ben ik meer fan van UBNT voor dergelijk werk. Een merk dat zichzelf steeds meer en meer bewijst bij WISP's (Wireless Internet Service Providers) en eigenlijk absoluut niet zo duur is.

http://www.ubnt.com/airmax#nanostationm

Hieronder enkele voorbeelden van een webshop. Maar mits je eens zoekt kan je deze misschien ook goedkoper vinden?

Nanostation : http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti ... 8_175.html
Nanostation Loco : http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti ... 8_176.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als antenne kan je is zien naar een goed 2.4GHz Yagi of een flatpanel antenne, die zijn veel directioneler dan hetgene dat er nu op zit. Kost wat meer tijd om goed te richten, maar geeft je een veel beter connectie.

Voor die raspberry pi kan je eens googlen naar om die als router in te stellen, daar zijn zat tutorial over te vinden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Ik heb indertijd ook ea met alfa geprobeerd, niet slecht maar voor ongeveer dezelfde prijs heb je ubnt en het is een enorm verschil aan mogelijkheden en kwaliteit.
1 toestel dat je gewoon kan instellen dat verdeel je over een switch en je hebt overal internet, als je daar dan nog een AP aanhangt heb je nog wifi ook...
Je kan bvb ook een oude linksys wrt54gl etc gaan gebruiken in repeater modus, maar dan maar halve snelheid op al maar 11Mbps....
alfa heeft (zoals nog andere merken) wel een 3G router type R36 daar je kan een bepaald type usb adapter ook op aansluiten, en je kan dn bb switchen of een hotspot ontvangen of mobiel internet via een 3G dongel... is maar een tip, tegenwoordig betaalbare paketten met 2Gb , voor op vakantie is dit voldoende...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

brubbel schreef:Ik kan uit eigen ondervinding zeggen dat de "windsurfer" antenne met aluminiumfolie zo'n 7-8dB winst oplevert. Je moet wel met een schaar en pritt overweg kunnen ;-)
Goed idee, dat heb ik nog liggen, maar vergeten. Ik heb dat ooit eens gemaakt.
krisken schreef:Persoonlijk ben ik meer fan van UBNT voor dergelijk werk.
laroyj schreef:Ik heb indertijd ook ea met alfa geprobeerd, niet slecht maar voor ongeveer dezelfde prijs heb je ubnt en het is een enorm verschil aan mogelijkheden en kwaliteit.
Ik vind bijzonder weinig informatie over de "performance" van de UBNT om een draadloos signaal op te pikken. Hoe ver kan dat ding een signaal oppikken? (gemiddeld gezien, want dat hangt sterk af van de omstandigheden natuurlijk). De specificaties zien er in ieder geval goed uit.

Als ik het goed begrijp, neem dat het draadloze signaal op en kan er een netwerk opgezet worden. De eerste client die zich aanmeldt, zal dan op de loginpagina komen en moet de login ingeven. Klopt dat?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt volledig Dries!

Meer info over hoe je die zaken configureert kan je vinden op www.wireless-info.be bvb.
UBNT is net als Mikrotik : onbekend maakt onbemind :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb momenteel deAWUS036NHR in gebruik. De ontvangst is redelijk en de fon hotspots kan ik wel een dikke 100 a 150m ontvangen. Net genoeg om nog redelijk tv overal te kunnen bekijken. Aangezien dit ook maar een gewone spriet is moet ik ze toch ook redelijk richten om een goed signaal te krijgen. Maar het is een handig dingetje dat je gewoon in de laptop kan steken en direct werkt. Maar als er ook maar iets in de weg staat is het signaal echt wel slecht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Ik weet niet of Stefaan hier aanwezig is, maar andere WA medewerkers zeker wel. Misschien volgen ze zelfs deze thread maar blijven ze liever anoniem :-)
Jullie hebben de originele topic (die ging over het verder verdelen van een FONspot) "gekaapt" en er een wireless belgië discussie van gemaakt. Op zich wel interessant, maar misschien beter in de bestaande wireless belgië thread (die ze wel volgen ?) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan je anders even alle posts naar daar verplaatsen Philippe?
Dan zal ik daar antwoorden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

sorry, verplaats maar naar wireless belgie philippe

[Mod Edit] done: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 80#p549152
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Tussen al dat interessante wireless geweld, toch eventjes reageren.

Ik heb hier thuis nog een onstabiel picostation2 (omnidirectioneel) liggen. Volgens andere websites zou dit van "poor quality" zijn om een draadloos signaal te ontvangen, maar ik ben al reeds onder de indruk.

Ik woon in een stad en vind netwerken op 100m. Ik kan zonder problemen stabiel verbinden met een FON_BELGACOM, terwijl de alfa awus036h die niet eens vindt.

Conclusie: ik ben overtuigd van ubnt. Ik ga eerst eens de picostation2 testen in het buitenverblijf om te zien of dat goed werkt. Waarschijnlijk moet ik toch een nieuw toestel kopen want de picostation is onstabiel en dan ga ik ineens voor een nanostation.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Succes DriesVE!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Is zo een nanostation makkelijk te installeren en in te stellen? Want misschien dat ik ook zo iets kan aanschaffen om nog beter bereik te krijgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Naar mijn mening wel.
Op diverse sites (bvb wirelessinfo.be) kan je uitgebreide info vinden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo,

Ik heb dit weekend eens ter plaatse kunnen testen. Met een oud Picostation2 en windsurfer werkt het perfect. De ping schommelt rond 30ms en ik haal snelheden van 3/3 Mbps (fon-limiet?). Het enige dat ik nog graag zou hebben is een auto-login functionaliteit. Omdat mijn picostation2 onstabiel is, moet ik een nieuwe kopen, dus ga ik waarschijnlijk een nanostation kopen.

Ik had de volgende aankopen in gedachte:
  • Nanostation Loco M2 (€36,25)
  • TL-WR841N (€17,02) met openwrt. Hiermee zou ik graag automatisch aanmelden en een eigen wireless signaal verspreiden. De nanostation zou ik als router gebruiken.
Totaal zou dus € 68,28 (incl verzending) zijn. Dit is lichtjes over mijn budget, maar voor een stabiele oplossing heb ik dat over.

Voor de aankoop zou ik graag nog wat advies van experts krijgen:
  • Gaat de nanostation loco m2 onder normale omstandigheden voldoende zijn? De picostation2 werkt voldoende.
  • Heeft er iemand ervaring met automatisch aanmelden met openwrt?
  • Kan er iemand een goedkopere/betere webshop (incl verzending)? Of nog suggesties ivm de hardwarekeuze voor dit budget?
Bedankt!

Update: Ik heb beide besteld via Amazon, omdat er nog btw (23%) moest bijkomen. Het verschil is klein, maar ik had al iets in mijn winkelwagentje bij Amazon liggen. Ik heb op Amazon €54,25 betaald voor de Nanostation Loco M2, inclusief verzending. Je vindt wellicht ook goedkopere websites, maar de meeste zitten rond dit bedrag (alles inclusief), net zoals interprojekt. De TP-Link was €18,19. De verzending hiervoor was gratis vermits ik nog andere artikelen heb gekocht.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Voor de geïnteresseerden, ik heb een testopstelling, op een andere locatie, die al een tijdje goed werkt.

Hardware
  • Ubnt Nanostation Loco M2
  • TP-Link TL-WR841N
Software
  • Nanostation: De standaard-meegeleverde AirOs
  • TP-Link: Openwrt Bleeding Edge (r41264). Ik heb ook het pakket wget (met ssl-ondersteuing) geinstalleerd. Door het beperkte flash-geheugen heb ik een custom-build van openwrt moeten maken met wget en zonder grafische interface. (howto)
Configuratie
  • Nanostation
    • Wireless mode = station (SSID: FON_BELGACOM)
    • Network mode = bridge
  • TP-Link
    • WAN-interface = DHCP (=ip-adres van hotspot)
    • 2de WAN-interface voor Nanostation te kunnen bereiken (zie ander onderwerp)
    • Ik heb het volgende script geschreven en toegevoegd aan /etc/hotplug.d/iface

      Code: Selecteer alles

      #!/bin/sh
      
      wget -qO- --output-document=blank_page.html --no-check-certificate --save-cookies=cookie --keep-session-cookies http://www.google.com/blank.html
      
      if (cat blank_page.html | grep -q -i "belgacom"); then
      	POST_ACTION=$(cat blank_page.html | grep -i 'action="https://belgacom' | cut -d \" -f 4)
      
      	if [ -n "$POST_ACTION" ]; then
      		wget -qO- --output-document=return.html --no-check-certificate --load-cookies=cookie --keep-session-cookies --post-data="[email protected]&PASSWORD=xxxxxxxxxx&remember=on" $POST_ACTION
      		if (cat return.html | grep -q -i "success"); then
      			logger "FON-network: Login successfull"
      		else
      			logger "FON-network: Login failed"
      		fi
      		rm return.html
      	else
      		logger "FON-network: Unable to get post url"
      	fi
      fi
      rm cookie blank_page.html
      Voor dit script heb je wget met SSL-ondersteuning nodig. De standaard wget bij Openwrt volstaat niet. Dit script kreeg de naam 99-FON-BELGACOM zodat het als laatste wordt uitgevoerd. (meer info)
    • Om een bestaande FON-connectie niet te verliezen, heb ik het bovenstaande script ook als cronjob toegevoegd. Dus iedere vijf minuten wordt er een request naar Google gedaan om de verbinding actief te houden en eventueel terug opnieuw in te loggen.
Voorlopig werkt dit stabiel en ik heb nog nooit de login-pagina gezien. Ik ga het volgende week op locatie installeren.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo iedereen,

Ik ben dit weekend op locatie en het lukt mij maar niet om te surfen via het fon-netwerk met het ubnt pico- of nanostation.

Als testopstelling heb ik het nanostation rechtstreeks met mijn laptop verbonden. Ik ontvang het fon-signaal met een kwaliteit van -75dbm (horizontaal/verticaal). Ik krijg vlot een fon-ipadres (192.168.182.x). Maar ik geraak niet op de login-pagina. Ik heb geen dns-servers ingesteld en heb dit getest met verschillende laptops/browsers. De gateway 192.168.182.1 pingen resulteert in een time-out. Ik heb dezelfde problemen met het picostation. Ik heb dit zowel in bridge als router mode getest.

Met mijn smartphone ontvang ik het signaal met een kwaliteit van -85dbm en ik geraak vlot op de loginpagina.

Ik heb al een halve dag gespendeerd aan dit probleem. Het nanostation werd al gereset. Heeft een iemand nog suggesties want ik weet het niet meer.

Helaas kan ik het nanostation niet verplaatsen voor betere ontvangst, maar met een homespot (-75dbm) heb ik hetzelfde probleem.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

staat nat ook aan ?
Afbeelding
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind geen "nat"-optie bij de ubnt air os. Is dit nodig wanneer ik hem in bridge mode gebruik?

(Deze opstelling heeft wel enkele weken geleden gewerkt op dezelfde locatie)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

bridge mode zal nooit werken , het standaard wifi protocol kent namelijk geen bridge mode ...

dus jij verbind nu op de wifi met een ander mac adres dan je effectief gebruikt ...

ubnt doet nu toch een vreemde NAT, maar ik heb dat nogal zien falen ....
Afbeelding
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo iedereen,

Ik krijg mijn huidig script niet meer werkend voor PROXIMUS_FON.

De oude versie staat hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=553388#p553388
De nieuwere versie ziet er uit als volgt:

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh

wget -qO- --output-document=blank_page.html --no-check-certificate --save-cookies=cookie --keep-session-cookies http://www.google.com/blank.html

if (cat blank_page.html | grep -q -i "proximus"); then
	POST_ACTION=$(cat blank_page.html | grep -i 'action="https://proximus' | cut -d \" -f 4)

echo $POST_ACTION;

	if [ -n "$POST_ACTION" ]; then
		wget -qO- --output-document=return.html --no-check-certificate --load-cookies=cookie --keep-session-cookies --post-data="UserName=XXXXXXXXXXXX&Password=XXXXXXXXX&rememberMe=true&_rememberMe=on&login=Login" $POST_ACTION
		if (cat return.html | grep -q -i "success"); then
			logger "FON-network: Login successfull"
		else
			logger "FON-network: Login failed"
		fi
		rm return.html
	else
		logger "FON-network: Unable to get post url"

	fi
fi
rm cookie blank_page.html
Ik heb geen idee waar het misloopt. Heeft Proximus toevallig ook iets achterliggend aangepast waardoor dit script niet meer werkt? Ik kan mij perfect manueel aanmelden via mijn browser. De post url ziet er ook correct uit.

Alvast bedankt!
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

NAT is net het tegenovergestelde van bridge ...

dus routing mode aan en NAT aanzetten
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”