Modem in bridge bereiken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo iedereen,

Ik heb Scarlet Internet + Telefonie en bouw de PPPoE-sessie op met een externe router. In bijlage zit een schets van de huidige situatie. De DLink-router deelt de ip-adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.199.

Deze opstelling staat er 3 maanden, alles werkt vlot en ik heb geen onderbrekingen meer. Het enige nadeel is dat ik niet meer op de webinterface van Sagem kan om bijvoorbeeld de telefonielogs te bekijken.

Nu had ik vorige week, bij wijze van test, de sagem (DHCP uitgeschakeld) verbonden met een switch. Dit heeft 2 dagen zeer goed gewerkt en daarna moest ik de Sagem resetten, want hij functioneerde niet meer (geen telefonie, geen internet).

Is het mogelijk om, op een correcte manier, de Sagem webinterface te kunnen bereiken zonder dat je je rechtstreeks met de Sagem moet verbinden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je de WAN-kant van je D-Link een extra adres kan toekennen binnen het bereik van de Sagem, maar niet in het DHCP-bereik, dan zou je moeten kunnen verbinden.
Met een stock-firmware zal dit niet lukken, maar met bv OpenWRT wel.
Ik heb hier een DIR-615 op die manier draaien om zo op één netwerkkabel zowel data (VLAN 10) als TV (VLAN 20) door te pompen zonder dat de Sagem in fully routed mode moet staan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Sinna op 01 apr 2014, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Bedankt voor het antwoord. OpenWRT is voorlopig nog niet aan de orde, router is nog maar 3 maanden oud en heb geen zin om het risico te lopen of er aan te prutsen. Maar het is voor de toekomst een interessante piste.

Qua bedrading, ik heb geen probleem met een extra kabel te trekken, want de switch en Sagem hangen op 30cm van elkaar. Is het een goede oplossing om de switch met de Sagem te verbinden? Dat heeft 2 dagen goed gewerkt en daarna niet meer (of de fout lag ergens anders).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik ( en vele anderen) hebben een gelijkaardige opstelling. Je mag de Sagem/Bbox niet op de switch van je netwerk aansluiten: De poorten van de Sagem staan in bridge. De Wan-poort data (ppoe-verkeer) komt dan ook op je switchen, en omgekeerd. Heel je netwerk is in de war.

Ik had net het zelfde probleem. Een mogelijke oplossing is een extra netwerkkabel naar je pc op een tweede netwerkkaart met een ander ip-adres-range. Dan kan je met die pc aan beide netwerken, zonder dat ze verbonden zijn. Zo kan je permanent aanloggen op de Sagem.
Er zullen nog wel andere oplossingen zijn, maar dit kwam mij het beste uit.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De oplossing die ik in dit geval gebruik is een variante van hierboven vermeld (2de netwerkkaart):

Ik gebruik mijn PC met een netwerkkabel verbonden op mijn router. De PC heeft ook wireless, die ik normaal niet gebruik.
Als ik sporadisch eens op de b-box moet, dan schakel ik mijn WLAN in.
Via 192.168.178.1 kom ik op mijn eigen router, via 192.168.1.1 kom ik dan op de b-box
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Sinna schreef:Met een stock-firmware zal dit niet lukken, maar met bv OpenWRT wel.
Ik heb ondertussen OpenWRT draaien (met luci). Kan iemand mij helpen hoe je dit moet instellen?

Moet je een nieuwe interface creëren?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

gewoon een extra ip range toevoegen aan je wan interface .... + een route toevoegen in de modem ..... maar daarvoor heb je toch iets anders dan een Dlink nodig .... routerboard bijbvoorbeeld
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

driesve schreef:Ik heb ondertussen OpenWRT draaien (met luci). Kan iemand mij helpen hoe je dit moet instellen?
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/acces ... hrough.nat
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Bedankt en sorry voor de late reactie, maar ik had wat problemen met de installatie van extra OpenWrt packages. De installatie is gelukt (zonder luci)

Helaas kan ik mijn "modem" nog niet bereiken. De modem is in dit geval een Ubnt station wat een draadloos signaal opvangt.

Huidige configuratie

Ubnt Nanostation
  • Connecteert met Belgacom FON hotspot
  • In bridge mode. Het IP-adres van FON (192.168.182.x) wordt doorgegeven aan de WAN-poort van Openwrt
  • Network configuratie
    • IP-adres: 192.168.4.254
    • Netmask: 255.255.255.0
    • Gateway: 192.168.4.1
    (Zie: http://images.dverhees.be/openwrt/ubnt_network.png)
OpenWrt
  • LAN-interface
    • IP-adres: 192.168.3.1
    • Netmask: 255.255.255.0
  • WAN-interface: DHCP (=IP-adres van FON)
  • Extra interface (ubnt)
    • Type: static
    • IP-adres: 192.168.4.253
    • Netmask: 255.255.255.0
    • Gateway: 192.168.4.1
(Zie: http://images.dverhees.be/openwrt/openwrt_network.png)

Ik heb ook masq_dest toegevoegd aan de firewall configuratie.
(Zie: http://images.dverhees.be/openwrt/openwrt_firewall.png)

Fenomenen
Iemand een suggestie? Vermits ik vanaf de Openwrt wel Ubnt kan bereiken, vermoed ik dat ik nog iets moet instellen op de Openwrt om het vanaf de client ook mogelijk te maken. Helaas reikt mijn netwerk/linux kennis niet zo ver.

Bedankt!

Update
Ik heb het kunnen oplossen door de volgende regels toe te voegen aan /etc/firewall.user

Code: Selecteer alles

iptables -t nat -I postrouting_rule -s 192.168.3.0/24 -d 192.168.4.254 -j SNAT --to 192.168.4.253
iptables -I zone_lan_forward -s 192.168.3.0/24 -d 192.168.4.254 -j ACCEPT
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”