Ik moet daar altijd eens op grinniken, mensen die commentaar hebben op Facebook, en om de één of andere reden hun account hebben afgesloten - en daar dan jaren later nog altijd op terugkomen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
"zie eens hoe cooler ik dan u ben, want ik heb geen Facebook" haha
Facebook is een product dat je moet leren gebruiken, zoals alles in het leven.
Als je een paar hyper-simpele basisregels in acht neemt, en als je er even bij stilstaat hoe Facebook werkt, dan is het een ongeziene bron van informatie voor allerlei onderwerpen/mensen die jij zelf kiest.
Als je zomaar lukraak overal links en rechts "liked" en mensen accepteert in je vriendenlijst, tsjah, dan wordt het onoverzichtelijk en geeft Facebook helemaal niet de informatie die jij wil. Maar in dat geval heb je zelf verloren, want het is een prachtig product.
Die basisregels zijn (maar zeker niet gelimiteerd tot) :
- voeg niet iedereen zomaar toe, of als je niet sterk genoeg in je schoenen staat om mensen te weigeren, werk tenminste met een restricted lijst. Mijn persoonlijke visie: ik voeg alleen mensen toe die ik in het echt ken, en waar ik in het echt een gesprek mee kan voeren. Mensen die ik op een fuif een gesprek van 10 minuten mee gevoerd had moeten niet per sé in m'n FB zitten...
- werk met lijstjes (close friends, "vrienden van café", "vrienden in het weekend", "familie" etc... En doe dat onmiddellijk nadat je iemand toegevoegd hebt.
- zorg dat je steeds en altijd bij alles wat je post je bewust bent van de privacy instellingen van je post/share/like
- vergeet de newsfeed, browse Facebook via je lijsten. Het algoritme achter de newsfeed s**** ballen.
- Vergeet de ticker niet, dat is een grote bron van informatie, informatie die niet per sé in je lijstjes of notifications zit.
facebook is heel leuk, maar je moet het gewoon kunnen gebruiken.