Wat gebeurt er met geretourneerde internetbestellingen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flippi
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Onlangs las ik in De Standaard dat ze bij Coolblue hun hart vasthouden voor geretourneerde internetbestellingen na het WK voetbal.
Men vreest namelijk dat velen beroep zullen doen op het terugzendrecht om grote TV's e.d. terug te zenden na het WK voetbal of na de groepsfase mochten de Duivels niet verder geraken.

Ik vroeg me af: "Wat gebeurt er nadien met die gebruikte toestellen?". Worden die weer netjes verpakt en als nieuw verkocht? Worden die tweedehands verkocht of zijn er nog andere opties?

Ik zou het in elk geval niet appreciëren mocht ik gebruikte "nieuwe" apparatuur ontvangen.
Iemand meer info hierover?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik weet niet hoe het zit met coolblue, maar veel winkels, niet alleen webwinkels, durven wel eens de plastiek er terug op te (proberen) plakken om het terug te verkopen als nieuw.
Flippi
Premium Member
Premium Member

Dat zie je inderdaad soms passeren op iBood waar een heel lot tablets of smartphones van hetzelfde type worden aangeboden, maar in het geval van bv. Coolblue moet het toch gaan over een brede waaier aan producten waarvan er vaak maar 1 is.
Wordt dat dan eerst Europees of nationaal verzameld om nadien per lot te verkopen of zijn er sites die ook refurbished producten aanbieden waarvan slechts één exemplaar beschikbaar is?
Flippi
Premium Member
Premium Member

AndRo555 schreef:Ik weet niet hoe het zit met coolblue, maar veel winkels, niet alleen webwinkels, durven wel eens de plastiek er terug op te (proberen) plakken om het terug te verkopen als nieuw.
:nono: :nono: :nono: :nono:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ben zelf aan het nadenken over een webshop, maar met deze EU regeltjes kunnen ze gebruikte spullen terugsturen, ze hoeven zelfs niet de originele verpakking te gebruiken, en probeer het maar nadien nog verkocht te kriigen.

Bij alternate hebben ze bvb zo'n grabbelbak voor miskopen, meestal gaat er dan 10% vanaf .....
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Die gaan terug naar het "fabriek", worden getest, vingerafdrukken afgeveegd en krijgen eventueel nieuwe doos en plakkertjes.
Als consument merk je dus bijna niet dat uw toestel al eens is gebruikt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ub4b schreef:maar met deze EU regeltjes kunnen ze gebruikte spullen terugsturen, ze hoeven zelfs niet de originele verpakking te gebruiken,
Klopt niet, je kan perfect in de verkoopsvoorwaarden zetten dat het herroepingsrecht enkel geldig is bij onbeschadigde terugzending van het product in originele verpakking.
De consument heeft wel het recht om de verpakking te openen, dus zorg je als internetverkoper best dat de verpakking gemakkelijk te openen is.

Logischerwijs is het dus de bedoeling dat geretourneerde internetbestellingen opnieuw als nieuw worden verkocht. Zo heeft de wetgever het toch bedoeld.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik ben blij dat die regels rond terugsturen er zijn. Ik heb een NAS gekocht, ondanks goede reviews toch niet tevreden van dus ik ga hem terugsturen. Nu, een tv kopen voor het WK en dan terugzenden, je moet het maar durven :?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Flippi schreef:
AndRo555 schreef:Ik weet niet hoe het zit met coolblue, maar veel winkels, niet alleen webwinkels, durven wel eens de plastiek er terug op te (proberen) plakken om het terug te verkopen als nieuw.
:nono: :nono: :nono: :nono:
Het zou niet mogen, maar het gebeurd wel degelijk. Zelf nog geen last van gehad, maar ik ken een paar mensen die het al voor hebben gehad.
ub4b schreef:Ik ben zelf aan het nadenken over een webshop, maar met deze EU regeltjes kunnen ze gebruikte spullen terugsturen, ze hoeven zelfs niet de originele verpakking te gebruiken, en probeer het maar nadien nog verkocht te kriigen.

Bij alternate hebben ze bvb zo'n grabbelbak voor miskopen, meestal gaat er dan 10% vanaf .....
Het zit wat dubbel, voor de consument is dat natuurlijk leuk, maar om een webshop te hebben.. :-(
Ik denk eerlijk gezegd dat er iets zou moeten zijn dat retourneren zonder reden (wat dit eigenlijk is) mogelijk moet zijn, maar met een x% fee zodanig dat je de mensne die er misbruik van maken er uit filtert.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Maar dan straf je de mensen die er legitiem gebruik van maken ook natuurlijk. Misschien wel wat strengere regels, als ik iets terugstuur is het altijd in de originele verpakking, de plakkertjes netjes doorgesneden in plaats van los getrokken en al het originele verpakkingsmateriaal erbij. Ik heb echter al producten zien terugkomen bij winkels in een aftandse kartonnen doos omdat de gebruiker de verpakking al had weggesmeten. Als je het recht wil om iets terug te sturen moet je er maar zorg voor dragen. Geen idee wat ze met men NAS zullen doen als ze hem terug hebben, maar als ze hem opnieuw verkopen zal de volgende gebruiker dat (normaal) niet eens zien.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Al gehoord van mensen die semi-prof. Camcorder kopen van 2000 eur, en na de familireis terugsturen. Amazon verkoopt die aan max. 13% vd nieuwprijs. (Soms is er echt nts aan te zien, normale garantie geldt, dus ik kijk uit naar zo'n 'warehouse' deals. Zelf al eens zoiets (zonder te openen) teruggestuurd, geld terug. Dit wegens aankoop andere nas.(omgepraat). Er staat dan gut (vb klein krasje) -sehr gut - wie neu. Aangezien het binnen de maand teruggestuurd moet worden, geen oude rommel he...

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Da's pas een goed idee ...

Toestel van 4000 euro kopen, maandje gebruiken en terugsturen.

Daarna via warehouse deal het toestel opnieuw kopen aan een fractie van de prijs ... :angel: :angel: :angel: :angel:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

De bedoeling van het herroepingsrecht is om als consument het product te kunnn beoordelen 'zoals in de etalage'. In heel veel verkoopsvoorwaarden staat dus ook dat je het product uit de verpakking mag halen, bekijken, ... maar niet gebruiken. Er wordt ook vaak vermeld dat je voor een retour de originele verpakking intact moet laten etc, althans dat is wat ik merk bij de webshops die ik gebruik?
Dan is het nog maar de vraag hoe strikt die normen echt worden nageleefd.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Gray schreef:Die gaan terug naar het "fabriek", worden getest, vingerafdrukken afgeveegd en krijgen eventueel nieuwe doos en plakkertjes.
Als consument merk je dus bijna niet dat uw toestel al eens is gebruikt.
Onzin. Dat zou veel te veel kosten.

Die worden overal als "B product" verkocht, met korting. Je zal wel ergens knoeiers kunnen vinden, maar de regel is 't zeker niet. Bij bv. Thomann heet dat "B", bij Apple, Dell en vele andere "Refurbished".

Packard Bell is daar veel jaren geleden in de USA mee tegen de lamp gelopen. Sindsdien bestaan ze alleen nog buiten de USA.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Coolblue veranderd ook de doos en klaar. Vroeger eens een cam besteld. Toen die terugkwam bleek dat de kwaliteit niet zo super was als ik had gedacht en heb ik hem teruggestuurd (en meteen een andere besteld).

Nu, uiteraard had ik al wat gespeeld met de andere cam, en had ik bvb mijn email ingegeven voor de foto's heen te sturen (apart emailadres op een eigen domeinnaam). Plots kreeg ik 7 weken later mails binnen met een schone foto van die knappe jongedame die hem had gekocht. Jammer genoeg bleek achteraf dat die knappe jongedame ook een vriendje had en die heeft alles gewist :(

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ldw
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Bah, nieuw kopen en tweedehands product krijgen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Is bij Aldi ook hoor... Ooit eens een dect telefoon gekocht, toestel zag er uit als nieuw, alles in een mooie verpakking, alleen stonden er al nummers in het bijhorende telefoonboekje... Ik heb daar persoonlijk geen probleem mee, maar ik apprecieer het wel als men er bij zou vermelden dat het om een gebruikt toestel gaat.
ldw
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Ja, indien zo'n zaken als refurbished aangeboden worden, heb ik er ook geen probleem mee... Maar blijkbaar wordt het dus wel vaak gewoon als nieuw verkocht.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”