Snelheid via wifi

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo

Ik zit al enige tijd te sukkelen met de snelheid van mijn wifi. Zit thuis met een 20/2 profiel maar door dlm is dit nu 40/2 . Als ik speedtest doe met vast kabel haal ik 38 m. Draadloos max 20 m a 21 m. Zit met bbox 3 ( dus met wireless n) zou dus normaal ongeveer dezelfde snelheid draadloos moeten halen. Nu heb ik boven een 2 e bbox 3 als testmodem , ingesteld als accespoint. Die zit dus op hetzelfde netwerk en daar haal ik rond de 35 m. Heb nu al vanalles geprobeerd , kanaal veranderen , zonder beveiliging , zelfde kanaal en naam als testmodem. Altijd hetzelfde resultaat. Heb al eens een andere modem geprobeerd beneden en ook hetzelfde resultaat. Ik heb hier echt geen verklaring meer voor. Dus hoop ik dat iemand hier er mij meer kan over vertellen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Het kan zijn dat je beneden meer storingen opvangt van dect telefoon, microgolf, je buren, ...
Waar staat je Bbox 3 beneden opgesteld ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

20 a 21 lijkt erop dat je bbox op 802.11g draait. Dat was hier onlangs met een andere bbox precies nog is het geval na een bepaalde software update.

Andere bbox vragen of wachten op een software update die het verhelpt. Of je bbox als bridge instellen en een deftige router gebruiken, dan heb je die gezever niet.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

lacer schreef:Het kan zijn dat je beneden meer storingen opvangt van dect telefoon, microgolf, je buren, ...
Waar staat je Bbox 3 beneden opgesteld ?
Er staat wel een draadloze telefoon bij de modem. Zal vanavond eens proberen die zonder stroom te zetten en dan nog eens speedtest doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

AndRo555 schreef:20 a 21 lijkt erop dat je bbox op 802.11g draait. Dat was hier onlangs met een andere bbox precies nog is het geval na een bepaalde software update.

Andere bbox vragen of wachten op een software update die het verhelpt. Of je bbox als bridge instellen en een deftige router gebruiken, dan heb je die gezever niet.
Probleem is dat ik al met andere bbox3 geprobeerd heb en dat daarmee was het hetzelfde probleem. Dat is wat ik nu zo raar vind. En ja idd andere router achter zetten is een oplossing maar geen goeie want dat is weer een nutteloze stroom verbruiker erbij. Zou dit graag opgelost krijgen. Is er een manier hoe ik kan zien wat de modem uitzend? Bedoel dan als ik er met verbonden ben , dat ik dan met wireless n zit of niet. In de settings staat het op a b g n dacht ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Wat is je signaal sterkte op de plek waar je meet?

Eventueel de linkspeed van de connectie? Kan je uitlezen op android door op het wifi netwerk te klikken waarmee je verbonden bent of met de singal info app. Normaal gezien kan je dat ook wel zien in de router, al vermoed ik dat dat bij een bbox 3 weer niet het geval zal zijn.

Indien he op de plek waar je meer niet eens vol bereik (~ alle balkjes haalt), kan je fluiten naar 35Mbps op 2.4GHz zonder MiMo. Hoeveel haal je net naast de bbox wireless?
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het rare van al is dat ik altijd vlak bij de bbox3 zit. Haal daar maar altijd rond 20m met volle ontvangst. De modem die boven staat heb ik veel minder ontvangst mee en die gaat veel sneller. Echt rare dingen. Als ik met wifi analyzer werk dan geeft die bbox3 beneden bijna -40dbm en die boven iets meer dan -60 dbm.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Zet bij wijze van test eens je Wifi encryptie af. Staat die op wpa2 tkip? Dat kan wel eens een probleem geven.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb ik ook al gedaan zonder sleutel. Blijft juist hetzelfde. Heb ook echt elk kanaal getest.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

gohigher schreef:Zit thuis met een 20/2 profiel maar door dlm is dit nu 40/2
Als je profiel 20/2 hebt kan je enkel als profiel 25/2 of 30/2 krijgen met DLM !

Een draadloze telefoon kan wel storen ....

Als het boven allemaal ok is met de test-modem B-box3 en je gaat die dan beneden plaatsen is het slecht.

Probleem zit beneden, gebruik eens het programma inSSIDer op een laptop indien mogelijk, test dan al wandelend van
boven naar beneden en kijk van wanneer het slechter word !

Met b/g norm haal ik ongeveer 20 Mbps en met n norm ongeveer 44 Mbps met 50/6 profiel ....
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zit zeker weten met een 40/2. :-)
Modem die boven staat heb ik beneden nog niet getest want deze staat als accesspoint ingesteld. Anders moet ik hem weer resetten enz . Zal mss morgen eens met andere bbox3 proberen. Begrijp niet waarom ik eigenlijk al wandelend van boven naar beneden moet stappen . Want de modem die slechte wifi geeft staat beneden en daar zit ik meestal. Modem van boven blijft zelfde snelheid zowel boven als beneden. Straks als ik thuis ben is testen wat het geeft zonder die draadloze telefoon.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

AndRo555 schreef:Wat is je signaal sterkte op de plek waar je meet?

Eventueel de linkspeed van de connectie? Kan je uitlezen op android door op het wifi netwerk te klikken waarmee je verbonden bent of met de singal info app. Normaal gezien kan je dat ook wel zien in de router, al vermoed ik dat dat bij een bbox 3 weer niet het geval zal zijn.

Indien he op de plek waar je meer niet eens vol bereik (~ alle balkjes haalt), kan je fluiten naar 35Mbps op 2.4GHz zonder MiMo. Hoeveel haal je net naast de bbox wireless?
Zit met beide modems op 65Mbps dus daar ligt het ook al niet aan. Telefoon zonder stroom gezet en nog steeds zelfde resultaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

gohigher schreef:Modem die boven staat heb ik beneden nog niet getest want deze staat als accesspoint ingesteld. Anders moet ik hem weer resetten enz . Zal mss morgen eens met andere bbox3 proberen.
gohigher schreef:Probleem is dat ik al met andere bbox3 geprobeerd heb en dat daarmee was het hetzelfde probleem.
Je geeft zelfs aan dat je al met andere B-box3 hebt geprobeerd, dus ik besluit daar uit getest beneden met een andere B-box3 ?
gohigher schreef:Begrijp niet waarom ik eigenlijk al wandelend van boven naar beneden moet stappen . Want de modem die slechte wifi geeft staat beneden en daar zit ik meestal.
Het waarom, je zou 3 testen kunnen doen:
enkel WiFi beneden aanzetten en rondwandelen overal ....
enkel WiFi boven aanzetten en rondwandelen overal ....
WiFi beneden en boven aanzetten en rondwandelen overal ....
"zou kunnen" dat je dan een bepaalde plek kan aanwijzen vb: naast je B-box3 zitten bij wijze van spreken ....

Ik heb zo eens een valse muur met gyproc kunnen aanwijzen als boosdoener.
Langs de ene kant "vollen tube" en de andere kant "zelfs geen verbinding" dat is het strafste dat ik heb meegemaakt (met een B-box2).
Je kan je afvragen wat zit er in die tussenwand die zo kan storen ? we spreken van niet meer dan 15 cm tussen goede en slechte verbinding !

Je kan ook dit gebruiken ====> http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper
Maar hier hetzelfde met dit programma, je zal moeten rondwandelen ....
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

gohigher schreef:
AndRo555 schreef:Wat is je signaal sterkte op de plek waar je meet?

Eventueel de linkspeed van de connectie? Kan je uitlezen op android door op het wifi netwerk te klikken waarmee je verbonden bent of met de singal info app. Normaal gezien kan je dat ook wel zien in de router, al vermoed ik dat dat bij een bbox 3 weer niet het geval zal zijn.

Indien he op de plek waar je meer niet eens vol bereik (~ alle balkjes haalt), kan je fluiten naar 35Mbps op 2.4GHz zonder MiMo. Hoeveel haal je net naast de bbox wireless?
Zit met beide modems op 65Mbps dus daar ligt het ook al niet aan. Telefoon zonder stroom gezet en nog steeds zelfde resultaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Als het echt plaatsgebonden is heb je gewoon pech, aluminium folie aan de muren hangen zou dan kunnen helpen, maar dat is nu niet echt een goei oplossing, laat staan voor het signaal in de rest van het huis.

5GHz is denk ik de enige optie die meer snelheid zal geven dan, of je moet een router hebben die 40MHz kanaalbreedte doet op 2.4GHz (niet echt aan te raden als er veel netwerken in de buurt zijn)

Hier thuis haal ik tussen de 20 en de 30/33 Mbps max op 2.4GHz n, alleen op een kanaal, alleen vrij veel apparaten die eraan hangen en dat haalt de snelheid naar beneden. Op 5GHz haal ik makkelijk 220 a 230Mbps op 802.11n en 520 a 530Mbps op 802.11ac.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

gohigher schreef:Zit zeker weten met een 40/2. :-)
Kan je dat dan even toelichten? Want ik denk dat jij dan toch de eerste hier bent... ;-)
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

zijn er echt geen andere storings bronnen zoals een alarm?

want dat staat nog al vaak enkel beneden en niet boven .....
Afbeelding
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

jantje81 schreef:
gohigher schreef:Zit zeker weten met een 40/2. :-)
Kan je dat dan even toelichten? Want ik denk dat jij dan toch de eerste hier bent... ;-)
Is voorlopig geforceerd profiel. Om testen te doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

petzl schreef:zijn er echt geen andere storings bronnen zoals een alarm?

want dat staat nog al vaak enkel beneden en niet boven .....
Nee staat geen alarm in de buurt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb nu deze morgen nog snel een testje gedaan. Heb mij eens verbonden met de 5Ghz en hiermee haal ik overal in huis rond de 30. Daarmee kan ik al meer leven. :-) enkel maakt de modem zo een sissend geluid met de speedtest maar dan wel enkel met download. Heb dus nu de modem gewisseld met een nieuwe. En nu is het dus gewoon weer max 20m op de 2.4Ghz met de nieuwe modem. Dus nu weer ik het echt niet meer. Ga morgen eens de modem van boven gewoon eens bij deze aansluiten en zo testen op dezelfde locatie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fysion
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2014, 12:51

Had ook al even last van een gelimiteerde snelheid via draadloos (20mbps). Heb hier even gezocht en dit gevonden:
stefdeve schreef:Heb het gisteren gevraagd aan Belgacom medewerker die er nogal veel van wist, was jongeman was ook duidelijk meer op de hoogte dan de anderen, en hij wist mij te zeggen dat de reden dat draadloze downloadsnelheid even omlaag is omdat men aan het testen is, of hij draadloos ook de nieuwe snelheden aankan... want "men is nu bezig op veel plaatsen nieuwe kaarten in de telefoonkasten te installeren ook",
"daardoor zou de downloadsnelheid tot 60 of 70 gaan meneer, en Belgacom gaat kijken of ze dat ook draadloos kunnen verwezenlijken daarom gaan ze daar eerst wat op testen", "dat is de reden dat er nu bij u thuis een soort cap op staat, dit is momenteel nog niet bij iedereen zo" dit is althans de uitleg die ik gekregen heb.....
Kan misschien wel kloppen, want deze week hebben ze in de telefoonkast gewerkt van Belgacom.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 71#p548571
Afbeelding
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Dat is onzin en die werknemer is uit zen nek aan het lullen :lol:
Snelheid op wifi is problemen met hardware of omgevingsfactoren, zit geen enkele cap op.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb er nu toch eerlijk gezegd mijn twijfels over ze of ze daar een limiet op zetten. Want waarom zouden ze dat dan enkel doen bij de 2.4Ghz en niet bij de 5Ghz? Maar langs de andere kant kan er mss wel iets van waar zijn , want in het begin dat ik de bbox3 had zal ik op een 30/2 profiel en dan had ik op mijn bbox3 beneden op de 2,4Ghz ongv 27m en nu de laatste tijd maar rond de 20m maar. En ik dacht dat die modem van boven beter was omdat ik daar wel veel hogere snelheden op gehaald heb , maar ik heb mij gewoon vergist , alle het is te zeggen dienen zend enkel zijn 5Ghz uit en van daar was ik altijd al verbonden op 5Ghz en daarmee dat ik dus veel hogere snelheden haal. Dus de test op de modem boven en beneden is dus eigenlijk vergelijkbaar.

Wat halen jullie zoal draadloos via 2,4Ghz?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Er zit enorm veel op 2.4GHz in de lucht. Waar ik nu zit haal ik met 28 2.4GHz netwerken in de buurt een 4 a 5Mbps als het 's namiddags, 's avonds is. Een gat in de nacht of 's ochtends gaat dat makkelijk richting de 20Mbps op 802.11g. Thuis met veel meer apparaten op mijn eigen netwerk 30 a 33 vlak naast de router, 20Mbps wat verder weg, een stuk minder als er andere mensen bezig zijn.

Altijd het beste om zoveel mogelijk apparaten op 5GHz te zetten. Ik haal quasi overal thuis hogere snelheden dan op dezelfde plek met 2.4GHz, ook als is het signaal op 5GHz een stuk minder sterk verder weg. (40/80MHz bandbreedte op 5GHz vs 20MHz op 2.4GHz)

Ook goed om te weten, als er veel legacy apparaten (b/g only apparaten) op je n netwerk zitten zal de snelheid ook een stukje minder zijn als alleen n apparaten op een n netwerk.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij ons zijn er hier geen andere netwerken in de buurt. Enkel die van mij beneden en die boven. En die zitten allemaal op verschillende kanalen. ( woon op platte land , vandaar zo weing netwerken) . Als ik mij niet vergis zitten al mijn apparaten die draadloos zijn op wireless n. Denk dat ik mij gewoon met alles op de 5Ghz ga zetten. Trouwens ook raar , iedereen spreekt altijd van 5Ghz gaat minder ver omwille van de frequentie dan de 2.4Ghz , wel ik kan u hier het tegendeel bewijzen. Mijn 5Ghz netwerk gaat veel verder dan mijn 2,4Ghz. 5Ghz nu op mijn slaapkamer op ongv -59dBm en mijn 2.4Ghz zit op -76Ghz. Hoe lager hoe beter dus ja , dan is mijn keuze snel gemaakt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

@gohigher
Ik moet u bij treden
Ook hier zijn de verbindingen beter op 5 dan op 2.4
Werk met BBox3 maar als ik de bezetting bekijk van 2.4 is dat hier een echte warboel en alle kanalen zijn hier gebruikt zelfs door meerderen
Terwijl er op 5 echt een mooie vrije keuze is en er geen verdrukking is van anderen.
Zoals ik als eens aanhaalde in andere rubrieken men zou moeten stoppen met die Hotspot van Telenet en Fon van Belgacom automatisch aan te zetten.
Er zijn in de omgeving van de meeste gebruikers veel te veel kanalen door meerdere zaken in dienst en zelfs onnodige zaken zoals die Hotspot en Fon zodat de werking wifi verstoord wordt en men steeds meer en meer extenders zal nog hebben om nog deftig met tablets of draadloos te werken op termijn.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

gohigher schreef:Bij ons zijn er hier geen andere netwerken in de buurt. Enkel die van mij beneden en die boven. En die zitten allemaal op verschillende kanalen. ( woon op platte land , vandaar zo weing netwerken) . Als ik mij niet vergis zitten al mijn apparaten die draadloos zijn op wireless n. Denk dat ik mij gewoon met alles op de 5Ghz ga zetten. Trouwens ook raar , iedereen spreekt altijd van 5Ghz gaat minder ver omwille van de frequentie dan de 2.4Ghz , wel ik kan u hier het tegendeel bewijzen. Mijn 5Ghz netwerk gaat veel verder dan mijn 2,4Ghz. 5Ghz nu op mijn slaapkamer op ongv -59dBm en mijn 2.4Ghz zit op -76Ghz. Hoe lager hoe beter dus ja , dan is mijn keuze snel gemaakt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
5GHz ontvangt hier ook marginaal beter dan 2.4GHz op vlak van signaalontvangst.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Wachten op de nieuwe techniek die eigenlijk een beetje te vergelijken is met vectoring,
maar met dat verschil dat het hier de storende binnenkomende naburige wifi signalen zijn die onderdrukt worden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

iedereen spreekt altijd van 5Ghz gaat minder ver omwille van de frequentie dan de 2.4Ghz ,
Maar als ik mij niet vergis is het toelaatbaar uitgestraald vermogen bij 5 GHz ook hoger dan bij 2GHz en wordt het verlies door de hogere frequentie weer wat gecompenseerd door het hoger vermogen, corrigeer mij als ik onzin aan het vertellen ben !
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@jackho dat zou ik niet kunnen zeggen. Kan goed zijn wat je zegt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

jackho schreef: Maar als ik mij niet vergis is het toelaatbaar uitgestraald vermogen bij 5 GHz ook hoger dan bij 2GHz en wordt het verlies door de hogere frequentie weer wat gecompenseerd door het hoger vermogen, corrigeer mij als ik onzin aan het vertellen ben !
Klopt. Op de 2.4GHz band mag je max. 100mW EIRP uitzenden, op de 5GHz is dit 1W EIRP.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

dus in de vrije lucht zou je snel uit gerekend 10dB - 6dB = 4dB winst hebben tov 2,4 GHz
fysion
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2014, 12:51

Devilzown schreef:Snelheid op wifi is problemen met hardware of omgevingsfactoren, zit geen enkele cap op.
Wat zou je dan zelf kunnen controleren indien het hardwarematig is? Ik zit op 3 meter (geen muur) van de bbox3 ([email protected], link scores 75 a 85, 802.11n).
Haalde tot voor kort (2tal weken) constant ~48/4 en nu valt dat ineens naar 20/5 (via kabel én 5ghz momenteel 65/5).
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Het feit dat de 5GHz verder reikt tov de 2,4GHz is zeer sterk afhankelijk van de omstandigheden (lees storingen, maar dan vooral andere 2,4GHz WiFi netwerken). Ik woon op "den buiten" en heb niet zo veel last van buren netwerken (een 4-tal zwakke signalen, enkel 2,4GHz). Hier haal ik dan ook makkelijk hoge snelheid op 5GHz, maar voor het beste bereik moet ik toch 2,4GHz gebruiken. Het 5GHz signaal zwakt snel af. Dit is een normaal en te verwachten gedrag op die frekwentie. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand in een stedelijk gebied met heel veel buren netwerken het idee krijgt dat de minder drukke 5GHz band verder reikt dan de 2,4GHz band. En dat proefondervindelijk ook zo vaststeld. Maar zuiver naar frekwentie band gezien, zal de 2,4GHz echter verder kunnen reiken, maar meer hinder ondervinden wegens de vele stoorsignalen.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad afhankelijk van het materiaal dat tussen de wifi 5Ghz radio en wifi ontvanger staat, daarom dat ik hierboven ook spreek dat je in feite in de vrije lucht iets beter ontvangst zou kunnen hebben maar van zodra er andere medium dan lucht meespeelt zal het vlug in het nadeel van de 5GHz voortplanting werken, maar als je in een appartementsgebouw zit met veel naburige 2,4 wifi signalen zou de 5GHz je dan weer beter resultaat kunnen geven zelf al is het ontvangstsignaal wat lager.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

jaker schreef:Het feit dat de 5GHz verder reikt tov de 2,4GHz is zeer sterk afhankelijk van de omstandigheden (lees storingen, maar dan vooral andere 2,4GHz WiFi netwerken). Ik woon op "den buiten" en heb niet zo veel last van buren netwerken (een 4-tal zwakke signalen, enkel 2,4GHz). Hier haal ik dan ook makkelijk hoge snelheid op 5GHz, maar voor het beste bereik moet ik toch 2,4GHz gebruiken. Het 5GHz signaal zwakt snel af. Dit is een normaal en te verwachten gedrag op die frekwentie. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand in een stedelijk gebied met heel veel buren netwerken het idee krijgt dat de minder drukke 5GHz band verder reikt dan de 2,4GHz band. En dat proefondervindelijk ook zo vaststeld. Maar zuiver naar frekwentie band gezien, zal de 2,4GHz echter verder kunnen reiken, maar meer hinder ondervinden wegens de vele stoorsignalen.
En ook van de zendsterkte op 5GHz vs 2.4GHz, wat een stuk meer kan zijn zoals hier al aangehaald werd. En zeker niet vergeten de antennes, sommige omnidirectionele geeft niet veel range, andere met wat meer gain geven horizontaal wel meer bereik, maar verticaal weer een stuk minder, etc.

Bv: https://www.youtube.com/watch?v=2lRaXGSjro8
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Ja, ik ben nu ook eens aan het testen om via het draadloze netwerk weer op 50 Mbps te geraken.

Ik heb hieronder een afbeelding geplaatst. Bij de kanalen van 9 tot en met 13 een blauwe balk, ik neem aan dat men bedoelt dat er hier storing opzit, en dat ik deze best niet neem.
Welke neem ik dan best? 7 of 5 of nog een andere en maakt dat dan uit? Alvast bedankt he

Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

De zendsterkte (zend vermogen) mag in feite niet boven het wettelijk toegelaten komen dus theoretisch zou het zendvermogen moeten naar beneden gehaald worden als men met een gebundelde antenne aansluit !
Maar dit heeft wel een gunstig gevolg dat men de stoorder zou kunnen onderdrukken.
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

stefdeve schreef:Ja, ik ben nu ook eens aan het testen om via het draadloze netwerk weer op 50 Mbps te geraken.

Ik heb hieronder een afbeelding geplaatst. Bij de kanalen van 9 tot en met 13 een blauwe balk, ik neem aan dat men bedoelt dat er hier storing opzit, en dat ik deze best niet neem.
Welke neem ik dan best? 7 of 5 of nog een andere en maakt dat dan uit? Alvast bedankt he

Normaal ben je het beste met de kanalen 1, 6 of 11. De andere kanalen zijn meestal niet zo super. Is natuurlijk wel afhankelijk hoeveel wifi netwerken er in uw buurt zijn e. Heb je een android toestel? Anders kan je wifi analyzer installeren. Deze verteld u welke netwerken er in de buurt zijn , op welk kanaal ze zitten en op welk kanaal je het beste zit.

Afbeelding
[Afbeelding Post made via mobile device ]
gohigher
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jan 2013, 07:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Normaal ben je het beste met de kanalen 1, 6 of 11. De andere kanalen zijn meestal niet zo super. Is natuurlijk wel afhankelijk hoeveel wifi netwerken er in uw buurt zijn e. Heb je een android toestel? Anders kan je wifi analyzer installeren. Deze verteld u welke netwerken er in de buurt zijn , op welk kanaal ze zitten en op welk kanaal je het beste zit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Die andere kanalen zijn even goed. Het gaat gewoon om het feit dat een wifi kanaal eigenlijk meer dan één kanaal in beslag neemt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”