Welke router kopen?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 41 keer
De laatste tijd merken we thuis dat onze oude G draadloze router niet meer voldoet aan ons gebruik. Daarom willen we een andere AC router kopen.
Op dit moment gaat de keuze tussen 2 routers: DLink DIR860L (http://tweakers.net/pricewatch/339262/d ... ificaties/) of de Linksys EA6400 (http://tweakers.net/pricewatch/324440/l ... ificaties/ ). Is er iemand die al ervaringen met deze routers heeft? Of zijn er ook andere routers (rond de 100 euro) die de moeite waard zijn om te overwegen?
Bedankt!
Op dit moment gaat de keuze tussen 2 routers: DLink DIR860L (http://tweakers.net/pricewatch/339262/d ... ificaties/) of de Linksys EA6400 (http://tweakers.net/pricewatch/324440/l ... ificaties/ ). Is er iemand die al ervaringen met deze routers heeft? Of zijn er ook andere routers (rond de 100 euro) die de moeite waard zijn om te overwegen?
Bedankt!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik heb nog een router te koop: een Asus RT-ac66u. Best there is, als je het mij vraagt. We kunnen evt iets rond u prijs bespreken.
-
- Elite Poster
't Enige dat ik kan zeggen is dat ie in perfecte staat is met alles er nog bij, nog onder garantie (als ik me niet vergis is dat bij Asus 3 jaar), en uiteindelijk weinig gebruikt en ook altijd in open ruimte en dus nooit boven normale temperaturen gegaan.
-
- Elite Poster
Your loss 
Binnen de prijscategorie die je aangeeft zou ik zeggen: Asus RT-N66U (of ook wel The Dark Knight).
De Linksys die je aangaf is niet wat je van Linksys zou moeten kunnen verwachten, wegblijven van Linksys is eerder de boodschap tenzij je naar hun nieuwste vlaggenschip gaat kijken maar die is bijzonder prijzig.

Binnen de prijscategorie die je aangeeft zou ik zeggen: Asus RT-N66U (of ook wel The Dark Knight).
De Linksys die je aangaf is niet wat je van Linksys zou moeten kunnen verwachten, wegblijven van Linksys is eerder de boodschap tenzij je naar hun nieuwste vlaggenschip gaat kijken maar die is bijzonder prijzig.
-
- Premium Member
Kan je ook verduidelijken wat is er precies minder goed aan de Linksys? Op hardware.info heeft deze een zilver award gekregen, onder andere daarom overweeg ik deze router. http://be.hardware.info/reviews/5253/14 ... -conclusieiRockabizzydilly schreef: De Linksys die je aangaf is niet wat je van Linksys zou moeten kunnen verwachten, wegblijven van Linksys is eerder de boodschap tenzij je naar hun nieuwste vlaggenschip gaat kijken maar die is bijzonder prijzig.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Kijk eens hier : http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... 4-ghz-dn-c
Zoals al eerder gezegd : ASUS.
Ook de DLink DIR860L en de Linksys EA6400 staat ertussen, maar toch verder onderaan.
Ik heb zelf een ASUS RT-AC68U. Geweldig ding. Geweldig snel en prima bereik.
Via wifi al snelheden gehaald tot 500 Mbps en meer.
Zoals al eerder gezegd : ASUS.
Ook de DLink DIR860L en de Linksys EA6400 staat ertussen, maar toch verder onderaan.
Ik heb zelf een ASUS RT-AC68U. Geweldig ding. Geweldig snel en prima bereik.
Via wifi al snelheden gehaald tot 500 Mbps en meer.
-
- Premium Member
Interessante site, vooral de "performance vs location plots" zijn handig.Sylvester schreef:Kijk eens hier : http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... 4-ghz-dn-c
Op 2.4 GHz is de Asus de beste (N450 versus N300 voor de Linksys en D-Link)
Op de 5 GHz is de Linksys veruit de beste ( waarschijnlijk door de AC1300, iets wat de Asus mist)
Op WIFI N 5GHz zijn al de routers gelijk.
Het komt er dus volgens mij op neer om na te gaan of we op de plaatsen waar we veel laptops,... gebruiken een goed 5 GHz signaal hebben of niet. Hoe ver draagt een 5GHz signaal ongeveer als er ook nog 1 of 2 muren tussen de router en de laptops staan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Voor mij is een criterium of hij DD-WRT kan draaien, de standaard firmwares zeggen me vaak niks kwa features en ik draai graag linux op mijn router gezien ik dat van voor naar achter ken.
Uiteraard een snelle CPU met genoeg reserve om bvb een openvpn tunnel met een mooie snelheid te kunnen draaien.
En wireless minstens twee radio's en de mogelijkheid om het zendvermogen per radio exact in te stellen (in milliwatt of dBm).
Ben meer voorstander van meerdere access points op een zeer laag vermogen (bvb enkele milliwatts) dan één zware access point met veel vermogen.
Ondanks dat er leden het niet met me eens zullen zijn, vind ik dat een serieus gezondheidsrisico. Een van mijn beste maten had zo'n zwaar geval waar ik zelf koppijn van kreeg, hij argumenteerde dat hij door 2 betonnen muren moest geraken dus hij kocht de zwaarste router, wel deze man heeft nu een zware tumor die maar niet weg gaat met chemo, bestraling en wegsnijden, tumor komt steeds terug.
Uiteraard een snelle CPU met genoeg reserve om bvb een openvpn tunnel met een mooie snelheid te kunnen draaien.
En wireless minstens twee radio's en de mogelijkheid om het zendvermogen per radio exact in te stellen (in milliwatt of dBm).
Ben meer voorstander van meerdere access points op een zeer laag vermogen (bvb enkele milliwatts) dan één zware access point met veel vermogen.
Ondanks dat er leden het niet met me eens zullen zijn, vind ik dat een serieus gezondheidsrisico. Een van mijn beste maten had zo'n zwaar geval waar ik zelf koppijn van kreeg, hij argumenteerde dat hij door 2 betonnen muren moest geraken dus hij kocht de zwaarste router, wel deze man heeft nu een zware tumor die maar niet weg gaat met chemo, bestraling en wegsnijden, tumor komt steeds terug.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 09 mei 2014, 23:18, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
No comment... gelieve wel een beetje ernstig te blijven aub.ub4b schreef:wel deze man heeft nu een zware tumor die maar niet weg gaat met chemo, bestraling en wegsnijden.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Ik blijf ernstig.
Hij woonde naast enkele GSM masten op de overliggende gebouwen, maar die straalden minder dan zijn eigen wifi. Heb alles daar gaan meten.
Hij woonde naast enkele GSM masten op de overliggende gebouwen, maar die straalden minder dan zijn eigen wifi. Heb alles daar gaan meten.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 11 mei 2014, 22:46, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Met alle respect maar er is NUL KOMMA NUL bewijs dat zijn ziekte ontstaan is door het gebruik van WIFI !
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Akkoord, volgende offtopic zaken worden gemodereerd.Jordy1990 schreef:Het is niet de bedoeling deze discussie (opnieuw) hier te voeren, daarvoor bestaat al een topic.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Pro Member
- Twitter: tendonsie
- Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
- Bedankt: 40 keer
Linksys EA6400 zou ik kiezen.
Zelf heb ik al enkele jaren ook zo'n model uit die lijn, en dat ding draait perfect.
Goede snelheden, leuke interface, nog geen minuut van geklaagd. Aanrader.
Over DLink geen ervaringen, wil ik me dus ook niet over uitspreken.
Zelf heb ik al enkele jaren ook zo'n model uit die lijn, en dat ding draait perfect.
Goede snelheden, leuke interface, nog geen minuut van geklaagd. Aanrader.
Over DLink geen ervaringen, wil ik me dus ook niet over uitspreken.
Mijn websitesoverzicht & hardware: Tendonsie.com <-> Tendonsie Services Comm. V. (Nieuwe Site) <-> WorldofMinecraft
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ga je eerst een ander vraagje stellen : pruts je graag en zoek je graag dingen zelf uit? Probeer je graag eens wat minder mainstream zaken en wil je eens wat meer tijd spenderen in zoeken hoe je router werkt in plaats van klik-klik-klik-klik-werkt?
Zo ja : ga voor routerboard
Zo neen : ga voor de Linksys. Deze draait bij vrienden van mij erg vlot.
Zo ja : ga voor routerboard
Zo neen : ga voor de Linksys. Deze draait bij vrienden van mij erg vlot.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
Aangezien ik niet weet wat ik meer kan instellen dan klik-klik-klik zal ik wel bij de laatste categorie horen.krisken schreef:Ga je eerst een ander vraagje stellen : pruts je graag en zoek je graag dingen zelf uit? Probeer je graag eens wat minder mainstream zaken en wil je eens wat meer tijd spenderen in zoeken hoe je router werkt in plaats van klik-klik-klik-klik-werkt?

Wel is VPN een pluspunt voor een router, maar dat bieden zowel de Linksys als de D Link.
Ondertussen is ook de D-Link DIR 868L aan de lijst met mogelijkheden toegevoegd, vanwege goede resultaten op de site van smallnetbuilder. Die is wel duurder dan de overige mogelijkheden (130 euro).
-
- Elite Poster
http://www.bol.com/nl/p/asus-rt-n66u-du ... 008843826/
Niet zonder reden een gold award (en geen silver).
Niet zonder reden een gold award (en geen silver).
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Is een MikroTik routerboard zoals de RB750xx of RB951xx wel vergelijkbaar met een goede merk router buiten dat men bij de RB's tal van instel mogelijkheden heeft ?krisken schreef: Zo ja : ga voor routerboard ...
Ondersteunen een van deze modellen wel VPN ? Vind dit niet terug in de karige info op de Interproject.pl site.
Edit: Al gevonden voor VPN ondersteuning:
http://www.balticnetworks.com/mikrotik- ... d-750.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Deel van't meubilair
Wat zijn dan de criteria voor een "goede router"... wat mij betreft zijn dat mogelijkheden en qua prijs/kwaliteit ga je bij een Routerboard niets beter vinden. Als een goede router volgens jou puur gebruiks gemak is zonder dat mogelijkheden belangrijk zijn (op uitzondering van een VPN misschien) dan ga je massa's andere routers vinden die "beter" zijn.lacer schreef:Is een MikroTik routerboard zoals de RB750xx of RB951xx wel vergelijkbaar met een goede merk router buiten dat men bij de RB's tal van instel mogelijkheden heeft ?
Routerboard heeft ondersteuning voor een uitgebreid aanbod van VPN mogelijkheden.lacer schreef:Ondersteunen een van deze modellen wel VPN ? Vind dit niet terug in de karige info op de Interproject.pl site.
Trouwens voor informatie over Routerboard OS kijk je best op http://wiki.mikrotik.com/wiki/Main_Page
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Bedankt voor de info, ik ga wat moeten bijleren 

EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
forum.mikrotik.com en youtubefilmpjes met hopen 
als je graag prutst Lacer, koop eens zo een goedkoop 750'je en je mond valt open van verbazing wat dat ding kan. te gek voor woorden soms. Ik ben bvb nu volop bezig met de hotspot functie op zo een router (lees : je krijgt bij mij 1 uur internet met een beperking tot 5GB aan een maximale snelheid van 1Mbit, burst op 2Mbit), in combinatie met de usermanager.
Zoek eens op youtube naar mikrotik hotspot of zo, dat zijn functies die je niet voor mogelijk kan houden in een huis/tuin/keuken router.
Maar om het even ontopic te houden : als je liever hebt van 1x instellen en het moet werken...neem dan geen mikrotik. Is vrij verslavend voor alle opties uit te proberen

als je graag prutst Lacer, koop eens zo een goedkoop 750'je en je mond valt open van verbazing wat dat ding kan. te gek voor woorden soms. Ik ben bvb nu volop bezig met de hotspot functie op zo een router (lees : je krijgt bij mij 1 uur internet met een beperking tot 5GB aan een maximale snelheid van 1Mbit, burst op 2Mbit), in combinatie met de usermanager.
Zoek eens op youtube naar mikrotik hotspot of zo, dat zijn functies die je niet voor mogelijk kan houden in een huis/tuin/keuken router.
Maar om het even ontopic te houden : als je liever hebt van 1x instellen en het moet werken...neem dan geen mikrotik. Is vrij verslavend voor alle opties uit te proberen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
Even een update: we hebben uiteindelijk voor de D-Link Dir 868L gekozen omwille van goede reviews en testresultaten.
De Linksys heeft het niet gehaald omwille van mindere resultaten bij toenemende afstand.
De Asus (N router) heeft het niet gehaald omdat deze wel een erg hoog verbruik had voor enkel een N-router te zijn, en geen betere resultaten behaalde dan de D-Link.
Al bedankt voor iedereen die geholpen heeft!
Als we problemen ondervinden met de D-Link zal ik dit hier posten (kan altijd handig zijn als iemand ook deze router zou willen kopen).
De Linksys heeft het niet gehaald omwille van mindere resultaten bij toenemende afstand.
De Asus (N router) heeft het niet gehaald omdat deze wel een erg hoog verbruik had voor enkel een N-router te zijn, en geen betere resultaten behaalde dan de D-Link.
Al bedankt voor iedereen die geholpen heeft!
Als we problemen ondervinden met de D-Link zal ik dit hier posten (kan altijd handig zijn als iemand ook deze router zou willen kopen).
-
- Elite Poster
Jammer alleen van die DLink interface die afgrijselijk is.
Ik heb vandaag bij m'n vriendin haar ouders de Asus RT-AC68U geïnstalleerd, veel beter kan het niet worden. Over Asus routers geen slecht woord, en dat verbruik is zo relatief als wat.
Ik heb vandaag bij m'n vriendin haar ouders de Asus RT-AC68U geïnstalleerd, veel beter kan het niet worden. Over Asus routers geen slecht woord, en dat verbruik is zo relatief als wat.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
ik heb hier ook een vraagje
kennis van mij zou graag in de slaapkamer 2de verdiep ook wiffi hebben.
Met modem telenet is uiterst zwak en werkt nauwelijk.
ik heb even mij netgear aangelegd en is toch wel beter, maar ondertussen misschien toch al betere op de marht dus daarom even twijfelen tussen de volgende
http://www.sicomputers.nl/netgear-wndr3 ... outer.html
http://www.mycom.be/desktops-randappara ... and-router
kennis van mij zou graag in de slaapkamer 2de verdiep ook wiffi hebben.
Met modem telenet is uiterst zwak en werkt nauwelijk.
ik heb even mij netgear aangelegd en is toch wel beter, maar ondertussen misschien toch al betere op de marht dus daarom even twijfelen tussen de volgende
http://www.sicomputers.nl/netgear-wndr3 ... outer.html
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
Sowieso Asus, prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs zou ik zeggen de RT-AC66U, als het meer mag zijn dan zeker de AC68U aangezien die toch echt wel opvallend snellere processor heeft (logisch als je naar specs kijkt). Wat niet wil zeggen dat de AC66U traag lijkt, integendeel. Al lijkt het me dat uit persoonlijke ervaring (zij het niet uitgebreid momenteel met de AC68U) de AC66U toch al bij al verder geraakt dan de AC68U. Het kan natuurlijk aan firmware liggen of foute perceptie.
- proximusboyke
- Elite Poster
http://be.hardware.info/tv/692/80211ac- ... -van-zaken
ondertussen naar dit gekeken en ze zeggen dat tussen de 66 en 68 nauwelijks verschil is.
Qua snelheid springt apple eruit
ondertussen naar dit gekeken en ze zeggen dat tussen de 66 en 68 nauwelijks verschil is.
Qua snelheid springt apple eruit
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Apple springt eruit? Nee, helemaal niet.
Ik heb zowat elk wifi ding van Apple in huis (gehad), en heb ondertussen ook andere dingen in huis, zoals een Asus RT-AC68U.
Dat toestel kwa mogelijkheden en bereik toch veel beter, ondanks mijn Apple-Mac voorkeur ...
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... 4-ghz-dn-c
Ik heb zowat elk wifi ding van Apple in huis (gehad), en heb ondertussen ook andere dingen in huis, zoals een Asus RT-AC68U.
Dat toestel kwa mogelijkheden en bereik toch veel beter, ondanks mijn Apple-Mac voorkeur ...

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... 4-ghz-dn-c
- proximusboyke
- Elite Poster
volgens hun testen van hardware ligt aplle met lengtes voor
-
- Elite Poster
Qua wifisnelheid toch wel inderdaad. Voor alle duidelijkheid; snelheidsverschil tussen AC66U en AC68U waar ik over sprak gaat niet over wifi maar de processor, en dus UI en andere die hier voordeel uit halen.
Apple mag dan wel snellere wifi snelheden halen, de prijs versus een 66U en 68U is er wel, en de Asus toestellen hebben bijzonder uitgebreide mogelijkheden (waaronder Dual WAN) en da's toch wel even anders bij Apple.
Apple mag dan wel snellere wifi snelheden halen, de prijs versus een 66U en 68U is er wel, en de Asus toestellen hebben bijzonder uitgebreide mogelijkheden (waaronder Dual WAN) en da's toch wel even anders bij Apple.