Aansluiting Belgacom voorzien in appartement
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Dacht dat ik al een account had gemaakt enkele jaren geleden, maar blijkbaar toch niet.
Binnenkort komt mijn vriendin bij mij wonen en dan wil ik de overstap maken van Telenet Basic Internet naar Scarlet Trio. De overstap is vooral voor het onbeperkt surfen en aangezien de meerprijs voor televisie en telefoon te verwaarlozen valt, nemen we dat er maar bij. Het probleem is dat ik in mijn appartement nergens een telefoonaansluiting kan vinden. Waar de Telenetlijn binnenkomt, komt er niets anders binnen.
Ik ben daarnet eens gaan kijken in de meterkast beneden en daar heb ik een kabel aangetroffen met een klein grijs kastje met telefoontje erop. Voor het gemak heb ik er even een foto van gemaakt (zie bijlage). Is dit de koperlijn die ik nodig zal hebben? Ik heb het ding nog niet losgemaakt om eens te kijken hoe het er vanbinnen uitziet. De kabel die er lijkt door te lopen komt vanuit het plafond in de meterkast en gaat ook terug naar daar.
Een kabel boven krijgen zou normaal geen probleem mogen zijn. Alle elektriciteitskabels uit de meterkast vertrekken rechtstreeks naar mijn zekeringskast die er boven hangt en er is een kabelgoot. Daar kan ik makkelijk zelf een kabel naar beneden laten komen voor de aansluiting. De vraag is, is de kabel op de foto de kabel die ik nodig zal hebben en met welk type kabel dien ik van boven naar beneden te gaan? Is UTP voldoende of moet er echt een koperdraad lopen?
Misschien loopt die huidige kabel naar de onderbuur of zit ze gewoon mooi weggestopt in het plafond tot ze eens in gebruik genomen wordt, geen idee. Wanneer ik de buur zie zal ik ze eens vragen welke provider zij hebben.
De overstap zou ik zo snel mogelijk willen regelen zodat we tegen juli ermee klaar zijn.
Binnenkort komt mijn vriendin bij mij wonen en dan wil ik de overstap maken van Telenet Basic Internet naar Scarlet Trio. De overstap is vooral voor het onbeperkt surfen en aangezien de meerprijs voor televisie en telefoon te verwaarlozen valt, nemen we dat er maar bij. Het probleem is dat ik in mijn appartement nergens een telefoonaansluiting kan vinden. Waar de Telenetlijn binnenkomt, komt er niets anders binnen.
Ik ben daarnet eens gaan kijken in de meterkast beneden en daar heb ik een kabel aangetroffen met een klein grijs kastje met telefoontje erop. Voor het gemak heb ik er even een foto van gemaakt (zie bijlage). Is dit de koperlijn die ik nodig zal hebben? Ik heb het ding nog niet losgemaakt om eens te kijken hoe het er vanbinnen uitziet. De kabel die er lijkt door te lopen komt vanuit het plafond in de meterkast en gaat ook terug naar daar.
Een kabel boven krijgen zou normaal geen probleem mogen zijn. Alle elektriciteitskabels uit de meterkast vertrekken rechtstreeks naar mijn zekeringskast die er boven hangt en er is een kabelgoot. Daar kan ik makkelijk zelf een kabel naar beneden laten komen voor de aansluiting. De vraag is, is de kabel op de foto de kabel die ik nodig zal hebben en met welk type kabel dien ik van boven naar beneden te gaan? Is UTP voldoende of moet er echt een koperdraad lopen?
Misschien loopt die huidige kabel naar de onderbuur of zit ze gewoon mooi weggestopt in het plafond tot ze eens in gebruik genomen wordt, geen idee. Wanneer ik de buur zie zal ik ze eens vragen welke provider zij hebben.
De overstap zou ik zo snel mogelijk willen regelen zodat we tegen juli ermee klaar zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Dit is een VVT kabel die geschikt is voor Belgacom maar hoeveel appartementen zijn er, misschien is de foto met de koperdraad voor een ander appartement? En al in gebruik?
Is er een kelder? Want op de foto is de invoer van Belgacom niet te zien.
Is er een kelder? Want op de foto is de invoer van Belgacom niet te zien.
- Flying
- Premium Member
Er is geen kelder. Vroeger was dit een gewoon huis, maar nu is het omgevormd tot twee appartementen. Ik kan geen invoer vinden van Belgacom. Zoals gezegd, de kabel die door dat kleine kastje loopt komt vanuit het plafond en vertrekt vervolgens weer naar het plafond.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Belgacom-koperdraad zit in de grond, als je naar plafonds kijkt, zal je niets vinden.
Naar de vloer kijken dus, vlak naast de elektricteit- of water-aansluiting. En te rade gaan bij iemand die plannen heeft van het gebouw! Als je huurder bent, neem je natuurlijk onmiddellijk contact op met de eigenaar. Dan heb je de nodige informatie meteen.
Naar de vloer kijken dus, vlak naast de elektricteit- of water-aansluiting. En te rade gaan bij iemand die plannen heeft van het gebouw! Als je huurder bent, neem je natuurlijk onmiddellijk contact op met de eigenaar. Dan heb je de nodige informatie meteen.
- Flying
- Premium Member
Maar die kabel vanop de foto zal er toch met een doel zitten? Kan ik daar dan niet gewoon iets mee aanvangen?
Edit: als de draad binnenkomt in het andere appartement, dan lijkt het me het meest logisch dat ze deze via het valse plafond naar de meterkast hebben geleid, wat zou kunnen verklaren dat de kabel van het plafond komt en naar het plafond loopt.
Edit: als de draad binnenkomt in het andere appartement, dan lijkt het me het meest logisch dat ze deze via het valse plafond naar de meterkast hebben geleid, wat zou kunnen verklaren dat de kabel van het plafond komt en naar het plafond loopt.
- Flying
- Premium Member
In bijlage een foto van het kastje opengemaakt.
Inmiddels is de huisbaas eens binnen geweest, maar hij weet het ook niet precies. Wat hij weet is dat er in beide appartementen Telenet werd voorzien. Het zou volgens hem kunnen dat die kabel ergens anders binnenkomt en dan via het plafond naar de meterkast gaat, maar heeft ook geen idee hoe het eigenlijk in elkaar zit.
Van het werk kan ik wel eens een meter meebrengen om te kijken of er op die kabels signaal zit.
Inmiddels is de huisbaas eens binnen geweest, maar hij weet het ook niet precies. Wat hij weet is dat er in beide appartementen Telenet werd voorzien. Het zou volgens hem kunnen dat die kabel ergens anders binnenkomt en dan via het plafond naar de meterkast gaat, maar heeft ook geen idee hoe het eigenlijk in elkaar zit.
Van het werk kan ik wel eens een meter meebrengen om te kijken of er op die kabels signaal zit.
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 60 keer
Dat is mogelijk, techniekers hebben een tracer bij & hebben toegang tot plannen van de kabels in de straat. Zo kan je beter zoeken of eventueel een nieuwe laten binnensteken. Als het vroeger een huis was dan heb je wel kans dat ze bv in het onderste appartement binnenkomt en vanaf daar is verlengd.
- Flying
- Premium Member
Ok, super. Ik zal morgen eens bellen naar Belgacom om te vragen of er momenteel een actief abonnement is op dit adres of ooit geweest is. Dat zal toch al wat zekerheid bieden over het binnenkomen van de koperdraad.
Aanvullend, als ik mijn apparatuur boven moet krijgen dan zal ik zelf een kabel moeten voorzien vanaf de binnenkomst beneden. Welke kabel voorzie ik hiervoor het best?
Aanvullend, als ik mijn apparatuur boven moet krijgen dan zal ik zelf een kabel moeten voorzien vanaf de binnenkomst beneden. Welke kabel voorzie ik hiervoor het best?
- Flying
- Premium Member
Er is nog nooit een actief abonnement geweest op dit adres. Ze raden me aan gewoon te bestellen en een technieker te laten langskomen. Moest het zijn dat er geen aansluiting is, dan roepen ze een lasser op (wachttijd +- een maand) en wordt er kosteloos aangesloten. De persoon raadt ook gewoon UTP-kabel aan, VVT is niet nodig.
Bedankt voor jullie hulp, ik hou jullie op de hoogte als er vorderingen zijn in de toekomst.
Bedankt voor jullie hulp, ik hou jullie op de hoogte als er vorderingen zijn in de toekomst.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 14 keer
Als je me je adres gegevens pm'ed wil ik wel eens kijken of ik geen blokkaartje (staan de maten op waar de belgacom invoer kabel binnenkomt op) vind van de invoer.
Zou het maar raar vinden dat er iemand dat telefoonkastje daar gehangen heeft en het nergens aangekoppeld is.
Zou het maar raar vinden dat er iemand dat telefoonkastje daar gehangen heeft en het nergens aangekoppeld is.
- Flying
- Premium Member
Doorgestuurd
.

Het zijn in totaal twee appartementen en blijkbaar hebben alle bewoners tot nu toe Telenet gehad en enkel Telenet. Ik vermoed zelfs dat er hier in mijn stuk straat bijna volledig Telenet is.jackho schreef:waren er dan geen andere in het gebouw die Belgacom hadden !
- raf1
- Elite Poster
Dus het gebouw is opgericht na 1998? Want voor het jaar 1998 bestond Telenet niet en had iedereen Belgacom.Flying schreef:en blijkbaar hebben alle bewoners tot nu toe Telenet gehad en enkel Telenet.
- Flying
- Premium Member
Het is een redelijk recent gebouw in ieder geval. De plannen heb ik er niet van. Het was aan telefoon bij Belgacom zelf dat ze zeiden dat er op dit adres nooit een actief abonnement geweest is.
- Flying
- Premium Member
De installatie werd onverwachts verplaatst naar vandaag. De technieker is langsgeweest en heeft vastgesteld dat er geen binnenkomende aansluiting van Belgacom is. Hij gaat/ging Belgacom op de hoogte stellen om lasser te sturen, voor een exacte afspraak zouden ze me opbellen. Het binnen brengen van de kabel in de meterkast zou kosteloos gebeuren en die wordt dan aangesloten op de kabels waarvan ik eerder een foto plaatste.
Ik wacht nu op een afspraak met de lasser en dat zou volgens de technieker een drietal weken duren. Zal voor begin juni pas zijn vrees ik dus opzeg Telenet zal een maand later zijn
Ik wacht nu op een afspraak met de lasser en dat zou volgens de technieker een drietal weken duren. Zal voor begin juni pas zijn vrees ik dus opzeg Telenet zal een maand later zijn

- Flying
- Premium Member
Nog steeds niets gehoord van Belgacom. Afgelopen maandag eens gebeld naar Scarlet om te vragen hoe het zit met die afspraak voor een lasser, maar daar konden ze me enkel vertellen om te wachten. Hopelijk laten ze gauw iets van zich horen.
- Flying
- Premium Member
Intussen nog steeds niets gehoord van Scarlet of Belgacom. Morgen is het exact drie weken na de installatiepoging. Lasser ging volgens de installateur een drietal weken duren. Ik zie niet in hoe ze dat nog gaan halen gezien ik nog steeds niet ben gecontacteerd voor een afspraak. Morgen nog maar eens bellen naar Scarlet. Dit schept niet veel vertrouwen voor de toekomst. Wat als er iets scheelt met de kabel in de toekomst, gaat het dan ook zo lang duren?
Volgens de voorwaarden heb ik na levering van de dienst twee weken bedenktijd, dus ik neem aan dat ik voor de installatie ook mijn staart kan intrekken? Als het midden juni nog steeds niets is dan moeten ze niet meer komen en betaal ik wel het dubbele voor Telenet Business 80.
Volgens de voorwaarden heb ik na levering van de dienst twee weken bedenktijd, dus ik neem aan dat ik voor de installatie ook mijn staart kan intrekken? Als het midden juni nog steeds niets is dan moeten ze niet meer komen en betaal ik wel het dubbele voor Telenet Business 80.
- Flying
- Premium Member
Begin hier al "den zaag" te worden
Net nog maar eens gebeld naar Scarlet en gezegd dat het nu in orde moet komen of dat ze niet meer moeten komen. De dame heeft dan contact genomen met de betreffende dienst van Belgacom. De interventie is op 5 juni geaccepteerd (gisteren) en er dient toestemming gevraagd te worden aan de gemeente en dat duurt niet de vooropgestelde drie weken, maar eerder anderhalve maand.
Ik vraag me echter af, de interventie is pas gisteren geaccepteerd waardoor ik vermoed dat ze ook pas gisteren of vandaag een verzoek hebben ingediend bij de gemeente? Dat zou betekenen dat het al vier weken duurt vooraleer ze het verzoek accepteren en dan als je pech hebt het nog eens een maand duurt omdat ze toestemming nodig hebben van de gemeente.
Het werkt serieus op mijn zenuwen aangezien ik het lange wachten beu ben. Ik overweeg steeds meer om Telenet Business 80 te nemen. Liefst zou ik een 2P hebben (internet + digitale tv), maar dat biedt Telenet natuurlijk niet aan. Sowieso ben ik een stuk duurder uit bij Telenet, maar dan is ook meteen de schrik weg dat ik misschien met slechte lijnwaardes opgescheept zou zitten. Whoppa is ook niet meteen slecht, maar dat verkapte "vrij downloaden" stoort me enorm.
Iemand met tips of verklaringen waarom dit allemaal zo lang duurt? Misschien een lasser/technieker van Belgacom?

Net nog maar eens gebeld naar Scarlet en gezegd dat het nu in orde moet komen of dat ze niet meer moeten komen. De dame heeft dan contact genomen met de betreffende dienst van Belgacom. De interventie is op 5 juni geaccepteerd (gisteren) en er dient toestemming gevraagd te worden aan de gemeente en dat duurt niet de vooropgestelde drie weken, maar eerder anderhalve maand.
Ik vraag me echter af, de interventie is pas gisteren geaccepteerd waardoor ik vermoed dat ze ook pas gisteren of vandaag een verzoek hebben ingediend bij de gemeente? Dat zou betekenen dat het al vier weken duurt vooraleer ze het verzoek accepteren en dan als je pech hebt het nog eens een maand duurt omdat ze toestemming nodig hebben van de gemeente.
Het werkt serieus op mijn zenuwen aangezien ik het lange wachten beu ben. Ik overweeg steeds meer om Telenet Business 80 te nemen. Liefst zou ik een 2P hebben (internet + digitale tv), maar dat biedt Telenet natuurlijk niet aan. Sowieso ben ik een stuk duurder uit bij Telenet, maar dan is ook meteen de schrik weg dat ik misschien met slechte lijnwaardes opgescheept zou zitten. Whoppa is ook niet meteen slecht, maar dat verkapte "vrij downloaden" stoort me enorm.
Iemand met tips of verklaringen waarom dit allemaal zo lang duurt? Misschien een lasser/technieker van Belgacom?
- raf1
- Elite Poster
In 99 procent van de gevallen gebeurt de installatie van de invoerkabel tijdens de oprichting van het gebouw. De aannemer spreekt dan reeds tijdens de ruwbouw af met Belgacom. Het speelt dan ook weinig rol wanneer die kabel juist wordt getrokken, de aannemer is toch een dik half jaar bezig en Belgacom en eventuele gemeentelijke vergunning kunnen gerust 3 maanden op zich laten wachten.
In dit geval is er blijkbaar haast bij en ligt de bal in het kamp van de gemeente. Ik zou dus eens bij de bevoegde ambtenaar in de gemeente aankloppen en informeren hoe het zit met vergunningen voor Belgacom op jouw adres.
Ondertussen kan je als tijdelijke oplossing natuurlijk zes maanden Telenet nemen en tegen Sinterklaas naar Belgacom overstappen.
In dit geval is er blijkbaar haast bij en ligt de bal in het kamp van de gemeente. Ik zou dus eens bij de bevoegde ambtenaar in de gemeente aankloppen en informeren hoe het zit met vergunningen voor Belgacom op jouw adres.
Ondertussen kan je als tijdelijke oplossing natuurlijk zes maanden Telenet nemen en tegen Sinterklaas naar Belgacom overstappen.
- Flying
- Premium Member
De enige oplossing lijkt wachten te zijn met het huidige telenet abonnement en geen digitale tv. Om nu een hele nieuwe Telenet-installatie binnen te halen, laat maar.
Er is ook positief nieuws. Ik ben zonet voor de tweede keer deze week opgebeld voor een afspraak met de Scarlet-technieker. Iemand vergeet steeds door te geven dat er nog steeds geen binnenkomende lijn is
Er is ook positief nieuws. Ik ben zonet voor de tweede keer deze week opgebeld voor een afspraak met de Scarlet-technieker. Iemand vergeet steeds door te geven dat er nog steeds geen binnenkomende lijn is

- Flying
- Premium Member
Vandaag een sms mogen ontvangen van Scarlet.
Ondertussen nog steeds geen nieuws van Belgacom. De vraag is, krijg ik deze sms enkel omdat de installatie niet kon doorgaan of zou dit betekenen dat het tegen 2 juli in orde zal zijn? Gaan die mannen ook in congé met het bouwverlof?Beste klant, door extra werkzaamheden aan uw lijn, zal uw installatie datum van uw product herboekt worden op 2/7. We houden u nog verder op de hoogte.Scarlet