Ik wil hier wel mijn ongezouten mening kwijt, bestudeer deze materie nu al sinds 2008, een van mijn hobbies
Het systeem van "geld als schuld" is niet oneindig ... ze hebben dit uiteraard proberen rekken door steeds schulden op te lossen met nieuwe schulden .... maar vroeg of laat barst die virtuele ballon ... de bonussen van banksters zijn sinds de crisis in 2008 nog nooit zo hoog geweest. We hebben die banksters gered met ons eigen geld, en ze bakken er nog steeds niks van. Het systeem staat op zijn laatste been.
Wat mij mateloos stoort is wanneer je geld bij een bank gaat lenen, dit niet van de spaarders komt (wat ons in onze economie lessen is wijsgemaakt) maar gewoon uti het niks wordt bijgemaakt. Wie betaalt dat ? Iedereen ... de ware inflatie ligt vele malen hoger dan de nepinflatie die ook wel index wordt genoemd. Want jouw waarde is het deel van jouw geld tov de total hoeveelheid in omloop. Als die hoeveelheid groter wordt, wordt jij armer.
En dan is er nog de rente. Als er geen inflatie door geldcreatie uit het niks zou zijn, gaat vroeg of laat al het geld naar de banksters. De banksters willen immers op elke transactie een percent, en gezien de banken er altijd wel voor iets tussen zitten, zou vroeg of laat al het geld naar de banksters gaan. Dus in het Westen is de geldcreatie uit het niks die ook wel verbloemd "quantitative easening" genoemd wordt (zeker als de FED en ECB erover spreken), het systeem waar wij allemaal achter aan hollen. Check daarvoor de video money as debt, zeer leerrijk.
Bij het islamitisch bankieren is trouwens rente verboden.
Een mooi voorbeeld:
Kijk eens wat u met 50 euro in de winkel in uw kar legt, en neem eens 2000 Bfr in de jaren 80 .... je had er een volle kar voor. Nu 1/4 tot 1/8 kar. De lonen zijn niet evenredig mee gestegen en we moeten ons te pletter werken in een tweeverdieners model. Mijn ouders runden een goed lopende psychiaterpraktijk en die hadden na alle luxe nog steeds per jaar 50.000 EURO gewoon overschot (ja 2 miljoen Bfr) ondanks een gezin van 5 !
Probeer dat nu eens .....
Voor concrete cijfers check eens shadowstats.org
Je wordt dus elk jaar enkele % armer terwijl alles steeds duurder en duurder wordt.
Ik heb nog voor banken en PCI bedrijven gewerkt, en bij eentje lag gewoon MODERN MONEY MECHANICS op de tafel, het boekje dat uitlegt hoe via fractional reserve banking geld uit het niks maakt .... mijn schoonzus is private bankier, en is daar in loondienst. Zij kan zelf de producten niet aankopen die ze haar eigen klanten aanbeveelt, lees allerlei formules voor de happy few die een hogere opbrengst geven dan de werkelijke inflatie.
Geen enkele grootbank geeft consumers een rente die hoger ligt dan de werkelijke inflatie, dus geld op een rekening devalueert. Dit is een verdoken vorm van belasting en dient tot de verdere uitholling van de middenklasse, die voor zowel de sukkelaars als de uberrijken opdraait, en voor de fouten van de banksters. De echte rijken hebben allerlei formules om te ontduiken en toch maar geen of bijna geen belasting te betalen. Zelfde geldt voor grote multinationals die geen euro belasting betalen door transfer pricing en andere lepe fiscale tricks die jan met de pet niet kent of kan accessen.
Om maar even terug te komen op de TS: dan is er nog Rusland en China die recent een verdrag ondertekenden, Rusland als grootste gasreserve gaat direct aan China leveren zonder de petrodollar als munt, dit wil zeggen dat weldra de $ in gedrang komt, en als dit valt gaat de euro uiteraard mee. Bij alle grootbanken ligt dat scenario al klaar, en het translatlantische vedrag wat recent werd getekend tussen EU en America, waarbij wij hun veel laksere normen gaan overnemen, duidt ook op het feit dat het binnenkort EU + USA tegen al de rest gaat worden.
Als de $ dan niks meer waard is, gezien China en de andere nieuwe economieën er niet meer in handelen, verliest het zijn waarde samen met de EU, en komt net het omgekeerde: hyperinflatie. Hyperinflatie is een truuk van de banken om sneller schulden af te lossen, dit stond vandaag nog gewoon in een MSM krant.