Doet Telenet nog altijd aan traffic shaping?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ijskonijn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2006, 12:42
Bedankt: 1 keer

Doet Telenet nog altijd aan traffic shaping?
Ben een jaar of 4 geleden om deze reden overgeschakeld naar Scarlet, bij Telenet zakte bij het downloaden mijn snelheid helemaal in elkaar.
Nu zoek ik digitale televisie te wilen nemen maar met een internet downloadsnelheid van 25 Mbps (Scarlet) denk ik eraan om over te stappen. Als ik met deze snelheid digitale televisie erbij neem (bij overstap naar Belgacom dan) zal hier denk ik mijn internetsnelheid ook danig in elkaar stuiken bij televisie kijken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ze doen volgens mij nog steeds aan traffic shaping, zie 'telenet netwerkbeheer'

maar is in functie van drukte van je node, mijn wederhelft heeft zo'n 60 mbps abbo wat in een triple play abbo zit, en meestal haal ik de full speed bij p2p
soms 's avonds dropped het wel, maar niet extreem tot onbruikbare toe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Je kan natuurlijk ook gewoon je internet laten waar het is en alleen TV nemen bij telenet. Je bent niet verplicht alles bij 1 dezelfde provider af te nemen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Die traffic shaping lijkt tegenwoordig wel mee te vallen... Hier sinds kort Whoppa en ben nochtans geen lichte gebruiker, maar toch geen issues.
ijskonijn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2006, 12:42
Bedankt: 1 keer

ub4b schreef:ze doen volgens mij nog steeds aan traffic shaping, zie 'telenet netwerkbeheer'

maar is in functie van drukte van je node, mijn wederhelft heeft zo'n 60 mbps abbo wat in een triple play abbo zit, en meestal haal ik de full speed bij p2p
soms 's avonds dropped het wel, maar niet extreem tot onbruikbare toe
Bij mij was het toen onbruikbaar. :-)
MaT schreef:Je kan natuurlijk ook gewoon je internet laten waar het is en alleen TV nemen bij telenet. Je bent niet verplicht alles bij 1 dezelfde provider af te nemen.
Alleen TV Telenet + Scarlet Internet van 35 € zou mij dan 58,70€ kosten. Daarom dat ik even rondkijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ijskonijn schreef:Ben een jaar of 4 geleden om deze reden overgeschakeld naar Scarlet, bij Telenet zakte bij het downloaden mijn snelheid helemaal in elkaar.
Traffic shaping is ook geëvolueerd:
  1. de verlaagde surfsnelheid voor grootverbruikers tijdens piekuren, is nu 5 mbps (down) en 1 mbps (up). Dat is dus niet meer zo "pokketraag" als vroeger, en kan je nog redelijk comfortabel surfen.
  2. de regio-gebonden beperking voor P2P (bij zeer hoog gelijktijdig P2P-gebruik) slaat nu alléén op de upload. P2P download wordt dus niet meer geshaped.
Misschien dat het hierdooor tegenwoordig wel lijkt mee te vallen ...
ub4b schreef: maar is in functie van drukte van je node, mijn wederhelft heeft zo'n 60 mbps abbo wat in een triple play abbo zit, en meestal haal ik de full speed bij p2p
Als je het over de p2p download speed hebt, dan wordt die inderdaad niet (meer) beperkt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Waarom zouden ze p2p enkel op de upload beperken? Vanaf de node is het toch vezel, die meestal toch evenveel upload als download heeft?

Op de download zou je het kunnen verwachten, maar de upload alleen vind ik nog al vreemd. Een groot deel van het p2p net blijft toch binnen het telenetnetwerk.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Omdat er op de coaxkabel 5 keer minder uploadcapaciteit beschikbaar is. Alle upload wordt in de frequentieband 15-65 MHz gepropt, oftewel maximaal 120 Mbps per node.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Waarom zouden ze p2p enkel op de upload beperken? Vanaf de node is het toch vezel, die meestal toch evenveel upload als download heeft?
Omdat het net de node zelf is die slechts een beperkte upstream bandbreedte heeft.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

'k Had die nieuwe nuance op enkel upload zelfs nog niet deftig gelezen, dus da's een ook ferme verbetering en de verklaring waarom het zo bijzonder meevalt (om niet te zeggen bijzonder veel sneller). Da's dan toch een sterk punt van kritiek dat hier wel eens wordt aangehaald en nu passé blijkt te zijn.

Met andere woorden, wil je meer snelheid, doe het gewoon. En met een heel klein beetje rekening houden met daluren (die dus echt wel meevallen tegenover de groene, overgangszone en rode uren vroeger) haal je er nog ferm wat volume uit. En ook niet te vergeten dat in die daluren je nooit op smallband komt, ook niet als je over de bovengrens zit van de FUP.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

ijskonijn schreef:
MaT schreef:Je kan natuurlijk ook gewoon je internet laten waar het is en alleen TV nemen bij telenet. Je bent niet verplicht alles bij 1 dezelfde provider af te nemen.
Alleen TV Telenet + Scarlet Internet van 35 € zou mij dan 58,70€ kosten. Daarom dat ik even rondkijk.
Whop (goedkoopste triple play formule) van telenet is €62,50 dus apart nemen is zeker niet duurder.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

iRockabizzydilly schreef:'k Had die nieuwe nuance op enkel upload zelfs nog niet deftig gelezen, dus da's een ook ferme verbetering en de verklaring waarom het zo bijzonder meevalt (om niet te zeggen bijzonder veel sneller). Da's dan toch een sterk punt van kritiek dat hier wel eens wordt aangehaald en nu passé blijkt te zijn.
Juich niet te snel, want het internetverkeer evolueert continu en hopelijk wordt Netflix binnenkort niet al te populair op jouw node ==>
Telenet-netwerkbeheer in de toekomst

Ook in de toekomst willen we supersnel internet aabieden. Daarom investeren we sterk in het verbeteren en uitbreiden van ons netwerk
Omdat het internetverkeer continu evolueert, kunnen we ons netwerkbeheer in de toekomst aanpassen. Natuurlijk proberen we dat zo weinig mogelijk te doen, en informeren we onze klanten tijdig
bron: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik denk dat op de nodes hier 'alles' zowat populair is :). En niet dat het uitmaakt maar heb zelf al jaren Netflix. Nu moeten we trouwens ook niet overdrijven he, netflix is op zich niet zo nieuw en vergt niet zo extreem veel bandbreedte. Trouwens, YouTube bestaat ook al jaren en gebruikt ongetwijfeld ook ferm wat bandbreedte.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En om even over de FUP te beginnen;

Mijn Telemeter op vandaag:
Telenet FUP.png
Dat valt toch ook best mee? En 't gaat hier lang niet alleen over verbruik tijdens de daluren.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

iRockabizzydilly schreef:Ik denk dat op de nodes hier 'alles' zowat populair is :). En niet dat het uitmaakt maar heb zelf al jaren Netflix. Nu moeten we trouwens ook niet overdrijven he, netflix is op zich niet zo nieuw en vergt niet zo extreem veel bandbreedte. Trouwens, YouTube bestaat ook al jaren en gebruikt ongetwijfeld ook ferm wat bandbreedte.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
http://variety.com/2014/digital/news/ne ... 201179643/

Ik wil niet beweren dat de situatie bij ons en de VS gelijk is, maar Netflix neemt daar 34% van de bandbreedte in, YouTube zit slechts aan 13%.
Toch wel een merkbaar verschil.

Denk dat onze ISP's de komst van Netflix echt wel gaan merken hoor.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In de upload: zeer zeker

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 21#p603321

In download: merk er weinig tot niks van
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”