krisken schreef:In de officiële perscommunicatie van zowel Proximus als Mobistar als Base heb ik steeds gehoord : "95% van de bevolking voor eind 2015". Uiteindelijk zie ik ze er alle 3 wel in slagen hoor.
Je berekening zal wel kloppen, maar je moet ook kijken naar het aantal gebruikers dat dan op één cel zit. We zitten nu nog maar in een beginstadium van 4G. In een perscommuniqué van Telenet stond vandaag dat de helft van de Belgen een smartphone heeft. Echter vermoed ik dat misschien 5 a 10% van deze mensen een 4G toestel hebben. En dat gaat enkel maar toenemen...
Die 2015 is inderdaad nu het doel geworden. Bleek dat het marketing team toch wat optimistischer was dan het technische team toen.
Mijn berekening is maar een schatting (gebaseerd op data van Tele 2 NL, die landelijk 800MHz uitrollen, die plannen eerst zo hun netwerk, niet veel capaciteit, maar in het begin is het aantal gebruikers op 4G ook nog niet zo groot, daarna gaan ze het netwerk verfijnen met meer antennes op 800Mhz en waar nodig met 2600MHz)
Ik denk dat de providers dat ook in die richting gaan uitvoeren, al was het maar om als eerste landelijke dekking te kunnen claimen. De rest komt later wel.
En in op de punten waar capaciteit belangrijk is (steden,stations,...) is er in belgie al genoeg bandbreedte (op het moment op 1800MHz LTE)
Dat de capaciteit op 800MHz beperkt is merk je bij KPN in NL goed, daar haal je tussen de 5 en de 15Mbps down in een stad. Hier kom ik nooit onder de 30Mbps (tenzij met slecht bereik)