Ben deze week van ADSL naar VDSL overgeschakeld (eindelijk beschikbaar).
De verbinding is op 12 Mbs begrensd, maar als ik mijn FritzBox goed begrijp zou de verbinding 30 Mbs aankunnen. Zie ik dat juist? Wat moet ik doen om een hogere snelheid te krijgen?
VdR
snelheid VDSL verbinding
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Je zult vermoedelijk een 12/1 LR profiel gekregen hebben in functie van jouw gedocumenteerde verzwakking en/of afstand tov. van de ROP. Heb je een idee van de afstand van jouw aansluiting? Kan het kloppen dat je op grote afstand zit van de ROP??
Zal vermoedelijk niet veel aan te doen zijn, zelfs als de lijn in theorie beter kan presteren. Het basisprofiel dat wordt toegekend, is op basis van gedocumenteerde waarden en niet van de lijn die in praktijk nog net iets beter aankan...
Zal vermoedelijk niet veel aan te doen zijn, zelfs als de lijn in theorie beter kan presteren. Het basisprofiel dat wordt toegekend, is op basis van gedocumenteerde waarden en niet van de lijn die in praktijk nog net iets beter aankan...
Ja ik zit op grote afstand van de ROP. In ieder geval was dat 1800m voor de ADSL verbinding.
Ik wil wel accepteren dat ik niet de 50 Mbs krijg waarvoor ik betaal als dat door de lijn niet mogelijk is. Maar nu is de snelheid gewoon gelimiteerd door de provider, dat zou toch niet mogen. Bij andere providers dan Belgacom zie ik dat de max snelheid eerder hoger is als de werkelijke snelheid, dan krijg je gewoon wat de lijn aankan.
VdR
Ik wil wel accepteren dat ik niet de 50 Mbs krijg waarvoor ik betaal als dat door de lijn niet mogelijk is. Maar nu is de snelheid gewoon gelimiteerd door de provider, dat zou toch niet mogen. Bij andere providers dan Belgacom zie ik dat de max snelheid eerder hoger is als de werkelijke snelheid, dan krijg je gewoon wat de lijn aankan.
VdR
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
ADSL wordt aangesloten op de centrale; VDSL op de ROP (een wijkkast) indien mogelijk. Dus afstand van ADSL heeft meestal niets te maken met afstand VDSL, tenzij je in een (afgelegen) gebied woont waar er geen ROP dichterbij staat.
Het toegekende profiel heeft niets te maken met jouw provider, is een technische beslissing (van Belgacom) die voor iedereen geldt. En zoals reeds geschreven, toewijzing profiel gebeurd op basis van gedocumenteerde waarden. Je bent zeker niet de enige die teleurgesteld wordt door een lager profiel dan technisch mogelijk. En helaas is er voor 12/1 geen verhoging mogelijk door DLM.
Het toegekende profiel heeft niets te maken met jouw provider, is een technische beslissing (van Belgacom) die voor iedereen geldt. En zoals reeds geschreven, toewijzing profiel gebeurd op basis van gedocumenteerde waarden. Je bent zeker niet de enige die teleurgesteld wordt door een lager profiel dan technisch mogelijk. En helaas is er voor 12/1 geen verhoging mogelijk door DLM.
Inderdaad er was sprake van werk voor de verandering op twee plaatsen. Dus ik weet niet wat de nu de afstand is.
Ik weet wel dat de lijn goed is, dat er veel meer dan 12 Mbs mogelijk is, en dat, zoals je zegt, de beperking is gebaseerd op een keuze van Belgacom niet op een technische beperking van de lijn.
De EDPnet customer service is goed, eens kijken wat hun reactie is.
VdR
Ik weet wel dat de lijn goed is, dat er veel meer dan 12 Mbs mogelijk is, en dat, zoals je zegt, de beperking is gebaseerd op een keuze van Belgacom niet op een technische beperking van de lijn.
De EDPnet customer service is goed, eens kijken wat hun reactie is.
VdR
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Wat zegt een lijntest ?
http://www.lijntest.be/
http://www.lijntest.be/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Je bent daar zo zeker van ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
De beperking is gebaseerd op technische criteria die Belgacom hanteert. Deze is voor alle VDSL2 providers in België gelijk, en je zal kan daar jammer genoeg niets kunnen aan veranderen.VdRtwo schreef:Ik weet wel dat de lijn goed is, dat er veel meer dan 12 Mbs mogelijk is, en dat, zoals je zegt, de beperking is gebaseerd op een keuze van Belgacom niet op een technische beperking van de lijn.
Dat is jouw (verkeerde) interpretatie van de lijntestVdRtwo schreef:De lijntest geeft ook 12 Mbps. Maar ook dat is alleen een eerste inschatting van de te halen snelheid. In mijn geval ligt de te halen snelheid hoger.

Het resultaat van de lijntest geeft de snelheid die op jouw adres te verwachten is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.