tv via utp?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo,

op de zolder hebben we een utp-kabel door de muur laten trekken, maar spijtig genoeg geen coax-kabel. Is er alsnog een mogelijkheid om tv via die utp-kabel te ontvangen? Ik vergelijk het een beetje zoals je internet kunt laten doorkomen via het stopcontact met powerline, of er zoiets gelijkaardigs bestaat voor tv?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Google eens op "balun" of "UTP to coax balun"
Dit bestaat dus wel, maar hoe goed het werkt, en over welke afstand, weet ik niet ...

Afbeelding
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Google eens op "balun" of "UTP to coax balun"
Dit bestaat dus wel, maar hoe goed het werkt, en over welke afstand, weet ik niet ...
Deze zijn volgens mij enkel geschikt voor 1 videofeed door te sturen (bvb van een camera). Niet om het volledige spectrum van kabeltv door te sturen. Dat lijkt mij onmogelijk over een utpkabel. Dus als jij een tuner beneden hebt staan bij de bron (en je kan deze op één of ander manier bedienen) dan zou dat moeten werken.

Je kan ook overwegen om digitale tv te nemen? (snow, belgacom,...). Deze werken enkel over utpkabel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Cat5e heeft inderdaad maar een 100 MHz, Cat6 gaat tot 200 Mhz... totaal onvoldoende dus.

Trouwens met dergelijke oplossing ben je dan weer je UTP kabel kwijt voor internet (zo'n oplossingen kan je dus niet voor beide gebruiken).

Eén oplossing... trek alsnog een coax !
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Werkt goed maar je hebt minimaal cat6 nodig.
Weet ook niet als je er een telenet decoder kunt achter hangen.

http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... isted_pair
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Trouwens met dergelijke oplossing ben je dan weer je UTP kabel kwijt voor internet (zo'n oplossingen kan je dus niet voor beide gebruiken).
Wie zegt dat?
Als ik mij goed herinner (we hadden deze discussie reeds op UB), gebruiken deze adapters maar één twisted pair (7+8). Ze zijn theoretisch dus combineerbaar met ethernet (max 100mbps).

Deze "baluns" doen niets anders dan het 75 ohm (unbalanced) signaal te converteren naar 200 ohm (balanced).
De ouderen onder ons zullen zich ongetwijfeld de platte stekker herinneren waarmee onze dakantenne met onze TV verbonden was. Bij mijn eerste kabelaansluiting (toen nog Coditel) had ik ook zo'n converter nodig om het coax antennesignaal van de kabel om te vormen naar de 2-draads platte stekker:

Afbeelding

Hiermee wil ik niet beweren dat dit een werkbare oplossing is, ik heb er geen ervaring mee.
Maar misschien werkt dat toch wel ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Daar vrees ik toch wel voor. Zoals Joris84 aanhaalde zijn deze oplossingen bedoeld om composiet videosignaal (hoogste frequentie 8 MHz) door te sturen. Eigenlijk zijn dat gewoon impedantietransformatoren. Ze zullen wel een stuk hoger dan 8 MHz gaan, maar tot 600 MHz lijkt me toch een beetje ambitieus...

Een actieve oplossing zoals Niko en Hirschmann (CaTV) aanbieden, zou wel kunnen werken. Volgens Guntherstassen werkt het Niko systeem (+- 320 eur?) alvast wel. Het Hirschmann systeem kost ongeveer 2400 eur dus ik betwijfel of je daar echt naar moet kijken.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Even out-of-the-box denken, maar je kan eventueel ook één van de oplossingen van Bhaalu gebruiken.
Gebruikt gewoon UTP, je behoudt de internetmogelijkheden en je ontvangt er ook tv mee :)
(Het aantal zenders is wel lager dan Telenet Digital TV)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Er bestaat een coax over netwerk kabel ,maar dit is ook zeer specifieke kabel. en volgens mij was deze al zeker FTP en geen UTP.

Video baluns zijn helemaal niet wat je zoekt om dat deze voor een laag frequent signaal gemaakt zijn.
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

je kunt ook de oplossing van Abitana gebruiken...ze hebben een speciale "omnipedia" kabel...waarin 2 aders nog eens speciaal omwikkeld zijn door aluminiumfolie ... je kunt dan aan beide uiteinden een utp naar balun converter plaatsen... ze leveren er nog "infrarood" aansluiting bij ook mocht je de digitale decoder in je garage willen plaatsen

ze hebben geen splitter om er nog 100mbit "utp" met de resterende 4tal aders te leveren (alleen bij gigabit heb je de volle 8 nodig?)
maar zoals gezegd...de decoder mag in de garage blijven staan waar je waarschijnlijk dan nog genoeg "utp" hebt :-)

oplossing werkt niet met satteliet coax...Dat is "nog" hoogfrequenter van signaal... zitten dan ook veel meer zenders op dan op een "analoge" coax...

werkte hier goed genoeg voor m'n digicorder...
ik kon op 16 plaatsen een televisie/decoder plaatsen... zonder overal nog eens "coax" te moeten trekken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik dacht dat de utp al getrokken was. Als hij nog een kabel moet bijtrekken kan hij even goed ne coax trekken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

bestaande kabel vervangen misschien makkellijker dan er proberen een "coax" naast te trekken? is zijn wachtbuis wel breed genoeg voor 2 zo'n dikke kabels?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:oplossing werkt niet met satteliet coax...Dat is "nog" hoogfrequenter van signaal... zitten dan ook veel meer zenders op dan op een "analoge" coax...
Volgens mij zitten er op een coax bij gebruik van sat net minder zenders... het is de LNB die namelijk slechts één transponder en polarisatie ontvangt en deze op je coax plaatst (hij het dan wel op een hogere frequentie band als men gebruikt voor klassieke TV signalen).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Je kunt ook een HDMI over Ethernet converter gebruiken zoals http://www.visionaudiovisual.com/nl/tec ... /tc2-hdbt/ die vie een extra rs232 kanaal ook een afstandbediening toelaat.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:oplossing werkt niet met satteliet coax...Dat is "nog" hoogfrequenter van signaal... zitten dan ook veel meer zenders op dan op een "analoge" coax...
Volgens mij zitten er op een coax bij gebruik van sat net minder zenders... het is de LNB die namelijk slechts één transponder en polarisatie ontvangt en deze op je coax plaatst (hij het dan wel op een hogere frequentie band als men gebruikt voor klassieke TV signalen).
Dat klopt niet helemaal. Een LNB zet wel degelijk meerdere transponders tegelijk op de coax, maar met een lagere frequentie dan dat ze uitgezonden worden (van +10 GHz naar 950-2150 MHz). Wel is het zo dat een LNB enkel transponders met dezelfde polarisatie tegelijkertijd ontvangt en doorstuurt. Dit wordt bepaald door de spanning die de satellietontvanger op de coax zet (13V voor verticale polarisatie, 18V voor horizontale polarisatie). Bovendien zijn er bij de Europese satellieten (zoals Astra) zodanig veel transponders gekomen dat deze niet meer allemaal tegelijkertijd op de coax kunnen worden gezet. Men heeft ze moeten opdelen in een lage en een hoge frequentieband. Om de hoge band te selecteren plaats de satellietontvanger een 22 kHz toon op de coax. In totaal zijn er dus vier mogelijke combinaties voor elke transponder (verticaal laag, horizontaal laag, verticaal hoog en horizontaal hoog). Vandaar dat je voor een multiswitch (die het signaal van één satellietantenne verdeelt naar een groot aantal ontvangers) een Quattro LNB nodig hebt, met vier uitgangen (één voor elke combinatie). De multiswitch verbindt elke ontvanger dan steeds met de juiste uitgang van de LNB.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

ai ai ai, al die technische details waar ik echt niks van snap...
het lijkt mij dus niet echt een voor de hand liggende mogelijkheid, als ik het hier zo mag samenvatten...
skynetbbs schreef:bestaande kabel vervangen misschien makkellijker dan er proberen een "coax" naast te trekken? is zijn wachtbuis wel breed genoeg voor 2 zo'n dikke kabels?
ik vrees dat de afstand te groot zal zijn. Kabelmodem en coax komen in de garage binnen en het zou dan naar de zolder moeten. Er ligt wel al een UTP naar de zolder, maar denk dat het niet zomaar kan vervangen worden, niet?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

waarom zou die afstand te groot zijn? De kans is groot dat die afstand wel lukt.
De afstand tussen garage en zolder zal niet meer dan 2 verdiepingen zijn. Dat is in de meeste gevallen geen probleem. Ik hou rekening met het gemiddeld signaal niveau dat binnen komt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:Er ligt wel al een UTP naar de zolder, maar denk dat het niet zomaar kan vervangen worden, niet?
Het hangt ervan af hoe die ligt... als dat netjes in een buis is zonder veel bochten dat kan je die er makkelijk uit trekken (wel een fijn en zeer sterk kabeltje mee trekken !!!) om hem daarna er terug door te trekken met een coax (best zoek je dan wel een kwalitatieve coax die ook dunner is dan normaal).

Gelukkig heb ik een schacht van in de kelder tot op zolder waar een aantal buizen doorlopen en waar ik op ieder moment nog een heleboel extra kan doortrekken.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

zal ik morgen toch maar eens navragen. Echt stom dat ik daar niet heb aan gedacht
fdreesen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2006, 20:22

Hallo,

Google eens naar het woord 'slingbox'...
Heb thuis een slingbox staan, om zodanig naar elke zender van mijn beide decoders (Telenet Digicorder en Dreambox 8000 Satelliet decoder) te kunnen kijken waar en wanneer ik dat wil. Zelfs bij wijze in de Dominicaanse Republiek, als er maar internet voorhande is.

Kijken via jouw tablet en deze eventueel via bvb. Apple TV of via een kabel naar HDMI als je via Android tablets werkt naar jouw TV doorsturen !!!

Groetjes Frank
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”