beste oplossing (VDSL, kabel, ISDN?) voor live videstreaming

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
taapo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 jul 2010, 13:24

Weet niet of dit het juiste forum is, maar ik denk dat er hier wel een paar knappe koppen samenzitten die er meer vanaf weten dan ikzelf.

We willen graag van tijd tot tijd een live stream aanbieden op hoge kwaliteit (HD, 25fps). Aangezien we in België met een nogal kleine upload werken bij bijna alle providers (Telenet beter, maar niet altijd even stabiel - EDPNET heeft dan weer één van de betere VDSL high-upload garanties) en alles niet altijd even stabiel is, wou ik eens checken of iemand weet hoe anderen dit in België doen?

Prijs is niet de brekende factor, dus als er professionele aanbieders zijn of oplossingen waarvan ik het bestaan niet weet - zou er dan iemand dit even willen laten weten?

PS. Ik zoek geen software of distributieplatform, enkel een ISP die genoeg uploadbandbreedte aanbiedt, en liefst gegarandeerd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

LTE? Bijna alle providers halen makkelijk meer als 10MBps upload continu over 4G.
taapo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 jul 2010, 13:24

LTE: interessant, maar is dat niet fluctuerend qua upload? En zijn er providers die dit professioneel aanbieden?

Ik heb intussen ook Destiny gevonden (destiny.be) - zij kunnen VDSL lijnen combineren zodat er een hogere upload kan gegarandeerd worden.

Nog andere tips?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik denk dat m'n u zeker en vast stabiele lijnen met gegarandeerde upload kan aanbieden bij Belgacom. De prijzen hiervan zullen wel niet om met te lachen zijn. Je zal hen hierover wel moeten contacteren want die info is nergens online te vinden. Er bestaan allerhande oplossingen op maat..
Belgacom Explore bijvoorbeeld http://www.belgacom.be/nl/id_p_ent_inte ... l?tabnav=1
Laatst gewijzigd door powaq 22 mei 2014, 15:27, in totaal 1 gewijzigd.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Destiny.be of een "high upload" profiel bij Edpnet kunnen misschien een oplossing zijn?
Eventueel een combinatie van een VDSL2 gebaseerde oplossing (Edpnet of Destiny) en kabel?
Er zijn routers waar je twee uplinks kan samenvoegen (dual WAN router, met loadbalancing).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hoeveel upload heb je nodig? En waarom?

Er zijn zowel bij EDPnet als bij Destiny abonnementen met een "high upload" tot 20Mbps

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

taapo schreef:hoge kwaliteit (HD, 25fps).
Dat zegt dus niets (wat voor compressie ?)... graag hoeveel Mbps je nodig hebt... en meteen ook hoeveel uren je wil streamen.

Trouwens ik denk niet dat er vandaag veel (geen) streaming aanbieders zijn die boven de 10 Mbps zitten (Netflix geeft bv. 5 Mbps aan voor HD).
AndRo555 schreef:LTE? Bijna alle providers halen makkelijk meer als 10MBps upload continu over 4G.
De TS zegt dan wel dat prijs niet belangrijk is... maar ook dat hij niet toekomt met 300 GB per maand... veel geluk dan met je LTE oplossing.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:LTE? Bijna alle providers halen makkelijk meer als 10MBps upload continu over 4G.
De TS zegt dan wel dat prijs niet belangrijk is... maar ook dat hij niet toekomt met 300 GB per maand... veel geluk dan met je LTE oplossing.
Alle drie de providers zullen je honderden GB's aanbieden, maar het zal een aardige duit kosten. Het zal uiteraard geen consumer data plan zijn, maar op professioneel vlak zullen ze alles doe om jou te helpen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Welke regio ? misschien is wirelessbelgie een oplossing.
Afbeelding
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Wij gebruiken destiny voor continue audiostreaming (livefeed FM zenders), is een betrouwbare provider voor dergelijke zaken.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Wat ik altijd deed was meerdere lijnen combineren, en liefst nog van verschillende technologieën.
Dus behulp van een stevige server (colo) en een routertje combineer je dan 2x DSL (high upload profile van EDPnet), en 2x Telenet. (al dan niet geleend van een bestaande aansluiting)

Zo heb je een zeer betrouwbare verbinding en mag je bruto de upload-snelheden optellen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ik zou destiny momenteel dan weer afraden op persoonlijke ervaring.

Ik zit met een klant die op 3 vestigingen problemen heeft met Destiny, en geen kleine...

-Niet kunnen opleveren van beloofde bandbreedtes
-Ongoing problemen met IP telefonie, gaande van wekenlange levertijden voor toestellen tot meerdere complete outages
-heel lastig binnenraken op support, antwoorden krijgen die besides the point zijn enz

Klant heeft op 1 locatie al een telenet lijn binnengehaald, en is da op andere locaties ook van plan...

Gezien dat prijs voor de TS geen brekende factor is, zou ik hem aanraden om bij een van de grotere players prijs na te vragen voor een leased line (al dan niet *dsl/cable/fiber) met voldoende capaciteit en een bandwith garantie.

Wil je provider-onafhankelijk kunnen werken, kan je altijd eens kijken naar bv Viprinet solutions, maar dan zijn we het al vrij prijzig aan het maken (al kan je dan weer weg met een aantal goedkopere lijnen ipv een dure leased line). ( https://www.viprinet.com/en )
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Oei, da's wel het eerste negatieve commentaar dat ik verneem van destiny...
Op het werk hebben we enkel een siptrunk bij destiny, niet hun eigen telefonieproduct, dus daarover kan ik me niet uitspreken. We hebben wel 15 sites die via MPLS geconnecteerd zijn via EFM/VDSL/Fiber waarover constant data & voice traffic verloopt. De snelheden zijn zoals beloofd. Ook service, oplevering en uptime vind ik nog steeds uitmuntend eigenlijk...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

FlashBlue schreef:Ik zou destiny momenteel dan weer afraden op persoonlijke ervaring.

Ik zit met een klant die op 3 vestigingen problemen heeft met Destiny, en geen kleine...
Wie weet werk ik wel voor die klant :)
Ik kan je iig zeggen dat wij verre van tevreden zijn van Destiny.
De problemen die je beschrijft hebben wij namelijk ook.
Wij zitten met 20 vestigingen.
Voicekwaliteit is om te schreeuwen, constant op de telefoon moeten bijregelen van inkomend volume, met als gevolg, "meneer, ik heb u niet begrepen, kan u dat nog eens herhalen", en dat niet 1 keer per gesprek, maar meerdere...

Ik zou er van wegblijven.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Dus vooral klachten over hun telefonieproduct eigenlijk? Al een geluk dat wij dat niet hebben dan :)

Hun siptrunk is dan wel weer heel goed vind ik...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
taapo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 jul 2010, 13:24

En als je line bonding gaat doen, wordt dat door de route ook als 1 lijn bekeken? Maw, als je een bestand of stream gaat uploaded, Gaat de router de twee upload links gebruiken en daar de upload op splitsen, of gaat hij voor elke upload link maar 1 bestand en stream toewijzen?

Hoeveel lijnen kan je zo combineren en werkt dat bij elke isp (edp, telenet, belgacom, etc). Ga je op elke locatie meerdere dsl lijnen kunnen aanvragen of zijn er voorwaarden?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

taapo schreef:En als je line bonding gaat doen
Waarom zou hij dat moeten doen... alle providers bieden upstreams van 6 Mbps en meer wat ruim voldoende is voor z'n noden.

En zolang hij geen correcte cijfers geeft over het benodigde volume zijn suggesties als fiber, bonding, ... gewoon van de pot gerukt zoals ze dat soms zeggen.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Als prijs zoals je zegt ondergeschikt is, zou je een fiber door BGC of TN kunnen laten binnentrekken. Symmetrische en te schalen qua bandbreedte volgens je noden. Ongelimiteerde traffic/SLA en gegarandeerde bandbreedte indien je dat wenst.

Destiny zou ik inderdaad ook afraden, ook op basis van persoonlijke ervaring kortelings.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”