Computer voor DOS?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hallo allemaal,

Een goeie kennis heeft een zaakje met een kassasysteem dat nog op DOS blijkt te draaien.
Nu is er een probleem met het afdrukken van bonnetjes dat de informatie soms 'scrambled' of het totaalbedrag niet juist is zonder te kunnen aanwijzen waar dat aan ligt. Op het scherm is alles correct
Ik heb de binnenkant al eens zuiver gemaakt voor het geval dat opwarming tgv stof een oorzaak zou kunnen zijn en alle aansluitingen/kabels eens goed aangedrukt, maar het leek een paar dagen goed te gaan tot het weer naar af was.

Ze zou graag terug hetzelfde systeem willen hebben omdat er een hoop speciale toetsen zijn toegewezen die het gemakkelijker maken om mee te werken.
Ik heb dan met de firma gebeld die dat systeem/de zaak heeft overgenomen en het zou aan de pc liggen zonder iets specifiek te noemen.
Ze hebben me dan wel gezegd dat een 'moderne' pc niet zou werken omdat die te snel is voor DOS en er eigenlijk niets anders op zit dan een volledig nieuw systeem te kopen.

Nu dacht ik eens te zoeken of dit met een oudere pc nog op te lossen valt.
Een seriële (hardware sleutel) en parallelle poort (printer) zijn noodzakelijk.

Heeft er iemand een idee wat qua processor nog werkt met DOS of een andere suggestie?
Alvast héél fel bedankt!
Gelukkig & gezond 2022!
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ernie schreef:Heeft er iemand een idee wat qua processor nog werkt met DOS of een andere suggestie?
Werkt zijn DOS programma niet op een gewone Windows XP/7 (32bit) PC?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik weet niet of het het proberen waard is, maar http://www.dosbox.com/ dient om "oude DOS-software" nog lopende te krijgen onder een modern besturingssysteem. Het is vooral gericht naar klassieke games, maar mogelijk ook hier een oplossing voor?
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb onlangs nog een DOS kassasysteem geïnstalleerd op een Windows 7 (32bit) + een virtuele machine werkt perfect...
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

jos123 schreef:Werkt zijn DOS programma niet op een gewone Windows XP/7 (32bit) PC?
Neen, alleszins niet in een DOS venster onder XP.
meon schreef:.. maar http://www.dosbox.com/ dient om "oude DOS-software" nog lopende te krijgen onder een modern besturingssysteem.
Bedankt voor de tip! iemand ervaring daarmee en geeft dat geen probleem om de sleutel & printer rechtstreeks aan te spreken vanuit dat DOS programma?
jos123 schreef:Ik heb onlangs nog een DOS kassasysteem geïnstalleerd op een Windows 7 (32bit) + een virtuele machine werkt perfect
Ook bedankt voor de tip! Welke virtualisatiesoftware heb je gebruikt en spreek je de poorten rechtstreeks aan?

Het ziet er naar uit dat het bij volgende opties blijft, niet?
  • 1) virtualiseren of dosbox op windows en dus een 'modernere' pc
    2) een oude pc vinden die het nog doet
Iemand een idee of een Pentium 2 of 3 nog hiervoor kan dienen om rechtstreeks met DOS te werken?
Die pc/kassa wordt voor niets anders gebruikt en windows installeren om daarop dosbox of virtualisatiesoftware te installeren is een beetje stom maar als het niet anders gaat toch nog de enige piste om de bestaande software te gebruiken.
Gelukkig & gezond 2022!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Ik heb net een poging gedaan met dosbox maar krijg een error en dosbox sluit meteen.
Nu ben ik met vmware player aan het proberen, heb daar DOS geïnstalleerd/werkend maar nu zou ik de gegevens van het programma daar naartoe moeten krijgen...

Iemand een idee hoe dat voor mekaar te krijgen?
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Aangezien VMWare Tools niet op Dos bestaat kan je proberen de .vmdk te mounten op het host-systeem?
http://www.running-system.com/how-to-mo ... r-windows/

Alternatief is de nodige files in een .iso-file krijgen (WinISO, IsoCreator) en die als A: of CD-drive koppelen in VMWare?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Ernie schreef: Ze hebben me dan wel gezegd dat een 'moderne' pc niet zou werken omdat die te snel is voor DOS en er eigenlijk niets anders op zit dan een volledig nieuw systeem te kopen.
Dat is kassa-kassa natuurlijk (all pun intended). Er zijn natuurlijk wel cases dat er niet naar een klok gekeken word maar getimed met processorcycles, maar eerst zien dan geloven zou ik zeggen.

't lijkt me de moeite om eens te proberen met freedos, dat is toch wat heel meer flexibel qua hardware dacht ik - allesinds al zien draaien op pentium-4 klasse.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

Ik draai hier DBASE in dosbox onder windows vista en 8 (windows 7 zal zeker ook werken).

Windows XP heb ik hier vanwege einde ondersteuning weggehaald,
en ik heb toen ook gezocht achter een goed alternatief.
DBASE werkte onder windows xp goed, ook om te printen.
Vanaf windows vista werkt dat niet meer goed.

We gebruiken daarom nu dosbox,
maar niet de officiele dosbox, want daar zit geen goede printerondersteuning in.
Een afgeleide van dosbox dat ik gebruik is diegene dat hier kan gedownload worden => http://ykhwong.x-y.net/

Het voordeel van deze dosbox is dat dos de printer als een 'standaard' dotmatrix aanziet (zal je ook zien aan het font op de print).
De aloude dos programma's werken hier het best mee.
schizm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 jun 2013, 09:22
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Wij gebruiken hier dezelfde versie van Dosbox om de oude DOS-versies van onze software bij klanten met een 64-bits systeem te installeren. Daarbij zit ook facturatiesoftware met een kassasysteem, maar de 32-bits versies van windows werken bij ons wel (al is dat waarschijnlijk ook alleen omdat we vanaf windows XP alle seriële kassaprinters e.d. hebben laten vervangen).

Let wel , met die dosbox moet je altijd eerst de configuratieinstellingen aanpassen, dingen zoals bvb. het mounten van alle nodige schijven gebeurt niet automatisch.

Ook maken we (daarbovenop) vaak gebruik van Dosprint (http://www.andtechnologies.com/index.ph ... e/dosprint)
om printers aan te spreken (hiermee kan je elke voor DOS geschikte printer die geinstalleerd is onder windows aan een "virtuele" LPT poort koppelen).
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Het probleem is wel een beetje raar. Alles is correct op het scherm maar niet op het geprinte document? Na de printer eens te openen ging het een paar dagen wel goed?

Misschien eerder kijken om de printer te vervangen ipv de PC?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Wel hopen dat uw dongle nooit stuk gaat! :wink:
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Wooaaw guys, super de vele reakties/hulp!!! :banana:

Situatie gisterenavond:
ik had vmware player op xp geïnstalleerd, daarin MSDOS geïnstalleerd en dan even moeten uitzoeken hoe ik het programma zelf kon overzetten maar dat is dan uiteindelijk ook gelukt.
Het programma startte op maar kreeg een foutmelding van ofwel ontbreken van een printer of iets ivm de sleutel.
Misschien dat er iets niet in orde was met de poortinstelling.
Ik heb het daarbij dan gelaten omdat de sleutel terug moest maar ik ga straks evt hiermee verder.

Aan de hand van de bijkomende uitleg had ik de indruk dat opwarming toch leek mee te spelen en heb dan eens de pc opgezet zonder behuizing en viel me al meteen op de ventilator van de processor niet draaide.
Ik heb de kabels dan nagekeken maar bleek stuk te zijn, dus ik ga straks kijken of ik een andere kan te pakken krijgen en dat eerst proberen want het koelblok werd toch wel warm.
meon schreef:Alternatief is de nodige files in een .iso-file krijgen (WinISO, IsoCreator) en die als A: of CD-drive koppelen in VMWare?
Het is me gisterenavond gelukt om gegevens zo over te zetten met imgburn, dank u voor de tip!

Enorm bedankt voor alle alternatieven aan te reiken! Ik hou ze achter de hand voor het geval ik niet verder kan.
ldw schreef:Het probleem is wel een beetje raar. Alles is correct op het scherm maar niet op het geprinte document? Na de printer eens te openen ging het een paar dagen wel goed?

Misschien eerder kijken om de printer te vervangen ipv de PC?
De printer werd al vervangen, dus dat zou ook al niet het probleem zijn.

Ik weet niet of het logisch is dat door opwarming het programma wel goed blijft werken op het scherm, ttz: artikelen worden correct opgehaald en zowel eenheidsprijs als totaal is juist.
Het probleem is enkel bij het afdrukken en dan nog niet altijd.
Gelukkig & gezond 2022!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wacht. Het werkt dus met een DRM key?
Want daar kan vmware iirc niet goed mee overweg vaak. Ik heb daar zeker al klachten over gehoord bij de ESXi baremetal systemen (da's wanneer je vmware rechtstreeks op een pc draait, zoals bv windows zelf ook doet, en niet in windows als programma).
Bij de afdanking van vmware server (de enige server oplossing die op een andere OS draaide) waren er bedrijven die bij overschakeling serieuze miserie hadden met hun hardware dongles herkenbaar te krijgen in hun vms, zeker met usb keys, en usb is serieel, dus...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Venax
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2012, 18:03
Bedankt: 1 keer

Soms kan dergelijke problemen optreden door een te snelle afdruk. Als de printer nog parallel aangesloten is, kijk dan even in de bios bij de poort. Soms heb je daar nog instellingen voor snelheid of protocol (als ik me goed herinner iets met SPP, ECP en EPP).

Indien het OS Windows is waar het in een DOS-box werkt ook even naar de printerdrivers kijken. Dit moet text-only zijn.

Ook als het nog pure goede oude DOS is, is er misschien een IRQ-conflict.


Ik heb hier in een doos nog wat oude 486 en Pentium CPU-coolers en ventilators liggen. Indien nodig maak ik er wat foto's van.
JosSchaars
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:05

Voor het kassa systeem zal de eenvoudigste en snelste oplossing zijn deze te vervangen door een andere PC. Uiteraard hier wel DOS op installeren als er een ander besturingssysteem op staat.
Voor de andere oplossingen, virtualisatie/DOSBox, is de seriële dongle een groot probleem. Deze wordt ongetwijfeld rechtstreeks aangesproken en Windows staat dit niet toe.
Niet geheel correct: “iemand” naar het programma laten kijken om de beveiliging eruit te halen. Vaak stelt deze bij DOS programma’s weinig voor.

Een waarschuwing voor die DOSBox gebruiken om een DOS database programma te draaien: DOSBox is bedoeld voor spelletjes en funest voor databases in een multi-user omgeving.
Een beter alternatief, ook voor virtualisatie, is vDos: http://sourceforge.net/projects/vdos/.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Het is dus blijkbaar een probleem om met een hardware sleutel het programma in DOS (of alternatief) onder Windows te draaien...

Ik heb een ventilator voor op de processorkoeler te pakken gekregen die een klein beetje groter is en dus maar met 2 schroeven vast gezet kan worden. Hij staat niet helemaal vlak omdat de zijkant van het koeblok iets hoger is.
Dat heeft het printprobleem nog niet opgelost en moest er alsnog een grote tafelventilator op de open pc worden gericht.
In het weekend dan eens het koelblok er af gehaald en bleek dat er geen geleidingspasta tussen zat maar ook met pasta nog steeds hetzelfde resultaat.

Het lijkt dus zeker een probleem van opwarming te zijn, alleen vreemd dat nu met een werkende processorventilator & pasta het niet is opgelost.

Wat zou de grens qua processor zijn dat DOS nog werkt?
Degene die er nu opzit is een Pentium 100.
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Pentium II/Pentium III zou nog moeten werken, vanaf een PIII op 1GHz heb je een patch nodig.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk dat je ofwel best af bent met die hardware key te kraken (serieus, ik denk dat niemand die software nog ondersteunt intussen ;-) ) of dat er geinvesteerd wordt in een nieuw product; dit lijkt me een (unplanned) end-of-life moment. Men moet maar ns leren te budgetteren voor maintenance en replacement ipv eenmalige kosten te doen en daarna geen cent in te plannen voor vervanging op termijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als ik je ermee kan helpen: ik heb nog restanten van een K6 233 staan, die je in de Antwerpse Kempen mag komen oppikken. En ongetwijfeld zullen hier nog wel leden zitten die je kunnen depanneren.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

@Petervanakelyen: is die patch niet voor windows?

@ITnetadmin: je hebt geen ongelijk, alleen is het in dit geval iets 'complexer' en omdat het toestel nog werkt - al is het momenteel alleen met een extra tafelventilator - is het een beetje absurd om een heel ander systeem aan te kopen, niet?

@SpecialK : dank je voor het aanbod! Wat zijn die restanten juist en draait daar DOS op?

Kan er iemand nog aanvullende commentaar/tips geven ivm het actuele probleem?
  • 1) Kan het iets anders zijn dan de processor die te warm wordt?
    2) Is het mogelijk dat een te warme processor alleen problemen geeft bij het printen maar niet de verwerking op het scherm?
    3) Kan het zijn dat de ventilator die ik gemonteerd heb niet genoeg koeling geeft doordat hij een beetje schuin staat?
    4) Moet die koelpasta geen verbetering brengen?
Gelukkig & gezond 2022!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je het nog aan het werk krijgt, gebruik het dan maar gerust.
Mijn punt is eerder dat wanneer je iets koopt als investering (wat hier het geval is), dan moet je direct al budget voor zien voor onderhoud en eventuele vervanging op termijn. Wat te vaak gebeurt is eenmalige aankoop en dan verwaarlozing tot het fout loopt met alle paniek vandien.
Een 5tal jaar geleden werkten ze bij de CM ook nog met een DOS programma voor de meeste administratie; dat is toch te gek, enkel omdat "er ooit veel geld aan betaald is". Dit soort "eenmaal investeren en dan verder doen tot het in frutten vaneen valt" werkt echt op mijn zenuwen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ernie schreef:@SpecialK : dank je voor het aanbod! Wat zijn die restanten juist en draait daar DOS op?
Ik denk da'k nog wel een volledige kit heb: moederbord, processor, geheugen, case, voeding, evt zelfs harde schijf. Enkel de cooler van de processor ontbreekt dacht ik, 'k zal morgen eens kijken. 't Is niet da'k er zelf nog iets mee ga doen, maar DOS zou geen probleem mogen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”