Belgacom en Onweer

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PTiTDaV
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Dag allemaal,

Vorige week woensdag is de bliksem ingeslagen 3 huizen verder.
Met als gevolg dat de hele buurt z'n belgacom installatie "doorgebrand" is.

Bij mij is alles dat aangesloten was op m'n modem defect ( TV, PS4, decoder en mediacenter ) ,de installatie staat op een beschermde stekkerblok .
Alles laat dus vermoeden dat de bliksem binnengekomen is via de Intro.

Bestaat er een mogelijkheid om ons hiervoor te beschermen ?
Is dit niet de taak van Belgacom ( ik meen mij te herinneren dat bij Telenet er een soort van bescherming op m'n modem hing vroeger ) dit te voorzien ?
Nu begint de miserie dus met de verzekeringen en waarschijnlijk zijn we sowieso verliezende partij.

Mvg,
David
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Zowel m'n MGE UPS als Belkin Surgeprotector hebben RJ-45 in en uit. Ik heb echter geen idee of dat een goed idee is voor het xDSL-signaal, en of dit effectief is tegen een blikseminslag...
PTiTDaV
Member
Member
Provider

wel dat zou ik nu juist willen weten.
In hoever beïnvloedt dat het Xdsl signaal.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:
Provider

ik dacht dat dit gedekt was door de brandverzekering ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer
Provider

Als je een goede brandverzekering hebt, is dit gedekt.
Wat niet wil zeggen dat ze het niet zullen terug eisen van bvb belgacom, maar daar zal de klant niks van merken.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
PTiTDaV
Member
Member
Provider

is idd allemaal gedekt door de brandverzekering.
Maar ik vrees dat ik niet alles 100% terugbetaald zal krijgen ( verzekeringen ... )
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Verzekeringen zonder franchise bestaan niet, wil je het geld van Belgacom terug eisen?
Afbeelding
PTiTDaV
Member
Member
Provider

Neen helemaal niet ( dat is onbegonnen werk denk ik dan :) )
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer
Provider

Om terug te komen op de vraag: ik heb hier 2 stekkerdozen met DSL beveiliging bij, maar destijds heb ik daar serieus verlies door gehad en dus direct terug ontkoppeld.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Dat is meestal niet al te goed voor het signaal.
Als het bliksemt is het best alles uit te trekken, inclusief telefoonstekker.
Ivm vergoedingen, Belgacom gaat waarschijnlijk overmacht claimen en u verwijzen naar u brandverzekering.
Vraag wel zeker van alles facturen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

de bbox3 is wel getest volgens (en voldoet dus aan) de K.21 standaard test levels (https://www.itu.int/rec/dologin_pub.asp ... type=items), wat natuurlijk niet betekent dat de bliksem ook inslaat volgens deze standaard :!:

Maar aangezien dit door de ITU-T aldus is gespecifieerd, zou dit toch met reële situaties moeten overeenkomen. De beveiliging die op de DSL-ingang staat houdt rekening met de DSL lijnimpedantie, zodat de hele ingangstrap geoptimaliseerd blijft voor VDSL. Als je daar dan nog een extra beveiliging ophangt, haal je vermoedelijk heel die matching overhoop en krijg je een slechtere DSL verbinding (zoals gemerkt door iRockabizzydilly)
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Zou leuk zijn als Belgacom nu eens eindelijk overal Fiber begon te leggen. Dan zou je dit probleem natuurlijk niet meer hebben :).

Maarja een mens kan dromen. (Of naar het buitenland verhuizen, waar dat allemaal wel lijkt te lukken...)
Afbeelding
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

http://www.directindustry.com/prod/schn ... 90366.html

heeft normaal geen enkele invloed op je lijn .... wel de aardings draad zeker dik genoeg nemen ....
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

foxhound schreef:Maarja een mens kan dromen. (Of naar het buitenland verhuizen, waar dat allemaal wel lijkt te lukken...)
Alee, ga dan maar verhuizen naar Frankrijk in de Alpen, want volgens u hebben ze daar overal fiber...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lord, eat your words:

http://fibreoptique.numericable.fr/prov ... ritimes-06
http://fibreoptique.numericable.fr/rhone-alpes/ain-01

en zo zijn er blijkbaar nog, dit zijn maar de eerste 2 Google resultaten.

Dit gewoon louter ter correctie, niet als argument in deze discussie want ook fiber kan last hebben van weersomstandigheden.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Lord Utopia schreef:
foxhound schreef:Maarja een mens kan dromen. (Of naar het buitenland verhuizen, waar dat allemaal wel lijkt te lukken...)
Alee, ga dan maar verhuizen naar Frankrijk in de Alpen, want volgens u hebben ze daar overal fiber...
Niet appelen met peren vergelijken hé...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
foxhound
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 19 keer
Provider

Lord Utopia schreef:
Nooit gezegd dat ze in het buitenland "overal" fiber hebben. Maar ze staan in onze buurlanden wel jaren verder op dat vlak, en ik vrees dat het verschil enkel groter en groter zal worden. Het lijkt er meer en meer op dat fiber to the home hier in België voor de komende 10 jaar meer de uitzondering zal blijven, dan de norm.

Als je ziet dat vectoring Belgacom al bezig zal houden tot (en met?) 2016, dan denk ik niet dat we snel fiber gaan mogen verwachten.

Nuja, ik denk dat ik al blij mag zijn als ik tegen eind 2016 meer dan 20/2 snelheid ga krijgen. Misschien dat we tegen 2030 staan waar Nederland nu staat qua internet.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

iRockabizzydilly schreef:Om terug te komen op de vraag: ik heb hier 2 stekkerdozen met DSL beveiliging bij, maar destijds heb ik daar serieus verlies door gehad en dus direct terug ontkoppeld.
Dit soort stekkerdozen is puur bedrog, en geeft absoluut geen enkele garantie dat jouw apparaten beschermd worden tegen een naburige blikseminslag.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat durft ik dan toch betwijfelen. Ik zou niet weten waarom een stevige surge protected stekkerdoos puur bedrog is, samen met de claim van voor een gigantisch bedrag verzekerd te zijn (men kan wel claimen wat men wil, maar daar is toch ook enige controle op).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Als het geen rechtstreekse inslag is en meer ten gevolge van inductie zal het zeker zijn dienst bewijzen maar als het een rechtstreekse inslag is en de helft van je muur weg is !! dan zal je wel direct weten hoe goed ze hun werk gedaan hebben :eek:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Ge moest eens weten wat een deftige bliksembeveiliging kost.
Dan spreek ik over een industriële hé, aan een prijs die je ze absoluut niet als particulier kan kopen.

En inderdaad, die stekkerdozen zijn "rommel".
Waar het wel goed tegen is, is tegen een transiënt van een blikseminslag enkele kilometers verderop.
Absoluut niet voldoende om een blikseminslag nabij de onderbreken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Ze helpen niet veel, maar ze helpen wel iets.

Hoeveel mensen zijn er niet die als het onweert hun prises uit de stopcontacten trekken? Om ze dan 20cm verder op de grond te leggen. Die staan er ook niet bij stil dat die bliksem met het grootste gemak overslaat en je apparaten alsnog kapot zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

No offence, maar een directe inslag wordt maar door weinig dingen tegengehouden. Das ook niet echt moeilijk voor te stellen. Maar om daardoor alle surge protectors rommel te noemen... Precies of het is alleen maar een marketingleugen. Het maakt iets uit in bepaalde gevallen en das nu eenmaal zo, en een beetje goede Brol heeft ook voordeel voor de levensduur van aangesloten toestel door een filtering van pieken/storingen in de elektriciteitstoevoer (kan even niet op de naam/afkorting komen maar EMI of rfi zal het niet zijn?).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Ik heb een Dehn module op zowel mijn hoofdzekering als mijn Belgacom invoer staan, dit zou toch het meeste moeten kunnen weerstaan...

Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Voor de techneuten die wat dieper in detail willen gaan: http://eng-electric.blogspot.be/2012/06 ... e-and.html
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer
Provider

iRockabizzydilly schreef:No offence, maar een directe inslag wordt maar door weinig dingen tegengehouden. Das ook niet echt moeilijk voor te stellen. Maar om daardoor alle surge protectors rommel te noemen... Precies of het is alleen maar een marketingleugen. Het maakt iets uit in bepaalde gevallen en das nu eenmaal zo, en een beetje goede Brol heeft ook voordeel voor de levensduur van aangesloten toestel door een filtering van pieken/storingen in de elektriciteitstoevoer (kan even niet op de naam/afkorting komen maar EMI of rfi zal het niet zijn?).

Een fatsoenlijke voeding bij een fatsoenlijk toestel heeft dat niet nodig. Die kan zelf pieken en storingen opvangen.

Bliksembeveiligingen zijn onveiliger dan dat je er geen hebt. Waarom? Omdat de meesten denken dat ze dan 'veilig' zitten, en ze laten hun toestel insteken bij onweer.
Bij de eerste de beste serieuze inslag is het dan toch vuurwerk. En met een beetje pech bij een rechtstreekse inslag vind je ke bliksembeveiliging terug bij de buren. Of nog erger : ze gaat in rook op en je vindt er niks meer van terug.
Een goede bliksembeveiliging kan wel een mogelijk voordeel hebben bij onrechtstreekse blikseminslag. Maar wat is een goede beveiliging? En wat is onrechtstreeks...?
Dat laat ik in het midden.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Het beste is alles uittrekken Coax, into, stekkers...
Hoofdschakelaar uitzetten is niet voldoende, de afstand tussen aan en uit is maar enkele millimeters.

Bij indirecte inslag reist de stroom via de grond, deze kan via de leidingen die het pad kruist zo uw toestellen beschadigen, (via Coax, koper, elektriciteitsleiding) Door de spanningstrechter die er ontstaat kan alles wat zijn pad kruist onder zeer hoge voltages komen te staan!

Je had ook iets met influentie, dacht dat dit met een wolk tot wolk ontlading te maken heeft. Maar dat weet ik niet meer exact, maar dit is de zeldzaamste vorm dacht ik.

Ontstaan van een magnetisch veld is ook mogelijk en kan zelfs een reikwijdte van meer dan 1km hebben, hoe groter de stroomverandering hoe groter de reikwijdte, elke geleider die hierdoor gekruist wordt zal er voor zorgen dat er toestellen sneuvelen, dit doordat de toestellen meestal in een lus zitten en zal het "open" (verbruiker) einde hoge inductiespanning te verwerken krijgen.

De ergste is de directe inslag en zal er veel meer sneuvelen dan uw toestellen vrees ik. Dan helpt alles uittrekken niet echt.

Alles uittrekken is vooral een bescherming voor indirecte inslagen. Een grote fabel is ook dat de bliksem altijd het hoogste punt zoekt, ik vrees dat je dan bedrogen gaat uitkomen, deze zoekt gewoon de gemakkelijkste weg. Hoge gebouwen, bomen hebben wel een hoger kans op inslag. Vandaar kerken en sommige gebouwen uitgerust zijn met bliksemafleiders.
Beschermingen in de stopcontacten zijn volgens mij dan ook veel te klein om beschermend te kunnen werken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoogste punt een fabel? Meestal is het hoogste punt de gemakkelijkste weg, simpelweg omdat bliksem van bovenaf een weg naar beneden zoekt en dus hoogste punten het meest kans maken. Dus belange geen fabel.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Als een lager punt een beter geleiding heeft dat moment hebt ge prijs :)

EDIT: dit is alleen voor directe inslagen :)
Indirecte vernielen uw huis niet maar wel uw apparaten.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vrijwilligers die het eens willen testen? :P
PTiTDaV
Member
Member
Provider

HIer zijn we slachtoffer van indirecte inslag.
Inslag was 3 huizen verder. de schouw is leterlijk ontploft, stopcontacten uit de muur geblazen. huis ziet helemaal zwart vanbinnen.
geloof me, dat huis is niet het hoogste punt.
Hier in de buurt heeft iedereen last van de indirecte inslag. deze is binnengekomen via de coax en de bgc koperparen.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 53 keer
Provider

Laat u geen blaaskes wijsmaken, het uittrekken van de stekkers heeft weinig tot geen nut als de bliksem rechtstreeks op je huis valt. De leidingen springen gewoon uit de muur, de stroom springt los over naar de stekker die los naast het stopcontact ligt.

Voor onrechtstreekse inslag helpt het wel, dat heb ik zelf meegemaakt. Bliksem ingeslagen op 200 meter van mijn huis. Alle kabelversterkers aan de gevels van de huizen om zeep. Sommige toestellen hebben ook de geest gegeven bij mij thuis, maar NIET die achter de protector. De vraag is dan: hoe groot is de kans dat de bliksem inslaat kort bij je huis. Ga je daarvoor manueel ALLES uittrekken? Daar is geen beginnen aan in mijn huis.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Ik trek alles uit en zet alles in mijn camionette :bang: :angel:
Ik vraag me af waarom alles zo zwart-wit ? Als je en rechtstreekse bliksem inslag hebt gaan die dingen niet helpen, bij onrechtstreeks wel & toch trek ik de priezen uit als het gaat onweren, maar ook ik ben niet de hele dag thuis om dat te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”