Downloadsnelheid draadloos B-box3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Ik heb sinds 2 maanden een b-box3 en die is draadloos verbonden met een linksys usb-stick Wireless-N.

Een tijd geleden( 1 maand) mat ik de snelheid op mijn kamer via speedtest en kwam uit op 47.07 Mbps. en dit via de usb-stick wireless N.

Nu enkele dagen geleden deed ik de snelheid en vandaag opnieuw op mijn kamer en de snelheid kwam uit op 22.02 Mbps. Hoe komt dit? Hoe komt het dat mijn downloadsnelheid nu zo laag is? En een tijd geleden niet?

In de living staat nog een computer en die is via ethernet-kabel en die haalt wel de 47.07 Mbps.

Is er hier een uitleg voor? Moet ik iets anders instellen? Ik geef wel nog mee op de slaapkamer is de computer windows xp :angel:

Alvast bedankt nogmaals voor jullie hulp en advies :wink:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je wifi kanaal wordt waarschijnlijk te veel beïnvloed door andere binnenvallende naburige wifi signalen en best eens met een gratis programma inSSIDer kijken of je niet beter een ander wifi kanaal instelt op je bbox waar je minder binnenvallende wifi signalen hebt dus best een kanaal dat zoveel als mogelijk vrij is.
Laatst gewijzigd door jackho 06 mei 2014, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Met inSSIDer kan je helemaal niet zien wat er stoort, je ziet enkel de naburige wifi, maar er zijn veel meer dingen welke storen.

- het hangt er ook vanaf of jij op 5 ghz of op 2.4 verbonden bent
- of je modem zelf een kanaal kiest.

2.4 ghz

- Babyfoons
- microgolf
- alarm detectie met radar (aritech / GE / utc DD100, DD105, DD475, ... )
- Draadloze stereo
- draadloos video, camera's, intercom
- Bluetooth
- Mazda auto alarm
- ........

5 ghz

- Alarm detectie met radar 5 (DD1012 UTC)
- Draadloze HD projectoren
- Draadloos (HD) video
- Lampen welke ze nogal eens in kleine bergplaatsen hangen met radar
- Weer Radar (kmi / luchthavens )
- ...........

BBox gebruikt trouwens de outdoor 5ghz wifi band
Telenet gebruikt de indoor 5ghz Wifi band
Afbeelding
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Of mss heb je een voorwerp geplaatst voor de B-box/Wifi kaart...
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

petzl schreef:BBox gebruikt trouwens de outdoor 5ghz wifi band
Telenet gebruikt de indoor 5ghz Wifi band
Wat is het verschil?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Indoor Band A : 5150 - 5350 MHz (channels 36 - 64)
Outdoor Band B: 5470 - 5725 MHz (channels 100 - 140)
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

en misschien staat bij jou FON aan, en was er op het ogenblik dat je opnieuw mat iemand via FON aan het surfen (ofschoon dit in theorie geen invloed zou mogen hebben…)
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

De snelheid van de wifi kaart wijst erop dat hij een lagere wifi profiel gekregen heeft: 24mbit ipv 54mbit, dus in denk niet dat het te maken heeft met Fon maar met andere storingen zoals hierboven vermeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

petzl schreef:Met inSSIDer kan je helemaal niet zien wat er stoort, je ziet enkel de naburige wifi, maar er zijn veel meer dingen welke storen.
Het is ook geen programma om storingen op te zoeken maar om te helpen, niet meer of minder.

Zie dat er tussen jouw WiFi en de andere WiFi apparaten er +- 20 dBm tussen zit (Signal)
-51 tot -61 = exellent
-63 tot -73 = good
-75 tot -85 = fair
-87 tot -97 = poor
-99 tot -109 = very poor
-111 tot -113 = no signal

Je moet ook kijken naar de apparaten die mee in de Co-channel network zitten maar ook die in overlapping network ....
want dat kan het probleem zijn Indien nodig verander van Channel.

Opgepast !!!! geen speedtest of andere test doen met het programma inSSIDer aan want dit zal slechtere resultaten geven !

Als je ongeveer +- 20 (signal) hebt, dan kan je kijken naar de link-score ... liefst boven de 50
Als je die +- 20 (signal) hebt maar je link-score is vb:25 dan mag je zekers zijn dat er zich ergens een storingsbron bevind.

En dan doe je het volgende (indien mogelijk) je neemt je draagbare PC en ga in je huis/appartement rond en kijk naar de waarden ....
Vertrek het liefst van aan je WiFi router of wat dan ook, want daar zou je het beste moeten halen (signal en link-score) en zo ga je verder ....
Als het bij het begin al mis is .... moet je van daar al beginnen te veranderen.

Voor sommige is het veel moeilijker om een goede channel te vinden.
Het hoogste dat ik gezien heb (in Blankenberge), 69 WiFi apparaten in de omgeving, in sommige channel's verzuip je gewoon !
Aan wat kan je dat zien:
je blauwe lijn zit tussen of onder de rode en oranje lijnen !
Je signal (dBm) trekt op niets
Je link-score trekt op niets

Wat er ook aan doet is je WiFi signaal, een B-box2 en B-box3 zijn wel goed maar dat is ook alles.

Volgende situatie bij een vriend:
in de living 20Mbps +- 54 dBm en link score 69, als je achteraan ging in het bureel 4,5 Mbps met geluk +- 88 dBm en link score 17 en dit met een
B-box2 en 50/6 profiel .... een kabel leggen was geen optie, via de 220v had hij vroeger al getest maar teveel problemen ....
Een ASUS met 3 antennes geplaatst achter B-box2 (+ geprogrammeerd natuurlijk), gemiddeld 45 Mbps +-51 dBm en link score 73 ....
Kan je verzekeren dat hij blij was 8)
PS: B-box2 is g norm, de ASUS heeft n norm ook aan boord, dat was dan nog eens extra meegenomen

Wat is het beste dat ik gezien heb met een B-box2 ?
-54 dBm en een link-score van 100, was normaal geen andere WiFi in de geburen .... :roll:

PS: ik gebruik ook het programma ====> http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper
Daar kan je kijken waar het misloopt in huis/appartement/verdiep, ook hier door eens rond te wandelen ....
Het waarom dat het slecht is zal je niet weten, maar de indicaties helpen je verder .... dat wel !

PS: als je deze 2 programma's hebt + nog eens de VDSL tool van Arno Raps en je gaat dan testen bij iemand met een B-box2
dan mag je bijna zekers zijn dat je een antwoord/oplossing kan geven bij WiFi problemen, en daar draait het om !
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Kan je met de gratis versie ook de linkscore aflezen ? want dat zie ik bij mij niet staan.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Ik gebruik de gratis Home Version 3.0.7.48 van inSSIDer.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik gebruik dezelfde versie als u, ik geloof dat ik mij een nieuwe bril ga moeten aanschaffen :wink:
Ik zie nergens waar ik die linkscore kan aflezen !
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

eigenlijk is de uitleg voor het halveren van de snelheid waarschijnlijk gewoon te wijten aan de kanaalbreedte: op 2.4GHz kan een radio op 20MHz (enkel kanaal) of 40MHz (dubbel kanaal) werken, en per definitie probeert de bbox met zijn ACS protocol je op een kanaal te plaatsen waar 40MHz bandbreedte mogelijk is. Maar zodra er een client zich op jouw kanaal aandient die alleen 20MHz aankan, of indien de overlap met naburige kanalen te groot wordt, schakelt de bbox om van 40MHz naar 20MHz, waardoor de snelheid gewoon halveert. Kan je zelf weinig aan doen, aangezien dit vooral van de omgeving afhankelijk is.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

jackho schreef:Ik zie nergens waar ik die linkscore kan aflezen !
Normaal gezien bestaat het uit 4 kaders:
1 - onderaan een kader voor 2.4 GHz
2 - onderaan een kader voor 5GHz,
3 - bovenaan een kader met alle zichtbare WiFi apparaten, daar kies je de jouwe uit (op klikken, word grijs).
4 - naast deze kader rechts heb je een kader met grafiek (blauwe/oranje/rode lijnen grafiek),
daar bovenaan moet je het sterretje aanklikken dat het blauw word,
in diezelfde kader bovenaan moet je dan zien van links naar rechts .... blauw sterretje - SSID naam - Channel - Link Score

Hier kan je naar een voorbeeld kijken:
http://www.metageek.net/blog/2013/03/in ... lable-now/
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Alvast bedankt voor je uitleg. :beerchug:
Ik denk dat het iets moet te maken hebben met de portable versie 3.0.7.48 van inSSIDer, die ik heb, want dat rechtse venster heb ik niet.
Nu ben ik op zoek naar de home install versie op de site http://www.metageek.net/support/downloads/ maar blijkbaar staat die er niet meer tussen.
Weet je soms waar ik die gratis home versie kan downloaden ?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Yep, denk dat het de laatste versie is die onder de noemer "gratis" zal zijn !
Hier is hij nog te vinden, iets naar beneden scrollen .... versie 3.0.7.48 (32/64-bit) en 6,3 Mb groot !
http://inssider.software.informer.com/download/
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ok bedankt , 'k heb hem gedownload en nu zie ik de linkscore staan.
Ik heb een linkscore van 71 op kanaal 6 en op kanaal 1 maar 25, wat ook logisch is want de meeste staan nog op kanaal 1 natuurlijk.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Stefdeve, ik heb net HETZELFDE probleem (enkel met 2.4Ghz though). Ik stoot nu pas op deze thread, maar eerst had ik ook mooi rond de 50Mbps, en plots sinds een paar dagen slechts 20Mbps! Totaal geen interferentie van buren, zitten allemaal op 1, wij op 11. Ben verbonden op 130Mbps, dus goede signaalsterkte...

Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben! Dan moet het wel aan de recente firmware-update liggen!! Ik heb momenteel 10.5.2.O.DR en datapomp-versie 2pv6F039f2.d24k (whatever that may be).

'k Heb Eva eens getweet (met link naar deze thread). Ben benieuwd!

@petzl
Ik kan bij 5Ghz zowel 36 - 64 als 100 - 136 selecteren hoor.
Luke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2006, 14:14
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

@dean3009 en andere met wifi issues.

Het zijn niet enkel andere AP's die storen, maar denk ook maar ff aan sommige wireless cams en van die andere bazaar die op 2.4GHz werkt.
Vooral die China import dingen voldoen meestal langs geen kanten.

Die dingen zijn niet echt een wifi signaal, dus je wifi kaart zit ze niet zodanig als 1, en kan je niet op inssider zien. Je hebt een spectrum analyser nodig voor zo'n dingen te kunnen zien.
Naast mij heb ik er ene die buiten een 2.4GHz camera heeft hangen, met als resultaat een bedroevend connectie op 2.4GHz hier bij mij.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Dankjewel voor de info Luke, maar het is toch raar dat dit tot enkele dagen geleden in orde was, én dat de topic starter net hetzelfde probleem heeft vanaf dezelfde dag.

Ik dacht eerst ook dat het aan interferentie zou liggen (zoals iedereen blijft suggereren), maar het heeft enkele dagen goed gewerkt zonder problemen. En daarvoor met m'n vorige 11n router werkte het altijd goed. Ook zou er bij interferentie een grotere schommeling van snelheid moeten zijn, terwijl het gewoon "vast hangt" op een en dezelfde snelheid (elk tijdstip van de dag ongeveer hetzelfde). Er is precies een soort cap.

Onze buren hebben geen draadloze camera's of dergelijke. We wonen in een rustig dorpje, dus denk niet dat dit hier nodig is.

Geloof me, ik heb in het verleden genoeg geprutst met WiFi toestanden om te weten waarover ik spreek :P.

Eva antwoordt trouwens niet op Twitter. Moest "ze" zeker weten dat er geen probleem is, zou ze toch ook beginnen over interferentie: verander kanaal, pas op voor DECT-telefoons, bla bla...
Luke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2006, 14:14
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zou toch voor de zekerheid de boel eens draadloos vlak naast de modem zetten.
Heb hier nu ook iets gevonden op de spectrum analyser dat enkel aangaat van 18u tot 8u. Breedbandig signaal op 2.4 dat niet echt trekt op een wifi signaal.
Zou me niet verbazen moest dat een alarminstallatie zijn van een bedrijf in de buurt dat niet voldoet.
Op 5GHz is de boel toch wel wat stiller.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Het is niet dat een alarm geen radar detectie mag doen op 2.4, iedereen mag deze band namelijk gebruiken ....

als je een screenshot maakt of foto van het spectrum dan kan ik direct zeggen wat het is ....

radar signalen zijn trouwens maximaal 1 kanaal breed ...
Afbeelding
Luke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2006, 14:14
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Dacht dat ik 'm gesaved had op de kaart, maar blijkbaar niet. En toeval is dat er nu, om 9:40 op een zondag, weer niets te zien is.
Zal proberen deze week eens een screenshot te maken
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Luke schreef:Ik zou toch voor de zekerheid de boel eens draadloos vlak naast de modem zetten.
Goed idee, nog niet getest :lol:.

Vlak naast de modem haal ik nog steeds maar 16-17Mbps, zowel met laptop als met gsm (Nexus 4). Gsm op 5Ghz geeft 50Mbps. Laptop via kabel 56Mbps (met één tv op SD kanaal (+-4Mbps), dus vermoed dat we gezakt zijn van 70 naar 60Mbps profiel, als dat zelf bestaat?).

Ik weet het niet meer hoor... Voorlopig blame ik nog steeds 10.5.2.O.DR :x
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Op Wifi 2,4 Ghz G norm haal ik nu slechts 17 Mbit/s, normaal zo'n 26 Mbit/s, upload is ongeveer hetzelfde gebleven.
Al een paar keer mijn Wifi moeten herstarten wegens geen verbinding meer, het Wifi icoontje toonde nog wel dat er verbinding was.
Ik begin het nu ook bijna te geloven dat het aan de nieuwe firmware ligt :?
Verleden week een ander Intel Wifi kaartje besteld voor de laptop nu met de N norm want een USB stick (N norm) met externe antenne is wel sneller dan de interne Wifi-kaart maar toch niet zo handig.
Nog eens die Diagnose tool gebruikt uit de BBox3, dit lijkt mij nu slecht, is het niet ? Het laatste gaat zelfs boven de -700 interferentie :|
Bijlagen
Wifi diagnose 2014-05-12.png
Diagnose 2014-05(2).png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Bij mij blijft de tabel heel de tijd hetzelfde:
Afbeelding

Maar die tabel toont gewoon de interferentie dat je hebt op de verschillende kanalen, maar dit probleem heeft niets te maken met interferentie (*). Zelf vlakbij de modem heb ik zo'n lage snelheid (en jij waarschijnlijk ook). Het heeft wel te maken met de laatste firmware-update. Dat probeer ik al langer duidelijk te maken :P. Nog steeds geen antwoord van Eva op Twitter. We moeten ons eens laten horen :lol:

Ter referentie:
- op kot in Gent heb ik een powerline met WiFi extender. De WiFi daar is zo verzadigd dat je er zou van kunnen wenen. Het kanaal van deze powerline stond op 1 samen met nog zo'n 5 andere AP's en toch kon ik nog snelheden van iets boven de 20Mbps halen. Toen ik het dan verzette naar 13 (geen enkel co-kanaal, één overlappend op 11), haalde ik stabiel 30Mbps (ook het maximum).

Je gaat me toch niet zeggen dat de bbox3 een lagere snelheid biedt bij lagere interferentie, dan die powerline bij veel meer interferentie?

(*) Oké, een instabiele/trage WiFi verbinding kan idd liggen aan te veel interferentie, maar dit specifieke probleem dat ik, de TS en lacer hebben is te wijten aan de bbox3.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Zopas naar Eva een berichtje gestuurd ...

Speedtest via Wireless G
Afbeelding

Speedtest via Lan
Afbeelding

Een complete herstart naar fabrieksinstellingen heeft dus niet geholpen :-(
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Vandaag nog eens getest rond 19h en na verschillende tests met Wireless G lijkt het nu "gecapt" te zijn op 20 mbit/s, upload steeds bijna 3 mbit/s.
Echter nu met een Wireless N Usb stickje van 7 € bedraagd dit nu :-)
Afbeelding
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Als ik het goed begrijp was het probleem dat je vond op Wireless G 2.4GHz?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Veel meer als 20Mbps ga je nooit halen met wireless g, het hoogste dat ik ooit gehaald heb was 25,7Mbps (dat was zelfs op wireless a)

Als de bbox het leukt vindt op op g over te schakelen :roll:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Met wireless G zal je uiteraard maar iets halen van max. rond de 21Mbp/s
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Oooh, da's op G dat je dat testte? Haha, niet goed gelezen. Mijn N zit nog steeds vast op 18Mbps :(

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

iRockabizzydilly schreef:Als ik het goed begrijp was het probleem dat je vond op Wireless G 2.4GHz?
Neen, beide, staat wat hoger vermeld in dit topic. Normaal had ik met de Intel ingebouwde kaart met G in de laptop iets van 22 à 25 mbit/s.
Laatste week stukken lager en zeer onstabiel, gisteren slechts met moeite 10.
Met Wifi N stickje had ik voordien iets van 40 à 45 voordat de cap verhoogd was bij Belgacom. Dus nu bij wonder Iets meer dan 60 met N.
Ik weet niet waarom ik de laatste tijd zo slechte waarden zie met speedtest, vb nu terug iets van 13 met G :?
Als ik omschakel naar de Usb stick met N heb ik terug bijna 60 dus het lijkt iets mis te gaan met de G snelheden.

Ter info, ik heb een Thomson brand Bbox3 met de nieuwste firmware sinds 8 mei.
Ik heb recentelijk een Samsung Smart TV gekocht met Wifi enabled, waarschijnlijk N.
De Flukso zit hier al maanden op de G te werken.
De laptop waar ik draadloos van gebruik maakt werkt standaard op G en af en toe plug ik de stick met N in.
Werkt de Bbox 3 niet goed misschien met Wifi G en N samen ?

Maar ik ben niet alleen met dit probleem dacht ik. Wat zijn jullie snelheden ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Iperf is laten draaien via LAN naar WLAN, eerste met een enkel wifi device en dan de rest er een voor een aanhangen, kan zijn dat een van de verbonden apparaten de bbox met de laatste software voor een bepaalde reden naar g brengt ipv n.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb de bbox3 naar fabrieksinstellingen gebracht en het is opgelost! Haal weer mooi 55Mbps zoals ervoor.

Ik denk dat de oorzaak nog steeds de firmware-update was, maar zal maar gebeuren in bepaalde gevallen waarschijnlijk. Reset naar fabrieksinstellingen verhelpt het probleem.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bij mij heeft terug naar de fabrieksinstellingen niet echt geholpen...
Ik was gewoon dat op G mijn snelheid +/- 22 Mbit/s was, maar nu schommelt dit tussen 9 en 15 met nu en dan een piek van 20.
Nou, ik zit zeker niet constant te meten, maar ik merk dit wel dat het laden van websites trager verloopt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Op 11g kan ik dat wel begrijpen, dat zal wel nog wat gevoeliger zijn qua interferentie dan 11n volgens mij.
Bij jou schommelt de interferentie wel enorm (te zien in je grafieken boven), bij mij is die echt constant. Woon je in een dichtbevolkte buurt misschien? Soms vind ik het instellen van een vast kanaal nog altijd beter dan het kanaal dat automatisch gekozen wordt. Zoals al gezegd is geweest kun je steeds eens met inSSIDer kijken (zowel Windows, Mac als Android, iOS weet ik niet).

Ik heb gehoord dat co-channels (die met hetzelfde kanaal als jou) beter zijn dan overlappende qua storing die ze veroorzaken. Twee AP's met hetzelfde kanaal kunnen de data nog onderscheiden (maar de ene steelt wss wel bandbreedte van de andere), maar een overlappend kanaal integendeel is gewoon ruis. Nu ja, da's de (heel) simpele "uitleg" die erachter zit volgens mij. Ben nu ook geen expert :lol:.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Met LinSsider eens gekeken via 11n protocol. Ben hier in de buurt toch de sterkste met -10, anderen beginnen bij -54 en lager.
Heb mijn kanaal eens vastgezet op 11, ik zal eens afwachten wat het geeft .
Met 11g protocol werkt LinSsider niet bij mij op dit moment. Heb ze wel al ooit eens zien werken ...
Ter info, ik werk met Ubuntu en Linux Mint (een derivaat van Ubuntu).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Heb het gisteren gevraagd aan Belgacom medewerker die er nogal veel van wist, was jongeman was ook duidelijk meer op de hoogte dan de anderen, en hij wist mij te zeggen dat de reden dat draadloze downloadsnelheid even omlaag is omdat men aan het testen is, of hij draadloos ook de nieuwe snelheden aankan... want "men is nu bezig op veel plaatsen nieuwe kaarten in de telefoonkasten te installeren ook",
"daardoor zou de downloadsnelheid tot 60 of 70 gaan meneer, en Belgacom gaat kijken of ze dat ook draadloos kunnen verwezenlijken daarom gaan ze daar eerst wat op testen", "dat is de reden dat er nu bij u thuis een soort cap op staat, dit is momenteel nog niet bij iedereen zo" dit is althans de uitleg die ik gekregen heb.....
Kan misschien wel kloppen, want deze week hebben ze in de telefoonkast gewerkt van Belgacom.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Die nieuwe kaarten in de telefoonkasten dat is voor Vectoring als ik mij niet vergis. Ik vraag mij even af wat dit te maken zou hebben met de verlaagde wifi downloadsnelheid tussen je Bbox3 en je laptop ?
Daarnet nog even getest met mijn N stickje:
Afbeelding
Met N ziet het er terug normaal uit :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”