scarlet vdsl+telefony mogelijk indien scarlet modem bridged?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
James.
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Beste userbasemedegebruikers,

Ik verhuis binnenkort en zou van EDPnet willen overstappen naar Scarlet wegens lagere kostprijs van een pakket VDSL+telefonie.

Momenteel gebruik ik ADSL2+ bij EDPnet en zit ik dus opgezadeld met een van hun Fritzbox-routers die VOIP ondersteunt, aangezien hun telefonie VOIP is en geen klassieke vaste lijn zoals bij Belgacom.

Ik heb een eigen router, dus heb ik de Fritzbox-router in modem-only mode gezet, waardoor ik de PPPoE-sessie kan opzetten op mijn eigen router. Een leuk feature van die Fritzbox-router is dat ik voor VOIP kan instellen dat hij een aparte PPPoE-sessie kan gebruiken voor VOIP, wat ik dus gedaan heb. Daardoor heb ik toch VOIP op mijn Fritzbox, ondanks dat die op modem-only/bridged-modem ingesteld staat.

Mijn vraag is nu of dit ook mogelijk is bij de VDSL-router die Scarlet meelevert; kan ik dus mijn eigen router gebruiken om de PPPoE-sessie tot stand te brengen zonder VOIP-functionaliteit van die router te verliezen? Ter info: mijn eigen router heeft geen VOIP-functionaliteit, dus ik vertrouw erop dat het blijft werken op de router van de provider.

edit: dit had ik blijkbaar beter in het VOIP-forum gepost in plaats van hier.
kode
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Ik had mijn modem ook bridged gezet, echter viel de telefonie toen regelmatig uit en de enige oplossing is dan de modem resetten. 2 PPPoE sessies werkte vroeger, maar dit blokkeren ze sinds kort. Daarmee dat ik nu terug op de gewone sagem zit op het ogenblik. Eventueel met een soort tijdsstekker werken dat de modem 's nachts reboot zou wel kunnen helpen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

In principe gaat Scarlet VoIP over VLAN20, met andere woorden compleet van Internet gescheiden.
Er zou dus geen enkel probleem mogen zijn om met een Scarlet modem in bridge te werken (PPPoE op je eigen router) en VoIP op de modem
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
James.
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Ah, het is dus niet omdat ik de PPPoE-sessie voor internet via mijn eigen router afhandel dat de router van Scarlet daarom geen eigen verbinding kan opzetten voor telefonie? Dat is goed nieuws!

Ik vraag dit explicitiet omdat ik daar even op heb zitten vloeken bij de Fritzbox die ik van EDPnet heb moeten kopen, omdat dat daarop een optie is die ik zelf moet instellen. Ik had dus het idee dat daarom de router allereerst de ondersteuning moet hebben om telefonie apart te laten verbinden, en ten tweede om dat toe te kunnen laten als internet voor de rest gebridged wordt naar een andere router. Soit, ik val in herhaling.

Bij deze zijn voor mij EDPnet en Scarlet qua aanbod zo goed als evenwaardig, met het voordeel bij Scarlet qua prijs. Dat zal dus Scarlet worden in de nieuwe woonst.

Bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”