RouterOS/Mikrotik vraag

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Allen,

Heb eindelijk een Mikrotik toestel aangekocht (crs125-24g-1s-rm).
Heb er nu al een tijdje mee gespeeld en moet zeggen dat dat ding veel kan. Ben zeer ervaren in Sonicwall (Dell) Firewalls maar dit heeft mij toch verrast.
Het enigste wat ik niet klaar krijg is het volgende (weet niet als die wel gaat of niet) :

Ik kom met Telenet (modem only) op eth24 binnen. Heb een kleine VLAN van de laatste 4 poorten gemaakt (1 master, 3 slave) voor geen andere switch te moeten zetten voor mijn Mikrotik. Poort 23 gaat naar mijn Sonicwall toe (voor Fix-ipadres Telenet). Heb dan nog enkele dynamic IP-adressen over.

Kan ik in RouterOS maken dat ik een aparte VLAN aanmaak voor een test netwerk (intern IP-range) en ook effectief via poort eth24 een IP-adres kan krijgen zonder kabels te moeten patchen (van vlan telenet naar gatewaypoort test netwerk)?

Alvast bedankt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Poort 24 in een bridge steken met uw vlan poort ... (bridge WAN)
vervolgens alle config welke verwijst naar poort 24 best ook overzetten naar de bridge ...

je kan dan de vlan ook aan die bridge koppelen.

Bij CRS vergeet niet te upgraden naar laatste versie Router OS, als ook Firmware upgrade via system-routerboard

nadien alle config volledig wissen of je kan problemen krijgen, je zou geen config mogen gebruiken van een backup!

Er zaten / zitten nog redelijk wat irritante bugs in de CRS reeks met standaard firmware

gekende problemen :
- alle poorten in hub mode en de maximum snelheid is deze van de traagse, terwijl hij het wel correct aangeeft in de interface)
- laatst nog zelfs een netwerk loop gehad intern in de switch
Afbeelding
guntherstassen
Pro Member
Pro Member

Thankx... Het werkt!

Nog 1 vraagje.. Nu heb ik dus met die Bridge maar 1 dynamic IP.
Hoe kan ik bv 5 dynmaic ip's krijgen van Telenet (ik kan toch geen bridge in bridge maken)
Heb recht op 10 dynamic + 1 fix.
petzl
Elite Poster
Elite Poster

Welk is het nut van meerdere dynamische ip's ?
Afbeelding
guntherstassen
Pro Member
Pro Member

Voor gewoon nu te kunnen spelen thuis vooraleer ik deze in een datacenter ga zetten.
Wil nu als test verschillende services achter verschillende IP's zetten.
petzl
Elite Poster
Elite Poster

in een datacenter omgeving heb je meerdere fixed ip's wat de configuratie een stuk simpeler maakt ...

en dan los je dat op met source en destination nat.

ik heb hier net zo eens getest en je kan effectief een ip vragen op de bridge en op de ethernet poort ....
makkelijkte is misschien gewoon nog een kabel op 2 interfaces steken ....
Afbeelding
guntherstassen
Pro Member
Pro Member

OK.
In mijn datacenter heb ik een ip-reeks van 8... Das natuurlijk gemakkelijker in te stellen maar wilde het gewoon eens testen met dynamic IP's.
Dacht eerst om een virtueel interface te maken en dan te koppelen aan de bridge van mijn Telenet maar als ik dan bij dhcp-client een ip wil verkrijgen dan zegt de virtueel interface "stopped"..

Maar ik ga het dan nu effe met een extra kabelke werken zodat ik verder kan doen met mijn testen.

Alvast mercikes!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

't Is maar een ideetje, maar eenmaal je van de dhcp server je IP hebt gekregen blijf je dat een tijd behouden, minimum de leasetime en wss meer van telenet. Als de tests niet te lang duren kan je mss de IPs aanvragen met een routertje dat macs kloont, en dan fixed instellen op je toestel. Dan heb je die effe om mee te spelen.
Desnoods de lease renewen met het routertje nogmaals van macs te veranderen en een refresh te doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iedere interface op je Routerboard heeft z'n eigen MAC adres en kan dus een dynamisch adres krijgen van TN. Je moet dus alléén meerdere kabeltjes leggen naar je Routerboard (ik doe dat vanop m'n managed switch, heb daar een aparte VLAN waar TN op binnen komt, m'n Routerboard zit alsook m'n Digicorders).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”