Samsung HDMI-CEC

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

M'n nieuwe Samsung TV is natuurlijk aangesloten via HDMI (op poort 1) met de Digicorder (AD-2100). Zowel in de TV als in de Digicorder staat CEC aan wat tot gevolg heeft dat wanneer ik m'n decoder aanzet de TV ook aangaat (handig), en wanneer ik de TV uitzet ook de decoder uitgaat (spijtig genoeg gaat de TV niet uit wanneer ik de decoder afzet, dus heb nog steeds een tweede afstansbediening nodig).

Wanneer ik nu echter de source knop gebruik dan zie ik daar HDMI1 (de actuele) maar ook "HDMI-CEC Digicorder"... echter wanneer ik deze laatste kies krijg ik de melding "Connecting to Anynet+ device..." en na een timeout de melding "Anynet+ device is not connect. Please check connection and retry." Druk ik hier niet op de menu knop krijg ik na een lange tijd een overzicht van Anynet+ (HDMI-CEC) devices... en in dat lijstje staat "Digicorder"... hierop OK drukken start opnieuw met "Connecting to Anynet+ device...".

Ergens lijkt CEC dus wel te werken... maar egens ook weer niet... heeft iemand een idee wat hier (ideaal gezien) zou moeten gebeuren ?
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Twitter: frederikdevos
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

Je kan de afstandsbediening van de digicorder ook gebruiken voor je tv hoor, dat is weer een kaske minder!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ze staat inderdaad in dubbel gebruik... maar daarmee is de transparantie (en het nut van CEC) weeral zoek :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blijkbaar moet het toch beter kunnen als ik Youtube filmpjes zie over de Samsung (wel in combinatie met een PS3).

Ondertussen ben ik er ook in gelukt de Anynet+ koppeling in orde te krijgen (al lukt het ook niet altijd) zodat ik bij het aanroepen van het Tools menu op m'n TV nu extra opties krijg; Digicorder MENU, Digicorder Tools, Digicorder Title Menu... echter als ik deze selecteer gebeurd er niets :-( Het feit dat deze bestaan geeft toch aan dat de Digicorder deze dingen doorgeeft aan de TV ?

Normaal zou het ook mogelijk moeten zijn op de AB van m'n TV op pause en dergelijke te drukken maar ook dat doet niets ?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

CEC is het slachtoffer van vendor customization. Ze zien gewoon dat het perfect werkt voor alle producten die ze zelf verkopen (bijvoorbeeld een Samsung TV en Samsung Bluray-speler). Alles daarbuiten zal wel per toeval werken (of net niet) vrees ik...
Afbeelding
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb geen Telenet maar TV-Vlaanderen en op mijn satellietontvanger Xtrend ET-9500 werkt HDMI-CEC perfect in combinatie met een Samsung UE55F6500.
Bijgevoegd vind je een schermafbeelding van de instellingen. Misschien helpt het je.
Bijlagen
Naamloos.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dergelijk scherm heb ik nergens... of is dit afkomstig van je sat tuner ?

Ik vrees een beetje dat de TN Digicorder z'n CEC implementatie nogal beperkt is (tot aanzetten van de TV)... al begrijp ik dan niet waarom ik extra menu opties krijg op m'n TV zoals Digicorder MENU, Digicorder Tools, Digicorder Title Menu... al doen ze niets.
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Sorry voor de late reactie --> vrouw wilde op koopjesjacht.
Die screendump is idd van de satellietontvanger.
Net zoals de ontvangers van Telenet en Belgacom is de standaard ontvanger van TV Vlaanderen iets om zich openlijk voor te schamen maar gelukkig is er wel vrije keuze van ontvanger zodat ik zelf m'n eigen en véél beter toestel gekocht heb.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Deze week een nieuwe Samsung Smart led TV gekocht (UE40F6200) en heb op zowel in de TV menu als op de Digicorder AD2100 HDMI met CEC aangevinkt.
Ik krijg nu vanuit beide toestellen in de stand-by stand volgende werking :
Ik zet de AD2100 aan met z'n afstandsbediening (hier AB genoemd), Digicorder gaat aan, TV gaat aan, na een paar seconden gaat de Digicorder terug in stand-by, TV blijft aan met melding dat je aangesloten toestel uit staat, druk op die rechtse knop bovenaan op van AB van de TV.
Ik doe de TV terug uit met de knop linksboven op de AB van de TV, TV gaat in stand-by, maar de AD2100 gaat dan terug aan :?

Wil dan zeggen dat beide toestellen toch niet zo lekker samen werken met die CEC functie.
Het is wel leuk dat je met de AB van de TV de Digicorder kan bedienen, vermits je de AB externe sensor hebt geplaatst. Nu tijdens de indienstname van de TV was de Digicorder aangesloten en die werd dan ook gedetecteerd en dus werd in het instellingen menu erg aangedrongen om deze externe sensor te gebruiken. Kon daar niet omheen...
Nu overweeg ik toch om hem nu te verwijderen voor dat in en uitschakel probleempje.
Twee AB's gebruiken daar kan je niet van onderuit denk ik want op elke AB heb je nu eenmaal toetsen die specifieke functies hebben.

Zijn er nog die dit probleem hebben of gehad hebben ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

lacer schreef:Ik zet de AD2100 aan met z'n afstandsbediening (hier AB genoemd), Digicorder gaat aan, TV gaat aan, na een paar seconden gaat de Digicorder terug in stand-by, TV blijft aan met melding dat je aangesloten toestel uit staat, druk op die rechtse knop bovenaan op van AB van de TV.
Ik doe de TV terug uit met de knop linksboven op de AB van de TV, TV gaat in stand-by, maar de AD2100 gaat dan terug aan :?
Oei... da's erger dan bij mij... dit lijkt totaal niet werkbaar ?

Als ik de Digicorder opzet gaat de TV mee aan, zet ik de TV uit gaat de Digicorder mee uit... maar meer dan dat lukt ook niet.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Heb je de meegeleverde extender gebruikt (IR sensor aan een kabeltje met 3,5mm stekker) ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Er worden inderdaad heel veel HDMI-CEC problemen gemeld, ik gebruik gewoon één afstandsbediening en één keer meer of minder op het knopje duwen vind ik zo erg niet, mss moet ze de toestellen gewoon met spraakherkenning uitvoeren :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:mss moet ze de toestellen gewoon met spraakherkenning uitvoeren :wink:
Mijn Samsung heeft dat... ook bediening via gebaren maar is eerder een leuke gadget.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Op mijn Sony BRAVIA tv werkt HDMI-CEC (BRAVIA Sync) prima met de Digicorder AD2100, dus het zal wel aan Samsung liggen. Als ik mijn Digicorder inschakel, dan wordt de tv ook automatisch ingeschakeld en/of schakelt hij naar de juiste ingang. Als ik mijn tv uitschakel, dan wordt de Digicorder mee uitgeschakeld. Het enige dat niet werkt is het bedienen van de Digicorder met de afstandsbediening van de tv (via CEC-commando's), maar ik veronderstel dat de Digicorder dit niet ondersteunt.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Thuis ook een Samsung tv (al een 3 tal jaar oud) en daarbij staat een VU+ Duo sat ontvanger en daarmee werkt het perfect.
Bij diezelfde Samsung tv heeft vroeger ook een Azbox sat decoder gestaan en daarmee ging het ook zonder problemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

nickz schreef:Op mijn Sony BRAVIA tv werkt HDMI-CEC (BRAVIA Sync) prima met de Digicorder AD2100, dus het zal wel aan Samsung liggen. Als ik mijn Digicorder inschakel, dan wordt de tv ook automatisch ingeschakeld en/of schakelt hij naar de juiste ingang. Als ik mijn tv uitschakel, dan wordt de Digicorder mee uitgeschakeld.
Tja, dat werkt op mijn Samsung F8000 ook prima.
nickz schreef:Het enige dat niet werkt is het bedienen van de Digicorder met de afstandsbediening van de tv (via CEC-commando's), maar ik veronderstel dat de Digicorder dit niet ondersteunt.
Daar zit normaal net de kracht van CEC... trouwens de Digicorder moet toch iets extra ondersteunen gezien de extra CEC menu's die ik krijg (maar niets doen)... al blijkt ook Sony er dus niet mee overweg te kunnen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Het is niet Sony die er niet mee overweg kan, maar de Digicorder van Telenet. Ik heb ook een CEC-menu (BRAVIA Sync), maar de opties voor apparaatbesturing werken niet omdat dit nooit is geïmplementeerd door Telenet. Zie ook hun website:
Ga in het Yelo TV-menu naar Allerlei > Instellingen > Digibox/Digicorder > Instellingen > Aansluitingen > CEC om deze optie aan te zetten. De volgende functies zijn dan beschikbaar:

- One Touch Play: zodra je decoder uit stand-by haalt, wordt je tv-toestel automatisch aangezet op de juiste ingang (HDMI 1, HDMI 2...)
- System Standby: als je je tv-toestel in stand-by zet, gaat ook je Digibox of Digicorder automatisch in stand-by
- Device OSD Name Transfer: je decoder geeft zijn ‘naam’ door aan het tv-toestel, zodat je het herkent in menu’s of lijsten van ingangen (de naam is Digibox of Digicorder naargelang het type toestel dat je hebt)
http://klantenservice.telenet.be/content/wat-is-cec
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn Samsung + CEC ervaringen:

- enkel de AB van de tv is in staat om Digicorder & zichzelf op standby te zetten. Zelfde met Sony bluray (die de beste cec compabiliteit lijkt te hebben gezien ik alle commando's met de AB kan besturen).

- gebruik ik de Digicorder AB om de toestellen in standby te zetten dan zal slechts de corder reageren en blijft de tv aan.

- aanzetten van beide toestellen simultaan is wel mogelijk met slechts 1 AB, nl. die van de corder. Auto bronkeuze werkt dan ook feilloos. Enige wat ik niet snap is dat een digicorder tweemaal in de bronlijst voorkomt: 1x volgens de aansluitwijze (HDMI,...) en andermaal als CEC-toestel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Mijn volgende werkwijze voor het af en aanzetten werk nu goed, maar nog niet optimaal, op deze manier :
Steeds vanuit stand-by mode
AB van de Digicorder om Samsung en AD2100 aan te doen, geen probleem. TV speelt dan in een verkleind venster met andere kanalen ernaast, een druk op OK met AB in TV modus voor full screen.
De AB van de Samsung TV om beide uit te doen, of AB Digicorder in TV mode.
Als ik de WDTV Live Media Player aansteek vanuit de "uit" stand, veranderd de TV automatisch naar dit HDMI kanaal eens het tweede WD opstart scherm te voorschijn komt.
Daarna doe ik gewoon de Digicorder uit met z'n AB.
De Samsung AB extender hou ik uit het zicht van de Digicorder, maar kan hem evengoed ook uitpluggen achteraan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”