We hebben het topic i.v.m. Moviestreamer weggemodereerd wegens een schrijven van hun juridische dienst.
Naast het feit dat deze jurist de naam van deze site herdoopt heeft tot "database.be" en onze domein-registrar heeft aangeschreven in plaats van onszelf (sic) beweren ze ook een dossier geopend bij A-Law in Antwerpen, compleet met de te verwachten gevolgen indien niet voldaan wordt aan deze eis.
Ik citeer even hun zelf aangehaalde stukje strafrecht waar ze naar verwijzen:
Dit blijkt echter uit het Nederlands strafrecht te komen en ik weet niet hoe dit zit met het feit dat dit een Belgische site is.Citaat stafrecht:
"Wie ontevreden is over een andere persoon of een bedrijf, kan zich op een website, blog of mailinglijst afreageren op die persoon of dat bedrijf. Dat mag, maar wanneer daarmee iemands eer of goede naam wordt aangetast, kan sprake zijn van belediging, smaad of laster.
Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is "schriftelijk", maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift"
Daarnaast worden ook onze eigen gebruiksregels tegen ons gebruikt:
- berichten die racistisch, schokkend, obsceen, haatdragend, beledigend, in strijd zijn met de Belgische wet of de wet op de privacy schenden.
- berichten om een persoon aan te vallen.
- gebruik van het PM systeem voor commerciële, illegale of lasterlijke doeleinden.
Dit forum bestaat om mensen te helpen, te waarschuwen en te discussiëren en in die context klopt het topic ook. Ik zou de eigenaar willen uitnodigen om zichzelf te verdedigen (net zoals andere, grote bedrijven dit reeds op dit forum doen), maar helaas gaat deze liever meteen over tot cease and desist om censuur af te dwingen, net zoals deze op andere sociale media.
Mag ik jullie er aan herinneren dat we niet de financiële middelen noch de tijd/zin hebben om hier een juridisch steekspel van te maken, deze site is uiteindelijk een uit de hand gelopen hobbyproject.
Ik start dit nieuwe topic om jullie te informeren en nodig jullie uit om hier verder op in te gaan: wat kunnen de next steps zijn en wat kunnen we hier uit leren. Let wel: dit topic hoort dus over deze situatie te gaan, en niet over het eigenlijke product of bedrijf!