'geluidje' na kiezen nummer bij FVD?

Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Goeiemorgen allemaal,

We gebruiken al een hele tijd Freevoipdeal voor uitgaande gesprekken maar sinds kort doet zich iets vreemd voor: na het kiezen van het nummer krijgen we soms een 3-tonig (2x) geluid.
Ik heb de indruk dat dit geluid wordt meegestuurd en daardoor het gekozen nummer niet meer juist is.
Daarna krijgen we een soort bezettoon te horen.

Er is voldoende belkrediet en de kiesregels zijn ok/niet gewijzigd.
Gisteren heb ik de firmware van de FB geupdate naar de laatste versie maar dat geeft ook geen verschil.
Ik heb ook al eens - voor deze firmware te installeren - de FB opnieuw gestart maar ook dat gaf geen soelaas.

Kent iemand dit probleem?
Gelukkig & gezond 2022!
Ghislain
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 nov 2013, 11:24
Bedankt: 21 keer

Ben niet vertrouwd met de FB maar de DTMF instellingen liggen wellicht aan de basis van je fenomeen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Neen, niets met DTMF te maken volgens mij.
DTMF dient toch voor het doorsturen van een signaal wanneer je een keuzemenu te horen krijgt, niet?
Het lijkt juist omdat die tonen worden meegestuurd, dat het systeem aan de andere kant dit registreert als kiezen/indrukken van nummers.

Ik meen ooit hier eens gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden, dat dit met belkrediet te maken zou hebben.
Het vreemde is ook dat het niet meer voorkomt na de eerste effectieve verbinding.
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

is teken dat je telefoon niet direct verbinding maakt met de fvd server...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ernie schreef: na het kiezen van het nummer krijgen we soms een 3-tonig (2x) geluid.
Dit is waarschijnlijk het toontje dat de FritzBox uitstuurt, als hij geen verbinding kan maken met de origineel gekozen provider. In zo'n geval zal de FritzBox een alternatief gebruiken (voorbeeld vaste lijn, 2de VoiP account, ...) en meldt dit met het toontje.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Het zou idd kunnen dat het daaraan lag want FVD had toen nogal wat kuren maar intussen is het weer even normaal.
Kan ik dat simuleren door bv de FB zonder internetverbinding te zetten?
Gelukkig & gezond 2022!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je kan dit simuleren door een opzettelijke typfout in je fvd account (verkeerde sip server, verkeerde naam of paswoord) zodat fvd niet registreert. Dan uitbellen en zien wat er gebeurt:
  • Bij oudere fritzBoxen (firmwares) is de fallback altijd de vaste lijn (indien aanwezig).
    Bij nieuwe fritzBoxen (firmwares) kan de fallback ook via alternatieve VoIP accounts gaan.
In je call list zal je dan zien via welke route het uitgaand gesprek gevoerd werd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Als ik dat simuleer door bv mijn account instellingen te wijzigen, wordt het nummer uiteraard niet geregistreerd en krijg ik nadat ik het nummer vorm een soort bezettoon. (FritzBox 7340 met FRITZ!OS 06.03)
Gelukkig & gezond 2022!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Waarschijnlijk omdat je geen 'tik' gezet hebt bij :
  • << x >> Use substitute connection
    If dialing over an Internet telephony provider fails, an attempt will be made to connect the call using other telephone numbers.
Telephony > Telephone numbers > Line settings
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Dank je voor die tip Philippe, ik had die optie nog niet gezien.
Het werkt momenteel en krijg die toon niet meer te horen, maar vraag me wel af wat dat was want op deze manier kan ik dat nog niet simuleren - als er al iets aan onze kant was...
Gelukkig & gezond 2022!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”