Geachte userbase lui,
Ik heb zonet een gerenoveerd appartement gekocht en wil graag een VDSL abonnement nemen met Belgacom tv. (Belgacom of Scarlet trio, dat staat nog open).
De buren hebben allen een Belgacom lijn in hun living. In de kelder zie ik ook een aftakdoosje waaruit de kabels vertrekken naar boven.
In mijn appartement is echter nergens een aansluiting te vinden. Enkel telenet kabel zie ik liggen. Ik denk dat de vorige eigenaar de Belgacom lijn heeft gesloopt/afgeknipt/weggeplamuurd.
Belgacom wil voor mij een nieuwe lijn installeren aan 8€/meter, maar dat zou ik natuurlijk liever zelf doen.
Is er een mogelijkheid om alsnog de originele positie van de telefoon kabel op één of andere manier te achterhalen? Houdt Belgacom hier misschien een plannetje van bij wanneer ze het oorspronkelijk (?1960) hebben geïnstalleerd?
Groeten, Wouter
Belgacom lijn niet terug te vinden in appartement
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Is inderdaad misschien best te vergelijken met de buren waar deze hun aansluitingen zitten.
Aangezien stijgleidingen meestal getrokken worden of geweest zijn door de aannemer die het gebouw heeft gezet.
Dus Belgacom heeft hier geen documentatie van.
Eventueel als dat aanwezig is eens horen bij de syndic misschien weet deze het eerste aansluitpunt zijn in jouw appartement.
Aangezien stijgleidingen meestal getrokken worden of geweest zijn door de aannemer die het gebouw heeft gezet.
Dus Belgacom heeft hier geen documentatie van.
Eventueel als dat aanwezig is eens horen bij de syndic misschien weet deze het eerste aansluitpunt zijn in jouw appartement.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
en als je de plaats ongeveer weet, is kijken achter de plint
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
jaren 60, 70,80 kwam de telefoonlijn meestal in de gang het appartement binnen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 2 keer
Hey,
Ik heb bezoekje aan de buren gebracht.
Er is uiteindelijk maar 1 buur met zelfde indeling als mijn appartement. Die heeft die telefoon kabel tijdens renovatie ook laten verwijderen.
Zou Belgacom nog een installatie schema hebben, appartement is in jaren 60 gebouwd.
Groeten
Ik heb bezoekje aan de buren gebracht.
Er is uiteindelijk maar 1 buur met zelfde indeling als mijn appartement. Die heeft die telefoon kabel tijdens renovatie ook laten verwijderen.
Zou Belgacom nog een installatie schema hebben, appartement is in jaren 60 gebouwd.
Groeten
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Die plannen zou je beter eens aan de syndicus vragen. Overigens kan je als je de bezetting van de verdeler in de kelder weet wel met een kabeltracer de kabel moeten weervinden. Iets dat belgacom ook kan doen trouwens.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Belgacom heeft heus geen schema's van kabels bij particulieren... vermoedelijk zelfs nog niet van je gebouw zelf.woete schreef:Zou Belgacom nog een installatie schema hebben, appartement is in jaren 60 gebouwd.
Waar vertrekken de kabels trouwens in je kelder... kan je zo niet trachten te achterhalen welke muur het zou kunnen zijn ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Schema's dat mag je vergeten, misschien "ooit" een steekfiche met gegevens over het appartements gebouw !r2504 schreef:Belgacom heeft heus geen schema's van kabels bij particulieren... vermoedelijk zelfs nog niet van je gebouw zelf.woete schreef:Zou Belgacom nog een installatie schema hebben, appartement is in jaren 60 gebouwd.
Hoeveel appartementen zijn er trouwens ?
In de kelder zie je daar voor de telefoonkabel verschillende buizen naar boven of is er maar een buis naar boven met meerdere
kabels in ?
Zijn het gewone telefoonkabels of zijn het gewone rood/witte polyvinil draden ?
Per verdiep is er geen kleine technische ruimte in traphal of appartement waar je vertakkingen ziet ?
Je geeft aan dat het gerenoveerd is, weet je ook door wie en wat er is gerenoveerd en kan je nog navragen ?
Is het geschilderd of is het met behang ?
Normaal gezien was het de elektrieker van het gebouw die de buizen plaatste, de kabels werden daarna door de RTT zelfs
door de buizen getrokken, dat werd vroeger gratis gedaan door de RTT !
Op het plan van de architect/elektrieker zou op zijn minst de plaats van de telefoonprise moeten staan, normaal gezien als je
het koopt zou je die plan(nen) moeten krijgen of eens achter vragen !
Als in de kelder de positie van jouw kabel is gekend is het "uit buzzeren" van in de kelder en proberen in het appartement te
lokaliseren, dat is de enige truk die nog overblijft en met wat geluk .... !
Voor de rest is het van op afstand koffie dik kijken en gissen ....