WIJZIGING 24.4.2014: Let op: probleem gevonden, zie onder, vraag om hulp doorstreept.
Heeft er nog iemand twee vaste telefoonnummers actief op z'n Dommel Cityline? Zo ja, dan zou ik graag de instellingen van de FritzBox vergelijken.
We zitten hier namelijk met een probleem van verkeerde caller id bij de opgeroepene, waardoor we één van onze beide nummers niet kunnen gebruiken voor uitgaande calls, en bij Dommel zijn ze nu al zes weken (sinds 5 maart) hard bezig met er niks aan te doen, behalve hopen dat het probleem (of ik) vanzelf wegga(at).
Eerst even wat achtergrond.
Ik zal mijn (passie)verhaal nogal uitgebreid doen, omdat ik gemerkt heb dat er op dit forum kennelijk ook mensen met enige deskundigheid zitten. Misschien kan het één of andere detail bij de experts een "aha-erlebnis" triggeren.
Hier gaan we. Er was eens ... een nieuwe Dommel klant. Wij dus.
We zijn begin januari van Belgacom naar Dommel overgestapt met één telefoonnummer (laten we zeggen "A"). Vermits je bij een Cityline twee nummers krijgt, hebben we eind februari ook een tweede nummer naar hen laten overzetten ("B").
Vanaf dat moment is het fout gegaan: de opgeroepene krijgt sindsdien altijd het nr. "B" als ons caller id te zien.
Normaal moet je in de FritzBox kunnen instellen welk nummer je voor een uitgaande call wil gebruiken, en dat kan ik ook, alleen hebben die instellingen totaal geen effect. De andere kant ziet altijd "B".
Trouwens: als ik in het CRM systeem van Dommel kijk (crm.schedom-europe.net, en dan in "packages" de twee "U's" aanklikken), dan blijkt daar ook dat alle uitgaande calls inderdaad op "B" geboekt worden, terwijl de FB "denkt" dat hij de ene keer A en de andere keer B gebruikte (zoals te zien in de "outgoing calls" lijst van de FB).
Dat betekent dus in feite dat A onbruikbaar is geworden voor uitgaande calls, we kunnen enkel nog via B naar buiten.
Voor inkomende calls gaat het daarentegen wel goed: we krijgen oproepen binnen op allebei de nummers, de FB geeft correct aan welk nummer er gebeld werd, de juiste toestellen bellen mee enz.
Ik heb dat aan Dommel gemeld - zes weken geleden - maar het was al meteen duidelijk dat ze er zelfs geen flauw idee van hebben waar ze moeten beginnen zoeken.
Dus heb ik een packet trace op de FB gedraaid en een paar keer naar mijn eigen gsm gebeld (die niet bij Dommel zit maar bij een andere provider), telkens met andere settings in de FB. Als ik dan met Wireshark naar de SIP "invite" pakketjes kijk, dan blijkt zonneklaar dat de FB wel degelijk braaf de settings volgt en telkens het juiste SIP account en tel.nr. (dus A of B) doorgeeft aan de SIP gateway bij Dommel (op 193.109.184.117). Maar als de oproep op mijn gsm toekomt, dan is het altijd "B". Het probleem zit dus niet in de FritzBox maar wel ergens bij Dommel, zoveel is duidelijk.
Ik heb dat dus zo aan Dommel gemeld, met een selectie uit de trace er bij. Hun reactie: stilte, niks, nada. Mogelijk zitten ze zich daar nog altijd af te vragen wat ons Trees daar mee te maken heeft.
Omdat ik bleef aandringen hebben ze - in plaats van bij hen te zoeken - nu al twee keer een remote login op onze FritzBox gevraagd, om mijn instellingen te kunnen wijzigen. Als ik dan achteraf kijk wat ze veranderd hebben, dan blijkt dat ze aan de settings van de inkomende calls hebben zitten rommelen (welk toestel er moet meebellen met welk nummer enz.). Ze hebben dus geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, lijkt mij zo. Ze klikken zomaar wat rond als kiekens zonder kop, en dan nog op de verkeerde plaats (FritzBox) en aan de verkeerde kant (incoming ipv outgoing).
Vorige woensdag (dus na vijf weken en drie dagen) had er dan toch iemand het verstand - dacht ik - om te vragen dat ik hen zou bellen, zodat ze zelf eens konden zien welk nummer er op hun schermpje kwam. Surprise surprise ... dat blijkt het (correcte) A-nummer te zijn. Dat is een interessant gegeven, want het betekent dat het probleem ook niet in hun SIP-gateway zit, maar ergens verderop in de ketting, stroomafwaarts richting andere operatoren, en in elk geval vóór (of in) hun facturatie-module.
Helaas was dat niet de conclusie van Dommel. Die zagen "A" op hun schermpje staan en leidden daar uit af dat - hoera! - het probleem foetsie was. Never mind dat die zelfde call, die zij zagen binnenkomen vanaf A, in hun crm systeem nog steeds geboekt werd op B ... Dat hadden ze uiteraard niet nagekeken, en ik weet nog altijd niet of ze dat intussen al wel gedaan hebben. En toen ik ook nog antwoordde dat ik, als ik naar mijn gsm belde, nog steeds het B-nummer zag, gingen ze weer op tilt en sindsdien (dus sinds vorige week woensdag) heb ik niks meer van hen gehoord.
Ik moet er nog bijzeggen dat er ook problemen zijn geweest met de nummeroverdracht van "A" (hetzelfde nummer dus dat nu onbruikbaar is). We kregen hier nadien immers nog twee keer een factuur van Belgacom voor dat nummer. We hebben telkens de helpdesk van BGC gebeld en ook dat bleek interessant. De eerste keer zagen ze daar in hun systeem dat de overdracht wel degelijk aangevraagd was maar nog niet voltooid, vandaar de factuur. Ze zouden het nodige doen. De tweede keer zagen ze dat er inderdaad een overdracht geweest was, maar dat die nadien weer teruggedraaid was geweest geworden. Dat is in elk geval wat ze aan de telefoon zegden. Die "annulering" (dwz van de overdracht van "A") zou dan ongeveer op hetzelfde tijdstip gekomen zijn als de overdracht van "B" naar Dommel, dus toen de problemen begonnen. Raar toch?
Ik heb ook dat aan Dommel gemeld maar daar keken ze gewoon even op http://www.crdc.be en zagen dat het A-nummer wel degelijk bij hen staat en "dus" - hoera! - heeft dat er volgens hen niks mee te maken. Ze hadden zich de moeite van het kijken kunnen besparen: uiteraard staat dat nummer daar bij hen, anders kwamen de inkomende calls niet op de FritzBox terecht. De database onder die CRDC website wordt immers ook door de providers gebruikt om te weten aan wie van hun collega's ze een oproep naar een bepaald nummer moeten doorgeven. Dus als er daar nog "Belgacom" had gestaan in plaats van "Dommel", dan waren de inkomende oproepen naar de oude koperdraad van Belgacom gestuurd (die inmiddels zo dood is als een pier) en niet via het netwerk van Dommel naar onze FritzBox. Opnieuw blijkt niet dat ze het verschil kennen tussen inkomende en uitgaande oproepen.
Ik heb dan niet eens meer de moeite gedaan om aan Dommel te melden dat we pas na ons tweede telefoontje naar Belgacom een brief van hen kregen met de opzegbevestiging voor "A", dus meerdere maanden nadat het nummer bij Dommel actief was geworden. De bevestiging voor het B-nummer daarentegen kwam er zo goed als meteen na de overdracht. Er is dus wel degelijk iets fout gegaan met de overdracht van A. Die bevestigingen worden immers niet door een typiste opgesteld, die rollen (volgens mij) volautomatisch uit de computer van zodra de overdracht een feit is.
De vraag is dan wie de fout maakte, niet om met de vinger te wijzen (want dat interesseert me niet, we zijn nu klant bij Dommel dus Dommel moet dit hoe dan ook oplossen) maar wel om een juiste diagnose te kunnen stellen en dan hopelijk tot een juiste oplossing te kunnen komen. Welnu, bij mijn weten moet de "donor operator" (dwz Belgacom) helemaal niet tussenkomen bij een nummeroverdracht, het is de nieuwe operator (dwz Dommel) die de nodige stappen moet ondernemen. Dat maakt een menselijke fout bij Belgacom zo goed als uitgesloten. Het kan desnoods nog een bug in hun computerprogramma zijn, maar dat kan dan hoogstens de onterechte facturen verklaren, en niet waarom het nummer bij Dommel onbruikbaar is geworden. Ook hier wijst alles in de richting van Dommel, hetzij hun personeel hetzij hun software.
Het kan nog altijd zijn dat het (bewezen) probleem met de overdracht van het A-nummer er inderdaad niks mee te maken heeft, maar het is dan toch wel een ongelooflijk toevallig toeval dat het net dit nummer is dat "kapot" is ...
Nog iets: dat A-nummer stond (uiteraard) op dezelfde naam als ons abonnement bij Dommel, maar het B-nummer niet. Sterker nog: dat tweede nummer stond niet eens op naam van één van ons beiden (ik sta bij Dommel als "technical contact" opgegeven). Er is met andere woorden op het eerste zicht geen enkel verband tussen ons en dat nummer. Ik had dan verwacht dat Dommel een of ander bewijs zou vragen dat wij wel degelijk bevoegd waren om dat nummer naar ons over te laten zetten (en ik had zelfs al een en ander klaar liggen) maar ze hebben niks niemendal gevraagd. Voor mij niet gelaten, in ons geval was het in orde, maar dat betekent dus wel dat eender wie aan Dommel kan vragen om eender welk nummer over te nemen, en dat Dommel dat dan ook gewoon doet.
Heeft u een vervelende concurrent, of een buurman die meer succes heeft bij de vrouwen dan uzelf? Geen probleem, neem gewoon zijn telefoon over en u krijgt al zijn klanten of aanbidsters in de schoot geworpen ... Dat blijft niet duren, natuurlijk, maar intussen heeft u het toch maar gehad. Viva Dommel, patatten met saucissen!
Ook hier wuift Dommel dat van die twee verschillende titularissen achteloos weg als "niks mee te maken", en misschien hebben ze hier wel gelijk (dat dan wel zonder het te weten). Anderzijds zit het probleem blijkbaar ergens in de hoek van hun facturatie-module, dus zo vergezocht lijkt me dat toch niet? En ze hebben trouwens ook geen betere uitleg - ze hebben helemaal geen uitleg.
Ik had gelezen dat de support van Dommel te wensen overlaat als het om minder triviale problemen gaat, maar ik had niet gedacht dat het zó erg zou zijn, anders waren we niet naar hen overgestapt. Dit is niet eens "gewoon" onprofessioneel, het is niet eens van een niveau dat je "amateuristisch" zou kunnen noemen. De eerste de beste hobbyist weet er meer van. OK, ik verwacht niet dat ze burgerlijk ingenieurs telematica aan de telefoon zetten, maar er is daar kennelijk ook geen second line support om over te nemen als het voor first line te moeilijk wordt. Ik heb integendeel de stellige indruk dat ze gewoon niemand in huis hebben die meer dan een oppervlakkige kennis heeft van de systemen waar ze mee werken. Als je hun balansen bekijkt is dat ook niet zo verwonderlijk: ze zitten flink in het rood en besparen de laatste jaren steeds meer op personeelskosten. Eind 2012 (cijfers van 2013 zijn er nog niet) hadden ze daar nog maar 3 bedienden, en die werden dan nog slecht betaald ook. Het personeelsverloop is daarbij (of daarom) ook indrukwekkend hoog, dus on-the-job ervaring lekt meteen weer weg. Met externe specialisten kan je dan soms nog wat oplossen, maar die kosten ook geld natuurlijk. Een low-cost maatschappij is één ding, maar zonder piloten kan je misschien toch beter niet de lucht ingaan, lijkt mij. Maar goed, dat gekanker lost mijn probleem niet op. Wat dan wel?
Het is duidelijk dat dit probleem voor Dommel geen prioriteit is. Tot op zekere hoogte kan ik daar inkomen, we kunnen tenslotte bellen en surfen, maar het is wel behoorlijk vervelend (anders hadden we het ook met één nummer kunnen doen) en na zes weken geduld - bovendien zonder ook maar enig vooruitzicht op een oplossing - vind ik het toch stilaan welletjes geweest. Ik kan dus maar één ding doen om dit opgelost te krijgen, en dat is zorgen dat ze er wel prioriteit aan gaan geven. Deze publieke post is daar een eerste stap van (en ze mogen dan nog blij zijn dat ik een aantal "pikante" details weglaat).
Tegelijk hoop ik via dit forum ook feedback van anderen te krijgen, in de hoop dat we samen - door een spelletje "zoek de verschillen" - de grote lichten bij Dommel op een spoor kunnen zetten.
Vandaar mijn vragen aan "gewone" collega-Dommel-klanten met twee telefoonnummers:
1. krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat in de FritzBox ingesteld staat, of is dat altijd één van beide nummers, ongeacht de instelling op de FB ?
2. welke vorm hebben de twee SIP accounts (in de FB user interface achter "telephony -> telephone numbers" en dan "user name") ? Bij ons is dat "SIPnnnnnn" voor het ene en "SIPnnnnnn-1" voor het andere, dus "SIP" gevolgd door 6 cijfers, met voor het B-nummer dezelfde letter/cijfercombinatie maar met een extra "-1" er achteraan.
3. Zijn beide SIP accounts (dwz telefoonnummers) tegelijk aangemaakt, of zijn jullie - net als wij - eerst overgestapt met één telefoonnummer, en werd het tweede nummer achteraf toegevoegd?
4. Waren het twee bestaande nummers die naar Dommel overgeheveld werden, of heeft Dommel zelf een nieuw tweede nummer toegekend?
Met dank !
Kommer en kwel met twee nummers bij Dommel
-
- Premium Member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
2 nummers op cityline gehad en op netline. Het "eerste" nummer was geporteerd , het andere is van dommel.
De sip naam die u zegt klopt, dat was bij ons ook zo.
Wat gebeurd er als ge in CRM 'outgoing call blocked' zet bij het nummer waarmee je steeds uitbelt ?
De sip naam die u zegt klopt, dat was bij ons ook zo.
Wat gebeurd er als ge in CRM 'outgoing call blocked' zet bij het nummer waarmee je steeds uitbelt ?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik heb een netline met een fritsbox 7360:
1. krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat in de FritzBox ingesteld staat, of is dat altijd één van beide nummers, ongeacht de instelling op de FB ?
=> 1 private nummer en 1 gewoon nummer. Komt zo ook proper op de ontvangende schermen
2. welke vorm hebben de twee SIP accounts (in de FB user interface achter "telephony -> telephone numbers" en dan "user name") ? Bij ons is dat "SIPnnnnnn" voor het ene en "SIPnnnnnn-1" voor het andere, dus "SIP" gevolgd door 6 cijfers, met voor het B-nummer dezelfde letter/cijfercombinatie maar met een extra "-1" er achteraan.
=> exact hetzelfde hier
3. Zijn beide SIP accounts (dwz telefoonnummers) tegelijk aangemaakt, of zijn jullie - net als wij - eerst overgestapt met één telefoonnummer, en werd het tweede nummer achteraf toegevoegd?
=> Overgestapt van Belgacom naar Dommel met 1 nummer, het tweede nummer hebben we niet laten overzetten maar is een nieuw nummer (ondertussen al wel X jaar geleden want ik ben bij dommel gestart met homeconnect)
4. Waren het twee bestaande nummers die naar Dommel overgeheveld werden, of heeft Dommel zelf een nieuw tweede nummer toegekend?
=> Dommel zelf een nieuw tweede nummer toegekend
PS: Ik heb op het werk van een collega gehoord dat zijn nummer werd overgezet naar een nieuwe provider. Bij de nieuwe provider stond alles goed maar bij de oude niet waardoor hij sommige mensen bij een bepaalde provider (niet die van hem) zelfs helemaal niet kon bereiken.. Gezien er bij dommel WEL het juiste nummer op de display komt, vraag ik me af of de fout bij hen ligt.. Of zij daar achter moeten gaan zoeken is een andere vraag
1. krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat in de FritzBox ingesteld staat, of is dat altijd één van beide nummers, ongeacht de instelling op de FB ?
=> 1 private nummer en 1 gewoon nummer. Komt zo ook proper op de ontvangende schermen
2. welke vorm hebben de twee SIP accounts (in de FB user interface achter "telephony -> telephone numbers" en dan "user name") ? Bij ons is dat "SIPnnnnnn" voor het ene en "SIPnnnnnn-1" voor het andere, dus "SIP" gevolgd door 6 cijfers, met voor het B-nummer dezelfde letter/cijfercombinatie maar met een extra "-1" er achteraan.
=> exact hetzelfde hier
3. Zijn beide SIP accounts (dwz telefoonnummers) tegelijk aangemaakt, of zijn jullie - net als wij - eerst overgestapt met één telefoonnummer, en werd het tweede nummer achteraf toegevoegd?
=> Overgestapt van Belgacom naar Dommel met 1 nummer, het tweede nummer hebben we niet laten overzetten maar is een nieuw nummer (ondertussen al wel X jaar geleden want ik ben bij dommel gestart met homeconnect)
4. Waren het twee bestaande nummers die naar Dommel overgeheveld werden, of heeft Dommel zelf een nieuw tweede nummer toegekend?
=> Dommel zelf een nieuw tweede nummer toegekend
PS: Ik heb op het werk van een collega gehoord dat zijn nummer werd overgezet naar een nieuwe provider. Bij de nieuwe provider stond alles goed maar bij de oude niet waardoor hij sommige mensen bij een bepaalde provider (niet die van hem) zelfs helemaal niet kon bereiken.. Gezien er bij dommel WEL het juiste nummer op de display komt, vraag ik me af of de fout bij hen ligt.. Of zij daar achter moeten gaan zoeken is een andere vraag

-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat bedoel je juist met "het nummer dat in de FritzBox ingesteld staat" ??LucP schreef:1. krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat in de FritzBox ingesteld staat, of is dat altijd één van beide nummers, ongeacht de instelling op de FB ?
Of met andere woorden: hoe stel je in de FritzBox een nummer in?
Volgens mij krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat toehoort tot de SIP account die je gebruikte bij de uitgaande call.
Met andere woorden:
- - als je uitbelt via "SIPnnnnnn", dan krijgt de opgeroepene het nummer "A" te zien.
- als je uitbelt via "SIPnnnnnn-1", dan krijgt de opgeroepene het nummer "B" te zien.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
@Fluppeke:
Maar het was een goeie suggestie. Ik veronderstel dat u bedoelde dat, als ik probeer buiten te bellen via A, ik naar B afgeleid word omdat A geblokkeerd is, dus als ik ook B blokkeer, kan ik helemaal niet meer naar buiten?
Ik ben dus in crm gaan kijken en voor beide nummer stond "block outgoing calls" op "disabled".
Toen ik dat wilde enablen voor B zag ik helaas de volgende uitleg:
Ik heb de blokkering toch maar ingesteld maar ik kan dus toch gewoon bellen, en ik zie het B-nummer op het schermpje van mijn gsm. Ook na het weer afzetten van de blokkering verandert er niets.
Vermits ik daar dan toch was, in dat deel van CRM, heb ik "activate clip (calling line identification presentation)" afgezet voor het B-nummer en dan krijg ik op mijn gsm netjes "private number" te zien. Als ik de CLIP weer aanzet komt er opnieuw B op het schermpje.
Conclusie: ik ga dus wel degelijk via de B-lijn buiten bij Dommel, en op het punt in de ketting waar de CLIP-onderdrukking gebeurt, is de verwisseling van A en B al een feit.
Ik heb voor alle zekerheid de "maximum limiet blokkering" ook voor het A-nummer even aangezet, gsm gebeld, blokkering weer af, gsm gebeld. Telkens komt de oproep er doorheen en ik zie B.
En voor de volledigheid heb ik de CLIP-onderdrukking op A geprobeerd, en dat verandert ook niets.
Als dat A-nummer dan inderdaad geblokkeerd is, dan kan ik er in elk geval van hieruit niet aan.
Voor alle duidelijkheid: alle facturen van Dommel zijn betaald, we hebben nooit betalende nummers gebeld, ze hebben ons ook nooit telefoonkosten aangerekend, en op het A-nummer is trouwens sinds eind februari geen enkele uitgaande oproep meer geboekt. Tenslotte: "current unbilled telephonecharges" staat voor beide nummers op "+/- 0". Dus een "gewone" blokkering kan het niet zijn.
In het kort: niks.Wat gebeurd er als ge in CRM 'outgoing call blocked' zet bij het nummer waarmee je steeds uitbelt ?
Maar het was een goeie suggestie. Ik veronderstel dat u bedoelde dat, als ik probeer buiten te bellen via A, ik naar B afgeleid word omdat A geblokkeerd is, dus als ik ook B blokkeer, kan ik helemaal niet meer naar buiten?
Ik ben dus in crm gaan kijken en voor beide nummer stond "block outgoing calls" op "disabled".
Toen ik dat wilde enablen voor B zag ik helaas de volgende uitleg:
En de minimum limiet die ik kan instellen is € 25 (dan is het 50, 75, 100 en 150). Alle nummers die we tot nog toe via Dommel gebeld hebben waren gratis, dus het uitstaand saldo ("current unbilled telephonecharges") is nul. Ik zou natuurlijk een half uur naar Verweggistan kunnen bellen om aan dat bedrag te komen, maar voorlopig heb ik er dat niet voor over.select which type of connections you would like to block when the maximum limit has been reached.
Ik heb de blokkering toch maar ingesteld maar ik kan dus toch gewoon bellen, en ik zie het B-nummer op het schermpje van mijn gsm. Ook na het weer afzetten van de blokkering verandert er niets.
Vermits ik daar dan toch was, in dat deel van CRM, heb ik "activate clip (calling line identification presentation)" afgezet voor het B-nummer en dan krijg ik op mijn gsm netjes "private number" te zien. Als ik de CLIP weer aanzet komt er opnieuw B op het schermpje.
Conclusie: ik ga dus wel degelijk via de B-lijn buiten bij Dommel, en op het punt in de ketting waar de CLIP-onderdrukking gebeurt, is de verwisseling van A en B al een feit.
Ik heb voor alle zekerheid de "maximum limiet blokkering" ook voor het A-nummer even aangezet, gsm gebeld, blokkering weer af, gsm gebeld. Telkens komt de oproep er doorheen en ik zie B.
En voor de volledigheid heb ik de CLIP-onderdrukking op A geprobeerd, en dat verandert ook niets.
Als dat A-nummer dan inderdaad geblokkeerd is, dan kan ik er in elk geval van hieruit niet aan.
Voor alle duidelijkheid: alle facturen van Dommel zijn betaald, we hebben nooit betalende nummers gebeld, ze hebben ons ook nooit telefoonkosten aangerekend, en op het A-nummer is trouwens sinds eind februari geen enkele uitgaande oproep meer geboekt. Tenslotte: "current unbilled telephonecharges" staat voor beide nummers op "+/- 0". Dus een "gewone" blokkering kan het niet zijn.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Bedankt trouwens, Fluppeke en silentkiller, om jullie settings na te kijken.
@silentkiller:
@silentkiller:
Ja, maar de call wordt bij hen vervolgens wel op het verkeerde nummer geboekt, dus het is wel degelijk bij hen dat er iets fout gaat. Bij uw collega waren er twee verschillende providers in het spel, hier is de verwisseling al gebeurd vooraleer het telefoontje bij Dommel buiten gaat naar de andere provider. Ze hebben dus niemand anders om de zwarte piet aan door te geven ...Gezien er bij dommel WEL het juiste nummer op de display komt, vraag ik me af of de fout bij hen ligt..
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
@philippe_d:
Je hebt (uiteraard) gelijk dat "onder water" alles via het SIP account gaat, en het probleem is inderdaad dat het geen verschil maakt via welk account ik uitbel, de opgeroepene ziet altijd "B" (behalve Dommel zelf, die zien A of B, al naargelang het account dat ik gebruik). In de SIP trace is dat account (en het bijbehorende nummer) duidelijk te zien.
Ik zei "het nummer dat in de FB ingesteld staat" omdat de user interface van de 7360 kennelijk gebruik maakt van de één-op-één relatie tussen nummer en account. Voor elk aangesloten telefoontoestel kun je dus instellen welk "account" je wil gebruiken voor outgoing calls, maar in de combobox staan wel de telefoonnummers, en niet de accountnummers. Dat is ook veel duidelijker, vind ik.
Sorry als ik niet duidelijk genoeg was. Ik had er ook moeten bijzeggen dat de FB een 7360 is.Volgens mij krijgt de opgeroepene het nummer te zien dat toehoort tot de SIP account die je gebruikte bij de uitgaande call.
Met andere woorden:
- als je uitbelt via "SIPnnnnnn", dan krijgt de opgeroepene het nummer "A" te zien.
- als je uitbelt via "SIPnnnnnn-1", dan krijgt de opgeroepene het nummer "B" te zien.
Je kan dus in de FritzBox niet echt instellen welk nummer je voor een uitgaande call wil gebruiken, maar wel welke lijn (welke account) je voor een uitgaande call wil gebruiken (tenzij het dat is wat je bedoelde)?
Je hebt (uiteraard) gelijk dat "onder water" alles via het SIP account gaat, en het probleem is inderdaad dat het geen verschil maakt via welk account ik uitbel, de opgeroepene ziet altijd "B" (behalve Dommel zelf, die zien A of B, al naargelang het account dat ik gebruik). In de SIP trace is dat account (en het bijbehorende nummer) duidelijk te zien.
Ik zei "het nummer dat in de FB ingesteld staat" omdat de user interface van de 7360 kennelijk gebruik maakt van de één-op-één relatie tussen nummer en account. Voor elk aangesloten telefoontoestel kun je dus instellen welk "account" je wil gebruiken voor outgoing calls, maar in de combobox staan wel de telefoonnummers, en niet de accountnummers. Dat is ook veel duidelijker, vind ik.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Goed nieuws: ik heb een workaround gevonden. Hip hip hoera voor Fluppeke die mij op het spoor heeft gezet!
Ik geef eerst een samenvatting, en daarna (in een tweede post, voor de liefhebbers) wat meer uitleg.
In het kort (en misschien iets om aan de "Dommel InfoBase" toe te voegen bij "instellingen FritzBox 7360") :
In de instellingen van het "Telephone number" is er een veld "Caller ID", met vijf keuzemogelijkheden.
De benaming van dat veld is enigszins misleidend, want in feite bedoelen ze "Override of the Caller ID that was assigned by your provider" of zoiets.
De enige van de vijf keuzemogelijkheden die werkt zoals het hoort is "Disabled", dan krijgt de opgeroepene gewoon het nummer te zien dat Dommel aan dit SIP account gekoppeld heeft (en dat ook door hen ingevuld wordt in het veld "Internet telephone number", iets hoger op dat scherm).
Kies in geen geval één van de twee opties waar "user name" in voorkomt, want dan gaat het systeem bij Dommel op tilt: bij de opgeroepene verschijnt dan een verkeerd nummer en het uitgaande gesprek wordt op het verkeerde account geboekt.
Die problemen doen zich weliswaar alleen voor bij klanten die twee vaste nummers bij Dommel hebben, maar anders hebben ze sowieso geen effect, dus is het beter om gewoon altijd "Disabled" te kiezen, dat voorkomt verrassingen als er later toch een tweede nummer toegevoegd wordt.
Ook de twee overige keuzemogelijkheden hebben geen effect, ze doen hetzelfde als "Disabled".
Het is trouwens niet alleen het computersysteem bij Dommel dat op tilt gaat. Ook hun helpdesk hoort het in Keulen donderen. Ze hebben dan ook totaal niets bijgedragen tot deze workaround. Ze zitten daar kennelijk nog altijd te wachten tot het probleem vanzelf weggaat. Dat is bij deze gebeurd, ik sluit zo dadelijk het openstaande ticket bij hen af, met een link naar dit forum als enige toelichting. Als ze willen weten wat het was, dan moeten ze maar zelf komen kijken.
Wat ons betreft: wij kunnen onze twee vaste lijnen opnieuw gebruiken om buiten te bellen. De bug in het computersysteem van Dommel is mijn probleem niet, dwz als zij er niet van wakker liggen, dan ik zeker niet.
Het is dan wel spijtig dat dit zeven weken heeft moeten duren, en dat ik op dit forum te rade moest gaan om uiteindelijk zelf een oplossing te vinden. Dommel is twee keer op onze FritzBox binnen geweest, en ze hebben ook aan wat instellingen zitten prutsen, maar enkel aan de inkomende kant. Ik weet niet waar ze nog overal hebben rondgeneusd maar aan die "Caller ID" setting zijn ze in elk geval niet aangeweest.
Het is des te meer spijtig omdat dit gemakkelijk had kunnen voorkomen worden als ze gewoon wat richtlijnen zouden geven over de juiste instellingen van hun apparatuur.
Ze zouden dat eigenlijk ook moeten doen, in het belang van de klant maar ook in hun eigen belang. Als ik namelijk provider was, en ik overwoog om een nieuw FritzBox model op mijn klanten los te laten, dan zou ik eerst alle mogelijke combinaties van instellingen uitproberen en dan zou ik de juiste (of mogelijke) settings netjes documenteren op mijn website.
Je kan immers verwachten dat je klanten zelf overal gaan rondklikken als je hen zo'n slimme box geeft met 1001 mogelijkheden, en daar komen gegarandeerd vodden van. De 7360 is relatief nieuw (begin 2012 als ik me niet vergis), het is dan niet onlogisch dat sommige features niet compatibel zijn met de (veel oudere?) software van Dommel, wel integendeel. De VoIP-gerelateerde standaarden zijn immers vrij complex, het zal dan eerder uitzonderlijk zijn dat twee verschillende implementaties de voorschriften op identiek dezelfde manier interpreteren. Je kan dat pas weten na uitgebreid getest te hebben.
Je moet desnoods niet alle settings van A tot Z gaan zitten documenteren, maar ik zou toch minstens met grote rode letters aangeven welke instellingen mijn klanten zeker NIET mogen kiezen.
Je bent daar dan misschien wel een dag mee bezig, maar je spaart dat achteraf uit in support - als je natuurlijk support levert, uiteraard....
Ik geef eerst een samenvatting, en daarna (in een tweede post, voor de liefhebbers) wat meer uitleg.
In het kort (en misschien iets om aan de "Dommel InfoBase" toe te voegen bij "instellingen FritzBox 7360") :
In de instellingen van het "Telephone number" is er een veld "Caller ID", met vijf keuzemogelijkheden.
De benaming van dat veld is enigszins misleidend, want in feite bedoelen ze "Override of the Caller ID that was assigned by your provider" of zoiets.
De enige van de vijf keuzemogelijkheden die werkt zoals het hoort is "Disabled", dan krijgt de opgeroepene gewoon het nummer te zien dat Dommel aan dit SIP account gekoppeld heeft (en dat ook door hen ingevuld wordt in het veld "Internet telephone number", iets hoger op dat scherm).
Kies in geen geval één van de twee opties waar "user name" in voorkomt, want dan gaat het systeem bij Dommel op tilt: bij de opgeroepene verschijnt dan een verkeerd nummer en het uitgaande gesprek wordt op het verkeerde account geboekt.
Die problemen doen zich weliswaar alleen voor bij klanten die twee vaste nummers bij Dommel hebben, maar anders hebben ze sowieso geen effect, dus is het beter om gewoon altijd "Disabled" te kiezen, dat voorkomt verrassingen als er later toch een tweede nummer toegevoegd wordt.
Ook de twee overige keuzemogelijkheden hebben geen effect, ze doen hetzelfde als "Disabled".
Het is trouwens niet alleen het computersysteem bij Dommel dat op tilt gaat. Ook hun helpdesk hoort het in Keulen donderen. Ze hebben dan ook totaal niets bijgedragen tot deze workaround. Ze zitten daar kennelijk nog altijd te wachten tot het probleem vanzelf weggaat. Dat is bij deze gebeurd, ik sluit zo dadelijk het openstaande ticket bij hen af, met een link naar dit forum als enige toelichting. Als ze willen weten wat het was, dan moeten ze maar zelf komen kijken.
Wat ons betreft: wij kunnen onze twee vaste lijnen opnieuw gebruiken om buiten te bellen. De bug in het computersysteem van Dommel is mijn probleem niet, dwz als zij er niet van wakker liggen, dan ik zeker niet.
Het is dan wel spijtig dat dit zeven weken heeft moeten duren, en dat ik op dit forum te rade moest gaan om uiteindelijk zelf een oplossing te vinden. Dommel is twee keer op onze FritzBox binnen geweest, en ze hebben ook aan wat instellingen zitten prutsen, maar enkel aan de inkomende kant. Ik weet niet waar ze nog overal hebben rondgeneusd maar aan die "Caller ID" setting zijn ze in elk geval niet aangeweest.
Het is des te meer spijtig omdat dit gemakkelijk had kunnen voorkomen worden als ze gewoon wat richtlijnen zouden geven over de juiste instellingen van hun apparatuur.
Ze zouden dat eigenlijk ook moeten doen, in het belang van de klant maar ook in hun eigen belang. Als ik namelijk provider was, en ik overwoog om een nieuw FritzBox model op mijn klanten los te laten, dan zou ik eerst alle mogelijke combinaties van instellingen uitproberen en dan zou ik de juiste (of mogelijke) settings netjes documenteren op mijn website.
Je kan immers verwachten dat je klanten zelf overal gaan rondklikken als je hen zo'n slimme box geeft met 1001 mogelijkheden, en daar komen gegarandeerd vodden van. De 7360 is relatief nieuw (begin 2012 als ik me niet vergis), het is dan niet onlogisch dat sommige features niet compatibel zijn met de (veel oudere?) software van Dommel, wel integendeel. De VoIP-gerelateerde standaarden zijn immers vrij complex, het zal dan eerder uitzonderlijk zijn dat twee verschillende implementaties de voorschriften op identiek dezelfde manier interpreteren. Je kan dat pas weten na uitgebreid getest te hebben.
Je moet desnoods niet alle settings van A tot Z gaan zitten documenteren, maar ik zou toch minstens met grote rode letters aangeven welke instellingen mijn klanten zeker NIET mogen kiezen.
Je bent daar dan misschien wel een dag mee bezig, maar je spaart dat achteraf uit in support - als je natuurlijk support levert, uiteraard....
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
En dan de lange uitleg, voor de liefhebbers :
Eerst nog maar eens duidelijk het probleem schetsen.
De gewenste situatie is zoals philippe_d het goed samenvat:
Dat was echter niet wat er gebeurde. Bij ons kreeg de opgeroepene altijd "B" te zien. De "A-trein" kwam bij Dommel op het "B-spoor" terecht.
Analyse van het probleem:
1. Als ik op de FritzBox instel dat hij het "SIPnnnnnn" account / "A-nummer" moet gebruiken voor uitgaande calls, dan "denkt" hij inderdaad ook dat hij uitbelt via "SIPnnnnnn" / nummer "A". Dat is dus goed.
Bewijs:
Bewijs:
Tot hier is alles dus prima.
3. Dan gebeurt er iets binnen in het systeem van Dommel waardoor de call, die op "SIPnnnnnn" binnenkomt, ineens verder naar zijn bestemming geleid wordt via "SIPnnnnnn-1". De trein "wisselt van spoor", om zo te zeggen.
Bewijs:
Dus, dacht ik dan, laat ons eens met de CLIP/CLIR gaan rommelen aan de andere kant, in het vertrekstation, dwz in de FritzBox, en eens zien wat er dan zoal bij de bestemmeling verschijnt.
Bij de FritzBox 7360 zitten die settings kennelijk op twee plaatsen: "Telephony -> Telephone numbers" en "Telephony -> Telephony Devices -> "Telephony Device Features".
Kwestie van zeker te zijn dat alles nog hetzelfde was als voordien (Dommel leest misschien mee...) heb ik voordien nog maar eens naar mijn gsm gebeld met het "A-account" (bevestigd door de monitor en de log van de FB), en op de gsm verscheen inderdaad "B". Ik heb de oproep aangenomen op mijn gsm (en dan wat tegen mijn eigen gezeverd) en in Dommel's crm verscheen dat "gesprek" vervolgens op rekening van "B". Alles was dus nog even kapot als de afgelopen zeven weken.
Ik ben dan in de FB naar "Telephone numbers" gegaan en ben daar beginnen experimenteren met de setting "Caller ID" van het A-nummer. Volgens de helptekst van AVM bepaalt die wat de opgeroepene te zien krijgt:
Ik heb de oproep aangenomen op mijn gsm en dan nadien in Dommel's crm gekeken, en ja hoor: die call staat nu ineens bijgeschreven op "A" - de eerste outgoing call op dat nummer sinds eind februari!
Verder experimenteren met de verschillende settings geeft het volgende resultaat:
Dat is duidelijk een bug, volgens mij althans.
De eerste vraag is natuurlijk: hoe komt daar "Number in display name and user name" te staan? Simpel: dat heb ik daar gezet. Ik was daar namelijk in januari al mee aan het experimenteren geweest, toen we nog maar pas bij Dommel zaten, en dus nog maar één lijn naar hen geporteerd hadden. Je kan die "Display name" immers ook instellen in de FritzBox en ik hoopte om die op die manier tot op het scherm van de opgeroepene te krijgen.
Ik bedoel: stel dat twee mensen gaan samenwonen en samen één klant worden bij Dommel, maar elk heeft nog zijn eigen nummer van vroeger, dan zet je, in dat veld "display name", bij het ene nummer "Di Rupo" en bij het andere "De Wever" (bij wijze van voorbeeld hé!) en dan weet ik wie van de twee er mij opbelt. Dat was tenminste wat ik hoopte te bereiken. Dat werkte helaas dan wel niet bij de toestellen waar ik naar belde om te testen, maar ik dacht dat het misschien bij andere toestellen wel zou werken dus ik heb het zo laten staan.
Let wel: ik ben 100% zeker dat ik toen - dus met nog maar één lijn - wel degelijk ons eigen "A" nummer te zien kreeg. Het "B" nummer kon uiteraard niet, dat stond toen nog bij Belgacom dus daar "wist" Dommel niks van. Maar het had eventueel ook een ander nummer kunnen zijn. Het hangt er vanaf hoe het komt dat die "user name" de trein van de rails doet donderen. Stel dat het systeem bij Dommel gewoon het eerstvolgende SIP-accountnummer zou pakken om de uitgaande call op te zetten, dan had het evengoed het account van iemand anders kunnen zijn (degene dan die vlak na ons klant bij Dommel geworden was bijvoorbeeld). Dat lijkt dus niet het geval te zijn, en dit is dus geen recept om te telefoneren op kosten van iemand anders ...
Soit, bottom line: wij kunnen weer bellen zoals het moet.
Hoe nu verder? Dat is simpel. Voor mij werkt het, de rest is mijn probleem niet meer. Dommel zit nog wel met een bug in hun systeem, en vroeg of laat gaan ze daar nog meer oproepen voor krijgen, maar daar doet mijne kop geen zeer van.
Ik zou misschien wel voorstellen dat de workaround hier op het forum bewaard blijft voor het nageslacht, ergens in de "Dommel infobase" bijvoorbeeld, zie hoger.
Dit gezegd zijnde: als Dommel toch naar die bug zouden willen gaan zoeken, en als ze dan het probleem niet kunnen reproduceren met een eigen FB 7360, dan wil ik hen desnoods nog wel helpen zoeken, bvb met een backup van mijn FB om bij hen op te laden of wat dan ook. Maar om de één of andere reden denk ik niet dat ze op dit aanbod zullen ingaan ...
Nogmaals bedankt aan iedereen die meegedacht heeft!
Eerst nog maar eens duidelijk het probleem schetsen.
De gewenste situatie is zoals philippe_d het goed samenvat:
- als je uitbelt via "SIPnnnnnn", dan krijgt de opgeroepene het nummer "A" te zien.
- als je uitbelt via "SIPnnnnnn-1", dan krijgt de opgeroepene het nummer "B" te zien.
Dat was echter niet wat er gebeurde. Bij ons kreeg de opgeroepene altijd "B" te zien. De "A-trein" kwam bij Dommel op het "B-spoor" terecht.
Analyse van het probleem:
1. Als ik op de FritzBox instel dat hij het "SIPnnnnnn" account / "A-nummer" moet gebruiken voor uitgaande calls, dan "denkt" hij inderdaad ook dat hij uitbelt via "SIPnnnnnn" / nummer "A". Dat is dus goed.
Bewijs:
- in de lijst van "outgoing calls" toont hij het nummer "A".
- de monitor die ik heb staan op FB poort 1012 toont zowel het nummer "A" als "SIP0" (de andere is "SIP1")
Bewijs:
- zowel "SIPnnnnnn" als "A" zijn duidelijk te zien in de packet trace die ik draaide op de DSL interface van de FB
- bij Dommel zien ze op hun schermpje het nummer "A" verschijnen.
Tot hier is alles dus prima.
3. Dan gebeurt er iets binnen in het systeem van Dommel waardoor de call, die op "SIPnnnnnn" binnenkomt, ineens verder naar zijn bestemming geleid wordt via "SIPnnnnnn-1". De trein "wisselt van spoor", om zo te zeggen.
Bewijs:
- de uitgaande call wordt op het B-nummer geboekt in hun crm
- de opgeroepene krijgt het nummer "B" te zien
- als ik in hun crm bij het B-nummer de CLIP onderdrukking activeer, dan krijgt de opgeroepene geen nummer meer te zien maar wel "private nr", terwijl dezelfde CLIP onderdrukking op het A-nummer geen effect heeft.
Dus, dacht ik dan, laat ons eens met de CLIP/CLIR gaan rommelen aan de andere kant, in het vertrekstation, dwz in de FritzBox, en eens zien wat er dan zoal bij de bestemmeling verschijnt.
Bij de FritzBox 7360 zitten die settings kennelijk op twee plaatsen: "Telephony -> Telephone numbers" en "Telephony -> Telephony Devices -> "Telephony Device Features".
Kwestie van zeker te zijn dat alles nog hetzelfde was als voordien (Dommel leest misschien mee...) heb ik voordien nog maar eens naar mijn gsm gebeld met het "A-account" (bevestigd door de monitor en de log van de FB), en op de gsm verscheen inderdaad "B". Ik heb de oproep aangenomen op mijn gsm (en dan wat tegen mijn eigen gezeverd) en in Dommel's crm verscheen dat "gesprek" vervolgens op rekening van "B". Alles was dus nog even kapot als de afgelopen zeven weken.
Ik ben dan in de FB naar "Telephone numbers" gegaan en ben daar beginnen experimenteren met de setting "Caller ID" van het A-nummer. Volgens de helptekst van AVM bepaalt die wat de opgeroepene te zien krijgt:
Ik had daar staan "Number in display name and user name". Ik verander dat in "Disabled", bel naar mijn gsm en wa zien ekik? Ik krijg nu ineens het nummer juiste nummer "A" !!Specify which telephone number is transmitted to the party called during outgoing calls.
If this setting is disabled, the number saved in your account information from the telephony provider will be transmitted.
Ik heb de oproep aangenomen op mijn gsm en dan nadien in Dommel's crm gekeken, en ja hoor: die call staat nu ineens bijgeschreven op "A" - de eerste outgoing call op dat nummer sinds eind februari!
Verder experimenteren met de verschillende settings geeft het volgende resultaat:
- Disabled -> "A" (goed)
- Number in display name -> "A" (goed)
- Number in user name -> "B" (fout)
- Number in display name and user name -> "B" (fout)
- Number in "P-Preferred Identity" -> "A" (goed)
Dat is duidelijk een bug, volgens mij althans.
De eerste vraag is natuurlijk: hoe komt daar "Number in display name and user name" te staan? Simpel: dat heb ik daar gezet. Ik was daar namelijk in januari al mee aan het experimenteren geweest, toen we nog maar pas bij Dommel zaten, en dus nog maar één lijn naar hen geporteerd hadden. Je kan die "Display name" immers ook instellen in de FritzBox en ik hoopte om die op die manier tot op het scherm van de opgeroepene te krijgen.
Ik bedoel: stel dat twee mensen gaan samenwonen en samen één klant worden bij Dommel, maar elk heeft nog zijn eigen nummer van vroeger, dan zet je, in dat veld "display name", bij het ene nummer "Di Rupo" en bij het andere "De Wever" (bij wijze van voorbeeld hé!) en dan weet ik wie van de twee er mij opbelt. Dat was tenminste wat ik hoopte te bereiken. Dat werkte helaas dan wel niet bij de toestellen waar ik naar belde om te testen, maar ik dacht dat het misschien bij andere toestellen wel zou werken dus ik heb het zo laten staan.
Let wel: ik ben 100% zeker dat ik toen - dus met nog maar één lijn - wel degelijk ons eigen "A" nummer te zien kreeg. Het "B" nummer kon uiteraard niet, dat stond toen nog bij Belgacom dus daar "wist" Dommel niks van. Maar het had eventueel ook een ander nummer kunnen zijn. Het hangt er vanaf hoe het komt dat die "user name" de trein van de rails doet donderen. Stel dat het systeem bij Dommel gewoon het eerstvolgende SIP-accountnummer zou pakken om de uitgaande call op te zetten, dan had het evengoed het account van iemand anders kunnen zijn (degene dan die vlak na ons klant bij Dommel geworden was bijvoorbeeld). Dat lijkt dus niet het geval te zijn, en dit is dus geen recept om te telefoneren op kosten van iemand anders ...
Soit, bottom line: wij kunnen weer bellen zoals het moet.
Hoe nu verder? Dat is simpel. Voor mij werkt het, de rest is mijn probleem niet meer. Dommel zit nog wel met een bug in hun systeem, en vroeg of laat gaan ze daar nog meer oproepen voor krijgen, maar daar doet mijne kop geen zeer van.
Ik zou misschien wel voorstellen dat de workaround hier op het forum bewaard blijft voor het nageslacht, ergens in de "Dommel infobase" bijvoorbeeld, zie hoger.
Dit gezegd zijnde: als Dommel toch naar die bug zouden willen gaan zoeken, en als ze dan het probleem niet kunnen reproduceren met een eigen FB 7360, dan wil ik hen desnoods nog wel helpen zoeken, bvb met een backup van mijn FB om bij hen op te laden of wat dan ook. Maar om de één of andere reden denk ik niet dat ze op dit aanbod zullen ingaan ...
Nogmaals bedankt aan iedereen die meegedacht heeft!
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Proficiat voor je doorzettingsvermogen om het probleempje te vinden.
Maar het is wel een zéér uitgebreide post, voor slechts één kleine foutieve instelling
.
Jouw vergelijking met de trein met 2 sporen is goed gevonden, en ook hoe er "van spoor gewisseld" wordt bij Dommel.
Ik zou dit echter geen bug noemen, wellicht zelfs een correcte implementatie van deze SIP variabele.
Je kan niet verwachten dat je zomaar gelijk welk nummer kan meegeven als CLIP. Dat kan niet, en mag niet.
Ook bij de vroegere ISDN kon je zelf bepalen met welk nummer je uitbelt, maar natuurlijk alleen als dat nummer één van je eigen nummers was!
Van zodra je hier iets foutief instelt, wordt door Dommel blijkbaar jouw lijn "B" gebruikt (wat je misschien een bug kan noemen). Bij ISDN is dat ook zo: als je uitbelt met een ongeldige MSN, wordt dit automatsich vervangen door je "hoofdnummer".
Sorry dat wij hier niet direct op gedacht hadden toen je het probleem de eerste keer beschreef. Default staat deze setting in de fritzBox altijd op "disabled"
We hebben ook bijgeleerd
.
Maar het is wel een zéér uitgebreide post, voor slechts één kleine foutieve instelling

Jouw vergelijking met de trein met 2 sporen is goed gevonden, en ook hoe er "van spoor gewisseld" wordt bij Dommel.
Ik zou dit echter geen bug noemen, wellicht zelfs een correcte implementatie van deze SIP variabele.
Dat was natuurlijk fout.LucP schreef:De eerste vraag is natuurlijk: hoe komt daar "Number in display name and user name" te staan? Simpel: dat heb ik daar gezet. Ik was daar namelijk in januari al mee aan het experimenteren geweest, toen we nog maar pas bij Dommel zaten, en dus nog maar één lijn naar hen geporteerd hadden.
Ik bedoel: stel dat twee mensen gaan samenwonen en samen één klant worden bij Dommel, maar elk heeft nog zijn eigen nummer van vroeger, dan zet je, in dat veld "display name", bij het ene nummer "Di Rupo" en bij het andere "De Wever" (bij wijze van voorbeeld hé!) en dan weet ik wie van de twee er mij opbelt. Dat was tenminste wat ik hoopte te bereiken. .
Je kan niet verwachten dat je zomaar gelijk welk nummer kan meegeven als CLIP. Dat kan niet, en mag niet.
Ook bij de vroegere ISDN kon je zelf bepalen met welk nummer je uitbelt, maar natuurlijk alleen als dat nummer één van je eigen nummers was!
Van zodra je hier iets foutief instelt, wordt door Dommel blijkbaar jouw lijn "B" gebruikt (wat je misschien een bug kan noemen). Bij ISDN is dat ook zo: als je uitbelt met een ongeldige MSN, wordt dit automatsich vervangen door je "hoofdnummer".
Sorry dat wij hier niet direct op gedacht hadden toen je het probleem de eerste keer beschreef. Default staat deze setting in de fritzBox altijd op "disabled"
We hebben ook bijgeleerd

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Daarom dat ik ook zo nieuwsgierig was (in feite vooral naar de "calling party name", niet zozeer naar het nummer, maar goed). Technisch is het in elk geval mogelijk (zie bvb https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID ... ce_over_IP) en de helptekst van AVM suggereerde dat het ook met de 7360 kan. Alles hangt er dan van af hoe de provider daarmee omgaat (en wat het BIPT voorschrijft).Je kan niet verwachten dat je zomaar gelijk welk nummer kan meegeven als CLIP. Dat kan niet, en mag niet.
Het was trouwens niet zomaar wat kurieuzeneuziteit van mij. Het punt is dat we (om redenen die er hier niet toe doen) die twee nummers nu al vele jaren jaar lang strikt gescheiden houden, en dat liep nu ineens allemaal in het honderd. Bij elk uitgaand telefoontje van de afgelopen zeven weken hebben we ons zitten afvragen wat de impact zou kunnen zijn van het "onterecht" gebruik van het "B-nummer". OK, er zijn ergere dingen in het leven, dat wel, maar toch ... En Dommel stond er bij en keek er naar.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Ja, en dat is toch om problemen vragen? In feite staat daar dan "Caller ID: Disabled", maar wie wil dat nu? Alleen foei-foei-verkopers disablen dat.Default staat deze setting in de fritzBox altijd op "disabled"
Ik vermoed dat er nogal wat mensen, afgaande op de (misleidende) omschrijving, dat meteen veranderd hebben van zodra ze hun nieuwe FB uitgepakten.