BBOX-3 ervaringen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Vaako
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 23 keer

flupke19 schreef:
euh, heb jij toevallig geen o-box3v? Want de 10.5.D.W.CY komt eigenlijk overeen met de 10.5.D.U.CX die momenteel op de bboxen staat
Oh sorry, je hebt gelijk ik heb mij ff enorm vergist ;-)
Laatst gewijzigd door Vaako 16 maa 2014, 19:50, in totaal 1 gewijzigd.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Vaako
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 23 keer

FUBAR schreef: In de statuspagina van de bbox-3 heb ik ook per toeval een aantal extra tabbladen gevonden met meer informatie over de netwerkverbinding die de bbox-3 heeft opgezet. Als je naar http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/int ... twork.html surft, zie je extra tabbladen "WAN", "VLAN10", "VLAN20" en "VLAN30" staan. Als dat niet het geval is, moet je de source van deze pagina openen en zoeken naar "VLAN" om achter de links te komen.
Hoe heb jij die extra tabbladen gevonden, kan je daar meer over vertellen?

Dan moet dit ook gaan bij een O-Box 3 https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 15#p539028
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Hij heeft de Sagem versie van de bbox3, die pagina gaat dus niet werken op de Technicolor BBOX3/OBOX3 (andere firmware).
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Raar
Nog personen in regio Gent met bbox3 die geen rubriek FON meer hebben
Deze middag ontdekt door feit dat blijkbaar een zware storing is op belgacom vdsl lijnen
Hier in Zwijnaarde niks meer op dit moment
Spijtig genoeg is dit reeds de derde maal deze week hier in de omgeving dat we zonder vdsl zitten
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hier ten noorden van Gent nog steeds Fon.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Ik heb zojuist een bbox3 geplaatst, wanneer ik echter:
-naar 192.168.1.1 ga
-user selecteer (andere keuzes zijn expert en admin)
-het wachtwoord ingeef zoals vermeld op mijn bbox3 krijg ik "The username or password you've entered is incorrect. Please check and try again."

Ik heb beide stickers op de bbox3 al gecheckt en dubbelcheckt, ik geraak er niet in. Iemand een idee?

Kan het te maken hebben dat morgen mijn nieuwe lijn pas geactiveerd word? De modem gebruikt nu automatisch mijn "oude" lijn, die vanaf morgen is opgezegd. Ik zou denken dat dit geen enkele invloed zou mogen hebben op het "in de modem geraken".
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

ik vermoed dat je ondertussen de triviale verschillen tussen 0 en O of 1 en I al uitgeprobeerd hebt? Caps lock? Gewoon uit nieuwsgierigheid: is het een Sagemcom of een Technicolor? (want dat zou geen verschil mogen maken)
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Heb een full reset gedaan en staat er terug in
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Hier in West Vlaanderen Tielt er vorige week dinsdag ook de ganse dag uitgelegen met BBox3 en VDSL2 en ook de hele week geen FON, vanaf zondag wel weer in orde..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hier na een half jaar nog steeds geen FON op mijn bbox3. Niet dat het mij uitmaakt, ik kan wel een FON account aanmaken op de eservices en heb die FON niet bepaald nodig bij mij thuis.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

flupke19 schreef:ik vermoed dat je ondertussen de triviale verschillen tussen 0 en O of 1 en I al uitgeprobeerd hebt? Caps lock? Gewoon uit nieuwsgierigheid: is het een Sagemcom of een Technicolor? (want dat zou geen verschil mogen maken)
Goeie tip maar ik vermoed dat je SF9HMPCW niet echt verkeerd kan lezen, correct me if i'm wrong (zie bijlage)
Het is een technocolor trouwens. Is er hardwarematig verschil tussen de twee?


Iemand nog een idee? Kan de BGC helpdesk oplossing bieden denk je?
Bijlagen
SF9HMPCW.jpg
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Je kan misschien eens de Bbox3 resetten ? Hiervoor is er achteraan een kleine opening waar je met een fijn voorwerp dit kan doen.
Voor de juiste reset procedure hiervan moet ik je schuldig blijven :-(
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Gewoon 30 sec blijven drukken en als je loslaat gaan verschillende led violet/roodachtig branden en bbox3 zal terug in fabriekswaarden op starten
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Software matig kan je het ook doen door te surfen naar http://192.168.1.1 en dan paswoord invoeren en dan ......

grapje ! :lol:
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

GELUKT!!! Bedankt aan lacer voor de theoretische oplossing en lion51 voor de praktische uitvoerbaarheid daarvan.

Wel vreemd dat dit nu ineens lukt na factory reset. Je zou verwachten dat deze "out of the box" ook zo is ingesteld, niet dus.....bizar. Ik heb nu wel manueel de instellingen voor internet connectie (username@SKYNET en wachtwoord) moeten vervullen, dit werd niet automatisch verricht wat eerst wel het geval was. Intussen wifi/port forwards/.... goed kunnen instellen.

Andere vraag dan: Het enige dat ik nog graag zou willen is het gebruik van andere primary dns servers. Dat blijkt niet mogelijk? Iemand de technische dienst van BGC al zover gekregen om een tijdelijk admin/expert wachtwoord te verkrijen om dit in orde te brengen of kunnen zei dit voor u vervullen?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Anders op de PC/laptop zelf DNS instellen in geval je het niet op de bb3 zelf kunt instellen of je het admin/expert paswoord niet vastkrijgt, ik gebruik hiervoor "ChrisPC DNS switch"

Wel raar dat je bij de bb3 je pppoe login/pasw moet zelf invoeren bij de bb2 gebeurt dit vanzelf.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Bij een factory reset kan dit soms wel eens gebeuren dat je alles zelf moet invullen Heb dit al verschillende keren meegemaakt omdat door onderbrekingen op vdsl lijn door werken aan kabels op straat BBox3 geblokkeerd was.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

jackho schreef:Anders op de PC/laptop zelf DNS instellen
Moghelijk inderdaar maar het instellen van DNS op je gebruikstoestellen zelf is niet echt wenselijk. Zeker niet wanneer dit een toestel is datje niet enkel thuis gebruikt, dat kan dan immers problemen opleveren.

Update: na een mail ivm mijn probleem naar de helpdesk "opvolging na een nieuwe installatie" binnen enkele uren antwoord gekregen met het expert wachtwoord erin. Straks thuis testen of deze werkt en wat ik dan wel/niet kan wijzigen, ik post mijn bevindingen nog.

Bizar: ik geloof niet dat dit op userbase al eens is gedocumenteerd wat je te zijn krijgt onder expert of admin. Correct me if i'm wrong.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik stel op al mijn toestellen de google dns in 8.8.8.8 en 8.8.4.4, nog nooit problemen mee gehad...dacht zelf dat ik in mijn routers ook had ingesteld om de standaard dns servers te overulen met deze...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

lirec schreef:Andere vraag dan: Het enige dat ik nog graag zou willen is het gebruik van andere primary dns servers. Dat blijkt niet mogelijk? Iemand de technische dienst van BGC al zover gekregen om een tijdelijk admin/expert wachtwoord te verkrijen om dit in orde te brengen of kunnen zei dit voor u vervullen?
Het niet zelf kunnen kiezen van DNS servers is de enige reden waarom ik nog mijn eigen router een PPPoE sessie laat opzetten, anders zou ik die als gewoon access point kunnen inzetten. Jammer voor Belgacom, want zo gebruik ik twee WAN IP adressen (PPPoE sessie op bbox3 blijft opstaan, anders verlies ik mijn FON account).
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

lirec schreef:Straks thuis testen of deze werkt en wat ik dan wel/niet kan wijzigen, ik post mijn bevindingen nog.
Ik heb nu zelf wel geen bb3 maar volgens ik van verschillende al gehoord heb blijven sommige instellingen die je veranderd hebt niet altijd staan zoals o.a. na reset of na software update !
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Jammer maar helaas, de dns instellingen zijn zelfs met expert toegang niet wijzigbaar :-( Zou dit met admin wel kunnen?
Bitter weinig tot geen extra mogelijkheden met expert....je ziet enkel hier en daar wat meer gegevens waar je meestal niet veel mee bent (op lijnwaarden na)

Vroeger had ik 60/6 sync op mijn locatie. Ik heb nu wel een ander paar koperkabeltjes aangesloten gekregen dan voorheen. Maar toch: gezien de training marge zal op zijn minst 50/6 wel opnieuw lukken als dlm zijn werk doet.
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

weet je ook hoelang dit paswoord dan geldig blijft dat je gekregen hebt.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

24 uur stond er vermeld, ik test morgen of het dan inderdaad niet meer werkt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je kan mss proberen om op dezelfde manier het admin paswoord te krijgen zoals je gedaan hebt om het expert paswoord vast te krijgen, je weet maar nooit dat je geluk hebt :wink:
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Vraagje

Is laatste Technicolor B-BOX3 versie nog steeds

Software Version 10.5.D.U.CX
Datapump Version A2pv6F038k1.d24h

Ik vraag het omdat voor mijn EDPnet lijn de Sagem zopas een upgrade heeft gedaan.

Ik heb 2 EDPnet lijnen : voor een lijn gebruik ik Sagem en voor de andere B-BOX3.

Dus dacht ik: misschien heeft de B-BOX3 ook een upgrade in petto (maar is die niet herkend voor EDPnet gebruik?)?

Dank

PS: http://bgctv.skynetblogs.be/ vermeldt mijn versie (maar is misschien out of date)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ja, de versienummers voor een Technicolor is nog steeds zoals je hebt opgegeven.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik zou graag binnenkort een Bbox2 bij mijn ouders willen vervangen door een Bbox3. De laatste tijd zijn er met die eerste geregeld problemen en moet die steeds herstart worden (cfr stroom eraf en terug erop).

Aangezien ik een eigen DHCP server gebruik met een ander subnet (met daarin nog een reeks vaste IP adressen) vroeg ik mij af of het volgende kan met de Bbox3:
  • LAN ip adres bbox3 wijzigen (in functie van ander subnet). Bijkomend adres toevoegen is ook een optie, zo heb ik het gedaan op de Bbox2
  • DHCP server uitschakelen (ziet er voor zover ik gelezen heb mogelijk uit)
  • één bijkomende PPPOE verbinding maken (vanaf NAS)
Wat trouwens met IPv6? Wordt hiervoor DHCP gebruikt (als ik het met goed herinner zijn er hiervoor meerdere opties)?

Met deze post kan ik al heel stuk verder, temeer omdat de TV decoder bljkbaar via PXE een boot image moet meekrijgen vanuit DHCP.

Op dit moment is bij de Bbox2 setup de TV en LAN VLAN nog gescheiden.

Alvast bedankt aan alle behulpzame zielen. :)
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

@TomG
Dit zijn de instellingen ivm DCHP: http://prntscr.com/3gzloj
Onze PS4 maakt een extra PPPoE sessie aan omdat anders het NAT type niet in orde is, dus da's zeker mogelijk.

Zijn hier nog mensen die niet al te goede resultaten krijgen met de 2.4Ghz WiFi? Toen ik net de bbox3 installeerde (halve week geleden), kreeg ik rond 50Mbps via 2.4Ghz. Nu haal ik maar rond de 15 - 20Mbps terwijl er niets veranderd is. 'k Heb al meerdere kanalen geprobeerd (volgens inSSIDer is 6 het beste) maar allemaal geven ze rond de 15Mbps (de ene wat instabieler als de andere). Enig idee hoe dit komt? Met 5Ghz is het nog steeds 55Mbps (we zijn de enige in de buurt met 5Ghz, dus da's leuk :angel: ). 'k Heb de modem herstart, maar het helpt niet :cry:. 'k Vind het raar, want in het begin ging het wel goed.

Het ambetante is dat enkel onze mobiele telefoons 5Ghz aankunnen, onze pc's niet...
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

even mijn antwoord herhalen dat ik op een ander topic gepost heb:
eigenlijk is de uitleg voor het halveren van de snelheid waarschijnlijk gewoon te wijten aan de kanaalbreedte: op 2.4GHz kan een radio op 20MHz (enkel kanaal) of 40MHz (dubbel kanaal) werken, en per definitie probeert de bbox met zijn ACS protocol je op een kanaal te plaatsen waar 40MHz bandbreedte mogelijk is. Maar zodra er een client zich op jouw kanaal aandient die alleen 20MHz aankan, of indien de overlap met naburige kanalen te groot wordt, schakelt de bbox om van 40MHz naar 20MHz, waardoor de snelheid gewoon halveert. Kan je zelf weinig aan doen, aangezien dit vooral van de omgeving afhankelijk is.
ps: met 11ac is 80MHz bandbreedte zelfs mogelijk; met 11n enkel 20 en 40MHz
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ja, met mijn vorige router kon je zelf instellen of je 20 of 40Mhz wou (buren staan bijna allemaal op 1 dus "plaats" genoeg), qua snelheid waren ze ongeveer gelijk, buiten dat verder weg (bv. verdieping hoger) 40Mhz wat trager ging (40Mhz verzwakt sneller in afstand).

De bbox3 heeft nooit in 40Mhz gewild, ook in het begin niet (wanneer ik dus wel degelijk 50Mbps op 20Mhz haalde), dus denk niet dat het hier aan ligt. Ik zal eens die 40Mhz proberen te forceren (alle clients 40Mhz support aanzetten).

Edit: Op alle clients staat het al op "Auto" of op 20 + 40Mhz. Zou er te veel interferentie zijn? Wel stom dat je dit niet zelf kunt bepalen! Belgacom denkt zeker dat we allemaal noobs zijn :P.

Trouwens, de bbox2 (voor we die 802.11n router hadden) kon zelf nog ongeveer 20Mbps aan met 802.11g, waarom zou de bbox3 dan plots met de n-variant maar 15Mbps meer halen? 'k Zou hem wel kunnen gaan omruilen, maar jah...
Laatst gewijzigd door dean3009 07 mei 2014, 19:56, in totaal 3 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

dean3009 schreef:Ja, met mijn vorige router kon je zelf instellen of je 20 of 40Mhz wou (buren staan bijna allemaal op 1 dus "plaats" genoeg), qua snelheid waren ze ongeveer gelijk, buiten dat verder weg (bv. verdieping hoger) 40Mhz wat trager ging (40Mhz verzwakt sneller in afstand).

De bbox3 heeft nooit in 40Mhz gewild, ook in het begin niet (wanneer ik dus wel degelijk 50Mbps op 20Mhz haalde), dus denk niet dat het hier aan ligt. Ik zal eens die 40Mhz proberen te forceren (alle clients 40Mhz support aanzetten).
50Mbps op 20MHz 802.11n wifi is nogal straf, dat haal je echt alleen maar zonder enige interferentie van andere apparaten of apparaten op hetzelfde netwerk. Kans is groot dat dan wel 40MHz was.
flupke19 schreef:even mijn antwoord herhalen dat ik op een ander topic gepost heb:
eigenlijk is de uitleg voor het halveren van de snelheid waarschijnlijk gewoon te wijten aan de kanaalbreedte: op 2.4GHz kan een radio op 20MHz (enkel kanaal) of 40MHz (dubbel kanaal) werken, en per definitie probeert de bbox met zijn ACS protocol je op een kanaal te plaatsen waar 40MHz bandbreedte mogelijk is. Maar zodra er een client zich op jouw kanaal aandient die alleen 20MHz aankan, of indien de overlap met naburige kanalen te groot wordt, schakelt de bbox om van 40MHz naar 20MHz, waardoor de snelheid gewoon halveert. Kan je zelf weinig aan doen, aangezien dit vooral van de omgeving afhankelijk is.
ps: met 11ac is 80MHz bandbreedte zelfs mogelijk; met 11n enkel 20 en 40MHz
ac zit alleen op 5GHz alleen en daar ga je zelfs met 80MHz bandbreedtes niet echt tegen problemen met overlapping lopen.
MrLightBulp
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 aug 2013, 10:54
Twitter: MrLightBulp
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Mijn lijn zou fysiek 70mbits moeten aankunnen volgens kennissen bij belgacom.

Maar toch zit ik nog steeds op 30Mbits.
Het is hier een gloednieuwe lijn en straat en al van Juni 2013 heb ik hier een bbox3 staan.
Mijn PPPoE is wel geïnitieerd vanaf mijn achterliggende router.

Heb nu al verschillende keren die lijn test gedaan + 3 a 4 weken wachten + zonder stroomonderbreking van de bbox3.
en nog steeds noppes.

Rollen de bbox3 updates vanzelf binnen of moeten wij deze rebooten om de updates te laten binnenlopen en installeren ?

Ik denk dat ik tussen oktober en november heel even op een 50mbits profiel heb gezeten maar door een langdurige stroom onderbreking ik nu terug op 30

Krijg er stilaan genoeg van.
Telenet Yugo All-IN-30
iPhone X Proximus: Mob. Enterprise.
MacBook Pro 13" Late 2019
Synology 1513+ DSM 6.2
Intel Nuc: Core i5, 64GB RAM, Esxi 7.2
Palo Alto Networks PA-220
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

@MrLightBulp, je heb net hetzelfde gepost op het topic met de 60 -70Mbit profielen :!:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
MrLightBulp
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 aug 2013, 10:54
Twitter: MrLightBulp
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ja idd ik weet het.
maar ik wou hier een extra vraagstellen betreffende updates.

Of deze automatisch binnenrollen of er een reboot van de modem nodig is ? of eventueel manuele handelingen ?

Cheers.
Telenet Yugo All-IN-30
iPhone X Proximus: Mob. Enterprise.
MacBook Pro 13" Late 2019
Synology 1513+ DSM 6.2
Intel Nuc: Core i5, 64GB RAM, Esxi 7.2
Palo Alto Networks PA-220
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Die updates rollen inderdaad automatisch binnen en de BBox3 wordt automatisch heropgestart. Wat je niet mag doen, als je ziet dat alle ledjes aan het pinken zijn, is de spanning afzetten :eek:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Weet iemand hoe de ingebouwde wifi georiënteerd zit in de modem? Ligt die namelijk het best plat of staat ie best recht voor optimale wifi? Kwestie dat deze goede beamforming kan doen (als die dat al heeft, vermoed van wel?).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Misschien kan je dit uittesten met het programma LinSSIDer en kijk naar het bereik dat je krijgt met de verschillende opstellingen.
Bij staat ie recht met het BGC labeltje bovenaan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

iRockabizzydilly schreef:Weet iemand hoe de ingebouwde wifi georiënteerd zit in de modem? Ligt die namelijk het best plat of staat ie best recht voor optimale wifi? Kwestie dat deze goede beamforming kan doen (als die dat al heeft, vermoed van wel?).
Ik denk niet dat beamforming mogelijk is met de bbox, en als dat het geval was, is de kans dat er ook maar een device het ondersteund op 802.11n erg klein.
Waarschijnlijk wel enige vorm van Rx/Tx diversity.

De meeste wifi antennes in dergelijke routers hebben ongeveer torus (donut) als stralingspatroon. 90 graden draaien zal afhankelijk van waar je zit niet veel veranderen aan de ontvangst.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de bbox doet wel degelijk beamforming op 5GHz (niet op 2.4GHz)

hoe het stralingspatroon is, hangt af of je een Sagemcom of een Technicolor hebt, aangezien die verschillende antennes en technologieën gebruiken:
- Sagemcom heeft 2 dual-band antennes (2.4 en 5GHz) + nog 2 extra single-band voor de 5GHZ
- Technicolor heeft 6 single-band antennes ( 2 voor 2.4GHz en 4 voor 5GHz) - de 5GHz antennes zijn hier trouwens dezelfde als deze die in de WiFi-bridge gebruikt zijn.

Uiteraard is de kant van de client even belangrijk, want dan kan het wel zijn dat je PC de bbox goed ontvangt, maar als de bbox bvb de ACK's van je PC maar slecht ontvangt, riskeer je gewoon retransmissions.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”