Bitcoin/Litecoin/... mining

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

UB'ers,

Een tijdje geleden ging het over BitCoin mining op het forum: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ng#p465760

Ondertussen al waar wat maanden verder, de BitCoin was bijna 1000 euro waard, nu 360 tal euro. MtGox is gaan lopen met véél bitcoins... De tijd van GPU mining is voorbij (bitcoin), nu is het een hardware race. Gaat snel...

Enkele vragen...
- Wie van jullie doet er aan Bitcoin mining of enige andere virtuele currency?
- Is dit nog rendabel?
- Wat vinden jullie van al die vrituele currency's?
- Is dit niet zonde van al de energie?
- Wat doe je met dit geld?

Ik zie meer een meer klanten van thuis naar het datacenter komen of naar plaatsen waar de stroom veel goedkoper is. (of als de vriendin veel zeurt)
Je kan dan ook hier en daar bitcoin mining hardware tegenkomen in scholen of plekken waar de stroom "gratis" is. Hoe doen jullie dit?

Leuk forum: http://bitcointalk.org met leuke foto's https://bitcointalk.org/index.php?topic=7216
Charts: http://bitcoincharts.com/markets/currency/EUR.html

Leek me leuk om hierover de discussie eens te openen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Eenpaar weken litecoins liggen minen met een enkele HD5870, in een oude pc. Stroom is 'gratis' in de zin van dat het inbegrepen is in de huur (op kot). Niet echt ethisch, maar soit. Ik ben er me gestopt omdat het niet echt veel opbrengt, en ik de pc beter als home server kon gebruiken.

Als er iemand geinteresseerd is om zijn mining rig te laten minen zonder de stroom te moeten betalen... :-D
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@AndRo555: Zo'n mining rig maakt wel veel lawaai. Een klant van me moest zijn miners uit zetten omdat de vriendin klaagde van het lawaai :-)

Zo'n kotbaas van een kot waar de stroom inbegrepen is zal wel snel stoppen als je constant 3000 watt gebruikt zeker?

EDIT: Nog een site met info vanuit België : www.bitcoinbelgie.be
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Hier eind november begonnen, tot een paar weken terug. Naast de lawaaihinder ook wel serieuze warmteproductie. Heeft de hele winter op zijn eentje (wel lichte gasbesparing dus misschien) een kamer verwarmd, en zelfs in die mate dat ik soms het raam nog moest openzetten :P . Waar ik eind november met halve effciëntie (tov de snelheden die ik eind maart haalde) nog 100+ euro per maand binnenhaalde, was dat op het einde gezakt naar minder dan de helft. Heb er dus wel ongeveer een 300-tal euro mee verdiend, voor pakweg 150 euro aan energiekosten + lawaaihinder. Inkomen varieert ook, als je er echt dagelijks mee bezig bent en de nieuwste 'altcoins' kon spotten, dan kon je gemakkelijk een halve maandopbrengst in een paar dagen binnenhalen.

Maar voor mij is het nu echt niet de moeite meer, te veel tijd en te weinig (of zelfs geen) inkomen (ik vermoed dat het gewoon te populair is geworden) + extra hinder.

Ik gebruikte overigens gewoon mijn gaming rig ervoor, dus een GTX 780.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@CCfan: Nu heb je daarvoor speciale hardware, maar dat gaat ook snel naar beneden die verdiensten.

Om te starten is de Antminer S1 wel leuk, niet al te duur en binnen de week geleverd.
Het is altijd wel een gok om er geld uit te halen of niet. Echter zie ik steeds grotere rigs in het datacenter komen, dus daar moet iets aan te verdienen zijn :-)
Het is en blijft ook speculeren, morgen kan de BTC exchange rate naar 0 crashen...

Antminer: https://www.bitmaintech.com/product.htm
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Je moet alles er op tijd uithalen he. De moeilijkheid word steeds harder waardoor je hardware slechts tijdelijk mee kan.

Ben er goed mee geweest maar erin investeren is bruggen te ver? Wat als je geinvesteerd had met 1000$/coin in het achterhoofd?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

In theorie brengt het iets op ja, maar iets dat zo snel in waarde kan veranderen... dat is natuurlijk risico's nemen.
De slimsten zijn zij die de hardware verkopen aan een stevige winst in échte dollars :wink:
Anders hielden ze heus wel zo top hardware voor zichzelf hoor.

Misschien wel iets leuks om je te amuseren en niet voor de winst:
https://learn.adafruit.com/piminer-rasp ... d-assembly
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Die raspberry pi is wel leuk. Vind het wel zéér leuk hoe ze hardware ombouwen om dergelijke dingen te doen. Zo is er in de Antminers S1 een TPlink routertje met openwrt ingebouwd, best leuk.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ga er toch ook ns aan beginnen, maar zonder speciale rig denk ik. Gewoon wat speculeren op de koerswijzigingen. Ik denk wel dat ik de wallet zelf ga bijhouden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@ITnetadmin: Kan je doen, maar je moet toch al een aardig wat bitcoins hebben om hierop te kunnen speculeren? Anders ga je met winsten van enkele euro's zitten. Of hoop je dat je nu 1BTC hebt en het over 5 jaar 2000 euro waard is? Zou wel leuk zijn....
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wie weet :-)
Het blijft alleszins een interessant project om nu eindelijk ns ermee gewerkt te hebben, puur als hobbyist, plus een bitcointje ofzo opzij zetten en verkopen bij hoge stand kan nooit kwaad :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Tim.Bracquez schreef:@CCfan: Nu heb je daarvoor speciale hardware, maar dat gaat ook snel naar beneden die verdiensten.

Om te starten is de Antminer S1 wel leuk, niet al te duur en binnen de week geleverd.
Het is altijd wel een gok om er geld uit te halen of niet. Echter zie ik steeds grotere rigs in het datacenter komen, dus daar moet iets aan te verdienen zijn :-)
Het is en blijft ook speculeren, morgen kan de BTC exchange rate naar 0 crashen...

Antminer: https://www.bitmaintech.com/product.htm
Ik heb ook nooit echt bitcoins gemined hoor, dat is al lang niet meer mogelijk met een gpu, helaas. Daarom allemaal 'alternative coins' gebaseerd op litecoins, deze werken op een ander algoritme waardoor er hiervoor speciale apparatuur moet ontwikkeld worden (zoals dus ook voor bitcoins is gebeurd), maar zolang deze er nog niet is, kan je de altcoins nog enigszins met je gpu minen. Deze altcoins hebben meestal wel compleet geen intrinsieke waarde (zie ook de coinye coin en dergelijke, allemaal eigenlijk verzinsels om op een week of 2 rap te minen en te cashen). Het enige wat je ermee kan doen is exchangen. Er zijn wel een aantal die het redelijk volhouden, zoals de dogecoin (vooral op reddit dan).

Overigens vind ik bitcoins wel heel fijn om mee te werken (in de zin van betalen), maar ik zou ze nooit zelf aankopen met de wisselende koers.
Laatst gewijzigd door CCfan op 21 apr 2014, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Tim.Bracquez schreef:@AndRo555: Zo'n mining rig maakt wel veel lawaai. Een klant van me moest zijn miners uit zetten omdat de vriendin klaagde van het lawaai :-)

Zo'n kotbaas van een kot waar de stroom inbegrepen is zal wel snel stoppen als je constant 3000 watt gebruikt zeker?

EDIT: Nog een site met info vanuit België : http://www.bitcoinbelgie.be
Mijn setup verbruikte ongeveer een 250 watt, dus zo veel zal het niet uitgemaakt hebben, en echt last van het lawaai heb ik niet echt, er is hier altijd wel lawaai van overal in leuven.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

zijn toch allemaal maar zinloze 'munten'. Gebasseerd op fictie, op niets. Totaal niet ondersteund door een overheid. Totaal geen zekerheid.

Volgens mij heb je dan meer kans op succes met een metaal detector, en ga goud of zilver zoeken.

Wat gebeurd er met je bitcoins als je dood gaat? Dan zijn ze weg... forever gone... waarmee ik wil zeggen, dat bitcoins geen toekomst hebben. Vanaf ze allemaal gemijnd zijn, neemt de hoeveelheid enkel maar af. En dan valt het piramidespel in elkaar.
de koe zegt boe
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

bambipower schreef:zijn toch allemaal maar zinloze 'munten'. Gebasseerd op fictie, op niets. Totaal niet ondersteund door een overheid. Totaal geen zekerheid
Laat het nu zo zijn dat dingen zonder zekerheid vaak het meeste opbrengt... Of het grootste verlies. Die dingen worden dan ook zeker gebruikt voor illegaal geld over de grens te krijgen / te betalen zonder controle. Dit maakt het naar mijn inszien zelfs betrouwbaarder dan de gewone munt, dergelijke handelaars handelen met meer geld dan de meeste legale businesses....

Als de persoon die bitcoins bezit komt te overlijden dan moet je geen successierechten op de wallet op de computer betalen...

Ik denk dus dat deze munt nog lang gaat bestaan, maar de waarde.... dat is zo onzeker
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

zolang ze waarde hebben. Tvalt ook niet voor niets van 1000$ naar 300$ op no time.
En binnenkort zit je daar met je dure hardware en dure energie rekening. En met een bitcoin, waarmee je niets meer kan doen.
Als je een piramidespel wil winnen, moet je er als eerste bij zijn, de laatsten zijn de verliezers
de koe zegt boe
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@bambipower: Jij hebt duidelijk nog geen geld verdient met bitcoins. Zelf ooit een 1000 euro ingestoken, die er uit gehaald en nu gewoon aan het verder doen met de winst. Toch wel leuk en geeft gelijk een andere mening over de bitcoin munt.

Niemand die met bitcoin dingen koopt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Tvalt ook niet voor niets van 1000$ naar 300$ op no time.
Het probleem is dat de Bitcoin haast geen enkele van z'n beloftes weet waar te maken... wat erover blijft is dan nog slechts een gokspel.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Tim.Bracquez schreef:@bambipower: Jij hebt duidelijk nog geen geld verdient met bitcoins. Zelf ooit een 1000 euro ingestoken, die er uit gehaald en nu gewoon aan het verder doen met de winst. Toch wel leuk en geeft gelijk een andere mening over de bitcoin munt.

Niemand die met bitcoin dingen koopt?
Wat bambi zegt is zo gek nog niet. Het is nu eenmaal een "rat race" waar je veel tijd moet insteken om up-to-date te blijven met de markt en de ontwikkelingen inzake hardware voor mining. Als je er niet als de kippen bij was van in het begin, lijkt het me zeer moeilijk om nog aan de race deel te nemen en er geld winst uit te slaan. Zelfs als je pakweg een ASIC besteld met een levertermijn van 3 maanden kan het goed zijn dat je die tegen dan niet eens meer kan inzetten omdat het niet meer rendeert ten opzichte van het stroomverbruik van dat ding.

Ik investeer mijn tijd dan liever in het bijscholen van mezelf, zo kan ik uiteindelijk doorgroeien op mijn werk en daardoor ook meer geld verdienen...
Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Kenw00t: Wat je zegt klopt wel. Echter zijn er alternatieven die gewoon direct leveren, binnen de week.

Tot hier toe niemand echt veel ervaring er mee dus. Deze discussie zou ik het ook graag hebben over wat je er mee kan doen, veel providers bieden dit nu aan als betaalmiddel. Je hebt in al meerdere IT shops bieden dit aan als betaalmiddel. Spijtig genoeg niet veel in België.

Het moet wel goed geld opbrengen lijkt me als klanten 6 maand colo's vooruit betalen voor racks vol miners lijkt me dan!? Of spelen die grote gok spelletjes? Snap het ook allemaal niet zo héél goed. Vandaar deze discussie, om te kijken wat de UBers ermee doen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik denk dat de meeste amateurs ondertussen al overgestapt zijn naar andere varianten zoals dogecoin en dergelijke. Ik heb onlangs meer dan 3 maand moeten wachten op een nieuwe grafische kaart van AMD omdat de miners ze gewoon en masse opkopen en alle winkels constant zonder stock zitten. Plezant voor de gamers... :x

Maar er moet inderdaad geld mee te verdienen zijn indien je weet waar je mee bezig bent. Goed voor jou dus als ze die racks allemaal kunnen betalen. :-)
Wat voor hardware plaatsen ze daar dan in?
Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Kenw00t: Vooral Antminers. Een tijdje geleden was er een beurs (WHD) en daar enkele concullega's gesproken en deze zien ook enorm veel miners in het datacenter bij komen. Tot er vermoedelijk een crash is :-)

Kan je met GPU's tegenwoordig nog minen? (lees: is dit nog haalbaar stroom/profit)
Vermoedelijk in andere coins wel?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Tim.Bracquez schreef:@bambipower: Jij hebt duidelijk nog geen geld verdient met bitcoins. Zelf ooit een 1000 euro ingestoken, die er uit gehaald en nu gewoon aan het verder doen met de winst. Toch wel leuk en geeft gelijk een andere mening over de bitcoin munt.

Niemand die met bitcoin dingen koopt?
Ik heb jaren geleden nog meegedaan... en kreeg al hoogtevrees toen ze op 45$ stonden. Heb mij er dan wat prullen mee gekocht (winkeltjes waren zeldzaam).
Ik had er misschien beter mee verder gedaan, maar was altijd wel in het besef dat het een piramidespel is (was)

Vergeet niet dat het allemaal zeer snel kan gaan, zoals in china waar ze de bitcoin verboden op hun centrale bank. Cashen wordt dan zeer moeilijk...

Afbeelding
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tsjah Bitcoins... Het lijkt me leuk maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om mijn pc continue te laten aan staan enkel en alleen daar voor. Zeker voor wat het opbrengt. Je moet dus als je zelf wilt minen eerst investeren in degelijke apparatuur (deftige grafische kaart minimum) en dan maar hopen dat je de kosten die je er in steekt nog gaat terugkrijgen. Dat is wat me wat weerhoud op dat moment : die "gok".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ik denk dat minen met een grafische kaart totaal achterhaald is door dedicated ASICs die stukken sneller zijn voor een fractie van het stroomverbruik
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het eeuwenoude principe van vraag en aanbod gaat ook hier gelden. Komt er meer aanbod van een munt, dan wordt ze minder waard. Sommige dictators waren daar wel heel bedreven in. Geldtekort? We drukken er gewoon meer bij! :P
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dus eigenlijk zou ik gewoon beter investeren in een betere printer? Hmmmm. :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Het eeuwenoude principe van vraag en aanbod gaat ook hier gelden.
Ik dacht dat er een theoretisch maximum was op het aantal Bitcoins ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

de complexiteit wordt steeds hoger om de laatste bitcoins te vinden ... dus ik zou me daar geen zorgen over maken (voorlopig)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, maar ze schatten dat deze pas in 2032 zal gemined zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en wanneer schatten ze de voorlaatste ? want dan wordt het pas lachen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Laten we zeggen dat ik nog regelmatig vloek dat ik tijdens een verhuis vorig jaar oude backups heb weggegooid waar nog een wallet inzat met een 100 BTC van in het prille begin van Bitcoin. :-D

Ik ben er zelf ook mee bezig, er valt meer geld te verdienen met het verlenen van services (pools opzetten, bugfixes maken in code, ...) dan met het minen zelf. Ook nieuwe altcoins in het oog houden kan je behoorlijk wat opleveren. Momenteel heeft vooral Reddcoin mijn aandacht, daar zit een groeiende community achter en ze hebben een duidelijk plan. Ik heb zelf wat bijdragen geleverd in de vorm van broncode-wijzigingen wat mij al aardig wat duiten heeft opgeleverd. Ik heb daar ook een pool voor draaien die wat fees oplevert. Ik speculeer daar echter mee door ze nog niet in te cashen maar te wachten tot de exchange rates omhoog gaan. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de explosieve groei van Dogecoin dan kan je niet anders dan soms eens wat zotte gedachten hebben ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

ub4b schreef:ik denk dat minen met een grafische kaart totaal achterhaald is door dedicated ASICs die stukken sneller zijn voor een fractie van het stroomverbruik
Voor Bitcoin wel ja, voor Litecoin en afgeleiden niet maar is het kantelpunt zowat genaderd. Er komen zuinige ASICs uit maar die hebben +/- dezelfde hashrate en prijs als huidige grafische kaarten. Wat je wint aan elektriciteitskost staat wat haaks op de restwaarde van de grafische kaart tov die van een ASIC op het moment dat je huidige materiaal verouderd is. Voor de grafische kaart zal je binnen een jaar nog steeds redelijk wat geld kunnen krijgen, voor die ASICs waarschijnlijk niet omdat die quasi waardeloos worden op dat moment.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Mathy schreef:Laten we zeggen dat ik nog regelmatig vloek dat ik tijdens een verhuis vorig jaar oude backups heb weggegooid waar nog een wallet inzat met een 100 BTC van in het prille begin van Bitcoin. :-D
Wat ik ook al aangaf... vanaf alles (bijna) gemijnd is, zal de hoeveelheid enkel afnemen. Door gevallen zoals bij u, zal het dus nog zijn voor alles gemijnd is.
Dan mensen die sterven, en hun key nooit doorvertrouwd hebben... (begrijpelijk) etc...
Daardoor kan bitcoin nooit een waardige geldvervanger worden. Tis een hype, met een eind.
de koe zegt boe
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Nogal een zwak argument tegen Bitcoin, vind ik. Alsof er bij fiat geld nooit geld verloren gaat. De limiet ligt op 21 miljoen Bitcoins. De kleinste eenheid momenteel is 1 miljardste van een Bitcoin (de Satoshi) maar het Bitcoin protocol kan perfect aangepast worden om een gegeven moment bvb nog kleinere fracties (i.e. meer cijfers na de komma) te ondersteunen. Dat kan bvb als de Bitcoin zoveel in waarde gestegen is, dat 1 Satoshi eigenlijk al te veel is.
Als er dus massaal veel Bitcoins zouden verdwijnen (doem-scenario), dan gaat de waarde van de Bitcoin gewoon verder omhoog tot op een punt waar de Satoshi teveel waard wordt en er dus gewoon een update van het protocol komt om nog meer cijfers na de komma te ondersteunen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Als er dus massaal veel Bitcoins zouden verdwijnen (doem-scenario), dan gaat de waarde van de Bitcoin gewoon verder omhoog tot op een punt waar de Satoshi teveel waard wordt en er dus gewoon een update van het protocol komt om nog meer cijfers na de komma te ondersteunen.
Waarom zou de prijs van de bitcoin omhoog gaan... je kan overal betalen met "normaal" geld... dus op zich is er geen nood aan bitcoins (tenzij in criminele circuits).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Lijkt me nogal een logisch gevolg van vraag vs aanbod. Dat heeft weinig te maken met of er nood aan is, de vraag is al voldoende (kijk gewoon naar wat er in het recente verleden gebeurde).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

r2504 schreef:
Tomby schreef:Als er dus massaal veel Bitcoins zouden verdwijnen (doem-scenario), dan gaat de waarde van de Bitcoin gewoon verder omhoog tot op een punt waar de Satoshi teveel waard wordt en er dus gewoon een update van het protocol komt om nog meer cijfers na de komma te ondersteunen.
Waarom zou de prijs van de bitcoin omhoog gaan... je kan overal betalen met "normaal" geld... dus op zich is er geen nood aan bitcoins (tenzij in criminele circuits).
Tuurlijk is er nood aan "alternatief" geld , dat is net als zeggen dat goud enkel nut heeft als sierraad.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

oh, zie wat er in china gebeurde (verbod). Tis maar kwestie van tijd, voor de andere landen een verbod doen...
de koe zegt boe
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@bambipower: Verbod, nu handelen ze nog meer met bitcoins... en is de prijs omhoog gegaan. Enorm veel mensen 'local' die geld wisselen zonder probleem. Een verbod kan op 2 manieren werken. Ze rijden in België toch ook niet trager omdat ze meer flitsen....
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”